Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

Olen tässä kuukausien aikana yrittänyt vähitellen sisäistää tätä kestovaippojen maailmaa, mutta kysyttävää olisi silti. Vauva on siis tulossa maailmaan tässä vuodenvaihteen kieppeillä, ja olen ajatellut aloittaa kestoilun harsoilla ja kuorilla. Myös täyttövaipat (eli eikös ne ole nyt niitä, joissa on kuori ja joku kangas + aukko, johon tungetaan sitten niitä imuja?) kiinnostavat, ne taitaa tulla ajankohtaiseksi sitten kun vauveli on vähän isompi. Eli ihan vastasyntyneelle olisi tarkoitus niitä harsohässäköitä käyttää. Kestovaippainfon ja -yhdistyksen sivujen mukaan fleece käy kuorimateriaaliksi pulin ohella, onko näin? Kun käytetään harsoja, niin kuorivaippako on vain se kuorikangas (eli fleece tai pul), ei mitään muuta? Tasku- tai täyttövaippaanko tulee samalla lailla sitten se fleece tai pul, ja sen lisäksi joku ihoystävällinen kosteutta siirtävä matsku?

Onko jollain jo kokemuksia tämän vuoden äitiyspakkauksen taskuvaipasta? Myllymuksujen mallia näyttäisi olevan. Niitä saisin omani lisäksi todennäköisesti haalittua ainakin kaksi lisää, mutta ne tosiaan käy vasta 5-10 kiloisille.

Ajattelin tässä nyt ihan näinä päivinä tehdä tilauksen johonkin kangaskauppaan, ja tilata ainakin pul-kangasta, ehkä jotain fleeceäkin ja tehdä pari kuorivaippaa. Niitä ei kai kauheasti kannata etukäteen tehdä, jos ei sitten vauvalle se malli sovikaan? Kiedo ry:n sivuilta löysin kosteussulullisen kuorivaipan kaavan, mutta voiko esimerkiksi sisävaipan kaavalla ommella ihan tuon kuorivaipankin? Niitä kaavoja oli ainakin kestovaippainfon sivuilla, mummut ja jotain muuta. Muuten, kun niissä mummuissa on osassa ne hörhelöt, mikä merkitys niillä on noin niinkuin käytännössä?

Olin menossa POKEYn järjestämälle kestovaippakurssille, mutta siinä oli ensinnäkin informaatiovirhe infokerran kohdalla ja sitten varsinainen ompelukurssi peruttiin osanottajapulan takia, niin jäi sitten tämä käytäntö vähälle... :girl_mad:

edit. niin ja milloin vaipan ulkokuorena voi olla college tai trikoo? Kun semmoisiakin olen nähnyt, mutta mun järkeeni nuo ei sovellu, kun eihän ne kankaat ole kosteutta pitäviä.. :girl_impossible:

Edited by maiku

maiku, mä en osaa nyt muuta sanoa kun itsekin vielä tätä asiaa opiskelen, mutta niiden trikoo/gollegevaippojen päälle tulee vielä kuoret.

^ Näin mäkin oon vähän aatellu, kiitti. Mutta eihän niihin sitten kannata hankkia mitään erikoisia kankaitakaan kun menee piiloon kuitenkin :girl_sigh: Nuuka-Maiku täällä moi :grin: Toki näyttää kaapissa kivalta ja kai niitä on sitten ilo pestäkin...

^No mä kans ensin harmittelin kun tein itsekin kivoja sisävaippoja kivoista kankaista ja sitten se kaikki pitää peittää kuorella. Tosin mä en niin oo niiden kuosien perään, paskaan ne menee kuitenkin ja mä teen muutenkin vaipat niin paljon kierrätysmatskusta, että kangasyhdistelmät ei muutenkaan oo niitä kauniimpia tai parhaiten yhteen natsaavia.

maiku, täyttovaippoja on kahdenlaisia: sisätäyttövaippoja jotka tarvitsevat vielä päälleen kuoren ja taskuvaippoja joissa ulompi kangas on kosteussulkukangasta ja vaippa siis sellaisenaa (imun kanssa) käypä. Kollege/trikoopintaiset vaipat ovat sisävaippoja tai sisätäyttövaippoja riippuen siitä onko niissä imut kii vai pitääkö imut laittaa erikseen sinne vaipan sisään.

