Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

No taisin ehtiä kokeilla molemmin päin, sen verran moneen kertaan sitä ompelin ;)

Ja kyllä minä siihen olen tottunut että ne kankaat venyy eri tahtiin, kun olen joustofroteita ja trikoita ym. ommellut jotka kyllä venyy ihan miten sattuu. Mutta kun tuntuu nuo siirtyilevän siinä sivusuunnassa minne sattuu, eikä niitä saa edes käsin pidettyä samassa kohdassa niin kuin normaalisti :huh: No, eiköhän se harjoittelu tee mestarin, kunhan saan muut hommat hoidettua niin aloitan uuden vaipan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan kamalasti tuota karvalakkimallin konetta ei pysty säätämään, mutta näillä mennään:

- koneen puhdistus

- koneen öljyäminen

- ohut neula (60 tai 70)

- ylälangankireys n. 5 (yli tai ale, en muista)

- alalanka sopivan kireäksi (niin, että langasta voi roikottaa, mutta kevyellä nykäyksellä lanka kulkee)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin semmonen vinkki vielä, että mä käytän nykyisin ompelukoneessa teflonista paininjalkaa ja jo vain liukuu PUL nätisti :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko bambuhamppufleecellä ja bambuhamppucollegella imukäytössä mitään eroa? Collegen metrihinta on kaksi euroa halvempi enkä mä ole sitä koskaan ennen tajunnut, meillä on siis vain noita fleecestä tehtyjä imuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko bambuhamppufleecellä ja bambuhamppucollegella imukäytössä mitään eroa? Collegen metrihinta on kaksi euroa halvempi enkä mä ole sitä koskaan ennen tajunnut, meillä on siis vain noita fleecestä tehtyjä imuja.

 

Vertaa neliöpainoa. Mitä enemmän painaa, sen enemmän imee. Muuten ne on sama kangas, mutta fleecessä nurja puoli on harjattu pörröiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fleecettyjä kankaita kannattaa ostaa vaan, jos aikoo käyttää niitä imun tai vaipan pintana (ihoa vasten, tai jos tykkää pörröisestä pinnasta). Sama neliöpaino tosiaan imee saman verran. Imun sisään ommeltuna se fleeceys aiheuttaa sen, että imun sisään kertyy käytön myötä nukkapalleroita :) Lisäksi tietty se, että jos pelkkää collegea on saatavana, niin se on edullisempaa.

 

Minulla on bambu- yms. fleecestä ommeltuja imuja siksi, että juuri silloin ei ole pelkkää collegea ollut ostettavaksi. Yleensä ne loppuvatkin ennen kuin saman tuotantoerän fleece, ja valmistuttaja ei tilaa uutta ennen kuin se fleecekin loppuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kaikista varoituksista huolimatta menin sitten ja ostin Pullia ja coolmaxia. Menen paikallisen äitiyhdistyksen ompelutapaamiseen, jotta siellä on kyllä opettajia.

Mikähän siinä on, että vaikka kuinka varoitetaan, niin justiinsa päinvastoin pitää kuitenkin tehdä. Sitä jotenkin sokeutuu siellä kaupassa ja luulot omista taidoista nousee ihan kolmanteen potenssiin. Katotaan mitä saan noista aikaiseksi...

 

Minkälaisia imuja olette tehneet?

Mä ostin imuja varten metrin bambucollegea. Minkähänlaisia palasia tuosta nyt sitten kannattaisi tehdä?

Tuo pitää ilmeisesti kutistaa ennen ompelua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Uskoa vaan, ei se pulin ja cmx:n ompelu nyt mitään ihmeitä vaadi! Itsellä ompelukokemusta ei juuri yhtään mutta yhtään vaippaa en ole ompelemalla pilalle saanut vaikka jälki ei tietty noissa ensimmäisissä kovin siitiä olekaan. :rolleyes:

 

Mun tekis mieli saada näitä omia vaippoja muiden kokeiltavaksi niin saisi parannusvinkkejä ennen kuin uskaltaa sukulaistenkin kersoille alkaa ommella. Olisiko ihan tyhmä ajatus vaikka lahjoittaa muutamia vaippoja tarvitseville sitä vastaan että kertovat mielipiteitään? :huh: Jollekin tarvitsevalle tulisi taatusti hyvä mieli näin eikä siitä varmaan kauheasti vaivaa olisi antaa palautettakaan mutta toisaalta haluaisin myös palautetta joltakin vähän nirsommalta ja parempaan tottuneelta käyttäjältä...

