alannee

Stressi ja plussa


63 posts in this topic

Ärsyttikö yrittäessä iänikuinen "lakatkaa stressaamasta niin heti tärppää"? Kuulitko liikaa juttuja hoitoihin jonottavien luomutärpeistä? Nyt selvitetään vakavan tieteellisellä gallupilla mikä vaikutus vauvastressillä on ollut plussaamiseen.

 

Toivottavasti tää nyt toimii.

 

Yst. terv. nimim. Gallupneitsyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, mokasin heti itse vastatessani, mutta en varmaan vääristä tuloksia merkittävästi... :rolleyes: Nyt ainakaan muilla ei ole paineita.

 

Omalla kohdallani siis ekassa plussakierrossani en stressannut yhtään, mutta enpä stressanut tuota yritystä muutenkaan. Toista plussaa sen sijaan stressasin kaikissa yrityskierroissa, mutta plussakierrossa selvästi muita kiertoja vähemmän - olin vaipunut epätoivoon ja odottelin pääsyä gynelle endoepäilyideni takia.

 

Eli mun kohdalla voi kyllä pitää paikkansa, että stressaamattomuus sen plussan tuo. Kun oliskin vaan niin helppoa se stressaamisen lopettaminen. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vastasin, että kyllä stressasin, koska kesä oli muuten ihan helv...tin stressaavaa aikaa. Vauvantekostressiä ei nyt ihan hirveästi ehtinyt tulemaan, kun niin nopsaan kävi plussaamisen kanssa, mutta vastasin kyllä silti stressanneeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressasin useimmissa ei-tärpänneissä kierroissa, mutta plussakierrossa en sitten yhtään, en tikuttanut, en tehnyt mitään ja alkoholiakin meni siinä kierrossa.. ja tiedän kerran milloin vauva sai alkunsa :rolleyes:

että sillain :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressasin vuoden verran plussaa ja lopulta kun tehtiin päätös että lähdetään hoitoihin,varattiin aika saatiin paperit kotiin ja jonkin ajan kuluttua se plussa pärähti testiin. Olin siis omasta mielestäni luovuttanut ja ajattelin että jatko on korkeamman kädessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonkinlaisia plussakiertoja on kertynyt kolme ja jokaisessa niissä olen stressannut ainakin jonkin verran. Itse en usko stressaamattomuuden olevan mikään autuas tila, jossa väistämättä raskautuu. Kyllä sitä todella vaativissa ja mielelle hankalissa tilanteissa raskaudutaan ympäri maailman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä ainoasta ja tuulimunaksi kääntyneessä plussassa stressasin vauvantekoa vähemmän, muita asioita sitäkin enemmän. Jotenkin uskon, että käänteispsykologia auttoi tässäkin tapauksessa, koska itse asiassa en ollut ollenkaan varma, että olisin onnessani, jos plussan saisin (mutta olin tietysti kun sain). Joka tapauksessa, en tiedä onko sillä stressaamisen määrällä merkitystä. Ehkä se on niin, että plussa tulee, kun siihen on valmis (luomuplussa siis), mutta jälkeenpäin saattaa haivaita, että silloin stressasi vähemmän. Äh, vaikeasti selitetty, toivottavasti joku ymmärsi pointin :lol::P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisin stressata hieman vähemmän, koska olin saanut lääkäriltä huonoja uutisia ja pidin tärppiä epätodennäköisenä. En kyllä silti olisi valmis vetämään minkäänlaista johtopäätöstä vähemmän stressaamisen yhteydestä plussaan.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin mukaan kolme plussakiertoa. Ekan plussan kohdalla otin lunkisti. Olin sitä ennen stressannut tosi paljon, kun kahden vuoden lapsettomuusetappi oli tulossa täyteen ja sitten plussakierrto meni oikeastaan asiaa sen kummemmin ajattelematta. No se plussa päätyi keskenmenoon. Toisessa plussakierrossa mä taas stressasin tosi paljon ja tuloksena oli kemiallinen raskaus. Kolmas plussakierto oli heti tokan perään ja silloin stressasin kanssa tosi paljon. Oli sellainen fiilis, että meille ei suoda lasta ollenkaan.

 

Eli mun kohdalla on molempia kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä omalla kohdallani ainakin ajattelin ne neljä ekaa kiertoa aina että: "No nyt! Toi vihlasu oli ihan varmaan ovis, nyt touhuamaan!" Ja sit kehittelin kaiken maailman oireita ja olin melkein aina varma että nyt tulee plussa.. Plussaa ei tullut.. No sitten kesälomalla päätin että nyt en ajattele joka vihlaisua, ei ne kuitenkaan mitään tarkoita. Enkä kanssa ajatellut, en myöskään erityisesti tunnustellut mitään oireita, jolloin en myöskään huomannut mitään oireisiin viittaavaakaan.. Olin ihan täysin epäuskoinen koko plussaan, menkatkin alkoivat hieman normaalia aiemmin, mutta tosi niukkoina.. Sitten kun oli pari päivää oksentanut kaiken mitä söin, ja ne "menkat" ei yltyneet, tein testin ja kuinka ollakaan! :lol:

