Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

Mie olisin kysellyt kun ajattelin ommella vauvalle kestoja, että pitääkö olla jokin erilainen neula koneessa kun tavallisella neulallahan tulee kuoreen reikiä niin pääseekö kosteus sitten niistä rei'istä läpi vaikka vaippa muuten pitäisi? Vai millä tuon ongelman välttäisi jos se edes on ongelma.

 

Mulla on käytössä strech-neula, koko 70 ja se on välttänyt. Ei vuoda kyllä saumoista tai etutarrankaan kohdalta. Mä laitan nuppineulatkin saumavaroihin kun en jaksa mitään teippejä viritellä. En oikein osaa sanoa tulisiko "tavallisella" neulalla sen enempi reikiä, tuo strech-neula kun mulla on käytössä muidenkin kankaiden kanssa.

 

Hahtuvalankaa en muistaakseni ole nähnyt Anttiloissa ym tavarataloissa, joten melkeinpä suosittelisin menemään ihan lankakauppaan. Jotkut taitaa neuloa villapökiä myös ihan Novitan Purosta tai Huopasesta (100% villaa). Minäkin neuloin parit villahousut, mutta en ole kertaakaan käyttänyt niitä kun tuntuivat nämä taskuvaipat paremmilta... Mulla taisi olla 40 cm pyöröpuikot, koko 4 noita hahtuvavilliksiä varten sekä sukkapuikot lahkeita varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitoin eilen alulle kolme uutta taskuvaippaa. Kaverilta vaihdoin siili & sienet -pulia ja teen viimeisen Ainotar-pulin violetillä sisuksella. Eiköhän niistäkin kohta tule valmista, kun iltapuhteena aina pääsis vain askartelemaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Hahtuvalankaa ja kasa erilaisia puikkoja? Millaisia? Saako noita lankoja ihan jostain Anttilasta vai pitääkö mennä erityisliikkeisiin?

 

Hahtuvaa saa parhaiten käsityöliikkeistä, ja kaikista pehmeintä laatua ovat värjäämättömät hahtuvat. Kannattaa neuloa kaksisäikeisenä sekä käyttää käsialasta ja ohjeesta riippuen 4-6 mm:n puikkoja. Ohjeissa yleensä kyllä vinkataan, millaiset puikot sopivat parhaiten mihinkin työvaiheeseen. Ohjeita ja vinkkejä löytyy mm. Kestovaippainfon keskustelujen TSI-osiosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset neuvoista! Lähden kartoittamaan paikallisia käsityöliikkeitä ja niiden lankavarastoja :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pul-kangasta ommellessa koneessa microtex-neula kokoa 60 eli ohut ja terävä. Ei tule hyppytikkiä tai isoja reikiä. 70 koon neulalla ompelin aiemmin eikä silloinkaan vaipat mistään vuotaneet, mutta tuo ohuempi on kivempi.

 

Tarrojen ompeluun sitten isompi neula on parempi. Ohuella neulalla jos koittaa ommella niin mun kone ainakin tekee hyppytikkiä, etenkin koukkutarraa ommellessa. Etutarran alle laitan fleeceä varmuudeksi ja siiveketarrojen kohdalta nyt ei muutenkaan vuotaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidanpa käydä ostamassa ohuemman neulan minäkin. Muutenkin pitää vielä ostaa tarroja sun muuta noita vaippoja varten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi kotona hamppulankaa jonka ostin lapsimessuilta. Imuja siitä ajattelin neuloa mutta en silloin tullut kysyneeksi minkäkokoisia puikkoja tuohon lankaan käytetään ja musta niistä ei ollut mainintaa ainakaan siinä vyyhtiosuuden etupuolella. Samoin millaisia imuja siitä kannattaa ommella. Aina oikein neuletta vai jotain muuta? Yksin- vai kaksinkertaisella langalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuulin joskus hyvän vinkin oikean puikkokoon löytämiseksi: Pistä paperiin puikolla reikä, ja pujota lankaa sen läpi. Jos lanka on reiän kokoinen, on ko. puikko hyvä.

Mä olen tehnyt bambulangasta lisäimuja ihan ainaoikealla ja tiiman mallisena. Hyvin on toiminut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suunnittelen yhden koon taskuvaipan tekemistä (tai toki useammankin). Kaavan piirsin Bumgeniuksen mukaan, paitsi että ilman joustosiivekkeitä, ja tarratkin laitan "tavallisesti" eli takasiivekkeet ovat vastaavasti vähän pidemmät. Ajattelin kopioida tuosta myös sen etuosan sisäpuolen pul-kaistaleen ja ehkä myös laitan sisäpuolelle softis-kerroksen kuten BG:ssä. Mieluummin varmaan ainakin softista kuin pulia.

