Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Lasten ikäerosta


186 posts in this topic

Mulla on kaksi lasta joilla ikäeroa 3v10kk. Mä pidän tätä aivan täydellisenä. Mä olen miettinyt tätä vähemmän lasten keskinäisten suhteen kannalta kuin omalta kannaltani. Musta oli ihanaa nauttia kahdenkeskisestä ajasta esikoiseni kanssa niin kauan ja seurata hänen kasvuaan. Olin kotona kunnes hän täytti kolme ja meillä oli monesti ihan hulvattoman hauskaa kun seikkaltiin niin metsässä kuin museoissa kahdestaan. Poika sai myös mun ja miehen jakamattoman huomion niin kauan, ja musta se oli hyvä.

Nyt poika on jo niin iso että ymmärtää että äidin on pakko olla vauvan kanssa paljon ja on ottanut pikkuveljen tosi hyvin vastaan. Alku-aika vauvan kanssa on sujunut tosi kivuttomasti.

 

Mä en usko että haluan lisää lapsia. Jos, niin ikäeroa tähän kakkoseen saisi tulla noin kolme vuotta minimissään. Silloin olisin tosin jo 37-38 vuotta. Mä olen molemmilla kerroilla raskautunut heti, mutta saattaahan olla että ikä tuo mukanaan ongelmia sillä saralla, sitä ei voi tietää. Mulla on myös verenvuototauti joka tekee raskauksista todella rankkoja enkä usko että haluan siihen rumbaan enää ryhtyä, mutta never say never. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen miettinyt tätä asiaa viime aikoina paljon, vaikkei esikoistakaan ole meille vielä ilmaantunut :D Haluaisin ainakin yhdet sisaruksista suht lyhyellä aikavälillä. Tämä siksi, että haluaisin nähdä, onko pienellä ikäerolla positiivinen vaikutus lasten kehitykseen ja kasvuun. Olen kuitenkin ajatellut, että maksimi-ikäero lapsieni välillä saisi olla 3 vuotta, jos kaikki menee vain hyvin ja saamme lapsia silloin, kun niitä on suunniteltu.

 

Olen itse oman perheeni esikoinen ja minulla on kolme pikkusisarusta. Minun ja minusta seuraavan siskon välillä on ikäeroa lähes kolme vuotta, eikö meistä koskaan tullut mitenkään läheisiä. Äitinikin harmitteli usein, miten huonot sisarussuhteeni seuraavaan sisarukseeni johtuu siitä, että sain olla liian ''pitkään'' ainokaisena ja olla hemmoteltu. Ikäeroa ja ainokaisena oloa enemmän koen kuitenkin kokeneeni hallaa siitä, että suurperhen esikoisena jäin välillä vähän oman onneni nojaan ja minun oletettiin olevan monissa asioissa itsenäinen liian varhaisella iällä.

 

2.sisaruksellani ja 3. sisaruksellani on ikäeroa alle kaksi vuotta ja he olivat ainakin nuorempina kuin kaksoset, aina yhdessä viilettämässä! Sama meno on jatkunut myös vanhemmiten. Sen sijaan minulla nuorimmaisella sisaruksella on ikäeroa 8 vuotta ja me olemme lähentyneet hyvin paljon vanhemmiten. Uskoisin tämän johtuvan siitä, että pystyn yhä ottamaan isosiskon roolin ja hän selvästi pikkusiskon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksoset nyt reilu 5v ja kuopus täyttänyt juuri 2v eli ikäeroa on reilu kolme vuotta. Nyt sitten neljännen LA on maaliskuussa ja ikäeroa tulee kolmannelle ja neljännelle sellasen 2½v ja se on aika passeli ikäero. Musta ikäeroa nuorimman ja vanhimman välillä sais olla sellanen 10-12v eli jos meillä tämän neljännen jälkeen vielä lapsia tulee niin sittenhän sitä ikäeroa kaksosiin tulee väkisinkin se lähemmäs 10v. En nimittäin halua peräkkäisten lasten ikäerosta liian pientä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsille tulee ikäeroa 3v3kk :) Juurikin 3 vuotta halusin ikäeroksi, maksimissaan 4 vuotta :) Mulla ja mun siskolla on ikäeroa 3 vuotta ja se on juuri sopiva, olemme aina tulleet hyvin toimeen keskenämme.. Pikkuveljeni taas on minua 11 vuotta nuorempi, eipä meillä nyt ole mitään yhteistä.. Hän aloitti juuri vasta ylä-asteen. Harmittaa kun tahtoisin olla enemmän hänen kanssaan tekemisissä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ite esikoinen ja mulla on 7v nuorempi sisko. Lapsena monet kerrat sanoin vanhemmille että haluan sisarruksia ja paljon :grin:

Mutta kun en saanut niin päätin jo lapsena että itse haluan ison perheen, lapset pienellä ikäerolla. Mutta eihän ne asiat aina mene suunnitellusti.

