Sign in to follow this  
Followers 0
pinkdream

Raskaus ja huimaus.

18 posts in this topic

Olen nyt puolivälissä raskautta. Tänään, kun olin töissä juuri syömässä, minulle tuli joku ihan kamala tunne, silmissä vain heilahti. Tunsin siis ikäänkuin voimakkaan "nytkähdyksen", ikään kuin koko rakennus olisi heilahtanut yhtäkkiä nopeasti. Vaistomaisesti tietysti kauhistuneena vilkuilin ympärilleni, että eikö kukaan muu muka huomannut nytkähdystä, kunnes tajusin, että minustahan se vain johtui, eikä tänne Suomeen ole iskenyt mitään maanjäristyksiä :rolleyes:

Olin jo melkein kokonaan syönyt, enkä meinannut uskaltaa nousta, koska tuntui niin höntiltä päässä. Vieläkin ihan typerä tunne, vähän samanlainen, kuin normaalisti pahan migreenikohtauksen helpotettua, jos kellään kokemusta. Pää on ns. arka.. Nyt tuli kaiken lisäksi huono olokin :( Onneksi pian pääsee töistä. Tuntui, kuin olisin kävellytkin kuin känninen, vaikka en varmasti kävellyt, tai ei kukaan ainakaan katsonut minua oudosti ;) Tuon nytkähdyksen aikana en edes liikahtanut nopeasti tai mitään, ihan rauhassa kauhoin ruokaa suuhuni. Kaiken lisäksi olin siis jo melkein syönyt, ettei voinut oikein johtua verensokeristakaan tms.

 

Verenpaineet tulee tietysti mieleen varsinkin näin raskausajan huimauksista.. Voivatkohan verenpaineet heilahdella tuolla lailla yhtäkkisesti noin voimakkaasti? Ennemmin minua ei ole huimannut, mutta tiedän kyllä, että normaalia raskaudessa. Haluaisin silti kuulla muiden kokemuksia. Tuossa lähinnä pelotti se, että se oli niin yhtäkkinen..

 

Kertokaa ihmeessä jos täällä on jo keskustelu tästä aiheesta!

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassua, että juuri tänään kyselit aiheesta, joka itseänikin mietityttää. Nimittäin mua on aamusta asti huimannut kovasti, tosi ilkeä tunne. Maalaisjärjellä ajattelin, että vois johtua alhaisesta verenpaineesta ja hain vähän salmiakkia. (Sitähän ei saa mielinmäärin syödä, mutta muutama menkööt). Tuntuis auttaneen, ei ainakaan ole enää yhtä voimakasta huimausta kuin aamulla.

 

Toivottavasti pääsemme molemmat moisesta eroon. :)

 

Salama83 26+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeeeei, mähän olin unohtanut koko salmiakin ja lakritsin. Salmiakki on suurinta herkkuani, en muistanut, että se auttaa alhaiseen verenpaineeseen. Pitää vissiin mennä kaupan kautta kotiin ;)

On kyllä tosi inhottava vaiva. Varsinkin, kun joudun töissäni olla koko päivän koneella. Se ei auta tätä oloa kyllä yhtään. Silti vaan pitää pyöriä täälläkin ;)

Toivotaan totisesti, että menee ohi, sekä sulla että mulla! Ja tietysti muillakin tästä kärsivillä.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin on kohta viikon huimannut, heikottanut ja särkenyt päätä! Lisäksi iski lauantaista -> hirveä, hellittämätön väsymys. Eilen oli neuvola, hemoglobiini ja verenpaine ihannelukemissa. Terkkari ei osannut tuota mitenkään selittää, höpötteli vain jotain että kun oli kk sitten kipeä, niin ehkä se jotenkin siihen liittyy... :rolleyes: Tuskinpa nyt kuitenkaan. Tänään sitten vielä lämpöilyäkin, mutta se nyt johtuu varmaan eilen saadusta H1N1-rokotteesta.