 

Täyttöaukon meinasin tehdä vähän eri tavalla. Tykkään BG:n "kakkasiepparista" eli siitä, että takana on ylimääräinen läppä kangasta täyttöaukon päällä. Täyttöaukko saisi kuitenkin minusta olla niin takana kuin mahdollista. Ja kun en niitä joustosiivekkeitä tosiaan aikonut tehdä, niin pitää kehitellä joku muu systeemi, millä sisäkankaat saisi siistin näköisesti, mutta silti helposti ommeltua. Onko ideoita?

 

Ja muutenkin, jos jollain on kokemusta yhdenkoon taskujen tekemisestä, niin mielelläni kuulisin. Nämä kun ovat aika pitkään käytössä toivon mukaan, niin voisi tehdä kerralla kunnollista :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ommellut yhdenkoonvaippoja jokusen (öö... kymmeniä). Täällä näky ainakin jotain kuvia täyttöaukosta, etuosasta ja koko vaipasta.

 

Useammalla kaavalla olen ommellut, mutten (ainakaan vielä) ole täyttöaukkoa kovin monimutkaisesti tehdä. Joustosiivekkeitäkään en ole tehnyt vaan mun mielestä säätövaraa tulee ihan riittävästi kun laittaa lisäsäätötarran ja etuosa on leveä.

 

Pop-in -vaipassa joustosiiveke on toteutettu hiukan eritavalla kuin BG:ssa eli kangas ei jousta vaan siivekkeeseen on ommeltu pätkä kuminauhaa. Tämän toteutusta olen joskus miettinyt, mutten vielä ole saanut aikaiseksi.

 

Ongelmaa joustosiivekkeettömyydestä ja sisäkankaan nätisti ompelusta en suostunut ymmärtämään.

 

Pitäisikin varmaan napata joskus kuvat muutamasta valmistuneesta vaipasta ja ommella keskeneräinen valmiiksi. Että saa sitten ostaa uusia kankaita.

 

Nyt on edelleen työn alla jonkun muun ompeleman vaipan tarrojen vaihto. Paljon nopeammin ompelisin uuden, mutta kun ei ole oma vaippa ja tarroihin pyydettiin apua niin tehdään sitten vaikeamman (ja toki ekologisemmankin) kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BG:ssähän se takaosan lärpäke ei ole koko vaipan levyinen, vaan siihen asti missä joustosiivekkeiden sauma on. Jos ei tee joustosiivekkeitä, ei tule saumaa, joten se läystäke pitää tehdä jollain muulla tavalla. Koko vaipan levyisesti vai vaan osalle matkaa... Ehkä se olisi helpointa jättää pois kokonaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tehnyt ton täyttöaukon vaan laiskana tonne taakse. Eli leikannut takakuminauhan kohtaan sellaisen ylimääräisen suikaleen. Oisko KVY:n kaavassa silleen vai mistähän oon tottunut niin tekemään. Ihan hyvin ne kuitenkin toimii. Mun hermo ei riitä kikkaileen tollasta BG:n tyylistä täyttöaukkoa.

 

Ja noista joustosiivekkeistä. BR-pul taitaa joustaa jonkin verran itsessäänkin enkä oo kyllä joustosiivekkeitä kaipaillut noihin TSI-vaippoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan vaikka kuvaa uusimmista tsi-vaipoista.

 

Onko joku muu mun kanssa sitä mieltä, että coolmaxia on paljon helpompi ommella kuin fleeceä? Eilen tein yhden fleecesisustaisen vaipan ja hermot meinas mennä. Coolmaxin kanssa ei ole pitkään aikaan ollut mitään ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun ompelette pul:lia onko teillä käytössä teflon jalka ompelukoneessa vai miten estätte kankaan jumiutumisen, vai eikä pul jumita? Yritin ommella pitkästä aikaa pul-taskua fleese sisuksella, ompelin niin, että fleese oli päälläpäin. Tulos oli se, että fleese virui hieman liikaa. Jos yritin ommella pul puoli ylöspäin ei ompelusta tullut yhtään mitään. Nyt ostin sitten törkeän kalliin teflon jalan tuohon koneeseen ja pitäisi kokeilla toimiiko tuon uuden paininjalan kanssa homma hieman paremmin.

 

Onko jollain kokemusta tencelistä imumateriaalina? Pojalle pitäisi tehdä superimukykyisiä imuja ja nyt arvon mitä kaikkea kangasta ostaisinkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku muu mun kanssa sitä mieltä, että coolmaxia on paljon helpompi ommella kuin fleeceä? Eilen tein yhden fleecesisustaisen vaipan ja hermot meinas mennä. Coolmaxin kanssa ei ole pitkään aikaan ollut mitään ongelmia.

