Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

Sisätäytön kiinteäksi imuksi se zorb2 varmaan vois olla ihan ok, mutta uskoisin, että aika pian sen kaveriksi tarvii lisäimua, mutta sitähän on sinne sitten helppo täyttää :) mistä muuten oot ostanut?

Taalta tilailin http://www.ecoearthfabrics.com/ Niitten selostuksessa sanottiin etta vastaisi neljaa kerrosta bamboo froteeta tai kahta mikrofroteeta mutta vaikea sanoa. Mua lahinna houkutti se ettei tarvitse erikseen hommata paalliskangasta joten saisi helposti reunat ympari ompelemalla ohuita imuja. Aika tukevaa se kylla on etta en ehka laita montaa kerrosta vaan jatan ihan sellaiseksi ja kaytan bamboo imujen kanssa.

^ mä luulen kanssa, että noi on parhaimmillaan just jonkun muun imun kanssa, esimerkiksi sen bambun :) munkin mielestä zorb on aika jäykkää, jos sitä laittaa useamman kerroksen..

Noi perhosimut on taallakin mainittu mutta en ole koskaan semmoista nahnyt enka oikeen hoksaa miten se toimii. Siis semmoinen leveen nakoinen juttu missa on jotain neppareita. Mita niilla neppareilla tehdaan? Laitetaan imu vaippaan kiinni? Kavennetaan imua?

Loysin muuten tammosen sivun jossa on monenlaisia vaippakaavoja ja aika hyvat selostukset miten ne ommellaan. http://www.thenappynetwork.org.nz/diy.php

^ Perhostaittoimu on sellainen taittoimu, jossa on sellaiset "siivekkeet" tms. lisäksi, että tulee imua sivuillekin. Se taitellaan kolmeen osaan sillein haitarityyppisesti, eli keskeltä se on kolminkerroin ja sivuille jää sitten ne "siivekkeet". Neppareilla se pysyy siinä taitellussa muodossa paremmin, ei ne nepparit kyllä mitenkään välttämättömät ole (mutta saattavat helpottaa taittelua jos ei ole ennen sellaista taitellut), eihän muissakaan taittoimuissa sellaisia yleensä ole.

Oliskos teillä antaa neuvoja reisikuminauhaongelmaan? Eli kun olen tässä nyt tehnyt kahdet taskuvaipat, kvy:n ohjeella, ja molemmissa on se ongelma, että se sisäpuolen kangas tursottaa ulos. Eli kun vaippa on täysi, kulkeutuu kosteus siitä sisäkankaasta vaatteisiin. Ekan vaipan jälkeen luulin, että ongelma oli siinä, että epäonnistuneen kappaleiden yhteen ompelun takia jouduin kuminauhan osiksi ompelemaan siihen sisäkankaan saumavaraan. Ohjeessa vinkattiin, että jos kumppari tulee kuorikankaan saumavaraan, pitäisi kuorikankaan kääntyä enemmän sisälle päin. Toisen vaipan tein sitten niin, että levensin sitä kuorikangasta kumppareiden kohdalta, jolloin kuminauha ainakin mahtuisi saumavaraan vaikka kuinka taas mokailisin ompelun, mutta näyttäisi silti olevan sama ongelma. Yritin katsoa teidän tekemiänne vaippoja tuosta muutaman sivun matkalta, eikä kenenkään vaipassa mielestäni tursota sisäkangas ulkopuolelle. Eli onko kyse nyt omasta osaamattomuudestani, kuminauhan kiinnitystavasta (ihan sinne saumavaraan tosiaan 3-pistesiksakilla) vai mistä? Ei kauheasti innosta ompelemaan kun tulee tuommoisia epäkäytännöllisiä vaippoja. :girl_prepare_fish:

Mitä kangasta sulla on se sisäosa?

Mä tein alkuun pari taskua niin että sisäosa oli joustofroteeta ja vaipat falskasi just sen takia kun se kangas näkyi vähän sieltä reunasta ja kosteus siirtyi. Mutta esim.coolmaxilla tätä ei tapahdu kun sisäpinta ei johda kosteutta.