Kosteussuluksi käy pul-kankaat, kaksinkertainen fleece ja villa. Fleece on minusta aika huono kuorimateriaali, koska kaksinkertaisuus tekee siitä paksun ja minusta se ei oikein hengitäkään. Villa on mun makuun kivampi, kun hengittää paremmin. Villa ja flaace ovat molemmat sellaisia kosteussulkuja, jotka "tihkuvat" kosteutta pikkuhiljaa läpi, eli kuoren päältä kokeilemalla tuntee pitääkö vaippa vaihtaa. Kun pul-kankainen kuori falskaa, se flaskaa jonkun reunan kautta.

Kuorivaippa on nimensä mukaisesti pelkkä kuori, useimmiten pul-kankaasta, mutta myös fleecesta tai villasta. Villahousut käyvät myös kuorivaipan tilalle. Kuorivaipan alle tarvitaan harso, sisävaippa tai sisätäyttövaippa kosteutta imemään.

Ja tosiaan älä tee kovin paljon vaippoja etukäteen, ainakaan kuori- tai taskuvaippoja, sillä jos ne eivät olekaan hyvän mallisia, niin menee vaiva ja materiaalit hukkaan. Sisävaippoja/sisätäyytöjä voi tehdä vähän huolettomammin, koska niissä se istuvuus ei ole niin justiinsa (kun päälle laitetaan erillinen kosteussulku kuitenkin). Sisävaipoissa ja sisätäytöissä on joskus röyhelöt jalantiessä, niiden on kai tarkoitus toimia ylimääräisenä "kakka-ansana". Mä teen röyhelöllisiä lähinnä siksi, että se on mun mielestä helpompaa. :grin:

Kiitos alannee vastauksesta! Olin ajatellut niillä taskuvaipoilla semmoista vaippaa, jossa on siis se kuori, ja sitten on kangas, jonka alle laitetaan ne imut. Eli nämä on nyt niitä taskuvaippoja nimenomaan.

Nyt kun teen tilauksen kankaista, ajattelin tilata paria pul-kangasta, ja sitten bambu-tencel-joustofroteeta (Samspukalta) josta voin sitten tehdä niitä kuoria nyt muutaman ja sitten yhdistää nuo matskut (plus imuihin kierrätysmatskuja mitä mulla on, froteeta ja flanellia) niihin taskuvaippoihin. Plus ajattelin noita liivinsuojia hurautella harjoittelumielessäkin. Yritin tätä ketjua lueskella tuosta materiaalista, että mikä olisi hyvä liivinsuojiin ihoa vasten ja samoten sinne vaippaan ihoa vasten, ja tuohon mä nyt jostain syystä sitten päädyin. Olen kirjoittanyt ylös myös mikrofleece -sanan, jota voinee käyttää myös ihoa vasten tulevaksi pinnaksi? Kuulosti vain hassulta, että fleece voisi periaatteessa olla kuorena, mutta myös ihoa vasten tulevana kankaana, jonka pitäisi kai nopeasti imeä nesteet itseensä tai siis siirtää seuraaviin kangaskerroksiin? Joskus erehdyin luulemaan, että tämä kestovaippojen maailma olisi jotenkin hallittavissa ja ymmärrettävissä :grin:

Yksinkertainen fleece toimii ihoa vasten hiukan huivan tuntuisena pintana. Kaksinkertainen fleece toimii uloimpana kosteussuojana. :)

maiku, meillä Myllymuksujen taskut on toimineet hyvin. Meillä on kaksi noita äp:n taskuja ja pari muutakin myllymuksujen vaippaa. Alettiin käyttää jo 4 kiloisella. Silloin vaipat jäi kyllä vielä löysäksi reisistä (meillä vasta lähempänä 6 kiloa alkoi olla napakat), mutta toimivat silti hyvin. Bodyn reunat toki aluksi vähän kastui, mutta ei falskannut :) luulisin, että meidän poika on reisistä aika keskivertokokoinen. Malli on siitä kiva, että vaippa on haarasta aika kapea :)

