Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Lasten ikäerosta


186 posts in this topic

Millaisilla ikäeroilla sinä haluaisit omat lapsesi saada? Tai olet saanut? Oletko miettinyt, kuinka monta vuotta haluat korkeintaan olevan nuorimman ja vanhimman lapsen välillä? Entä kuinka paljon voi tulla ikäeroa yksittäisten sisarusten välille? Haluatko, että lapset syntyvät suht tiiviisti peräkkäin vai saako olla isojakin ikäeroja? Miten omassa lapsuudenperheessäsi oli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt vastasin että miten itelläni haluaisin asioiden menevän, eli 6-8v tuohon ensimmäiseen ja 3-4v seuraavaan :)

 

Omassa synnyinperheessäni nuorimman ja vanhimman ikäero on 14v, ja suurin ikäero välissä on 7v... Eipä siinä sinänsä mitään huonoa ollut, mutta en nyt jaksaisi itseäni kuvitella pienen vauvan äitinä esim 35v+ :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt kaksi lasta melkein kahden vuoden ikäerolla ja seuraavan ei tarvisi tulla ihan heti (jos tulee ollenkaan). Siksipä siis nuorimmaisen ja mahdollisen seuraavan lapsen ikäeroksi saisi jäädä viisikin vuotta. Perheen nuorimmalle ja vanhimmalle en kuitenkaan mielelläni haluaisi yli 10 vuoden ikäeroa, koska en itse haluaisi lapsia enää siinä iässä. Muutenkin olisi kiva, ettei lasten ikäerot olisi valtavat.

 

Omassa lapsuudenperheessäni nuorimman ja vanhimman välillä on ikäeroa 17,5 vuotta. Suurin ikäero peräkkäisten sisarusten välillä on viisi vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin nuo isoimmat, koska ei minusta mitään maksimeita ole :D Tai siis kun nyt ensimmäisen lapsen kohdalla olen vasta 19, niin 16 vuoden päästäkään en mitenkään mahdottoman vanha vauvan saamiseen olisi. Eli jos silloin tekee mieli vauvaa ( :lol: ), niin miksipäs ei. Tuo peräkkäisten välinen ikäero sitten, en oikeastaan usko, että yli 10 vuotta olisin haluamatta vauvaa ja sitten taas haluaisin, mutta mistä sitäkään vielä tässä vaiheessa tietää. Jos vaikka kyllästyy siihen vauvaelämään niin että pitää pitää oikein kunnon tauko ja kasvattaa edelliset isoiksi, ja sitten taas vauvailemaan :D Eikä minulla ole mitään sellaista kiirettä saada nopeasti vauva-aikoja pois alta, olen aina nähnyt itseni aikuisena nimenomaan äitinä, joten eipä haittaa vaikka sitä kestäisi pitkäänkin. Avoimin mielin tulevaisuuteen :)

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, se on oikeastaan ihan sama tällä hetkellä millä ikäerolla lapset tulee. Olen 21v ja mies myös :) . Mies sanoi tosissaan, että sitten kun meidän neiti on 5-6kk niin toista perään. Nyt ei meillä ehkäisyä olla käytetty, mutta en usko että tulee tärppi näin pian! No ei se minua niin haittaa jos neiti on vaikka 4kk, ja tulen uudelleen raskaaksi. Se toka lapsi voisi tulla 1-2 vuoden sisään, niin olisi leikkikaveri. Kolmas sitten vaikka 6-8v. päästä :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran hankala näitä asioita on suunnitella, että paha on mennä sanomaan mitään "varmaa". Luulisin kuitenkin, että en ehkä enää nelikymppisenä halua uutta vauvaa, joten äänestin ikäeroksi 12-14. Toivoisin maksimi-ikäeroksi sisarusten välillä 3-4 vuotta, mutta eihän sitä tiedä miten asiat menevät.

 

Lapsuudenperheessäni oli 4 lasta, ikäero vanhimman ja nuorimman välillä alle 6 vuotta ja pisin ikäero kahden lapsen välillä n. 2,5 vuotta. En ehkä ihan samaa tavoittele :)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt tuntuu siltä, että meidän lapset vois olla tässä. Ikäeroo on 1v8kk, joten äänestin jälkimmäisessä tota 1-2 vuotta. Toinen haluttiin suht pienellä ikäerolla, mutta eihän näihin asioihin oikeen ite voi vaikuttaa. Kävi kuitenkin onnekkaasti ja tää ikäero tuntuu oikein passelilta.