Tässä esimerkki noista reunoista

Tämä on Fuzzyn vaippa

fuzzy.jpg

Ja tässä mun itse tekemä

tsi.jpg

Samalla tavalla kummassakin tuo näkyy tuo sisäpuolen kangas mutta eivät falskaa. Näkyykö sun vaipassa enemmän tuota kangasta kuin noissa? Mä ompelen kumpparit ihan tavallisella siksakilla, mutta se tikin leveys on samanlevyinen kuin kuminauha kiristettynä (mun koneessa tikinleveys on silloin 3, en tiedä onko kaikissa samat arvot).

Ekassa on joustofrotee, tokassa microfleece. Tokaa en ole vielä kokeillut, mutta samalla lailla se tursottaa kuin eka, ja enemmän kuin koranin_ vaipassa. Ja sulla näyttää olevan tuo kuminauha jotenkin kujassa, vai miten olet ommellut kun kuminauhan jälkeen on vielä tikkaus? Mulla ei siis tule tuommoista nättiä reunaa, vaan samalla tavalla kuin kvy:n ohjeessa olevassa ekassa kuvassa. Ja samalla lailla mulla näkyy toi sisäkangaskin, jossei enemmänkin. Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta ohjetta.. Tuo on vaan aika sopivan kokoinen tuo malli, mutta miten muuten voin tehdä sen kuminauhaosuuden?

Toi kuja ommellaan siis vaan siihen päälle viimeistelynä, voi vetää koko vaipan ympärille tai vaan tohon kumppariosuuteen. Pitää vaan olla tarkkana, että tikki ei osu kuminauhaan. Jos sulla ei oo ostovaippoja niin kannattaa tarkastella netissä vaippojen kuvia tarkasti että miten ne on ommeltu.

Ja tosiaan se sun joustofrotee varmaan falskaa just siksi kun se itsessään imee kosteutta niin toki se kastelee vaatteetkin siinä samalla. Mä ompelen kumpparit sisäkankaan puolelle, oon tehnyt kyllä kumminkin päin ja musta tulos on silti samannäköinen. Tuolla kujallahan sitä sisäkangasta "saa pakotettua" pysymään omalla puolellaan kun se ei pääse kääntyilemään miten sattuu.

Mutta mulla on myös tsi-vaippoja ilman tuota kujaa (eli siis just noin kun tuossa sun linkkaamassa ohjeessa), sisämatskuna microfleece. Niin ja tälläsessä vaipassa se sisäpuoli tursuaa enemmän sieltä esiin mutta toimii silti kun sisäpinta on kosteutta läpäisevää kangasta eikä itseensä imevää.

Esim.

Tässä vaipassa on toi tikkaus koko vaipan ympärille ommeltuna

b37ac2cc832f0715466ba62edea06-orig.jpg

Kuva: http://kuvat2.huuto....edea06-orig.jpg

Tässä taas vaan kumppareiden kohdalla

saadettava-vaippa.JPG

Kuva: http://miun-tontti.blogspot.com/2009_04_01_archive.html

Mutta eihän tolla tikkauksella oo muuta merkitystä kun se näyttää ehkä vähän viimeistellymmältä.

Edited by koran_

Eli kannattaa käyttää tästä lähin sisämateriaalina vain fleeceä tai noita coolmaxeja? Onko noista joustofroteista sitten muiksi kuin imuiksi?

Kokeilen myös tikata noi molemmat vaipat, josko niistä saisi käytännöllisempiä. Varmaan toi toinen voisi jo noinkin olla sitten käytettävissä, kun siinä on se fleece sisäpintana. Melkoista salatiedettä edelleen tämä vaippailu minulle! Etenkin noi materiaalit. Yritin silloin kangastilausta tehdessäni tavata tätä ketjua, että mitä kannattaa tilailla ja mitkä ovat hyviä. Käytäntö opettanee, oppirahat on tästäkin näköjään maksettava :girl_sigh:

Kokeilepa tikata ne tekemäsi vaipat, ei ne varmasti käyttökelvottomia ole. Suoraa ommelta siis vaan siitä ulkopuolelta kuminauhan vierestä. Minulla on kyllä joustofroteeta sisäpintana tikkaamattomissakin, ja ei se sisäkankaan tursuaminen ole minusta mikään ongelma. Siihen on oikeastaan kaksikin keinoa jotka auttaa. Ensinnäkin, niiden vaipan reunojen pitäisi mennä suht syvälle nivusiin, silloin ne reunat ei ole kosketuksissa vaatteiden kanssa eikä niistä reunoista pääse kosteutta (ellei sitten ole sellainen body, joka menee myös sinne...). Toiseksi, sitä tursuavaa sisäkangasta voi työntää sormella sinne sisään vaipan pukemisen jälkeen. Jos sisäkangas on fleeceä, coolmaxia tms. ei-imevää, niin se ei tosiaan johda kosteutta samalla tavalla, kunhan ei laita imuja liian leveästi.

Minusta tikatuista tulee oikeastaan helpommin kosteus läpi, kun se tulee niiden tikkausten kohdalta :girl_sigh: Mutta siihenkin siis auttaa vaipan reunojen asetteleminen syvemmälle nivusiin (ei ole kovin helppoa, enkä oikeasti tee aina niin) ja se, että vaipassa on riittävästi nopeaa imua (meidän lapset pissaa harvoin ja paljon, joten jos nopeaa imua ei ole tarpeeksi, vaippaan pääsee imeytymätöntä pissaa, ja se tulee niistä tikkauksista läpi). Oikeastaan minusta tikkaamattomat on siis paremmin toimivia, mutta ulkonäöllisistä syistä tikkaan silti tekemäni vaipat, ja muutenkin tykkään tikatuista enemmän.

Mulla on nyt parin käytön jälkeen bummarin taskut alkaneet falskaamaan. Mietin just et tuleeko kosteus tikkauksien läpi mut miten ne nyt yhtäkkiä alkais vuotaa? Ovat siis käytettyjä vaippoja.

Edited by koran_

^ onko imua ollut tarpeeksi? Jos ne on iha litsläts, niin silloin saattaa tulla niistä tikkauksistakin jo läpi..

Kokeilepa tikata ne tekemäsi vaipat, ei ne varmasti käyttökelvottomia ole. Suoraa ommelta siis vaan siitä ulkopuolelta kuminauhan vierestä. Minulla on kyllä joustofroteeta sisäpintana tikkaamattomissakin, ja ei se sisäkankaan tursuaminen ole minusta mikään ongelma. Siihen on oikeastaan kaksikin keinoa jotka auttaa. Ensinnäkin, niiden vaipan reunojen pitäisi mennä suht syvälle nivusiin, silloin ne reunat ei ole kosketuksissa vaatteiden kanssa eikä niistä reunoista pääse kosteutta (ellei sitten ole sellainen body, joka menee myös sinne...). Toiseksi, sitä tursuavaa sisäkangasta voi työntää sormella sinne sisään vaipan pukemisen jälkeen. Jos sisäkangas on fleeceä, coolmaxia tms. ei-imevää, niin se ei tosiaan johda kosteutta samalla tavalla, kunhan ei laita imuja liian leveästi.

Joo tosiaan kannattaa tikata ne jalantiet (ainakin yhdestä vaipasta nyt ensin) ja testata, auttaako se. Sitähän vois kokeilla tikata niinkin, että se ulko-ja sisäkankaan sauma ei olis ihan tasan reunassa, vaan vähän sisempänä.. Siis niin, että sitä päällikangasta olis vielä hiukan siellä sisäpuolellakin. En tiedä onko kuinka helppoa, tai toimiiko, mutta näin oon ajatellut, että kokeilisin tehdä jos koskaan saan taskuvaippoja aikaiseksi :D Ja se on kyllä totta, että jos vaipan reunat ei ole kunnolla nivusissa (niin että se vaippa keskeltä jopa vähän saattaa pussittaa ulos), niin falskaa paljon helpommin kosteus bodylle! Mä tykkään kyllä joustofroteesisuksisista taskuista, mutta niiden ompelemisessa kannattaa kyllä olla tarkkana. Muistaakseni Onnikas ainakin tikkaa kaikki luonnonmatskusisäpintaiset vaipat, ellei toisin pyydä..