 

Todellakin. Mun hermo ei riitä noihin fleece-sisustaisiin lainkaan sen jälkeen kun coolmaxia kokeilin ommella. Mun käsittelyssä toi fleece vaan venyy kauheasti ja ompelujälki on sen mukaista.

 

Tosta teflon-jalasta. En ole kyllä sellaista tarvinnut. Mun kone ompelee pulia ihan hyvin. Mut mä ompelen aina silleen et sisäkangas (fleece/coolmax) on päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mulla on iso ongelma ompelukoneen kanssa. Olen yrittänyt ommella pul-taskuja (sisäpintana coolmax), mutta kone alkoi temppuilla. Pistot eivät pidä, vaan ommel purkautuu heti. Olen kokeillut mitä vaan mieleen tulee: säädin ylälangan kireyttä löysemmälle ja uudelleen kireämmälle; yritin kiristää alalankaa (puolakotelon pohjalla olevasta ruuvista), mutta se on jo kireimmillään; langoitin koneen uudelleen; puolasin alalangan uudelleen; putsasin ja öljysin koneen; vaihdoin neulan - TURHAAN!! :skilletgirl:

 

Mikään ei ole siis auttanut ja sama ongelma on myös eri langalla ja eri kangasta ommeltaessa, sekä suoralla että siksak-ompeleella. Olen jo ihan epätoivoinen! :girl_cry2:

 

Olisiko jollain kokemusta vastaavasta? Jotain kikkakolmosta, jota voisin kokeilla, ennenkuin vien koneen huoltoon? En haluaisi viedä turhaan, jos kyseessä on joku pikkuvika, jonka voi korjata itsekin. :girl_wink: Kone on vanha Singer (jotain vanhuusvikaa alan pikkuhiljaa epäillä), jonka olen saanut tätini jäämistöstä. Luulisin, että kone on 70-luvun lopulta tai 80-luvun alusta.

 

*muoks. Niin ja ohjekirja hukkui muutossa. Olen epätoivoisesti yrittänyt löytää sitä, mutta se on luultavasti siellä kuuluisassa "varmassa tallessa". :grin:

Edited by Jacaranda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasinpa sit tenceliä kun kaverit suositteli. Mut help - jos laittaa vaipan sisäpintaan, kumpi puoli tulee ihoa vasten?!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä laittaisin varmaan sen nukkapuolen. Kun sehän noissa puuvillajoustiksissakin on se oikea puoli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä jatkuu edelleen vaippaompelukset.

 

Seuraavaksi ajattelin, että vois opetella neulonnan salat uudelleen ja värkätä villahousut. Jostain kirpparilta ostin 2,5 eurolla villahousut mukaani kesällä ja nehän on loistavat yöllä. Ei meillä ongelmia ole muutenkaan yövaipatuksen suhteen ollut, mutta nuo on kyllä mainiot.

 

Onko jollakin muulla päähänpinttymää siitä, että kaikkien vaippojen pitäisi olla tsi? Mä ihan oikeasti harkitsen laittavani ne muutamat ostovaipat kiertoon ihan vaan siksi, että eivät ole mun tekemät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mulla ole päähänpinttymää siitä, että vaippojen pitäisi olla TSI. Mulla on muutama ostettu ja saatu vaippa, mutta kyllä mun omat kiertää pesusta käyttöön nopeammin kuin ostovaipat. Jos pitäisi kirppikselle laittaa vaippoja, niin ostovaipat sinne menisi ekana. Muutamia ostovaippoja olenkin jo laittanut kiertoon kun ovat menneet pieneksi, en ole ajatellut jättää niitä enää seuraaville. Toistaiseksi muutamat ostovaipatkin vaan on ihan hyviä olleet käytössä, joten käytetään nyt sitten kun on kerta hankittu. Lisää ostovaippoja meille ei kyllä todennäköisesti enää tule, vaan TSI-meiningillä mennään.