 

Jos kolmas vielä tulis, niin ei näin nopeella tahdilla todellakaan. Mutta kuitenkin jonnekin viiden vuoden haarukkaan. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kyllä mä kolmekymppisenä haluan olla jo nää lapseni tehnyt. Vaikka tää pikkulapsiaika on ihanaakin, mutta en halua tätä vaihetta mennä kovin montaa vuotta.

 

Lapsuudenperheessä meitä on viis lasta, itse olen vanhin. Ikäeroo mun ja mun nuorimman siskon kanssa on 18 vuotta. Lyhyin ikäero on mulla ja mun vanhimmalla siskolla 2 vuotta. Tällä hetkellä me ollaan siis 26v, 24v*, 17v, 14v ja 8v. Ei noista ikäeroista mikään oo huono. Vanhimman ja toiseks vanhimman kanssa ollaan hyviä ystäviä sisarussuhteen lisäks, pikkuveli (14v) ja nuorin sisko on sitten täysin niitä paapottavia pikkusisaruksia. Erittäin läheisiä ollaan kaikki. Itse en jaksais elää tota pikkulapsiaikaa vuosikymmeniä, siitä äitille (ja isille) hatunnosto. Toisaalta, äitikin oli kyllä vakaasti sitä mieltä ensimmäisten kahden jälkeen, että nää oli tässä, mutta sit niitä tuli vielä kolme. :D

 

 

 

* disclaimer: cranberry-sisko täyttää ton 24 vasta ens viikolla, mutta tarpeeks lähellä on sitä jo nyt, että voin sen tohon pistää. turha tulla jurputtaan. :D

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ensimmäiseen 8-10 vuotta. Toiveissa olisi 2 tai 3 lasta, ja haluaisin ne suunnilleen samaan putkeen. Jälkimmäiseen vastasin 3-4 vuotta. Toive olisi toinen lapsi 2-3 vuoden erolla esikoiseen. Vuoden päästä voisi antaa luvan tulla. Ei ihan vuoden ikäerolla kuitenkaan eikä 10 vuoden tauoilla :)

 

Itselläni on kaksi isosiskoa ja yksi pikkuveli, ikäeroa vanhimmalla ja nuorimmalla 18 vuotta (tällä hetkellä iät 33, 30, 25 ja 15). Vanhemmat olivat jo yli nelikymppisiä veljen syntyessä ja vanhin sisko asui jo omillaan (vanhin sisko sai esikoisen pikkuveljen ollessa vajaa 4v :rolleyes: ). Lapsena isosiskot oli sen verran vanhempia, ettei heistä leikkikaveria saanut ja pikkuveli on taas niin paljon nuorempi, että oma leikki-ikä alkoi olla jo ohi. Nyt aikuisena isosiskot on todella läheisiä ja lähes päivittäin soitellaan. Pikkuveljen kanssa yhteydenpito on vähäisempää, mutta vuoden päästä veli todennäköisesti muuttaa samaan kaupunkiin, jolloin yhteyttä tulee pidettyä varmasti enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kyllä mä kolmekymppisenä haluan olla jo nää lapseni tehnyt. Vaikka tää pikkulapsiaika on ihanaakin, mutta en halua tätä vaihetta mennä kovin montaa vuotta.

Sama täällä. Nyt minulla on ikää 26 vuotta ja esikoinen on 2,5v ja kuopus 4kk eli heillä ikäeroa 2v2kk. Tuo ikäero on meistä tuntunut hyvältä mutta oli ikäero mikä tahansa, on niissä hyvät ja huonot puolensa. Alle 1,5 vuoden ikäeroa emme lapsille halunneet ja nyt tuntuu siltä että kolmas lapsi voisi tulla reilu kahden vuoden päästä. Niin että ikäeroa tulisi tämänhetkiseen kuopukseen 2-3 vuotta ja esikoiseen 4-5 vuotta. Mutta toiveena on että kolmannen lapsemme saisimme ennen kuin täytän 30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsilla on tällä hetkellä ikäeroa 2v7kk. Jos joskus kolmas tulee, niin ei haittaa vaikka ikäeroa nuorimman ja vanhimman välillä olis 10 vuotta. Sen suurempaa ikäeroa en haluaisi kyllä lapsille.

Sen verran vähän vielä tuota ikää on, että en katsoisi mahdottomaksi jos 10 vuoden päästä syntyisi se viimeinen tenava. Jos siis vielä lapsia haluaisimme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osaa vastata tähän. :) En mä osaa mitään maksimi-ikärajoja sanoa. Kaikki kelpaa mulle, sekä isossa että pienessä ikäerossa on puolensa. Taidan siis ruksia nuo isoimmat ikärajat.