 

Niin ja imuista vielä. Itse olen ommellut suurimman osan ihan kierrätys flanellista ja froteesta. Tuolla aikaisemmalla sivulla näytillä olikin sellanen hännällinen tiima joka on ollut ihan kiva mutta vaatii jotain kaveriksi (usein bambutiima/pieni taitto) ja toinen tsi suosikki on ihan 35x30cm taitto kierrätysmatskuista tai bambufleecestä. Haaveissa kokeilla mikrokuituisia imuja kun nuo valmiiksi ostamani on niin kovin leveitä mun tekemiin vaippoihin mutta imumatskuja en viitsi postitse tilata...

Edited by JuuLia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun tekis mieli saada näitä omia vaippoja muiden kokeiltavaksi niin saisi parannusvinkkejä ennen kuin uskaltaa sukulaistenkin kersoille alkaa ommella. Olisiko ihan tyhmä ajatus vaikka lahjoittaa muutamia vaippoja tarvitseville sitä vastaan että kertovat mielipiteitään? :huh: Jollekin tarvitsevalle tulisi taatusti hyvä mieli näin eikä siitä varmaan kauheasti vaivaa olisi antaa palautettakaan mutta toisaalta haluaisin myös palautetta joltakin vähän nirsommalta ja parempaan tottuneelta käyttäjältä...

 

Mä voin testata ja antaa reilusti palautetta! Tosin järin kokenut en ole, meillä on vasta 2kk kestoiltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä minäkin voisin, mutta ei kokemusta ole sen enempää, joten en tiedä osaisinko mitään järkevää sanoa. Eikä meillä edes käytetä vaippoja tällä hetkellä ihottuman takia... Paitsi välillä...

 

Kerran sain yhdeltä nettikaupalta samalla idealla villahousut ilmaiseksi, testaukseen. Lupasivat lähettää kysymyksiä niistä, mutta eipä ole kuulunut :huh: Kerran lähetin viestiä, että miksen ole saanut kysymyksiä, mutta ei tullut vastausta. Aika outoa, mutta itsepähän siinä häviävät...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä kaava sulla JuuLia on käytössä?

Vai onko noi niitä omasta päästä tehtyjä?

Näyttää nimittäin tosi sopusuhtaiselta mallilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtökohtana oli tämä: http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/vaipat/13/ mutta kaava on elänyt ihan omaa elämäänsä eikä juuri enää tuota kaavaa muistuta. Olen ainakin leventänyt kaavaa, pidentänyt siipiä, kaventanut etuosaa, suurentanut koko kaavaa pojan kasvaessa... Kaikkinensa on nyt mein jätkälle täydellisesti istuva vaippa jonka uskon mahtuvan pitkään! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää tulla ihan brassailemaan miten komian vaipan sain aikaiseksi :)

 

11061_352036420275_679620275_10054588_4651716_n.jpg

 

...eikä yhtä ilman kolmatta. Innostuin siis vähän hurruuttelemaan Selviytyjien aikaan.

 

11061_352036430275_679620275_10054589_5452810_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamun hiljaisina tunteina, kun pentu oli jo herättänyt ja nukahtanut taas uudelleen, kaivelin loputkin kankaat esiin ja tein vielä kolme samanlaista lisää kerta olin jo leikannut palat valmiiksi. Eihän niitä nyt voi jättää odottamaan parempia aikoja...

 

Nyt on vaan sitten se ongelma, että on 6 identtistä vaippaa. Tylsää. Yksi taitaa kyllä mennä pakettiin kaverille.