 

Ehkä se pienen ihmisen kasvattaminen tuola masussa on vain niin rankkaa puuhaa, että jollain tavalla sen on tunnuttava? :P

 

Muoks. Niin, työkaverini kyllä ehdotti, että niskojen jumitus voi aiheuttaa myös huimausta ja päänsärkyä? Ei siis muuta kuin isukit hieromaan ;)

Edited by Salmiakki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rautavarastojen tyhjenemisestä voi tulla hutera olo jo ennen kuin hemoglobiini laskee. Jos siis on puolivälin tietämissä, niin kannattaa ainakin harkita lisärautaa, jos olo on outo. Rautatableteilla voi kyllä olla kaikenlaisia vähintään yhtä ihania sivuvaikutuksia, joten ei välttämättä pääse kuin ojasta allikkoon :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on edellisestä onnistuneesta raskaudesta niin pitkä aika mutta tiesinpä silloin sen syynkin miksi naisilla on tosi yleistä toi huimaus raskauden aikana. No nyt löysin vastauksen taas, kun itselläni tota huimausta jo jonkinverran on.

 

Kopsattu TerveSuomi sivuilta

Lisääntynyt nestemäärä elimistössä aiheuttaa osalle äideistä raskauden aikana huimausoireita. kannattaa pitää huoli säännöllisestä ruokailusta niin, että verensokeri pysyy tasaisena. Alhaisen verensokerin lisäksi huimausta voivat aiheuttaa äkkinäiset liikkeet kuten sängystä ylösnousu ja alhainen verenpaine. Lasillinen vettä tai laimennettua tuoremehua voi helpottaa oloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausviikkoja 22 ja pari päivää sitten ensimmäinen "huimauskohtaus" kaupassa.aluksi tuntui kuin samat pahoinvoinnit tulisivat mitä aiemmin aamuisin,yhtäkkiä seisoessa näin vain harmaata puoleksi ja pyöri päässä,korvat meni lukkoon ja kamala kylmähiki iski!onneksi mies oli mukana jolle sai sanottua että pitää kiinni,kun tuntuu että nyt lähtee taju! kauan aikaa jälkeenpäin oli pöljä olo,niinkuin kamalassa krapulassa ja loppupäivä oli kamala päänsärky!kotiin kun ajettiin kaupungista(eri autoilla) olin kauan aikaa luullut ajaneeni mieheni perässä,kunnes huomasin ettei edes saman merkkinen auto ollut kyseessä kun miehellä!siis todella rapulainen olo!:Dmutta myöntää täytyy että ei tuossa tilanteessa voinut olla tietenkään pelkäämättä ja ahkerasti sitä tunnusteltiinkin pienokaisen potkuja loppupäivän että kaikki oli sielläkin hyvin..!seuraavana aamuna kovat pistokset ylävatsassa ja huomenna onneksi lääkäriin sopivasti,että saa kuulla kaikki olevan hyvin!:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli neuvola viime viikolla ja valitin huimausta ja kuulemma johtunee vaan mun matalasta verenpaineesta. Ja siitä että kehon verimäärä on kasvanut hurjasti ja sydän&keuhkot joutuu työskentelemään ahkerammin kuin aiemmin. Täti sanoi vaan, että raskaana ollessa on ihan normaalia pyörtyillä silloin tällöin, että jos pökerryn jonnekin niin ei kannata huolestua :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi, jota on huimannut todella paljonkin. Mulla myös verenpaineet ovat melko alhaiset, mutta selvisi myös, että verensokerini laskee liian alas, joten se vasta aiheuttaakin heikkoa oloa helposti. Keho voi siis tuottaa liikaa insuliinia ja arvot laskevat romahtaen, kun ei ole syönyt vähään aikaan. Ikävä vaiva, varsinkin, kun siihen yhdistetään tämä aurallinen migreeni joka on mulle puhjennut nyt raskausaikana. Näköhäiriöt ja järkyttävä päänsärky yhdistettynä huimaukseen on aikas kaameaa. Nyt on menossa rv. 24 ja mut määrättiin sairaslomalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huimaus on kyllä aika tavallinen oire ja johtuu tosiaan yleensä matalasta verenpaineesta. Mulla raskaus ihan alussa mutta huimaa paljon päivittäin. Verenpaine on aina ollut matalahko mutta nyt laskenut siitä. Nyt luokkaa 90-100/50-60... Toivottavasti kroppa tottuu sillä huimaus on aika hankalaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huimaus ei välttämättä johdu verenpaineesta vaan sellaisesta kuin asentohuimaus. On perinnöllinen "tauti". Itselläni tuo todettiin vähän aikaa sitten. Ja en ole raskaana eikä ole verenpaineen eikä verensokerin kanssa ongelmia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tässä keskusteluketjussa suurimmalla osalla tuo huimaus on alkanut vaivata vasta raskausaikana, joten syynä on todennäköisemmin raskaus (ja sen aiheuttamat verenpaineen, glukoosiaineenvaihdunnan yms. muutokset) kuin asentohuimaus. Toki sekin saattaa alkaa vaivata sattumalta juuri raskausaikana, mutta todennäköisempiäkin syitä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun huimailut raskausaikana johtuivat verensokerin vaihteluista, jos verenpaineet on kunnossa niin kannattaa tutkailla syomisiaan ja huolehtia siita etta syo noin 6 kertaa paivassa ja keskittyy hitaisiin hiilareihin ja proteiiniin.

