Nipsanteri

Kokemuksia Kiddy -turvaistuimista

74 posts in this topic

Kyllä mä ymmärsin, että Comfort on ihan hyvä istuin ja siksi sitä myydään edelleen ;)

Kiitos höpöli vastauksesta tyhmään kysymykseeni! :grin:

Oon nyt yrittäny enemmänkin googletella näitä Kiddy-istuimia. Paljon niitä hehkutetaan, mut vastustajiakin löytyy. Vastustajat monet hokee, miten testit sanoo, että selkä menosuuntaan on parempi kuin nämä palkillisetkaan naama menosuuntaan istuimet. Kuitenkin testit, jotka mun silmiin on osuneet antavat näille istuimille vain ja ainoastaan hyviä arvosanoja. Missä siis on nämä testit, jotka palkki-istuimia haukkuu? Mäkään en siis kaipaa moralisointia aiheesta, vaan ihan oikeita linkkejä sivuille, joissa näitä huonoja testituloksia löytyisi. Haluaisin ostopäätöksen pohjalle tietoa joka suuntaan. Että mistä aiheista ne huonot arvosanat on tulleet. Mun löytämät ihan faktapohjaiset haukut on lähinnä olleet, että kankaat on huonosti irrotettavia tai lapsi ei näe kunnolla ulos tai viihdy palkin kanssa. Musta nuo ei kuulosta hirveän vakavilta ongelmilta, varsinkin kun lapset on erilaisia ja viihtyy eri istuimissa.

Mä olen siinä käsityksessä, että kohtisuorassa nokkakolarissa olisi turvallisinta olla selkämenosuuntaan - myös aikuisen. Sen sijaan sivulta päin tulevissa kolareissa tilanne jo muuttuu, tällöin sivutuet ja turvavöiden pinta-ala, turvavöiden kulku, jne. alkavat vaikuttaa jo enemmän. Kohtisuora nokkakolari kovassa vauhdissa on suhteellisen harvinainen, yleensä aina sitä kulmaa tulee vähäsen joka tapauksessa. Ja kovimmat nopeudet ajetaan moottoritiellä jossa ei kohtisuoria nokkakolareita pääse ajamaan..

Mutta autoliitollahan ei yksikään turvaistuin ole saanut erinomaista arvosanaa, vaan kaikki turvaistuimet ovat enimmillään HYVÄn arvoisia.

Mä katselin omasta mielenkiinnostani autoliiton testivideoita noista istuimista ja oikeasti olen entistä vakuuttuneempi siitä, että palkki-istuin on todellakin meidän juttu. Hurjan näköinen niskan liike tulee kohtisuorassa törmäyksessä esim. paljon maisnostetulle Birtaxin Multi-Techille siinä vaiheessa kun istuin on käännetty kasvot menosuuntaan. Lisäksi mua mietityttää, että miten käy törmäyksessä selkä menosuuntaan jos jalat ovat koulussa, niin tuleeko jalkoihin murtumia hyvinkin helpolla? Ok, pieni asiahan jalkamurtuma on vs. rankavamma, mutta silti

.

Meillä siis poika 8kk vaihtoi turvakaukalosta Kiddyn palkkiin juuri istumaan. Poika viihtyy erittäin hyvin istuimessaan ja äidillä ei enää ole niin suurta huolta kun turvakaukalo alkoi vaikuttamaan liian pieneltä. Minä tykkään.

Vaihdettiin tässä kuussa palkki-istuimeen ja matkustaminen on muuttunut paljon mukavammaksi. Poika menee nykyään tyytyväisenä autoon kun vielä kaukaloaikana kuunneltiin aina vähintään ekat kilometrit huutoa.

Meillä on kohta nuoremman kohdalla ajankohtaista istuimen vaihto. Tai siis siirtyminen kaukalosta turvaistuimeen. Suunnitelmissa olisi nytten että ostetaan esikoiselle palkiton kiddy (tai cybex) ja nuorempi sitten siirtyy esikoisen Kiddy comfort pro palkki-istuimeen. Nyt vaan palloillaan cybexin, kiddyn ja kaikkien muiden pakittomien välillä..onko näistä mitään suosituksia/näkemyksiä?

Ja siis edelleen mulla ei ole mitään muuta kuin positiivista sanottavaa kiddystä. Se on toiminut aivan loistavasti meidän käytössä. Saas nyt nähdä suostuuko esikoinen istuintaan luovuttamaan kuopukselle :girl_haha:

Meidän Kiddy on nyt testattu tositoimissa. Maanantaina oltiin pojan kanssa kolarissa, jossa sivulta tuli auto punaisia päin meidän kylkeen. Itse sain whiplash -vamman turvavöissä istuen, mutta poika selvisi pelkällä säikähdyksellä. Suojaus on siis tullut juuri oikein.

Meillä on tytöillä Guardian Pro ja Comfort Pro. Ollaan kovasti tykätty ja nyt lapsimessuilta ostin palkkiin kiinnitettävän piirustusalustankin niille :D Tykkäävät entistä enemmän.

