Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

Kiitos! Kertokaa vielä tyhmälle miten ne kumilagat sinne laitetaan ja miten ne mitataan jotta tulee oikeen kokosia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuminauhojen kiinnityksestä...

 

Takakumppari tulee yleensä vapaana kujaan eli on vain päistään kiinni.

 

Reisikumpparit voi ommella pelkästään saumanvaroihin, saumanvaroihin ja kujaan tai vapaana kujaan.

 

 

KVY:n ompeluohjeessa opastetaan kuvien kera takakumpparin ompelua sekä reisikumppareiden ompelua saumanvaroihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ten mun ekan räpellyksen ja pieleenhän se meni.

Se kestovaippainfo:n kaava ei ole musta hyvä, aivan liian leveä haaroista.

Kaavan ärsyttävyyden lisäksi:

1) ompelin väärän tarrapuolen eteen ja sitähän ei enää loppuvaiheessa voi korjata. Keljuttu

2) Ompelukoneen langat oli väärin viritetty, eli turasin ainakin puoli rullaa lankaa ennen kuin olin edes tuota väärin ommeltua tarraa saanut paikalleen

3) en jotenkin osannut tehdä reisikuminauhoja riittävän kieräksi. Ensi kerralla taidan kokeilla "vapaana kujaan"-menetelmää.

 

Onneksi mulla oli tässä vain todella kierrätysmateriaaleja, joten tuosta ei käyttövaippaa koskaan ollut tulossakaan. Sainpahan opeteltua vähän koneen säätöjä.

Jos vauva nukkuu tänään hyvät unet, niin otanpa uuden yrityksen.

 

Oisko jollain linkittää mulle sellaista kaavaa, jossa haara olisi vähän kapeampi?

 

(edit: korjataas puurot ja vellit...)

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä jo ihmettelinkin, että pidätkö tosiaan KestovaippaYHDISTYKSEN kaavaa liian leveänä kun itse oon sitä jopa jonkin verran leventänyt. KestovaippaINFOn sivuilta löytyvä tsi-fuzzi onkin leveä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mä jo ihmettelinkin, että pidätkö tosiaan KestovaippaYHDISTYKSEN kaavaa liian leveänä kun itse oon sitä jopa jonkin verran leventänyt. KestovaippaINFOn sivuilta löytyvä tsi-fuzzi onkin leveä.

 

Juu INFO:n kaavaa olinkin kokeillut ja se tuntuu turhan leveältä haaroista. Näissä menee kyllä ihan sekaisin, vasta tänään huomasin että nehän on kaksi eri asiaa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on napsuteltu kankaita yli 80 eurolla. Vaipan tai kaksi teen omalle tytölle, mutta loput ommellaan toiselle pikkuiselle. Yritän tässä uskotella, että kestoilu on edullista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua! Yritän yhteen vanhaan vaippaan vaihtaa kuminauhoja enkä onnistu millään vaikka olen yrittänyt jo kolmasti. Toiseen vastaavaan vaihdoin tuosta vaan mutta tässä kuminauha vetää ihan älyttömille mutkille riippumatta siitä ompelenko kumpparin suoralla, siksakilla va kolmipistesiksakilla, kireällä tai löysemällä... Mistä tämä voi johtua? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas... Harakoille taisi mennä meidänkin kestovaipoilla säästäminen... Tähän mennessä ollaan säästetty roimasti kestoja käyttämällä, oon ommellut tytölle tsi-taskuja jotka on pelittänyt ihan lostavasti. Nyt sitten erehdyin testaamaan babylandin one sizea, halvalla kerran sai niin pakko oli testata. Ei ole mikään vaippa istunut niin hyvin kuin se! Nyt on pakko ommella printtipuleista tsi-babylandeja! Noi nykyiset taskut on maailman tylsimpiä eurokankaan yksivärisistä puleista ommeltuja. Koitan tätä selittää itselleni niin, että on sitten mahdollista kakkosta varten yhden koon vaipat valmiina niin ei enää tarvitse investoida. Oikeesti vaan haluan kaikilla ihanilla printeillä olevia söpöstelyvaippoja.

 

Ajattelin tuunailla kaavaa siten, että kiinnitys tulee bumgenius-tyylisesti tarroilla, mutta koon säätö samoin kuin babylandeissa nepeillä. Kv-infosta oon bongaillut kirppisosiosta printtipuleja. Mikrokuitufroteeta ja bambucollegea tarttis vielä ostaa imuiksi ja tarranauhaakin hankkia lisää. Niin ja joku kuivaliinakangas. Polyestermokkaan olen aika ihastunut, mutta coolmaxkin on vissiin aika toimivaa? Fleece on vähän turhan paksua mun makuun ja nukkaantuukin, sitä en taida tällä kertaa käyttää.