 

Meillä ensimmäisen ja toisen ikäero on 1v 5kk ja toisen ja kolmannen ikäero on 2v 8kk eli ensimmäisen ja kolmannen ikäero on 4v 1kk. Itse olisin valmis vaikka heti seuraavaan raskauteen, mutta eihän mulla ole vielä kierrot alkaneet edellisestä synnytyksestä. Miehen kanssa mietittiin että mikäli ei neljäs raskaus ole alkanut esikoisen mennessä kuluun lopetettaisiin yrittäminen.. Mutta katsotaan nyt kuinka asiat menevät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä haluaisen meidän lapset suht pienillä ikäeroilla, mielellään enintään kolmisen vuotta sisarusten välillä. Itselläni on sisaruksia sekä pienemmällä että suuremmalla ikäerolla. Lapsena suhde sisarukseen, johon ikäero on suuri, oli aika etäinen. Nyt aikuisiällä ikäerolla ei ole tunnu enää olevan yhtä suurta merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon aina ajatellut, että olisi kiva jos sisaruksilla olisi suht pieni ikäero (n. 2 v) keskenään, jotta heistä olisi seuraa toisilleen. Olen jotenkin myös ajatellut, että pienellä ikäerolla olevat sisarukset ovat helpommin läheisiä keskenään, peilaten ehkä kokemuksiini omien sisarusteni kanssa. Toisaalta useamman lapsiperheen arkea seurattuani on tullut selväksi, että yhdenkin lapsen kanssa voi olla aika rankkaa ja se toinen lapsi ei mene ihan vaan "siinä sivussa". Niinpä ajatukset on kääntyneet enemmän siihen suuntaan, että ikäeroa sisaruksilla voisi olla enemmänkin, ehkä joku 3-4 vuotta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tytöillä ikäeroa 1v5kk (6,5v ja 5v) ja nyt haaveillaan kolmannesta.

Haaveilen ajatuksesta olla vauvan kanssa kotona kun vanhemmat lapset aloittavat koulunkäynnin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 9-vuotiaat kaksoset, 1v9kk ikäinen poika ja nyt 3 viikkoinen tyttö. Kaksi tyttöä ja kaksi poikaa :) lapset on ikäänkuin kahdessa erässä. Isot ja pienet :) ihan hyvä näin, isommista on apua kotiaskareissa ja pienen isoveikan leikittämisessä aina ajoittain, nyt kun omat kädet ja syli on sidottu myös vauvaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin kaivannut tähän vaihtoehtoa "en osaa sanoa" tai "ei väliä". Omasta mielestäni ideaali-ikäero olisi 3 vuotta kunkin lapsen välillä, mutta oikeastaan se ei tunnu tässä odotusvaiheessa mitenkään lukkoon lyödyltä. Katsotaan sitten, miltä elämä näyttää lapsen kanssa :grin: Periaatteessa lapset voisivat tulla isollakin ikäerolla, mutta kun tässä kerran ollaan 30-rajapyykki jo ohitettu, niin mahdollisuudet kapenevat joka vuosi.

 

Itse olen kolmesta lapsesta vanhin. Minun ja kakkosen välillä oli vajaa 3 vuotta, keskimmäisen ja nuoremman 3,5. Itse en ehkä tässä vaiheessa voisi kuvitella saavani lapsia 1v ikäerolla, mutta vannomatta paras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vastannut gallupiin koska en ole asiaa edes sen kummemmin miettinyt. Meillä ensimmäisten kahden lapsen ikäero on vajaa kaksi vuotta ja vielä syntymättömän kolmannen ikäero aikaisempiin tulee olemaan 5 ja 7 vuotta. En ole ajatellut mitkä meille olisivat sopivia ikäeroja, kakkosen olisin halunnut pienemmälläkin ikäerolla mutta hätäsektion tehnyt lääkäri sanoi että ehdottomasti pitää odottaa vuosi ennen raskaaksi tulemista (ja taisin odottaakin päivälleen sen vuoden :grin: ). Esikoinen oli helppo vauva ja ajattelin että kaksi vauvaa menee siinä kuin yksikin, kun kuitenkin tiesin että toinenkin halutaan. No tämäkin on ollut meillä ihan toimiva ikäero, etenkin kun kuopus on ollut joka suhteessa vähän haastavampi kuin esikoinen. Pienempänä vain tappelivat mutta nykyään leikkivät paljon yhdessä, toki yhä tapellaan mutta siis ei pelkästään. Meillä vielä esikoinen on kehittynyt joka asiassa aika hitaasti ja kuopus suht nopeasti ja muutenkin kuopus on ehkä hiukan terävämpi niin että ovat ikäerosta huolimatta aika samantasoisia monissa asioissa ja yhteiset leikit ja yhteiset kaverit onnistuvat.

