Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

Mistä kannattais noita kankaita ja tarvikkeita ostaa? Tykkään vähän erilaisemmista kankaista kuin nämä tavalliset Öttömönkiäiset ymv. Kestoja ollaan käytetty melki alusta asti, mutta nyt vasta tuntuu et voishan niitä itekin koittaa tehdä et sais just sellaiset kuin haluaa :) Ja siinä sivussa mahdollisesti säästäiskin...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja siinä sivussa mahdollisesti säästäiskin...

 

Omalla kohdalla olen jo luovuttanut tämän suhteen. Tiedän, että lähtee mopo lapasesta noiden kankaiden kanssa jo ennen kuin olen ainoatakaan vaippaa ommellut... Sitten kun vielä turaan ne ensimäiset, niin siinä mahtaa olla loppujen lopuksi säästöt kaukana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siinä ihan hyvin säästää. Meidän nyt L-kokoiset vaipat on pääasiassa tsi, ja vaikka kuinka on kuosikankaat ja muutenkin kalliit materiaalit niin laskin että tasku + imu maksaa itse tehtynä n. puolet siitä mitä kaupassa. Aika on kyllä kallisarvoista, mutta ompelu onkin kivaa ja omaa aikaa ja kankaat vaan niin ihania :) On niin tosi liikuttavaa ommella omalle lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen kankaani tilannut Pikkuvillasta ja Jossulta, heiltä löytyy myös löytökorit josta kivasti voi napsia erikokoisia paloja. ;) Esim. 50x100 kokoisesta palasta tulee siipiä jatkamalla kivasti kolme vaippaa!

 

Mulla on nyt ompelut vähän jäissä kun mies on ollut iltavuorossa ja muutenkin kaikkea touhua. Yhteen taskuun on kankaat jo leikattuna ja yövaippoja eli sisätäyttöjä olis pakko tehdä lisää kanssa. Lisäksi kankaat on arviolta kuuteen seitsemään vaippaan mutta taidan vähän taas isontaa kaavaa ennen niiden ompelua.

 

Kun kuoseista oli puhe niin lemppareitani ovat safari ja pöllönen, finnskogia odotellessa. Yllättäen kuitenkin lempivaipakseni on noussut valkoinen nakkikoira punaisella coolmaxilla (toinen siipi oranssia cmxää) ja nuo mustat taskut printti-pul siivillä eli juuri ne jämistä kootut vaipat joita eka ajattelin että kunhan ovat varalle. :lol: Miehen suosikki on siilit ja sienet. Hankittuna on myös tatska ja liekki jotka ovat ihania ja tuota retrokukkaa voisin ostaa jos jostain sattuu näppeihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi että tätä keskustelua, rupesi taas tekemään mieli tehdä vaippoja :rolleyes: Vaikka en ole kyllä saanut vielä yhtään onnistunutta tekelettä aikaiseksi (ja sen takia se on jäänytkin)... Jospa yrittäisin kerätä täältä vähän vinkkejä uudelleen aloittamista varten...

 

Siis miten ihmeessä ne reisikuminauhat voi saada tarpeeksi kireälle ilman kuminauhakujaa, kun en saa kujallakaan reisiä tarpeeksi kireälle :huh: Ja silti vaippa on vyötäröltä liian pieni, mutta jos siivekkeitä pidentää, niin reisiaukotkin suurenee...

Olisi melkein kiva tehdä sivunepillisiä, mutta niitä neppejä ei taida saada mitenkään helpolla?

En jaksa temppuilla niiden sisäkankaiden tukkeutumisen kanssa, joten mistä kankaasta taskun sisäpuoli kannattaisi tehdä (ja miten)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riittävästi venyttää kuminauhaa niin kyllä vaipan reisistäkin tiukalle saa. Ja nepit saa kätevästi paikalleen neppipihdeillä. Toki ne pihdit jotain alle 25 euroa maksaa, mutta ei tarvi montaa neppivaippaa tehdä itse niin säästää jo pihtien hinnan. Siis jos muuten ostaisi nepillisiä vaippoja itse tekemisen sijaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Tässä jotain mitä mulle tulee mieleen, joku saa täydentää:

 

Mä en nykyisin edes jaksa mitata reisikumppareita, vaan vedän ne suoraan ihan niin tiukalle kun vaan saan. Kannattaa jättää sinne alkupäähän muutaman sentin häntä siihen kumppariin, siitä saa hyvin vedettyä sen heti tiukaksi, samoin toinen pää kannattaa katkaista vasta kun kuminauhan on ommellut kiinni (mä ompelen sen nykyään aina suoralla ompeleella pitkällä tikillä, alkupään ja lopun tikkaan poikittain tiheämmällä että kestävät). Ja kun vetää niin tiukalle kuin vaan saa niin tulee melko varmasti aina samanmittaiset kumpparit ;) .

 

Jos siivekkeitä pidentää niin kannattaa siirtää niiden reisikumppareidenkin alku- ja loppukohtaa, sillä saa reisiaukot pysymään tarpeeksi tiukalla ;) .

 

Sivunepillisiä jos haluaa tehdä niin monesta verkkokaupasta saa nykyisin neppipihtejä (luokkaa 25 e) joilla nepitys on helppoa. Itse ostin aikanaan ihan kunnon pressin, ja se peli on kyllä maksanut itsensä jo aikaa sitten takaisin!

 

Bambu tulee ekana mieleen, jos tukkeutumatonta sisäkangasta etsit :) . Itse en sitä ole vielä saanut millään tukkoon...