Mikrofleece on musta toiminut hyvin kuivaliinana (nyppyyntyy kyllä nopesti, että ei mikään kaunein ratkasu) ja tuntuu kuivalta tosi nopeasti pissan jälkeen. Meidän coolmax-pintaset vaipat taas tuntuu jostain syystä aina ihan märiltä.. Maitokakkavaiheessa mikrofleecestä tehdyt erilliset kuivaliinat muuten helpottaa elämää hirveesti :D helpottaa ja nopeuttaa nimittäin huomattavasti kakkavaippojen huuhtelua ja tahrojen poistoa kun ei tarvitse kaikkia pieruja hinkkailla aina vaipasta pois vaan kuivaliinasta vaan ;)

Onko kukaan ommellut itse kuorivaippoja merinovillasta? Eli vähän niinkuin hahtuvavillahousut, mutta tuosta merinovillasta. Merinovillan "helppous" kiinnostaisi, kun hahtuvahousujen lanoliinihässäkät ja muut arveluttavat.

^On se silti helpompi tai ainakin nopeampi ratkaisu kuin neulominen. :)

Mulla on yhdet kierrätysvillapaidasta ommellut pöksyt, joiden materiaalista en tiedä sen tarkemmin kuin että 100% villaa, mutta hyvin pitää, vaikka on yksikerroksiset.

Kaverin vauvalle olen ommellut merinoneuloksesta ja omalle merinoribbistä pitkälahkeiset housut, mutta en ole muistanut kaverilta kysyä toimiiko ne ja omat jaksoin vasta eilen lanoliinittaa eli ne ei vielä ole ollut vaippakäytössä. En saa puhelimella suoraan linkitettyä, mutta allekirjoituksesta pääsee blogiin ja sitä ei tarvi kovin kauas selata, että löytyy kuva.

Mä kun en osaa neuloa niin oon itsekin aatellut ommella villiksiä villapaidoista, kirppiksiltä vaan ei tunnu löytyvän VILLApaitoja sitten millään. Kaikenmaailman sekoituksia löytyy...

Olisiko jollain antaa hyväksi todettua yhdenkoon taskuvaipan kaavaa? Tällä hetkellä multa löytyy Oskari Onnellinen KVY ja SikSakSis-kaavat, mutta kokeilisin mielelläni muitakin, jos nuo ei vaikka toimikaan sitten meidän vauvalla.

^ Kiitos vinkistä :) Täytyy kokeille tuota seuraavaksi.

Millä tavoin olet kaavaa muokannut? Jos on hyviä neuvoja antaa, niin otan mielelläni vastaan :grin: Onko esim. neppien paikat olleet ok? Luulen, että itse ainakin pidennän noita siivekkeitä, jotta saan tarrat ommeltua niihin kiinni.

^ mä itse lyhensin siivekkeitä ja pikkuisen levensin keskiosaa, että imut mahtui hyvin. Neppejä laitoin ihan inasen alemmas, mutta vain siksi, että mulla oli käytössä vain 5cm leveää tarraa enkä viitsinyt sitä silpoa senttiä kapeammaksi :) Siivekkeitä lyhensin siksi, kun mun käyttämäni pul-kankaat tuntuu venyvän niin tajuttomasti, että hoikalla lapsella loppui kiristysvara.

Noniin, nyt on kankaat leikattu ja vaipan teko aloitettu hieman muokatulla Saija-kaavalla :grin:

Onko täällä vaukkareissa muuten kukaan kiinnostunut vaippapalojen vaihdosta? Jos kiinnostusta on, niin voisi vaikka tehdä sille ihan oman ketjunkin. Multa löytyisi ainakin vaihtoon printti-Pulia ja mikrofleeceä.