 

Tsemppia kaikille huimauksen kanssa karvisteleville.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vanhaa ketjua - huimaus on pahin raskausoireeni. Viimeksi neuvolassa mitattiin verenpaineiksi 90/60 josta huimaus johtunee. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on paineet alakantissa raskausaikana, oli esikoisesta ja on nyt. Esikon odotuksessa välillä vähän huimasi kevyesti, tällä kertaa oon joutunut useaan kertaan yhtäkkiä istumaan kun silmissä pimenee tyystin. Yleensä tulee heti aamulla kun ei muista nousta riittävän rauhassa, mut välillä ihan muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla huimausta oli kummassakin raskaudessa alku- ja loppuraskaudesta. Ekassa raskaudessa suorastaan pyörrytti rv18 asti. Muistan kuinka töissäkin välillä istuin koneen äärellä pitäen työpöydän reunasta kiinni kun niin kovin pyörrytti. Toisessa raskaudessa ei onneksi huimannut niin paljoa eikä niin kauan, vaikka välillä huippas niin että piti äkkiä istua/kyykistyä. 

Kummassakin loppuraskaudessa paikallaan seisominen, esim kassajonossa, on ollut hankalaa, kun silloin huippasi. 

Verenpaineet mulla on ollut kummallakin kerralla läpi raskauksien tasaisesti noin 75/115 eli ei kovin alhaiset, joten niistä ei ehkä syytä löydy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan perseestä on kyllä tää huimaus. Pyörryin kadulla ja paikalle tulee sata ihmistä ja poliisit :wacko: Joo, kaikki ok, eikun taksilla kotiin... Vasta 15+0, katotaan mihin tää vielä vie. Kun vatsa kasvaa niin sen päälle kaatuminen ei oo sit enää hyvä idea. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oijoi @stina, onneksi ei sattunut mitään kun pyörryit. Mä pyörryin ekassa raskaudessa yhden kerran kotona kylppärissä, mut ehdin kyykistyä niin en kolhaissut itseäni onneksi. Muuten en pyörtyillyt vaikka kovasti Huomasinkin viikkotolkulla. Tsemppiä! 

Mun äiti kuulemma mua aikanaan odottaessa oli myös tolleen dramattisemmin pyörtynyt keskellä kaupunkia pankin portailla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0