Sign in to follow this  
Followers 0
Suvi

Kasvavatko lapsesi saman kaavan mukaan?


10 posts in this topic

Eli silkasta mielenkiinnosta pistin tälläisen pollin pystyyn :) Sanokaahan jos kysymyksissä tai vaihtoehdoissa on jotain kummallista...

 

Kysely tosiaan siis vaan useamman kuin yhden lapsen vanhemmalle, itse en voi siis vastata :lol: Mainitsethan mielellään jos sisaruksilla toinen vanhemmista on eri :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tyttö 5kk ja poika 3 vuotta ja aikalailla eri tavalla kasvavat ja kehittyvät - siis tähän mennessä. Poika oli syntyessään 54cm ja 3,9kg, tyttö 52cm ja 4kg, mutta ainakin näiden viiden kuukauden aikana tyttö on kasvanut selkeästi hitaammin kuin poika. Molemmat ovat plus-käyrillä, mutta poika paljon selvemmin :)

 

Vanhempien käyristä ei nyt ole kyllä hajuakaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoienen on nyt 2-vuotias ja kuopus 7 kk. Esikoinen meni alusta lähtien pituuden suhteen miinuskäyrällä ja painossa pluskäyrällä. Kuopus taas päinvastoin. Kuopuksen kehitys muistuttaa enemmään äidin kehitystä, kuin esikoisen. Isän neuvolakortti ei valitettavasti ole tallella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen on 1v10kk ja kuopus 3,5kk. Tähän mennessä ovat kasvaneet lähes samoin luvuin samoilla viikoilla.

 

esikko 42+3 3220g 50cm/ kuopus 39+0 2955g 48cm

 

Ovat koko ajan kulkeneet aivan tasan tarkkaan samalla linjalla, kuopus on tullut 200-300g perässä ja pari cm perässä kuin siskonsa samoilla viikoilla. Oli siis just sen verran syntyessäänkin pienempi. Itse olen ollut 3080g 50cm. Esikko on tähän mennessä ollut pituudessa minun vanhoja mittojani jonkin verran perässä, painossa jonkin verran edellä. Nyt on ottanut pituudessa kiinni minun mittojani ja viimeksi 1,5v. neuvolassa olikin pari cm pidempi kuin minä samanikäisenä. Painoa on edelleen enemmän.

 

Esikoinen on kehittynyt aika hämmästyttävän samalla tavalla kuin itse aikanani. Oppi tasan 1v2kk kävelemään, päivälleen kuten minäkin. Samoin eka hammas tuli tasan 8kk iässä, niinkuin minullakin... Puhe tuli reilusti alle vuosikkaana, niinkuin minullakin... Hänellä on tosi pieni jalka( tällä hetkellä 21), minulla itselläni aikuisiällä 35-36. Näitähän riittäis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on pitkä ja hoikka. (Vauva aikana kyllä painoakin oli, nyt hoikistunut.) Ja käyrät menee melkein samanlailla isänsä kasvukäyrien mukaan.

 

Tyttö on pienempi ja sirompi ja menee lähempänä mun käyriä. Tosin on hieman isompi kuin minä samanikäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojat ovat nyt 3v ja 1v 8kk ja sanoisin että ovat hyvin samalla tavalla kasvaneet. Syntyivät aika erikoisina esikoinen 2730g ja 48cm, kuopus 3510g ja 51cm (molemmat rv. 40+0), mutta kaksikuisesta alkaen ovat menneet hyvin samoissa lukemissa sekä pituudessa että painossa. Olisivat kyllä saattaneet syntyä samankokoisina, mutta esikon raskaudessa istukan toiminnassa oli jotain häiriötä lopussa. Ilmeisesti poika otti sitten synnyttyään kiinni kasvun, kun tosiaan kaksikuisena oli samankokoinen (n. 5kg ja 56cm) kuin pikkuveljensä samanikäisenä.

 

Eroa alkoi kyllä tulla 1,5-vuotiaana, jolloin esikoisen painonkasvu tyssäsi (tuolloin 80cm ja 9,2kg), kun taas kuopuksella on tullut painoa ihan normaalisti (81cm, 10,2kg). Pojat ovat kasvaneet hyvin samoilla käyrillä kun minä vauvana ja yksivuotiaana oltiin kaikki n. 74cm ja 9kg. Miehen neuvolakorttia en ole edes nähnyt, joten en tiedä miten hän on kasvanut. Nyt 3-vuotiaana esikoinen on jo ruumiinrakenteeltaan ihan kuin isänsä: hoikka ja pitkäraajainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on lyhyempi ja selvästi painavampi, painokäyrä +30%:n tietämillä. Poika taas on nollakäyrällä ollut melkein koko ikänsä, pituutta on enemmän kuin siskollaan ja on hoikka. Tyttö on pulskempi kuin minä vauvana, poika hoikempi. Eli ihan omilla käyrillään kasvavat. Isän nlakorttia ei ole valitettavasti tallessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöt olivat syntyessään lähes samankokoisia, mutta jo viikon ikäisenä likkojen painossa näkyi hurja ero. Kuopus on siis kasvanut paljon lujempaa kuin esikoinen. Esikoiset ovat harjoituskappaleita, kuulemma. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöt ovat syntymästä asti olleet melko eri mallisia. Vanhempi on saman mallinen kuin isänsä eli tukevampaa tekoa. Nuorempi puolestaan on aina ollut pitkä ja hoikka ja muistuttaa rakenteeltaan enemmän minun sukuani, varsinkin yhtä siskoistani.

 

Pituuskäyrät saattavat olla melko samanmoisia, ei ole tullut vertailtua. Mutta painokäyrät ihan erilaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttäret aivan erikokoisia :)

Ikäeroa 1v10kk, kokoeroa sen verran että käyttävät peräkkäisiä vaatekokoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0