 

Kolmannen hankkimisesta ei ollut sitten alkuun ihan varmuutta ja kun elämäntilanne ei oikein ollut vauvatauolle otollinen se sitten jäi ja tästä ikäerosta tulee näinkin iso. Se ei siis johdu siitä, että olisin ensimmäisten kahden jälkeen ollut totaalisen poikki, jos oltaisiin oltu varmoja että halutaan kolmaskin niin samansuuntainen ikäero olisi ollut ihan hyvä. Saa sitten nähdä mitä tästä tulee, itselle on toki helpompaa kun lapset ovat jo isompia, ei tarvitse raskaana kanniskella uhmaikäistä eikä viihdyttää koko aikaa, ja varmasti on myös helpompi keskittyä vauvaan kun muilla lapsilla on omiakin juttujaan. Riitoja ei varmaan lasten kesken enää samalla tavalla synny, toisaalta ei sitten ole sitä samantasoista leikkikaveriakaan ja neljättä ei ole tulossa joten pitänee etsiä kavereita muualta.

 

Itsellä ei ole sisaruksia, miehen perheessä on kolme lasta joista kaikilla on 4 vuoden ikäero. Kaksi nuorempaa ovat silti tapelleet ja leikkineetkin keskenään, nuorin ja vanhin eivät ainakaan nykyään ole juuri ollenkaan tekemisissä enkä usko että lapsenakaan ovat juuri yhdessä olleet kun ovat myös eri sukupuolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin sen mukaan miten meillä on haluttu lapset: kaksi lasta pienellä ikäerolla, kolmas mahdollinen sitten tulevaisuudessa, jolloin ikäeroa edellisiin voisi olla maksimissaan n. 6-8 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin lapsia 2-3 (enempää ei taida ehtiä tällä iällä), ja toivon ainakin näin etukäteen lyhyttä ikäeroa eli jotain 1.5-2 vuoden väliltä. Olen myös isosta perheestä ja samoin suurin osa ystävistäni, ja meillä kaikilla on pelkästään hyviä kokemuksia siitä, että sisarukset ovat toisilleen kavereita ja seuranpitäjiä. Onhan niistä tietty vaivaa ja huoltakin, mutta katsotaan nyt meneekö niin kuin toivon! Voihan se olla, että ekan jälkeen mies on sitä mieltä ettei koskaan enää... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

kaksi vuotta on lasten ikäero. jos saadaan lisää tulee reilumpi ero, vähintään 7 ja puoli vuotta esikoiseen. itselläni on nuorimpaan veljeeni reilu 7 vuotta eroa ja se on aika paljon, "tasoittunut" vasta nyt aikuisiällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ja syntyvän välille tulee noin 1.5 vuotta ikäeroa. Raskasta se varmasti on mutta toivoin läheisiä välejä.

Itsellä ja isosiskollani on ikäeroa 5 vuotta ja se on ollut meille ihan liikaa. Missään vaiheessa ei olla oltu mitenkään läheisiä.

 

muoks. kolmosta jos jossain vaiheessa mietitään niin ikäero kasvaa varmaan esikoisesta sinne 4-6 vuoteen, koska haluan käydä töissä välillä.

Edited by mOmma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoisen ja toisen ikäero on reilu 7vuotta. Ikäero oli meidän elämäntilanteessa hyvä. Esikoisen saadessani mulla ei ollut ammattia joten esikoisen jälkeen opiskelin ja vasta sen jälkeen syntyi kakkonen. Esikoinen sai olla kauan ainokainen ja se aiheutti melkoista mustasukkaisuutta, mutta ajan kanssa tästä päästiin yli. Hyvä puoli isossa ikäerossa oli se että esikoinen osasi tehdä asioita paljon itse ja hänestä oli jo jonkinlaista apuakin vauvan hoidossa.