 

Ihanan koukuttavaa :)

Edited by iloinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee! Tänään tuli myllymuksuilta paketti! Turun Riemulissakin tuli käytyä vähän vaippaompelutarpeita ostamassa. Sitten vaan ompelukone laulamaan :)

Edited by iloinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mulle tuli tänään Kesto-Senjalta ja Pikkuvillasta kirjekuoria. Näillä jo pääsee alkuun ja ensi viikolla odottelen saavani lisää postia. Uutta kaavaakin on tarkoitus testailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei pitäisi ommella toisille. Oon nyt ompelemassa lasten serkulle vaippoja ja toki niitä vaippoja on sitten testata omillakin (siis ihan vaan pikaisesti sovittaa eikä testata pisunpitävyyttä). Pitikin mennä testaamaan tuota yhtä yhdenkoon kaavaa. Nyt pitäis sitten itsellekin tehdä samanlainen. Ja kun näyttäisi istuvan 6-kuiselle ja 2,5-vuotiaalle niin jos tuo isompi alkaisi yökestoilla... Karkaa käsistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli sitten NIIIIIIIIN ihania vaippoja ettei oo tosikaan! Yhdenkoon vaippoja minäkin ompelin (en ole vielä nepittänyt vaippasiin kokosäätöä, kun tyttö käyttää nyt isoimmalla säädöllä noita, nepitän sitten joskus mahdollista kakkosta varten), ja noi vaan istuu niin hyvin! Nakkikoiria tuli yksi valkoinen ja yksi keltainen, retronorsuja kokonaiset viisi. Sitten loppui kankaat kesken B)

 

Tässä vähän kuvamateriaalia.

8143010478556765273web_0.jpg

 

Noista nakkikoirista tuli niin herkulliset, että pakko oli käydä klikkailemassa myllymuksuilta vielä pari vaippapalaa keltaista nakkikoiraa... Ja mustaa coolmaxia. Bambucollegea odottelen saapuvaksi imuja varten. Finnskogia vois kanssa ostaa palan kunhan se vaan tulee myyntiin. Ja piparikukkakin on hieno ja ompuista tykkään kanssa. Niin ja apinat!! Ostoslista paisuu, kukkaron nyörit paukkuu ja mies huokailee että näinkö muka kestoilla säästetään :P

 

Vinkatkaas muuten jotain hyvää kaveria mikrokuituimulle. Tein vaippoihin myllymuksujen mikrokuidusta imut, mutta ne kaipaavat kyllä seurakseen jotain muuta. Bambucollegea tosiaan on jo tulossa, mutta olisko jotain muita hyviä, ohuita, imukykyisiä ehdotuksia? Flanelli-imuja löytyy muutama, mutta ne ovat minusta aika kovia. Hamppu taas ei meidän talouteen sovi, kun ei ole kuivausrumpua, ja sen kestää niin turkasen kauan kuivua.

Edited by iloinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myllymuksujen bambuhamppufleece taitaa olla aika kiva materiaali. Arvioin ainakin sen perusteella, että Prismasta ostettu bambuhampputaitto on pysynyt pehmoisena narukuivatuksessa eikä ole tainnut juuri kutistuakaan. Melko ohutta tosin on. Taidan silti tilata seuraavaksi itse tätä, tai oikeastaan bambuhamppucollegea kun ei siitä fleeceydestä ole imuissa juuri hyötyä :) Miinusta annan tosin siitä, että on aika ohutta, mutta toisaalta senkin takia pysyy pehmeänä.

 

Olen tehnyt imuja myös hamppucollegesta, vaikka ei olekaan kuivausrumpua. Tuleepahan jämäkät ja helposti taiteltavat imut :lol: 2 krs hamppucollegea ja 1 krs joustofroteeta kuivuu mielestäni suht nopeasti. Hamppucollege on selvästi paksumpaa ja siksikin imukykyisempää kuin tuo bambuhamppu.

 

Tekisi tosin mieli kokeilla myös hamppujoustofroteeta. Aika paksua on sekin ainakin neliöpainon perusteella.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Bambuhamppucollegea voisikin kokeilla. Taidan ostaa prismasta tuollaisen koemielessä, ja tilailla sitten isomman satsin kangasta jos tuo on mieluista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä toimii mikrokuidun kanssa bambu. Bambuhamppukin olisi varmasti sopivaa, mutta kun mikrokuitufrotee on pitkä ja kaksinkerroin taiteltava (Ecobubs) niin sinne väliin on kiva laittaa tiima ja tiimat sattuu meillä olemaan bambua. Ja heti pyörrän sanani. On meillä Fuzzin mkf-insertti ja sen kanssa bambuhamppucollegesta tehty taitto toimii hyvin.