 

Tietty toi loma tuo jo muultakin elämältä tiettyä stressittömyyttä mutta myös "yrittäminen" jäi loman myötä.. Ja meillä toimi! Vaikka toisaalta, mä en ottanut siitä plussaamattomuudesta mielestäni mitään stressiä, niin käsittäisin kuitenkin niin että asian ajattelematta jättäminen saattoi auttaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillä kierroksella kun tärppäsi, aloimme osin vitsinä kertoa itsellemme miksi EN saisi tulla raskaaksi (eli miksi olisi parempi odottaa lastenteon kanssa). En myöskään tuntenut ovulaatiota yhtä selvästi kuin edellisillä kierroilla enkä muutenkaan tarkkaillut mahdollisia oireita sillä seurauksella että esim. tulkitsin vatsalihasten alla olevan "ahtaan" olon johtuvaksi stressin lisäämästä rasvakerroksesta tms... Ja siis olin kyllä muuten stressaantunut tuonkin kierron aikana.

 

Tosin jostain muistelen lukeneeni, että se stressaussääntö pätee myös tai jopa erityisesti miehiin -- ja meillä mies oli kyllä tossa kierrossa stressittömämpi kuin muissa, varsinkin lastenteon suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressaan ankarasti aivan kaikesta ja aina. Siinä kierrossa, mistä Enska tärppäsi, oli melkein kaikki mahdolliset kotikonstit käytössä ja tulospaineet valtavat, ja silti tuli plussa :lol: En usko, että kovin helposti tulenkaan raskaaksi, joten jos jättäisin homman täysin sattuman varaan niin ei varmasti mitään tapahtuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kemiallisia raskauksia kierroissa, joissa olen stressannut paljon ja lopulta tärppi tuli heti kun hedelmöityshoidot päätyi kesätauolle ja päätin ottaa henkistä lomaa yrityksestä.

En nyt rehellisesti sanoen ihan täysin lomaa siitä ottanut mutta huomattavasti iisimmin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä stressasin plussakierroksella aika reippaasti. Se oli viides clomiavusteinen kierto, ja usko clomien apuun alkoi hiipua. Olin lukenut monesta paikasta, kuinka muilla tärppää heti ekasta tai viimeistään tokasta clomikierrosta ja olin todella pettynyt kun meillä ei niin käynyt. Tikutin ovista ja kyttäsin raskausoireita, joita ei tullut kuin vasta n. viikko plussan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle plussakierto oli aiempia stressittömämpi, koska n. puolen vuoden plussattomuuden ja ankaran yrityksen jälkeen totesin, että pää ei nyt kestä enää yhtään pettymystä, pakko pitää hetki taukoa. Ei mittailla ovista, ei lasketa päiviä, ei bongailla oireita - vähältä piti, että ei jäänyt peittojen heiluttelukin kokonaan samoin tein, kun siitä oli tullut vähän semmoista pakkomielteistä vauvantekopuuhaa. Tasan sen yhden kerran sai mies houkuteltua leikkiin mukaan, onneksi :D Menkat ehtivät olla myöhässä useamman päivän, ennen kuin rupesin edes testaamaan, kun olin niin varma ettei tuosta kierrosta ollut mitään saumaa raskautua, kun ei niissä aiemmissakaan kierroissa ollut mitään tapahtunut (mahdollisesti paria kemiallista raskautta lukuunottamatta - cb:n testeihin en luota enää yhtään, kun pari hailuraa plussaa niillä ehdin saada kierroista joissa menkat tulivat tasaisen tappavasti ajallaan..).

 

Mutta niin kuin olen useamman kerran erinäisille ihmisille sanonut, niin mua saa vetästä avokämmenellä ja lujaa, jos ikinä kenellekään sanon "hei kato älä stressaa, meilläki tärppäs heti ku lopetettiin stressaaminen" <_< Sen verran raivostuttavaa oli tuota fraasia yritysaikana kuulla aina uudestaan ja uudestaan, enkä kyllä usko että omallakaan kohdalla stressaamattomuudella oli pahemmin merkitystä. Varsinkaan kun näin jälkeenpäin ajatellen tuo meiän yritysaika ei ees niin kovin pitkä ollut, vaikka ikuisuudelta silloin tuntuikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans stressittömästä kierrosta tuli plussa. laugh.gif

Edited by Auringonkukka80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressasin kyllä plussakierrossakin, ja vieläpä enemmän kuin normaalisti, kun alkoi olla viimeiset mahdollisuudet clomien kanssa käsillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressasin plussakierrossa ja sitä edeltäneessä yrityskierrossa. Toisesta kierrosta pillereiden lopetuksen jälkeen tärppäsi, joten stressille ei kai siinä mielessä olisi ollut syytä, mutta jotenkin pelkäsin silti, ettei yrityksestä olisi tullut helppoa, sillä eihän sitä vielä silloin voinut tietää.