Hurahdin nyt sitten kestovaippojen ompeluun ;) yhden sisätaskun olen tehnyt kierrätyskankaista ja voi, että se oli jännää :P lopputuloskin jopa yllättävän hyvä ^_^

Ainoa ongelma vaan, että mulla ei ole ompelukonetta.. Eli sellainen pitäisi siis hankkia, ettei tarvitse aina mennä äidin luokse ompelemaan. Kysymys kuuluukin, että pystyykö jollain suht peruskoneella ompelemaan myös vaippoja? Vai jaksaako peruskone ommella paksuja kohtia? Muuten tarvitsen konetta vaan ihan yksinkertaisiin verhojen ompeluihin, housujen lyhennyksiin yms eli vaipat olisi nyt alkuun ainakin se pääasiallinen käyttötarkoitus. Oisko teillä jotain vinkkejä konevalintaan?

Mä suosittelisin ostamaan jonkun tukevan (huolletun) käytetyn koneen. On yleensä paljon parempia kuin uudet halvat rimpulat. Meillä ja mun äidillä on varmaan 70-luvulta koneet ja hyvin pelittää :)

Mä muuten ens luin että mitä, aikamoinen sissi, jos tekee vaippoja ilman ompelukonetta :grin:

Kestovaippanoviisi täällä hei.

Onko kellään kokemusta Myllymuksujen vaippatarvikepakkauksista, eli näistä: http://www.myllymuksut.com/teeseitse-tarvikepaketti-kangasvaipat-p-334.html? Näin aloittelevana ompelijana lähinnä kiinnostaa tuo pakkaus sikäli, että siinä olisi mukana kolmet eri kokoiset kaavat jatkoa ajatellen ja kaikki muu tykötarve, eikä tarvitsisi metsästää jokaista tarviketta erikseen... Ja toisaalta 30e plus postikulut on aika suolainen hinta, jos se vaippakaava ei olekaan toimiva tai onnistun ryssimään PULin ompelun heti kättelyssä jne. :rolleyes:

Muutenkin kaipaisin sellaisia "pomminvarmoja" kaavoja ja ohjeita erilaisiin vaippoihin, olen nimittäin todella huono soveltamaan ohjeita tai muokkaamaan kaavoja. (Tässä ketjussa oli mainittukin useita nettikaavoja ja kirjallisuutta, mutta lisääkin neuvoja aloittelijalle saa antaa!) Eikä ole vielä sitä vauvaakaan, jonka päälle mallailla eri vaippoja, kun esikoinen syntyy vasta helmi-maaliskuun vaihteessa...

Mä muuten ens luin että mitä, aikamoinen sissi, jos tekee vaippoja ilman ompelukonetta :grin:

:grin: Mitetinkin tota kirjottaessa, että täytyy varmaan laittaa selvennyksen vuoksi tuo äidin ompelukoneen käyttö, etten vaikuta ihan sekopäältä :girl_crazy:

Kiitti vinkistä, eipä käynyt käytetyt koneet mielessä. Täytyykin kurkata mistä semmosia löytäisi :)

Jes, eka itsetehty vaippa valmis. Kokeiluversio on tehty mummut-näpsyvaippa kaavalla. Seuraavan teen hiukan erilailla mutta kyllä into heräsi!

Huh, tein elämäni ekan täysin nepillisen taskuvaipan. Yhdistin paria eri kaavaa ja tuloksena on luultavasti liian pieni "yhden koon" vaippa :rolleyes: Kaikenlisäksi vaipassa on kahta eri väriä neppejä (joista toinen on vielä ruman värinen "ruskea"). Tuli siis tehtyä tosi ruma vaippa joka on ehkä pieni ja reisiaukotkin vähän epäilyttää :lol:

Selasin koko ketjun lapi ja nyt alkoi itseakin kuumottaa tsi-vaipan teko. Voi vitsi miten hienoja vaippoja olettekin tehtailleet! Ajattelin pitaa riman alhaalla ja eka yritykseksi meinasin kierratys flanellista tehtya kestovaippa infon mummot sisatayttoa. Onko kukaan kayttanyt zorb2 kangasta imuissa? Siina siis zorb on puuvilla-bamboo neuloksen valissa ja mietin olisiko yksi kerros tarpeeksi? Alunperin hommasin sen liivinsuojuksia ja kestositeita varten mutta riittaa siita vahan muuhunkin kayttoon.