 

Itsellänihän kahden ekan lapsen ikäero on 3v, tokan ja kolmannen 7v. Esikoisen ja kuopuksen ikäero on siis 10v, kuten fiksuimmat jo osas laskea. :D Tää on ihan kiva, kun isoista on jo apuakin vauvan hoidossa. Varsinaisia leikkikavereitahan noista ei tule, kun ovat niin eri-ikäisiä, mut en epäile yhtään, etteikö yhteistä tekemistä löytyisi. Isot tykkää kauheasti pienestä. Muutaman vuoden päästä varmasti vievät pikkusiskoaan leikkipuistoon ja myöhemmin ehkä vaikka elokuviin. Ehkä isosisko 10 vuotta vanhempana auttaa pikkusiskoa läpi murrosiän karikoiden, kun äiti alkaa olla jo ihan kalkkis silloin?

 

Äidilläni ja hänen nuorimmalla siskollaan on 16 vuotta ikäeroa. Ovat siis ihan eri sukupolvea jo. Mut nyt aikuisena ovat ihan tasavertaiset siskot mun nähdäkseni siinä missä muutkin sisarukset. Eli ei musta noinkaan iso ikäero mikään mahdottomuus ole, jos vaan äiti jaksaa. Ja jos ikä riittää. Ite oon nyt 35 ja ihan hyvin vielä jaksan pikkuvauvan kanssa, eikä raskauden ja synnytyksenkään kanssa mitään ongelmia ollut verrattuna 10 vuoden takaiseen. Mut en mä enää nelikymppisenä haluais synnyttää, joten mulle tää 35 on aika lailla maksimi-ikä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin isoimmat mahdolliset. Itselläni ei sisaruksia ole. Teemun ja mahdollisen seuraavan välille halusin alun alkaenkin abouttistarallakkaa kuuden vuoden ikäeron, jotta isompi osaisi jo vähän autella ja olisi omatoimisempi. Nyt on menty tjot- meiningillä hetki ihan neurologin käskystä/kehotuksesta. Eli ikäeroa tulee sitten varmaan jotain 4-5 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin sisarusten väliseksi eroksi 3-4v., joista 3 on aikalailla oma maksimi ja nuorimman ja vanhimman ero 10-12v.. Nyt meillä on (jos kaikki menee hyvin kesäkuulle asti) tulossa esikoisen ja kakkosen ikäeroksi melko tarkkaan 2v., joka on mielestäni juuri passeli. Mahdollista kolmosta toivottaisiin myös kahden vuoden erolla edelliseen. Kokonaisuudessaan meillä on toiveissa 3-5 lasta, vähän sen mukaan, miten elämä vie.

Olin esikoisen saadessani 24v. (täytin 25 samana vuonna), ja olen vähän sitä mieltä, että n. kolmevitosena tahtoisin olla jo nuorimmankin lapsemme saanut.

Itse olen ainoa lapsi, ja muistan kyllä koko lapsuuteni ja vielä nyt aikuisenakin kaivanneeni kovasti edes yhtä sisarusta. Miehellä on kolme veljeä ja yksi sisko, heillä kolme vanhinta on syntynyt kahden vuoden ikäeroilla, kolmannen ja neljännen välillä on 7v. ja neljännen ja viidennen välillä 3v. (2 1/2 jos tarkkoja ollaan ;)) Nuorimmalla ja vanhimmalla siis eroa 14v., ihan niin isoa haitaria en osaisi omalle katraalle ajatella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsuuden perheessä meitä oli 7.Kaikki suht pienellä ikäerolla. Minun ja nuorimman välillä ikäeroa on 9vuotta.Olen siis itse vanhin.Ikäero sisarusten välillä on 1,2- 2vuotta. :rolleyes:

Itse tiedän aiemman epäonnisen raskauteni perusteella,että jo hirmuisen pahoinvointini takia sisaruksilla tulee olemaan väh. 3vuoden ikäero.En siinä olotilassa jaksaisi ihan pientä hoitaa.3-4lasta haluaisin,jos vain mahdollista ja jos omat voimat riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osaa sanoa mikä ois yksi oikea maksimi-ikäraja.. Mun mielestä se on ihan kiinni siitä että miten itse jaksaa. Itse oon 30v ja esikoinen kohta vuoden, joten omalla kohdallani sellainen n 7-8 vuoden ikäero vanhimman ja nuorimman välillä on varmaan se ihan maksimi. Ja ihan puhtaasti siitä syystä että nelikymppisenä en usko jaksavani enää vauvaikäisiä hoitaa, vaan toivon lasten olevan silloin jo vähän vanhempia. Jos taas oisin saanut esikoisen esim parikymppisenä, niin max ikäero voisi hyvinkin olla pitkälti yli sen 10 vuotta. Itse olen aina ajatellut niin, että omien eläkepäivien alkamiseen mennessä olisi mukava että lapset olisivat jo muuttaneet pois kotoa. Eli pelivaraa on. :)