Edited by juuliaj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stressasin aikasemmilla kierroilla ihan törkeesti, tässä plussakierrossa hyvä kun muistin ottaa clomit oikeina päivinä ja muistin merkitä viimeisimmät menkat kalenteriin..En ressannu siis ollenkaan, olin tavallaan jo luopunut toivosta clomien kanssa ( 5.kierros tärppäsi) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussakierron aikana ehdin käydä kahdellekin lääkärille valittelemassa kiertojen venymistä ja homman sujumattomuutta  :lol: Ensin katseltiin kilpirauhasta ja yleistä veren tilannetta joskus alkukierrosta, sitten jo hermostuin historian pisimpään kiertoon, menin gynelle ja sain terolutit. KP 70 tein vielä viimeisen testin ennen kuin alan syömään niitä teroja, ja se olikin positiivinen... Aika hyvä lapsettomuuslääkäri, kun pelkkä näkeminen riitti! Testaushetkellä raskaus oli vasta 4+3, edellisellä viikolla ultrannut gyne ehti epäilemään, että kuukautiset alkaisivat lähipäivinä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tietoisesti mitenkään stressannut yrityksen kanssa ennenkään, mutta vastasin, että tärppikierrolla normaalia vähemmän kuitenkin..

 

Meillä tärppäs vasta yrityskierrolla 10. Mulla oli ollut jo käytössä ovistikut ja greippimehut aikasemmin ja peittoja oli koetettu heiluttaa kalenterin kanssa. Tärppikierrossa sanoin jo kierron alussa miehelle, että se on luultavasti ne otollisimmat ajat poissa paikkakunnalta töidensä takia. Sanoin myös miehelle, että en oo kovin masentunut ees asiasta kun laskettuaika osuis joulukuulle ja onko se sittten niin kivakaan.. ei mitenkään siis varottu raskaaksi tulemista, mutta ei kyllä yritettykään siinä kuussa. Mitään ei siis laskettu, eikä tikutettu ja joinpa itseni loppukierrosta muutamaan otteeseen pieneen huppeliinkin poikkeuksellisesti. Ja kuinkas sitten kävikään? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti kaikkein vähiten stressasin plussakierrossa verrattuna muihin kiertoihin. Siirsin vauvahaaveet tietoisesti ihan syrjään ja keskityin muihin asioihin. En bongannut ovista ja seksiä harrastettiin silloin kun huvitti. Näköjään kannatti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stressannut asiaa yhtään plussakierrossa kun olin jo ihan varma, ettei lasta siitä kierrosta tule kun alko olla jo monta kuukautta viimeisistä kuukautisista. Odottelin vain milloin kuukautiset alkaa, että päästään taas yrittämään. Ihan tuurilla siis ollaan oikeaan aikaan touhuiltu. Sitä ennen stressasin kyllä lasta joka kuukausi. Johtuko plussa sitten tuosta vai ei niin en tiedä. Kenellekään en kumminkaan neuvoksi stressaamattomuutta anna. Se saa kyllä karvat pystyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun yritys aloitettiin ei stressistä ollut tietoakaan, olin varma että kolmessa kierrossa ollaan puf vaan raskaana. Sen jälkeen stressi alkoi kasaantua ja oli todella pahaa ajoittain.

 

Minua myös ärsytti suunnattomasti nuo "älä stressaa niin kyllä tärppää" kommentit ja päätin todistaa ne vääräksi kesän aikana kun kättäri oli kiinni. Tuolloin siis emme olleet aloittaneet hoitoja mutta tutkimuksissa oli käyty. No ei tärpännyt vaikka otin todella löysin rantein ja stressi oli niin vähäistä kun se pystyi olemaan (takaraivostahan ajatus vauvasta ei todellakaan päättämällä katoa).

 

Stressi palasi kesän ja clomien aloittamisen jälkeen tuplasti pahana ja kun kolmaskaan clomikierto (piti olla viimeinen) ei toiminut niin olin jo henkisesti luovuttanut ja siirtänyt ajatukset piikittämiseen ja inseminaatioon. No kaipa se stressi oli siis hieman pienempi ja tikuttamisenkin jätin tuossa kierrossa väliin. Niin ja plussa siis tuli siitä ylimääräisestä neljännestä clomikierrosta :wub:

 

Siitä johtuiko plussaaminen "stressaamattomuudesta" vai ajatusten siirtämisestä jo seuraavaan vaiheeseen vai puolentoista vuoden homeopatia ja vyöhyketerapiahoidoista vai siitä että oltiin kerrottu lapsettomuudesta sukulaisille niin kukaan ei voi tietää. Ties vaikka meidän Helmen ei ollut vain tarkoitus tulla ennen tätä.

 

Mutta eihän se stressi tietenkään voi ainakaan hyväksi sille raskautumiselle olla. Mutta valitettavasti kukaan ei voi vaan käskeä itseään olla ajattelematta asiaan ja olemaan stressaamatta... Kyllä se stressaamattomuus tulee sitten jotain muuta kautta kun käskyn myötä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now