Koitan sopia privaatti audienssin paikalliseen vaippakangaskauppaan, että saisin jouluksi/uudeksivuodeksi ostettua läjän kankaita, jotta voin vääntää muutaman erilaisen vielä noin niinkuin harjoituksena... Ostin muutaman TSI nepillisen, mutta ne tuntuvat toistaiseksi ainakin vähän falskaavan reisistä, jotta ihan vielä en ryhdy nepillisiä ompelemaan vaan mennään vielä tarroilla...

 

Tää on ihan älyttömän kivaa ommella! ...ja suunnitella seuraavat vaipat ja niiden kuosit ja sisukset...

 

OON KOUKUSSA!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä alkuun ostin puolen metrin pätkän pulia ja sisäkangasta ja tein sitten identtisiä vaippoja. Toimivaa, mutta tylsää. Sitten aloin ostamaan erikokoisia paloja pulia ja täysleveitä pätkiä sisäkankaita ja yhdistelemään niitä eri tavoin eikä haittaa jos vaikka ruskeaa coolmaxia jää ylimääräinen pala odottelemaan uusia projekteja. Paljon kivempaa.

 

Nyt odottelen, että veljen vaimo kertoo, mistä vaipasta tykkäävät eniten niin ompelen heille sitten lisää. Neljä vaippaa olisi sinne menossa. Ja ensi viikolla pitäisi oman käyttöön tulla parin vaipan tarvikkeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitten aloin ostamaan erikokoisia paloja pulia ja täysleveitä pätkiä sisäkankaita ja yhdistelemään niitä eri tavoin eikä haittaa jos vaikka ruskeaa coolmaxia jää ylimääräinen pala odottelemaan uusia projekteja. Paljon kivempaa.

 

Juu näin täytyy tehdä jatkossa. Ei taida olla mitään vakiintunutta "tapaa" vaihdella PUL-kankaita? Nehän menis ihan kirjekuoressa vain ja jos päikseen vaihtaisi, niin rahaakaan ei tarvitsisi?

Toisaalta oli tosi näppärää tehdä sarjana 3 vaippaa kerralla. Meni vähemmän aikaa pähkäilyyn ja miettimiseen kun työvaihe tuli tehtyä monta kertaa peräkkäin. Ja mikä ihanuus olikaan laittaa vaippalaatikkoon kerralla kunnon täydennys...

 

...taisi penikka tietää täydennyksestä kun paskoi heti alkuun 2 uutta vaippaa vajaan 30 min sisällä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin tykkään tehdä sarjatyönä noita vaippoja. Neppivaippoja tehdessä vaihtelua saa erivärisillä nepeillä, mutta yritän kyllä laittaa sitten muutamaa eriväristä coolmaxiakin.

 

Jonkin verran noita vaippapaloja taidetaan vaihtaa Kestovaippainfolla. Livenä tietysti voi olla vielä näppärämpää. Odottelen itse innolla ensi viikonlopun Vaippakarnevaaleja (Itä-Helsingissä Puotinkylän-Marjaniemen työväentalolla 19.12. klo 11-15), jossa on ainakin suunnitelmien mukaan klo 12-13 tsi-tarvikkeiden vaihtoa :) Kannattaa tsekata paikallista Kestovaippayhdistyksen toimintaa, tai esim. Joensuussa Liekku tai Jyväskylässä Kiedo. Aika helppohan se on vaikka jonkun tsi-tapaamisen yhteyteen sopia "vaihtotori" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liekun käsityötapaamisessa justa olin ja askartelin noita vaippoja. Täytyy ensi kerralle sopia vaikka jotain vaihtareita, jos jotain kankaita nyt vaikka jäiskin yli...

Nämä ensimäiset menee kyllä käyttöön, vaikka ovatkin kaikki samanlaisia. Suorastaan herkkuja ovat, joten nyt voi niitä vanhoja ei-niin-kivoja-eikä-kovin-hyvin-istuvia-vaippoja sitten vaikka laittaa jo kiertoonkin. Ne kaikista pienimmät koot (NB:t) ovat jo menneet pieniksi meidän pojalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

onni on omistaa sen mallinen pullea lapsi, että kaikki vaipat suunnilleen sopii-ei siis väliä vaikka ekat vaipat nyt oli aikanaan vähän mitä oli :D

nää menee joulu(käännytys)lahjaksi, sisävaippoja jf/velour, sisällä bambua 4x ja froteeta. vielä mietin että nepit vai tarrat, nepeistä tykkään itse eniten..