 

Odottavan aika on piiiitkä. Mulla on nyt PULin paloja aikas monta (5, 6 vai jopa 7) valmiiksi leikattuna, nepitettynä/tarrat ommeltuna, kuminauhakuja ommeltuna... Nyt puuttuu vaan kuminauha ja fleece, joita siis odottelen saapuvaksi päivänä minä hyvänsä. Coolmaxia olis, mutta kun toiveissa oli sekä coolmax että fleece ja coolmaxista jo ompelin monta. Ja Myllymuksuilta mikrokuitufroteeta ja nakkikoiria tulossa. Nakkikoirista en ihan hirveästi tykkää itse, mutta vaipat meneekin veljen lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä kaavalla olette tehneet nepillisiä taskuja? Mun eka Wee Weka -yritelmä on aivan liian suuri. Mietin että lähdenkö säätämään sitä vähän pienemmäksi vai kokeilenko jotain toista kaavaa? Nepitys itsessään sujui näppärästi uusilla neppipihdeillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku kokeillut mikrokuidun kaveriksi tenceliä? Tencelin pitäs olla suunnilleen yhtä imevää kuin bambunkin, jossei jonkin verran jopa imukykyisempää, ja jos ostaa joustofroteena, niin ei koppuroidu kauheen pahasti.

 

Mä oon nepittäny ihan noita peruskaavoja: Kestovaippayhdistyksen kaavaa sekä Mummut-kaavaa. Suunnilleen vaan arvioinu nepparien paikat ja ihan OK vaippoja on tullu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole kokeillut tenceliä ja mkrokuitufroteeta yhdessä vaikka molempia meiltä löytyykin. Tencel ei ole parissa kuukaudessa koppuroitunut ollenkaan ja meillä narukuivatetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten sen reisikuminauhan saa ommeltua napakaksi niin, että kuminauhakujan tekisi oikealta puolelta?

Mä olen nyt vain ommellut kuminauhan kolmipiste-siksakilla saumavaraan nurjalle puolelle.

Eihän tuossakaan mitään vikaa ole, mutta minusta lopputulos oli siistimmän näköinen, jos sen saisi oikealta puolelta jotenkin nätisti tikattua. Kerran kokeilin vain päältä ompelua, niin tuntui jotta se kuminauha suoristui. Mitähän tein väärin? Pitääkö tuossa käyttää jotain erikoisommelta? Vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kyllä tajunnut tuosta päälle ompelusta mitään, mutta minä olen tehnyt kuminauhakujan niin, että olen ommellut oikealta puolelta suoralla ompeleella sopivan matkan päähän reunasta ja sitten pujottanut kuminauhan sisään ja ommellut päistään kiinni.

 

Minä en oikeastaan edes tykkää kuminauhakujista, joten nyt uusimmissa vaipoissa ompelin taas vain kolmipistesiksakilla saumanvaraan, kun niinkin tuntui jo tulevan tarpeeksi tiukat reidet (ehkä kiitos tuon sinun laittaman kaavan, tai sitten vauvan reisien paksuuntumisen). Tosin sitten kun ensimmäisen pul-taskun ompelin niin reidet tuntui taas liian löysiltä <_< En kyllä tiedä jaksanko tehdä sille mitään, täytyy testailla uudelleen kun tulee pyykistä. Mutta sen kanssa vasta tajusin kuinka vaikeaa se pulin ompelu onkaan :o Minulla meni ainakin koko päivä sen yhden vaipan ompeluun ja jouduin purkamaan varmaan miljoona kertaa, kun ne kankaat ei vain pysyneet kohdakkain. Ompelin ne reunat jopa käsin ensin (ennen vanhaan kai se oli tapana yleensäkin), mutta eipä auttanut. Toiseen pul-vaippaan olisi vielä tuolla kankaat, tekisi mieli ruveta taas kokeilemaan, mutta olisi vähän muutakin hommaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä PUL-vaippojen ompelu ei ole enää ollenkaan hankalaa. Nyt kun oon saanut ompelukoneen säädettyä (ja muutenkin ommellut ennemmän kuin kerran vuodessa) niin hyvin sujuu. Ja sillä neulalla on tosiaan merkitystä.

 

Jos on ommellut kuminauhan saumanvaroihin niin sen saa ommeltua kujaan niin, että päälipuolelta ommellessa venyttää kuminauhaa samalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei miten oikein säädit sen ompelukoneen? :huh: Minäkin kyllä vaihdoin ohuemman neulan pulin ompelua varten... Mutta kun se ompelukone vetää ne kankaat ihan vinksalleen, vaikka miten yrittäisi :rolleyes: Muiden kankaiden kanssa onnistuu ihan ilman nuppineuloja tai mitään, kun vain laittaa niitä kankaita vierekkäin sitä mukaa kun kone ompelee. Mutta tuon pulin kanssa se ei jotenkin anna vetää niitä kankaita vierekkäin, vaan ompelee siitä mistä huvittaa :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumpi kangas sulla on alla? PUL vai ihoa vasten tuleva kangas?

 

Mä huomasin, että kun ompelee niin, että PUL on alla, kulkee kangas paremmin - ainakin mun koneella näin.

Kankaat venyy silti eri tahtiin, mutta sen kanssa oppii elämään ja venymistä oppii ennakoimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now