 

Toisen ja kolmannen ikäero on suunilleen 3,5v ja ikäero on mielestäni hyvä. Toisen uhmaikä oli jo ohi kun kolmas syntyi ja toinenkin osasi tehdä itse asioita. Oli esimerkiksi oppinut kuivaksi ja puhetta tuli eli osasi jo hyvin ilmaista itsensä.

Ensimmäisen ja kolmannen ikäero on kymmenisen vuotta ja se on ollut todella ihana ikäero. Esikoinen on aina tykännyt auttaa siskojensa hoidossa joten kun hän oli 10vuotta hänestä oli välillä todella suurikin apu. Jos piti kipaista postilaatikolla tai kiskalla niin esikoinen kyllä pystyi sen 5-15min katsomaan siskojaan. Olen ollut todella tyytyväinen siihen että ikäerot on olleet meillä melko isoja. Näin olen pystynyt keskittymään jokaiseen lapseen yksilönä vauva- ja taaperoaikana.

 

Nyt kolmannen ja neljännen väliseksi ikäeroksi tulee melkein viisi vuotta ja hyvältä ikäerolta tuntuu. Kolmonen odottaa innolla pikkusisarrusta ja uskon että mitään sen suurempaa mustasukkaisuutta ei tule, koska hän on aina joutunut jakamaan meidät vanhemmat kahden muun kanssa. Esikoisen ja neljännen ikäeroksi tulee lähemmäs 15vuotta. En osaa sanoa onko ikäero hyvä vai huono, mutta oletan että enemminkin hyvä.

 

Mä haaveilen että saataisiin joskus vielä se viides ja jos sellainen halutaan niin ikäerosta ei voi isoa tulla, koska mulla ja miehellä alkaa olla ikää sen verran. Ehkä mekin saadaan vielä kokea se pienikin ikäero ;) !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin itse kolme lasta, Enimmäisen jälkeen voisi pitää pari vuotta välissä ja sitten voisikin tulla kaksoset :) Lapset voisivat tulla ennen kuin 35-vuotta menee rikki. Tosin juuri aloitettu lapsettomuushoidot ja olen tyytyväinen jokaiseen lapseen mikä maailmaan putkahtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molempiin 3-4v. Eli toivottavasti 2 lasta ja ikaero toivottavasti reilu 3v (jos kakkosraskaus alkaa yhta helposti kun eka niin se olis mahdollista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiemmin ajattelin että haluaisin lapset kymmenen vuoden sisällä, nyt luulen että menee vähän yli (siis esikoisen ja nuorimman ikäero) eikä se enää tunnu niin isolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa itsevielä sanoa varmaksi kun ensimmäistä vasta odotellaan, mutta uskoisin, että 2-4 vuoden ikäero voisi olla ihan sopiva. Ainakaan tällä hetkellä pienempi ikäero ei tunnu hyvältä ajatukselta, mutta katsellaan jos ajatukset vielä muuttuvat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei olla vielä saatu ensimmäistäkään jälkeläistä alulle, mutta toiveissa olisi 2 lasta, 2-3 vuoden ikäerolla. Mulla ja veljellä on 3 vuotta ikäeroa ja se tuntuu juuri sopivalta. Miehellä ei ole sisaruksia joten hänellä ei oikein ole mielipidettä asiaan. Itseasiassa mies ei oikein taida ymmärtää että miksi mun mielestä ylipäätänsä on tärkeää saada kaksi lasta. Kuulemma hän oli lapsena tyytyväinen elämäänsä ja minä olen kertonut kauhutarinoita mun ja veljen tappeluista : D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä meillä ei ole yhtään lasta, mutta toiveissa olisi 2-3 lasta. Kaksi ensimmäistä voisi tulla suhteellisen pienellä ikäerolla 2-3vuoden ikäero kuulostais sopivalta. Kolmatta voisi ajatella sitten 3-5vuoden päästä. Vielä ei ole mitään tietoa miten helppoa tai vaikeaa raskaaksi tuleminen on, joten nämä on vaan ajatuksia. Voi hyvinkin olla, että meidän lapsiluku jää vaikka yhteen tai kahteen. Tällä hetkellä kuitenkin noi edellä mainitut ikäerot kuulostaa hyviltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0