Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

Jos se on kerran sisätäyttö, niin ei siitä kiinteän imun määrästä kannata huolehtia, kun taskuun voi sitten lisätä? Ihan hyvältä kuulostaa tuo imumäärä, ei kauheasti tuon enempää voi laittaa, että kuivuu vielä kunnolla. Ei sisävaipat falskaa kuminauhan vierestä, vaikkei imut siinä olisikaan, kyllähän nuo sisä- ja ulkokangaskin on imeviä, ja siihen tulee vielä kuori/villahousut päälle. Ja vaippahan pitäisi tosiaan asetellakin reunoista sinne nivusiin, joskaan sisävaippojen kanssa sekään ei ole niin tarkkaa, kun siihen tulee se kuori/villahousut päälle. Ei huolta siis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos neuvoista! Vähän on epävarma olo näiden vaippa juttujen kanssa kun ei ole mitään millä testaisi. Harrastuksen puolellehan tämä taitaa rahallisesti mennä mutta omalle vauvalle on vain niin kiva tehdä söpöjä vaippoja ja vielä kerkiää kun käyttäjä on mahassa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, te jotka ootte tehny/käyttäny villaimuja: mikä on hyvä koko imulle? Toimiiko taitettava vai onko yksinkertanen parempi? Onko neuleella väliä, sileetä/aina oikeeta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä tekisin kyllä yksinkertaisia, koska lähinnä ne taitaa toimia lisäimuina ja varmistuksena, kun villa on hidasta imemään.. Niistä tulee kans aika paljon paksuutta vaippaan, jos tekee paksusta langasta. Joku pötkö olis varmaan hyvä. Ehkä ellainen, että just ja just menee S-kokoiseen vaippaan, mutta toimii sitten isommissa vaipoissa täsmäimuna ja keskellä/edessä, mihin sitä imua eniten sitten tarvitaankin :)

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kannattaa neuloa ainaoikealla pötköjä, eivät ala rullautua ja muotoutuvat käytössä siellä haaruksissa tiiman mallisiksi. Sopiva leveys lienee 10 cm, pituus riippuu käyttötarkoituksesta (täsmäimu 15-20 cm, täyspitkä 25-35 cm).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tein joskus noita villaimuja, mutta nyt ne on jo kaikki joutuneet vahingossa muiden imujen mukana pesukoneeseen ja huovuttuneet pieniksi koppuroiksi :D En taida jaksaa uusia tehdä, kun niille kävisi taatusti samoin -_- Sitä paitsi meillä ei oikein ole tarvetta hitaalle imulle, kun lapset pissaa paljon kerralla mutta harvoin, niin vaipat on yksiä pissoja varten (ts. kaikki pitää imeä nopeasti).

 

Minusta tuo leveyttä voisi olla vähän enemmänkin kuin 10 cm, minusta ne vähän kaventuivat (ja varmaan pidentyivät) käytössä. Riippuu tietysti siitä minkä levyisiä vaippoja käyttää! Kapeampi menee hyvin imujen välissä/sisällä, jos vaikka harsoa/taittoimua käyttää niin voi kääriä sinne sisään, mutta sitten ne joutuu kyllä helposti pesukoneeseen :rolleyes: Ehkä kannattaa laittaa mieluummin uloimmaksi, silloin voi minusta olla vähän leveämpi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä villaimut ovat olleet aina uloimpana imuna, ja olen muutenkin tykännyt täyttää vaipat niin, että imu/imut ovat leveimmillään lähimpänä peppua ja siitä ulospäin mentäessä kapenevat, taskuvaipat tuntuisivat istuvan näin paremmin ainakin liikkuvalla taaperolla. Esimerkiksi bambuharsonkin taittelen ja asettelen niin, että levein taitos on taskussa peppua lähimpänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makuasia siis :D Minusta taas vaippa näyttää jotenkin kummalliselta, jos siinä uloimpana oleva imu on kovin kapea :rolleyes: Tosin yleensä taittelen imut aika tasalevyisiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en haulla enkä silmäilemällä löytänyt. Onko kenelläkään vinkata hyvää hahtuvavillahousujen ohjetta?

 

Googlettamalla löytyy vaikka mitä ja minkälaista, ja nollakokemuksella on jotenkin kauhean vaikea lähteä valikoimaan...

 

Mieluusti sellaista vastasyntyneelle ja siitä isommalle sopivaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tehnyt ullaneule.net sivuilta löytyvältä Villapöpät ohjeella (katso arkistosta lasten neuleista) josta löytyy montaa kokoa. Lankana olen käyttänyt hahtuvaa tai Sublime organic merino lankaa. Musta se oli selkee ohje joka varmasti onnistuu alottelijaltakin

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-6516-0-39688500-1337585998_thumb.jpg

post-6516-0-49340400-1337586017_thumb.jpg

 

Tassa muutamia sisatasku vaippoja ja villiksia mita olen saanut aikaan. Kiitoksi kaikille neuvoista! Ylimmat vaipat on Mummut NB kaavalla tehtyja joissa puuvilla velour kuosi ja bambu joustofrotee sisus, imuina hamppu- ja bambufleecea. Keltaiset vaipat on Netti-Nottosia bambu-puuvilla joustofrotee kuosilla ja bambu joustofrotee sisuksella, imuina flanellia ja bambufleecea. Vihreat ja oranssit hahtuvavillikset on tehty Villapopat ohjeella ja pinkkiraidalliset Sublime organic merinosta Suurikasityo lehden ohjeella.

 

Tosi addiktoivaa puuhaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta se oli selkee ohje joka varmasti onnistuu alottelijaltakin

 

Mä tarkennan vielä, että oon vauva-aloittelija. Käsitöiden pitäis kyllä onnistua vähän haastavampienkin. :)

 

Kiitos vinkistä kuitenkin, on varmasti käyttökelpoinen. :)

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti kommenteista noihin villaimuihin.

 

Seuraava kysymys koskeekin sitten villahousuja :). Eli oon parit housut neulonut tuolla SK:n (näyttää siis koko lailla samalta kuin ottobren ohje, neulotaan vaan toisesta suunnasta) ohjeella, jossa kooksi on laitettu 0-6kk ja 6-12kk. Ja tuntuu, että nuo pienemmätkin näyttää aika isoilta omaan silmään. Jotenkin vaikea hahmottaa, sopiiko nuo nyt sellaselle keskivertovastasyntyneelle vai hukkuuko se noihin. Neuletiheys siis aika hyvin täsmää tuohon ohjeessa sanottuun, mutta silti vähän epäilyttää.. Mitä teillä on tuommosten ~nb kokosten korkeus-leveys-mitat olleet venyttämättä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ois tarkoitus hurauttaa pari bamboo doublerin tyyppistä ohutta lisäimuliinaa mutta materiaali on hakusessa kun en oo koskaan tän tyyppisiä kankaita päässyt hiplaamaan. Osaisiko joku sanoa onko oikea materiaali bambutrikoo (135 g / neliö), bambucollege (350 - 450 g / neliö) vai joku ihan muu? Aika ohuelta toi musta tuntuu joten voisko kaksin- tai kolminkertainen trikoo olla suht vastaava?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now