Saako Isofixillä kiinnitettävää tuolia makuuasentoon? Kuopukselle ollaan ostamassa tuolia ja se jäi mietityttämään. Kiddyn nettisivuilta sain sen käsityksen ettei sitä saa, olenko oikeassa? Esikoisen guardian pro:ssa on kallistus ja se on ehdoton myös uutta tuolia ostaessa.

"siinä on erinomainen pääntuki ja miellyttävästi pehmustettu istuinosa, joka on Isofix-käytössä mahdollista säätää myös lepoasentoon 9-18kg lapsilla"

Ylläoleva lause poimittu täältä, Kiddy GuardianFix Pron kuvauksesta siis. Pitäisi siis saada lepoasentoon käsittääkseni niin kauan kuin palkki on käytössä. Tuolla joku kuvakin lepoasentoon kääntämisestä.

oleellista on tietty isofix, mutta senhän juuri pitäisi pitää penkki vöitä paremmin kiinni.

Jotain tuossa palkissa tai muussa olemuksessa on muuttunut tuossa välissä, kun Guardian Pro 2:ssa on "Alhainen kuormitus etutörmäyksessä" ja GuardianFix Pro:ssa "Korkea kuormitus etutörmäyksessä". Tuon mä näkisin suurimpana erona, kun alhaisesta kuormituksesta saa plussan ja korkeasta jo miinuksen.

Lisäksi suojapäällinen on vanhassa helppo irroittaa ja uudessa vaikea, mutta tuo on ainakin mulle paljon vähäpätöisempi asia ja tuskin (=toivottavasti) arvosanaakaan itsessään niin muuttaisi.

Edited by Kärpänen

no se on ihan naurettavaa mistä niitä miinuksia välillä napsuu. ei mua ainakaan kiinnosta onko helppoa irroittaa kangas kun ei viikottain irrotella, saati että näkeekö lapsi jotain sielä hyvin vai kohtalaisesti tai että onko vaikea asentaa autoon koska_meillä_istin irroitetaan ehkä kerran kuussa eikä päivittäin.

me tarjottiin ilmaiseksi lähipiiriin meidän britaxin kaukaloa (eiks nää oo jotain testivoittajia ja näihin mahtuu liki 1v saakka), mutta ostivat sitten gracon autobabyn (logicon edeltäjä?) telakalla. SOVITTAMATTA autoon sitä.. ja nyt, vauva syntyy 2vkon päästä ja tuo ei käykään sinne autoon.. jää ihan istuvaan asentoon, ja koetin oikaista ja neuvoa varovasti, mutta ei usko. ehkä tajuavat sitten kun vauvaparan pää roikkuu nukkuessa eteenpäin :(

Katselin noita Kiddy Guardia Pro2 ja Guardianfixin törmäysvideoita (löytyvät sieltä Autoliiton arvostelutekstin alta) ja totta tosiaan jälkimmäisen törmäys näyttää paljon pahemmalta! Siinä se selkänoja jotenkin kiertyy eteenpäin paljon enemmän ja koko penkki muutenkin antaa paljon enemmän periksi. Miksiköhän ihmeessä, olen luullut että isofixin nimenomaan pitäis just pitää penkki paremmin paikoillaan :huh: Pitääköhän se sitä alaosaa jo sitten liian tiukalla suhteessa selkänojaan...

Tuolla sivullahan mainitaan, että Guardianfix Pro saa tuon huonomman arvosanan silloin kun se on kiinnitetty vain turvavöillä, isofixilla kiinnitettynä arvosana nousee hyvään (eli ilmeisesti tuo etutörmäyssuoja paranee isofixin kanssa). Sinänsä hassua musta testata isofix-kiinnitteistä istuinta ilman sitä isofixiä kun esim. meidän edellisvuonna testattu isofix-kiinnitteinen Cybex Pallas on testattu vain isofixin kanssa. Tai siis toki ihanteellisinta olisi jos kummatkin testaustavat tuottaisivat hyvät arvosanat, mutta tuollainen epäjohdonmukaisuus on musta vähän hölmöä...

Tuolla sivullahan mainitaan, että Guardianfix Pro saa tuon huonomman arvosanan silloin kun se on kiinnitetty vain turvavöillä, isofixilla kiinnitettynä arvosana nousee hyvään (eli ilmeisesti tuo etutörmäyssuoja paranee isofixin kanssa). Sinänsä hassua musta testata isofix-kiinnitteistä istuinta ilman sitä isofixiä kun esim. meidän edellisvuonna testattu isofix-kiinnitteinen Cybex Pallas on testattu vain isofixin kanssa. Tai siis toki ihanteellisinta olisi jos kummatkin testaustavat tuottaisivat hyvät arvosanat, mutta tuollainen epäjohdonmukaisuus on musta vähän hölmöä...