 

http://www.aijaa.com/v.php?i=5412610.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoja vaippoja oot Antsa tehnyt! Minä tykkään aina noiden siivekkeiden reunat tikata kun omani ainakin näyttää huolitellummilta niin mutta eipä nuo omasi näytä sitä edes kaipaavaan!

 

Minä ostan usein just löytökoreista eri kokoisia paloja kankaita. Tai jos töysleveän kuosin ostan niin myyn osan etiäpäin. Meillä ei ole eikä tule kahta samannäköistä vaippaa vaan vähintään sisältä löytyy sitten eriväriset coolmaxit. Tästä vaan seuraa se että kaikki vaipat on yksilöitä ja yhdestäkään ei henno luopua vaikka olisivatkin jo pieniä. :rolleyes: Oon myös tykännyt käyttää yksiväristä pulia ja siihen printtisiivekkeet, tulee ihan uniikkeja eikä sauma haittaa yhtään.

 

Harmittaa kun nuo ekat vaipat tuli tehtyä muulla tarralla kuin aplixilla, ovat menneet aika koppuroiksi pesussa. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näissä itse ommelluissa vaipoissa on tosiaan se vika, ettei niistä voisi mitenkään luopua. Oon mä niitä jo myynyt, mutta pahalta se tuntui. Nyt alkaa taas olemaan sen verran paljon vaippoja, että pienimpiä vois pistää pois niin uusille olisi käyttöä.

 

Ja pieni varoituksen sana: älkää koskaan koittako koon 60 mikrokuituneuloja. Niillä on ihan unelma ommella ja paluu tavalliseen teräväkärkiseen koon 70 neulaan oli aika karu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jo vaihdoin 80 neulan 70 kun täällä niin suositeltiin ja oli tosiaan ero. Vieläkö siinä on eroa, jos laittaa vielä pienemmän? (ilmeisesti on, jos siitä kerran täytyy varoittaa)

 

Mietin myös tuota reunojen tikkaamista, mutta siinä on kyllä riskinsä mennä pieleenkin kun en ole niin kokenut ompelija... ehkä seuraava erä sitten :rolleyes:

En vielä uskalla edes tehdä sitä kuminauhakujaa niin, että ompelisin tuosta vaipan päältä sen kuminauhakujan. Minustakin siis vaipat olisi siistimmän näköiset, jos reunat olisi tikattu ja vielä se kuminauhakujakin...

 

Tosiaan kun tuo PUL alkoi käydä vähän naftiksi, niin tein yhden vaipan (kuvassa vasemmalla?) niin, että jatkoin siivekkeitä samasta kankaasta. Eikä tuo tuossa haittaa, vaikka kuvio ei tosiaan jatkukaan vaan on ihan sikin sokin. Aloitin vaan uuden palan siitä mihin ison kankaan materiaali loppui enkä sen tarkemmin miettinyt mitään asetteluja. Ehkä seuraavan vaipan voisi tosiaan tehdä fikummin ja hankkia niitä yksivärisiä pulleja kaveriksi :D

 

Jos lähipiirissä olisi enempi vauvaikäisiä, niin tekisin myös kyllä noitä "käännytysvaippoja". Täytyykin miettiä mahdollisia "kohteita" :rolleyes:

 

Laskin, jotta mun vaipalle tuli hintaa 6,75 €. Sisältäen kaksinkertaisen 35 cm x 30 cm bambuvillafleece-imun. Pelkkä imun hinta olisi noin 2,60 €.

Varmaan hurautan lisää noita imuja heti kun taas pääsen saumurin ääreen. Menevät pienemmäksi paketiksi kuin mun muut imut ja kuitenkin imevät tosi hyvin. Tuon kun taittelee kolmeen osaan, niin menee meidän pikkupissaajalla vaikka yövaippana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now