 

Mutta jos itse saisi päättää ikäeron niin sellainen 2-3 vuotta sisarusten välillä tuntuisi itselleni sopivalta. Tällä hetkellä haaveissa on 3 lasta, joten vanhimman ja nuorimman välillä voisi olla sellainen n 5 vuotta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä on kiva keskustella, vaikka monien kohdallahan kyse ei todellakaan ole asiasta, jonka voisi tarkasti suunnitella. Kuten meillä.

 

Jännä sinänsä, että äänestyksessä kysytään nimenomaan maksimi-ikäeroa. Itse en ole koko asiaa siltä kannalta juuri ajatellut, lähinnä olen ajatellut sitä minimi-ikäeroa. Itse en ole halunnut lapsia alle 2-vuoden ikäerolla. Tässä ajattelen sekä omaa jaksamistani että sitä että esikoinen saisi rauhassa olla pieni ja saada vanhempien huomiota. (Tähän näkemykseeni vaikuttaa kenties se että lapsuudenperheessäni meitä oli monta pienehköllä ikäerolla ja siitä on jonkin verran kärsitty.)

 

Tällä hetkellä ajatukseni lasten ikäerosta on, että oli mikä tahansa, olen onnellinen jos toisen lapsen saamme. :) Kuitenkin sinne 10 vuoden ikäeron paikkeille varmaan tekisin rajan - tämä omalla kohdallani siksi että en haluaisi enää lapsia kovin paljon päälle 35-vuotiaana. Olin esikoisen syntyessä 26.

 

Kaikissa ikäeroissa on varmasti puolensa. Olisi kiva, jos lapsista olisi seuraa jo lapsina toisilleen, mutta toisaalta isommalla ikäerolla syntyneiden vanhemmat pääsevät varmaankin vähemmällä. Kokemusta ei itsellä ole, koska lapsia on toistaiseksi vain yksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin suurimmat vaihtoehdot molempiin. Ei sillä sisarusten ikäerolla ole niin väliä, enkä ainakaan sen takia jättäisi lasta tekemättä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin 10-12 vuotta ja 3-4 vuotta.

Toivoisin saavani kaikki lapset kymmenen vuoden sisällä ja ettei yksittäisillä sisaruksilla olisi ikäero kolmea vuotta suurempi. Maksimi-ikä itselle on 35 vuotta, sen jälkeen en usko enää jaksavani pikkulapsiaikaa. Mieluiten olisin kolmikymppisenä jo lapseni synnyttänyt, mutta taida enää neljässä vuodessa ehtiä toivottuja 2-3 lasta tehdä.

 

Lapsuudenperheessä minulla esikoisella ja nuorimmalla veljelläni on ikäeroa 14 vuotta. Suurin yksittäinen ikäero on kuusi vuotta, joka on omasta mielestäni liikaa. Etenkin siksi, että se oli kahden nuorimmaisen välillä, joten kuopuksella ei ole ikäistään kaveria. Tuossa 14 vuoden ikäerossa ei niinkään ole huonoja puolia; vauvarakas isosisko sai pikkuveljen paapottavakseen ja äiti sai varmasti paljon apua isommista lapsista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite en myöskään haluisi yli 35v lapsia enää saada, mutta katsoo nyt. Vaikea se noin on ajatella mikä on maksimi. Ite ajattelen lähinnä että esikoinen olisi vähintään 3v ennen kuin toinen syntyy. Jos sitä koskaan syntyy. Ite olen ainoa lapsia ja en ole koskaan sisaruksia kaivannut, ei siis ole mitenkään varmaa että tämä lapsi saisi joskus sisaruksia :) Katsoo sit 2-3v päästä miltä tuntuu. Kolmaskaan lapsi ei ole mikään suljettu vaihtoehto, mutta mieluiten 3v ikäero kaikilla. Tai no, ihannehan ois sellainen 5-7v, mutta tässä iässä ei sovi niin suuriks ikäeroja päästää varsinkaan jos kolmea meinaa... Ikää kun on nyt 28v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole koskaan kokenut isoja ikäeroja haitaksi.. :) Mulla on itseäni 20v vanhempi veli, 18v vanhempi sisko ja 2v vanhempi veli.. Ja kaikkein läheisin sisaruksistani olen ollut tämän vanhimman veljen kanssa.. Ollaan molemmat temperamenttisia "taiteilija" sieluja, jotenkin meillä on vaan aina klikannut, ihan pienestä asti.. Tai siis siitä kun minä olin pieni.. :P Lapsena oli kiva kun oli kuitenkin toi nuorempi isoveli leikkikaverina ja seurana perheen reissuilla.. Mut sitten vastapainona "vanhoille vanhemmille" oli nuo vanhemmat sisarukset, jotka ihan hyvin olis voinu olla meidän vanhempia.. Tuli sellaista nuorten aikuistenkin meininkiä perheeseen heidän kauttaan.. :)