Minä tikkasin eilen sen uudemman vaipan, ja meinaan hakea "käytöstä" sen ekankin vaipan tikattavaksi. Enpä ole tajunnut, että ne vaipan reunat pitää tunkea sinne nivusiin kunnolla, kuitenkin vielä käytössä kertikset suuressa osassa ja siinä ei se vaipan asettelu ole niin nöpönnuukaa. Mutta kiitos vinkeistä! :give_heart:

^ onko imua ollut tarpeeksi? Jos ne on iha litsläts, niin silloin saattaa tulla niistä tikkauksistakin jo läpi..

Ei oo olleet lits läts ja aiemmin ne on pelittäneet vaikka oliskin olleet. Ihme juttu. Kunhan saan noi nyt pestyä niin pitää kurkkia se laminointi läpi että onko se kunnossa.

^ Yksi vaihtoehto on, että se sisäkangas on tukossa, noiden sisäkangas on minusta helpoiten tukkoon menevää... Toinen on tuo mistä jo mainitsin, eli lapsi pissaa niin paljon kerralla, että se ei ehdi imeytyä imuihin heti, vaan ehtii hetkeksi vaippaan "irrallaan", jolloin se valuu tikkauksen rei'istä läpi. Sitä ei voi havaita jälkeenpäin kokeilemalla niitä imuja, koska silloin se on jo ehtinyt imeytyä (ja osa valua vaatteille), ja siihen auttaa tosiaan nopean imun lisääminen (esim. pieni harso tms.). Ja kyllä se tapahtuu yhtäkkiä, koska vauva kasvaa koko ajan, ja samalla kerralla pissattava määrä kasvaa (ja pissaaminen harventuu).

Nukkuessa meillä nykyään tulee läpi melkein aina imuista ja vaipasta ja sen asettelusta riippumatta, vaikkei pissaa tulisikaan enempää kuin muulloin. Siis jos lapsi ylipäätään pissaa nukkuessaan. Laitan nykyään aina villahousut taskuvaipan päälle päiväunien ajaksi, yöksi laitan sisävaipan ja villahousut.

No, nämä nyt ei kyllä oikein tsi-aiheeseen liittynyt :rolleyes:

Edited by Chimelli

Ekassa on joustofrotee, tokassa microfleece. Tokaa en ole vielä kokeillut, mutta samalla lailla se tursottaa kuin eka, ja enemmän kuin koranin_ vaipassa. Ja sulla näyttää olevan tuo kuminauha jotenkin kujassa, vai miten olet ommellut kun kuminauhan jälkeen on vielä tikkaus? Mulla ei siis tule tuommoista nättiä reunaa, vaan samalla tavalla kuin kvy:n ohjeessa olevassa ekassa kuvassa. Ja samalla lailla mulla näkyy toi sisäkangaskin, jossei enemmänkin. Pitäisiköhän kokeilla jotain muuta ohjetta.. Tuo on vaan aika sopivan kokoinen tuo malli, mutta miten muuten voin tehdä sen kuminauhaosuuden?

Mä olen tehnyt yhden vaipan tuolla kvy:n ohjeella ja se on falskannut vaan pari kertaa kun imut on ehtineet ihan märiksi. Sisäpintana mulla on mikrofleece. Se fleece kyllä vähän saattaa tursuta vaipan ulkopuolelle, mutta ei ole tosiaan haitannut. Kun puen vaipan, käännän aina sen fleecen sisäänpäin ja muutaman käyttökerran jälkeen se alkoikin pysyä itsestään lähes kokonaan siellä sisällä :) eli ihan toimiva kaava mun mielestä ja ihanan kaponen vaippa :)

koranin ongelmaan tuli sellanen mieleen, että onko vauva alkanut liikkua enemmän? Meillä muutamat taskut falskasi joskus kolmenkuukauden iässä kun vauva ilmeisesti pissasi samalla kun jumppaili ja nosteli jalkojaan..tätä onneksi tapahtui vain satunnaisesti :)