Sanoppa muuta! Nyt tuosta saa käsityksen, että Kiddy GuarfianFix pro istuin on heikko, vaikka se saa arvosanan hyvä, jos on kiinnitettynä isofix-kiinnikkeisiin. Minusta pitäisi julkaista vaikka eri testituloset istuimista isofixiä käytettäessä ja ilman. Autoliiton sivuilla testin lopussa lukee näin:

Yhteenveto:

Lastenistuin, jolla on huomattavia puutteita etutörmäyssuojassa silloin, kun istuin on kiinnitetty auton turvavyöllä (eli ei isofix-kiinnityksellä). Kun istuin on asennettu isofix-kiinnikkeisiin, saa se turvallisuudesta hyvän arvosanan.

Tuo viimeinen lause jää vain helposti huomaamatta...

Jos isofixillisiä palkki-istuimia testataan myös ilman isofixiä, niin miksi turvavyöistuimia ei testata sekä selkämenosuuntaan, että kasvot menosuuntaan? Eikö se niin ole, että palkki-istuin on kuitenkin turvallisempi vaihtoehto kuin mikä tahansa kasvot menosuuntaan oleva turvavyöistuin? Niistä ei mainita mitään, että eivät olekaan enää kasvot menosuuntaan ollessa niin turvallisia...

Mua ärsyttää tämä asia suunnattomasti, koska tosissaan perehdyin turvaistuinasiaan, kun se meillä oli ajankohtainen. Pitkän mietinnän jälkeen päädyttiin Kiddyyn, koska palkki tuntui meille parhaalta vaihtoehdolta. Poika itki autossa paljon silloin kuin meillä oli vielä turvakaukalo käytössä ja pelättiin saman jatkuvan, jos ostetaan selkämenosuuntaan istuin. Sitten jos ne itkut olisi jatkuneet, ei varmasti olisi odotettu sinne 3-vuotiaaksi asti, että penkin "saisi luvallisesti" kääntää kasvot menosuuntaan ja silloinhan se ei olisi niin turvallinen istuin kuin palkki-istuimet. Onneksi ostettiin palkki-istuin, sillä itkut autossa loppuivat kuin seinään turvaistuimeen siirryttäessä. Minusta yksi turvallisuusasia on myös se, että kuskin ei tarvitse hermoilla ajaessa, kun lapsi huutaa autossa. Mulla ainakin stressasi ajaa autoa, kun toisella oli takapenkillä paha olla silloin kun poika oli vielä turvakaukalossa.

Minusta niissä testeissä annetaan arvosana just huonoimman tuloksen mukaan. Siksi yleensä ns combi-istuimet saa usein huonon arvosanan, kun jos ne voi asentaa monella tapaa ja monen ikäiselle niin ne testataan kaikin tavoin ja eri kokoisilla nukeilla. Aika tyhmää tosiaan, jos jotkut istuimet testataan eri periaattein kuin toiset.

Meillä on Wavo Fix XL ja se oli testattu aikanaan erikseen isofix ja ei-isofix mallina ja ilmoitettiin siis kahdet tulokset ja arvosanat.

Meillä on käytössä Kiddy GuardianPro2-istuin ja nyt sen kanssa on ongelma. Neiti valuu siinä ihan palkkiin kiinni siten että lopulta on ihan leuka kiinni palkissa. Kokoa on sopivasti ohjekirjan mukaan, käytössä on myös se istuintyyny joka on taitettu kaksinkerroin niinkuin tuossa 1-vaiheessa pitää olla. Lisäksi ollaan opeteltu turvavöiden kiinni laittaminen sekä liikkeessä että nyt se on tarkastettu myös ohjekirjasta. Palkki laitetaan mahaan kiinni ja turvavyö kiristetään tiukalle. Eli kaikki pitäisi mennä ihan oikein.

Miksi neiti pääsee siellä silti valumaan alaspäin? Meillä ei meinaa pidemmästä ajosta tulla mitään kun asentoa pitää korjata 30km:n välein kun tottakai neiti hermostuu heti kun asento menee huonoksi ja leuka ottaa palkkiin kiinni. Ollaan kyllä aikeissa käydä kysymässä neuvoa myös Babystylesta mistä istuin ostettiin mutta josko joku osaisi täällä antaa neuvoa? Ja jos sillä on merkitystä niin neidillä on painoa melkein 11kg ja pituutta 79cm.

Meinaa niin mennä hermo koko istuimeen että heitän sillä kohta vesilintua. Ainoa vaan että silloin kun neidillä pysyy siinä asento hyvänä niin viihtyy hyvin ja me vanhemmatkin tykätään muuten palkki-istuimesta... valumista huomioimatta...

voisiko olla jotenkin liian pieni? valuuko nukkuessa vai vaan hereillä? siis voihan olla että joku 79cm on sopivan pitkä, mutta toisella on se pituus jaloissa ja toisella selässä.

eikös noita kiddyn istuimia saa kallistettua vähän? valuuko sittenkin? tai pääsisikö vyö löystymään, jolloin palkkikin varmaan ehkä pääsisi kauemmaksi --> halutessaan lapsi pääsee valahtamaan,

entäs jos kokeilisi yhden matkan istua vieressä ja viihdyttää lasta, niin näkisikö että huomaanko esim ilmeestä milloin aikoo mennä vetelämmäksi ja luisua, vai unohtuuko koko juttu jos on jotain mielenkiintoista puuhaa.