 

Tässäpä uusin tekeleeni:

38800_10150223357405276_679620275_13775014_1342850_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mulla on iso ongelma ompelukoneen kanssa. Olen yrittänyt ommella pul-taskuja (sisäpintana coolmax), mutta kone alkoi temppuilla. Pistot eivät pidä, vaan ommel purkautuu heti. Olen kokeillut mitä vaan mieleen tulee: säädin ylälangan kireyttä löysemmälle ja uudelleen kireämmälle; yritin kiristää alalankaa (puolakotelon pohjalla olevasta ruuvista), mutta se on jo kireimmillään; langoitin koneen uudelleen; puolasin alalangan uudelleen; putsasin ja öljysin koneen; vaihdoin neulan - TURHAAN!! :skilletgirl:

 

Mikään ei ole siis auttanut ja sama ongelma on myös eri langalla ja eri kangasta ommeltaessa, sekä suoralla että siksak-ompeleella. Olen jo ihan epätoivoinen! :girl_cry2:

 

Olisiko jollain kokemusta vastaavasta? Jotain kikkakolmosta, jota voisin kokeilla, ennenkuin vien koneen huoltoon? En haluaisi viedä turhaan, jos kyseessä on joku pikkuvika, jonka voi korjata itsekin. :girl_wink: Kone on vanha Singer (jotain vanhuusvikaa alan pikkuhiljaa epäillä), jonka olen saanut tätini jäämistöstä. Luulisin, että kone on 70-luvun lopulta tai 80-luvun alusta.

 

*muoks. Niin ja ohjekirja hukkui muutossa. Olen epätoivoisesti yrittänyt löytää sitä, mutta se on luultavasti siellä kuuluisassa "varmassa tallessa". :grin:

 

Mulla on joskus ruvennut vanha kone temppuilemaan kun neulasta on katkennut pää sinne puolakotelon sisään, sitä ei itse edes välttämättä huomaa eikä se lähde pelkästään puolakotelon poistamalla. Joskus myös nukka on aiheuttanut samaa (mutta kerroit itse että putsasit kotelon joten nukka varmaan olisi lähtenyt samalla, varsinkin jos rassasit sitä rakoa kotelon yläpuolella mistä neula pääsee laskeutumaan puolakoteloon) .... Olen pari kertaa joutunut purkamaan sitä kotelon ympärillä olevaa aluetta tai ainakin puhaltamaan reilusti ja oikein kunnolla sörkkimään että sieltä on saatu neula pois.

 

Myös nuo mikroneulat mitkä olisi hyviä Pullin ompelemiseen, ovat millinosasen liian pitkiä omaan koneeseen joten kone rupeaa aina temppuilemaan, jättää pistoja väliin ja tekee hyppytikkejä. Pakko siis ommella ohuella tavallisella neulalla... :(

 

Toivottavasti vika löytyy, voi olla että huollossakin käyttäminen saattaisi toimia koneeseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein nyt ekaa kertaa kuminauhakujat (ompelin siis ensin kuminauhan siksakilla saumavaroihin ja sitten jälkikäteen päälle kuminauhakujat) ja tuli tosi hyvät. Näin meinaan tehdä jatkossakin. Mun aikaisempi kokemus vaan oli vähän huono kun kuminauhakujan jälkeen kuminauha ei jaksanut enää rypyttää riittävästi, mutta se saattoi kyllä johtua siitä, että silloin sisäkangas oli vähän tuhdimpi. Coolmaxin kanssa toimi tosi hyvin.

 

39830_10150232847485276_679620275_14066673_8317321_n.jpg

40609_10150232847450276_679620275_14066671_1673982_n.jpg

 

Tein myös muutaman kestoliivinsuojan, nämä ovat siis vasta "harjoittelukappaleita" mutta ihan riittävän näteiltä näyttävät kyllä jo nämäkin. Nyt tein vain "jämäkankaista", joten en jaksanut vaihtaa saumuriin lankoja. Valkoisella langalla olisi ehkä tullut vähän siistimmät...

 

39830_10150232847480276_679620275_14066672_1282412_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös täällä kukaan muu enää ompele?

Meillä alkaa olla aika siirtyä seuraavaan kokoon, joten täytyy nyt sitten tehtailla uusia vaippoja...

 

41059_10150235740805276_679620275_14156614_8291550_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kohta korjattavien pino käyty läpi, joten voi olla että ehtii uuttakin tekemään - tai sitten ei :rolleyes: Tänään vaihdoin uudet pesu- ja siiveketarrat viiteen BumGeniukseen, etutarrojen vaihtamiseen ei ole energiaa eikä ehkä tarvettakaan (rumat ovat, mutta nuo uudet koukkutarrat tuntuvat pysyvän kyllä). En kyllä enää ikinä osta yhtään tarrallista vaippaa, jos ei ole takuuvarmasti Applixia.

 

Liivinsuojia tuntuu olevan nyt kaapillinen, kun aloin tuota silppukasaakin purkamaan. Isoimmista paloista sai muutaman siteenkin aikaiseksi.

 

Tokihan tässä kävi nyt niin, että jos meinaan jotain vaippojakin ommella, niin pitäisi ainakin sitä Applixia tilata lisää. Ja neppejä, ja mitäs kaikkea tässä taas puuttuikaan... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now