Ma olen harjoitellut vaippojen ompelua kierratys kankailla kun odottelen etta bambujf paketti saapuu. Mulla on ollut vaikeuksia velour kankaan kanssa silla ainakin mun kierratys versio venyy ihan tajuttomasti. Mihin suuntaan olette laittaneet suurimman jouston? Mulla on leveydessa. Ilmeiseti pitas laittaa joku tuki kangas koko vaipan alalle. Olisiko bambufleece tarpeeksi jaykkaa? En haluaisi ihan jaykkoja vaippoja. Toinen ongelma on ollut loysat kuminauhat. Muihin vahemman venyviin vaippoihin olen saanut kumpparit ongelmitta mutta velorin kanssa jaa aina loysalle. Kokeilin vaihtaa leveammat kumpparit joka kylla auttoi, kuinka leveaa kumpparia olette laittaneet jousto kankaisiin? Onkohan vika tekniikassa?

Flanellista olen saanut aikaiseksi kaikki siisteimmat vaipat joten muille alottelijoille suosittelen flanellilla aloittamista varsinkin jos ei ole mikaa ompelukone mestari. Kivaa puuhaa vaikka kylla tahankin saa aikaa ja rahaa uppoamaan

Mä vihaan ommella venyviä kankaita... aina ne menee vinksin vonksin vaikka olis miljoona nuppineulaa...

Olen kokenut joustofroteen ompelun pul-kankaan kanssa haastavaksi, ja olen miettinyt olisiko coolmax helpompaa taskuvaipan pintamateriaaliksi. Tuolla alkupäässä oli muistaakseni eriäviä mielipiteitä asiasta, mutta onko nyt jollain tähän uutta mielipidettä? Niin ja siis edelleen olen tehnyt vain kaksi joustofroteista taskuvaippaa ja sen yhden fleeceversion. Se on vaan niiiin tuskaa se joustofrotee kun se liukuu ja luisuu ja vaikka kuinka laittaa nuppareita (saumavaroihin) niin ei pysy ja sitten tulee rumaa jälkeä.

Kyllä coolmax on helpompaa, pysyy paremmin muodossaan.

Ensimmäisen pul-vaippani ompelin aikanaan velour-sisäpinnalla, ja oli tosiaankin ihan mahdotonta!

Olisiko mitaan vinkkeja jotka helpottaisi joustofroteen ompelua? Auttaisiko joku tuki kangas?

No niin, muutama vaippa on valmiina ja pino valmiiksi leikattuja odottaa ompelua. Kuinkahan paljon kiinteita imuja kannattaisi laittaa sisatayttoon? Ihan pieniin netti-nottosiin laitoin paalle ja sisalle bambujoustista, kiinteiksi imuiksi tiima ja potko bambufleecea ja potko flanellia. Lisaksi pitka lappa kaksinkertaista flanellia ja kerros coolmaxia. Vahan silti epailyttaa onko tuo riittavasti. Kokoa suurempiin puuvilla velouria paalle, bambujf sisalle ja kiinteiksi imuiksi tosi iso tiima hamppu-puuvilla fleecea ja pienempi tiima ja potko paksusta bambufleecesta. Mita te olette laittaneet imuiksi pieniin vaippoihin? Olisiko ehdotuksi miten parantaa noita mun imuja ennen kuin urakoin niita ison pinon?

En laittanut kuminauhoja ihan tiimoihin kiinni ja nyt mietin vuotaakohan vaipat kumppareiden vieresta? Siis niin etta pissat ei kerkea imeytya muualle vaippaan?

Yleenä se on ihan hyvä vaan, ettei ne kumpparit oo ihan kiinni imuissa tai muuten niitä ei saa kunnolla sinne nivusiin. Kyllä toi imumäärä kuulostaa mun mielestä ihan hyvältä :)