 

Ensimmäistä lasta vasta odotellaan, joten mielipiteeni saattaa vielä muuttua, mutta nyt tuntuisi siltä että kahden ensimmäisen lapsen ideaali ikäero olisi 2vee, kolmas lapsi voisi tulla sitten 3:n vuoden ikäerolla edelliseen.. Enempää lapsia ei tällä hetkellä "tee mieli" mutta sekin saattaa muuttua ajan kanssa.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin nuo isoimmat, kun eivät minusta ihan hirmuisen isot erot ole. Tämä käsitys juontaa juurensa varmaankin omasta perheestäni, äidilläni kun on 23 vuotta vanhimman ja nuorimman välissä. Ja meitä on muutenkin perheessä monta ja suvussa vaikka minkälaista komboa, eikä nuo kaikki tutut "vanhat" äidit vielä kovin nuutuneilta vaikuta. Toki omakin äitini tulee olemaan kuusikymppinen ennen kuin nuorimmat sisaruksistani muuttavat pois kotoa, mutta hän on itse halunnut että kotona on lapsia vielä pitkään joten mikäs siinä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mahdollisia lapsentekovuosia on mun ja miehen suht isosta ikäerosta johtuen melko rajallisesti. Minä en ollut valmis lisääntymään alle kaksivitosena eikä mies puolestaan halua lapsia enää yli nelikymppisenä. Nämä ehdot huomioon ottaen meille jää/jäi lapsentekovuosia neljä. :P

 

Näillä näkymin lapsia tulee olemaan kaksi ja heillä ikäeroa tulee olemaan hieman alle kaksi vuotta. Jos elämäntilanteemme olisi toisenlainen, voisin kuvitella haluavani kolmannen lapsen niin, että keskimmäisen ja nuorimmaisen ikäero olisi 3-4 vuotta.

 

Minulla on ikäeroa omiin sisaruksiini 4-5 vuotta ja olen kokenut sen tosi hyväksi. Paljon on yhteisiä leikkejä ja touhuja riittänyt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen tällähetkellä ajatellut, että esikoinen saisi olla jo melko vanha (5-8v) kun toinen syntyisi. Toisaalta taas ollaan mietitty että olisi ihanaa jos luoja suo niin saada enemmänkin lapsia, jolloin ikäerojen tulisi olla vähän pienemmät, koska en kuitenkaan halua venyttää lasten tekoa kunnes olisin jo "liian vanha" :)

Minulla ja veljelläni on ikäeroa 5 vuotta ja se on ollut mielestäni hyvä. Tällähetkellä toivoisin 2-3 lasta, mutta mietteissä tosiaan olisi ehkä enemmänkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen perheemme iltatähti, ja itselläni on 10v ikäero veljeen ja 12v ikäero siskoon. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että esim. siskoni kanssa meistä ei ole tullut mitenkään läheisiä eikä sellaista siskosuhdetta kun haluaisin. Toki nyt vanhempana välit on lähentyneet mutta koska välimatkaa on tuhansia kilometrejä vaikeuttaa sekin asiaa.

Veljen kanssa meillä on taas aina ollut suht.läheiset välit, eikä tuo ikäero ole sillei tuntunut.

Kuitenkin katkerana oon aina ihaillut niitä joilla on pari vuotta vanhempi/nuorempi sisarus :D

 

Omille lapsille tuli ikäeroa 1v8kk joka on mielestäni hyvä. Jos meille kolmas lapsi tulee niin silloin ikäeroa vanhempaan nähden olisi kiva jos olisi joku 4vuotta..Saa nähdä mitä aika tuo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla ja siskollani on ikäeroa 8 vuotta. aikuisena ero on hävinnyt ja olemme tosi paljon tekemisissä ja läheisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0