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh, muut olikin aika yllättämättömiä vastauksia, mutta tuohon reisikumppariasiaan on kyllä pakko sanoa, että ei kyllä onnistu noin minulla :mellow: Kun siis sillä kuminauhallahan on se maksimipituus mihin sitä voi venyttää, niin en saa laitettua niin lyhyttä kumpparia että toimisi. Kuminauhakujaan voi laittaa vielä lyhyemmän kuminauhan, mutta en ole onnistunut tarpeeksi lyhyttä laittamaan, vaikka olen pidentänyt sitä kuminauhaosuuttakin :o Pitää siis varmaan muokata kaavaa jotenkin... Ehkä jollain tavalla takaosaa/siivekkeitä leventämällä voisi onnistua :huh:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ootko koittanut sitä että ompelet kujat ennen kuminauhoja oikealta puolelta, ja pujotat kumpan sinne valmiiseen kujaan + kiinnität päistä? Tuolla tavalla tekemällä sitä ei tarvitse saada venymään ommellessa "yli maksiminsa" (siis jos nyt ymmärsin tuon ongelman oikein :) ).

 

Ja jos tuokaan ei onnistu niin sitten melkein suosittelen koittamaan reilusti täysin toisenmallista kaavaa tai tekemään suosiolla sisätaskuja/-vaippoja. Niihin kun tulee aina kuori päälle niin reisikumppareiden ei ihan niin napakasti tarvi istua kuin mitä pul-taskuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo siis noin olen tehnyt ja niin saan sen suunnilleen tarpeeksi kireälle... Paitsi että vyötärö on kyllä silti liian pieni suhteessa :rolleyes: Täytyy kokeilla erilaisella kaavalla.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ompelen kuminauhat myös kiristämällä kumpparin niin kireelle kuin sen vaan saan.

 

Ja vaippaahan saa pidennettyä pelkästään niistä siivekkeen päistäkin, silloin ei välttämättä kuminauhakujan pituutta tule lisää. Tai aina voi laittaa pidemmän kuminauhan vyötärölle ;).

 

Sivukiinnitteiset vaipat voi olla ihan hyvin sivutarrallisiakin, jos neppareiden kiinnitys ei onnistu/ei oo mahdollista tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, en vain olen koskaan kuullut kenenkään puhuvan sivutarrallisista :rolleyes:

 

Ja minun käsittääkseni kyllä se reisiaukkokin suurenee, jos niitä siivekkeitä pidentää päistään :huh: Toisaalta jos siivekkeitä leventäisi, niin sitten reisiaukko pienenisi, hmm :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun vyötärölle tulee lisää ympärysmittaa ni reisiä ei saa enää yhtä tiukalle kun lyhyemmillä siivekkeillä - esim jos vedät siivekkeet keskeltä eestä yhteen ni pitkät siivekkeet jättää reisiaukotkin löysemmälle. Nepillisillä ne voi säätää erikseen mut tarralliset on vaikeempi tapaus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neppien tukikankaana oon käyttänyt pulia, fleeceä tai coolmaxia. Etutarran tukikankaana sitten fleeceä, vaikka sitähän ei kysytty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nepeissä pulia, Coolmaxia tai kuivaliinaneulosta. Tarran alla puolestaan Coolmaxia tai kuivaliinaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaa että minkä verran tulee TSI vaipoille hintaa vs. valmiina ostettuihin? Entäs kuika paljon kangasta menee yhteen vaippaan. Eli paljon tilaan jos vaikka teen muutaman?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä laskin että tsi-bambuhamppufleeceimu maksaa 3 euroa, kun kaupassa sama maksaa 7 euroa. Pul-taskun materiaalit maksaa ehkä jotain 6 euroa, kun on kuosikangas ja ompelee yhdestä palasta (ei siis esim. siivekkeitä eri palasta). Ostan taskuihin kangasta 60 cm, siitä tekee tietysti koosta riippuen vissiin neljä vaippaa. 50 cm riittäisi korkeuteen mutta siitä taitaa saada asettelusta johtuen vain kolme vaippaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo minun tekemäni taskuvaipat ovat maksaneet n. 5-7 euroa kappaleelta. Olen tilannut kankaita ja tarvikkeita usein vähän enemmän kerrallaan, sekä hyödyntänyt postikulu- ja muita tarjouksia.

 

Yksi "vaippapala" on n. 50x50 cm. 50 cm korkuisesta kankaasta saa mallista ja koosta riippuen 3-4 vaippaa, vähän korkeammasta voi saada suhteessa enemmänkin. Yhteen vaippaan menee lisäksi n. 50 cm kuminauhaa, 20-25 cm tarran lenkkipuolta ja 5 cm koukkupuolta.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tekemät taskuvaipat on olleet 3-6 euroa/kpl. Kalleimpia ovat olleet ne, mitkä oon tehnyt vaippapalasta ja halvimpia ne, joihin oon ostanut täysleveän kankaan. Tässä vaan on se ongelma, että samalla kuosilla tulee monta vaippaa.

 

AIO:t on olleet 7&9 euroa/kpl (imuna bambufleeceä 3 krs kiinteänä ja pitkä 3-kerroksinen läppä).

 

S-kokoisia sain 50 cm korkeasta palasta 5 ja M-kokoisia tulee 60 cm korkeasta mallista riippuen 4 tai 5.

 

Tarranauhan ja kuminauhan menekin Miinanen jo kertoikin. Neppejä menee eri malleihin eri määriä. Sivukiinnitteiseen esim. 4 urosta + 12 naarasta tai etunepilliseen korkeudensäätönepeillä 7 urosta + 22 naarasta. Tai miten niitä neppejä nyt tykkääkin laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now