Antsa

TSI-kestovaipat

416 posts in this topic

^Ihania!

 

Mulla olisi yksi käyttämätön urheilupaita, jonka ajattelin hyödyntää kuivaliinakankaana. Onko jotain syytä, miksi mun ei kannattaisi kokeilla? Tuntuu aika lailla samalta kuin coolmax, lapussa lukee 100% polyester.

 

Coolmax on urheiluneulosta toiselta nimeltään eli voipi olla ihan samaa kangasta. Jos vaikka testaat, että siitä menee vesi läpi, ni en näe mitään syytä miks sitä ei vois käyttää vaipassa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuoreimmat vaipat löytyy täältä.

 

Mun äitini on sisäistänyt tsi-vaipatuksesta froteepyyheiden kierrätyksen. Mummulle joskus aiheesta mainitsi ja viimeksi kun käytiin niin antoi mulle pyyheen mukaan. Meilkein uusi, mutta ei tykkää kun se juttu (usein pyyheessä on kymmenen sentin päässä reunasta molemmissa päissä on sellainen sentin-parin levyinen ei-froteejuttu) krymppää koko pyyheen rumaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi vaippa taas valmiina.

 

Piirsin tuoreimman SK:n kaavan M-kokoisena ja vertasin hyväksi havaittuihin kaavoihin. Ei vaikuta hyvältä, joten jätetään kokeilut johonkin toiseen kertaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saisinkohan teiltä vinkkejä kestovaippatehtaaseen?

 

Vauva on vasta tuloillaan, mutta ajattelin yrittää varautua etukäteen jonkinlaisella pienellä kestovaippa-arsenaalilla. Mulla on siskolta perittyjä vastasyntyneen sisävaippoja ja kuoria, ja muutamat villikset ovat myös tuloillaan. Harsoja pitäis ostaa. Kuvittelisin kuitenkin, että tarvitsen ehkä jotain lisäimuja sisävaippojen/harsojen kanssa käytettäviksi.

 

Mulla on kierrätysfroteeta vaikka kuinka paljon, mutta ajattelin että voisin ommella sellaisia pötköjä, joihin laittaisin pintaan jotain kuivaliinaa (fleecea?), sitten vaikka peri kerrosta puuvillafroteeta, ja alle vielä jonkun tehokkaamman imun (minkä?). Kuulostaako tää nyt yhtään järkevältä? Minkä kokoisia imuja kannattaisi vastasyntyneelle tehdä? Mitä materiaaleja nuo pinta ja pohja voisivat olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tehnyt kierrätys-froteista ihan vain kaksinkertaisia pötkylöitä, joiden reunat olen huolitellut saumurilla. Koko n. 13 cm x 35 cm. Muita imuja olen tehnyt esim. bambupuuvillafleecestä, tencelistä, bambucollegesta tai hamppufleecestä ja näiden erilaisista yhdistelmistä. Eniten tykkään ihan 35 cm x 35 cm bambutaittoimusta. Kuivaa nopsaan ja tuosta tulee aika ohut ja joustava paketti, joka kuitenkin imee hyvin. Noita frotee-pötkylöitä olen käyttänyt esim. mikrokuituimujen (tai muiden ns. parempien imujen) kanssa lisänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikainen kysymys: Tarvitseeko pul-kankaan ompeluun erilaisen ompelukoneneulan? Olen ompelemassa vaippapussia, joten ihan niin tarkka ei kai tuon kankaan reijittämisen suhteen tarvitse olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikainen kysymys: Tarvitseeko pul-kankaan ompeluun erilaisen ompelukoneneulan? Olen ompelemassa vaippapussia, joten ihan niin tarkka ei kai tuon kankaan reijittämisen suhteen tarvitse olla.

 

Ei tarvitse. Tosin mulla itselläni on käytössä strech neula kokoa 70, mutta sillä tosiaan voi ommella muutakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin kyllä falskasi vaippa saumoista kun olin ommellut sellaisella jersey-neulalla kestovaipan. Siinä on siis sellainen "pallo" sen lankareiän ympärillä. Tavallinen suora neula sen sijaan kelpaa hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahdollisimman ohut neula on hyvä. Kankaaseen tulee pienempi reikä ja ompelu on paljon mukavampaa kun on oikeanlainen neula. Oma lemppari on koon 60 mikrokuituneula. Kamalimpia on olleet jotkut halvat (1 euro/10 kpl) koon 70 neulat, joissa koko ei ollut ongelma vaan joku muu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt liity TSI-vaippoihin, mutta kun täällä pyörii ompelutaitoista väkeä, niin ehkä voin täällä tätä kuitenkin kysyä. Miten BG 3.0 -taskuihin vaihdetaan tarrat? Itse olen ihan surkea ompelija, enkä uskalla rakkaisiin vaippoihimme ompelukoneella kajota. Lähipiiristä löytyy pari ompelutaitoista ihmistä, mutta vaipoista heillä ei kyllä ole mitään tietoa eikä kokemusta. Miten tuo tarrojen vaihto tapahtuu, mitä pitää huomioida jne? Uskallanko antaa vaipat ei-mitään-kestoista-tietävän käsittelyyn vai olisiko parempi etsiä jostain joku kokeneempi vaippaompelija?

 

 

Harmittaa tuo Bummareiden tarraongelma, kun muuten ovat niin hyviä ja pitkäikäisiä vaippoja huh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesutarrojen ja siivekkeiden tarrojen vaihto on ainakin ihan helppo homma. Etutarrankin kanssa suurin ongelma on se, että vaippa on niin huolella tehty :lol: Tikkausten ja saumuroinnin purkaminen siis on työlästä :) Perus-taskuvaippoihin verrattuna BG on kuitenkin helppo ommeltava siinä mielessä, että pulin reikiintymistä ei tarvitse kammota. Etutarran kohdalla on nimittäin varmistuksena toinen kerros laminoitua kangasta. Siivekkeissäkään ei ole pulia vaan sitä "uimapukukangasta".

 

Jos ostaa itse Applixit vaihtoa varten ja painottaa, että etutarra ommellaan sitten vain siihen ulommaiseen kankaaseen, niin luulisi onnistuvan keneltä vain ompelutaitoiselta.

 

Joku muu voi vielä antaa jonkin vinkin varmaan, olen tainnut vaan yhden BG:n tarrat vaihtaa ja siitäkin on jo aikaa. Tuollahan tuo pino olisi odottamassa uutta käyttäjää, kohta varmaan pitäisi aloittaa jos meinaa saada valmiiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miinanen vinkeistä! Kiva kuulla, ettei ihan mahdoton homma siis ole! Mutta jotenkin mua silti kamalasti epäilyttää antaa vaipat "kenen tahansa" käsiteltäviksi huh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teistä kukaan jo hankkinut uusia PUL-kuoseja ja ommellut niistä jotain?

Katoin vaan, että nyt on tullut "Lintunen", "Ainotar" ja "Finnskog" valikoimiin.

Millaisia yhdistelmiä (kuori+sisäkangas) olette väsänneet?

 

lintunen.jpg

ainotar.jpg

brfinnskog.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lintuseen oon yhdistänyt valkoista ja pinkkiä coolmaxia. Finnskogiin valkoista ja oranssia (tai oranssi versio pitäisi ommella tänään) coolmaxia sekä valkoista fleeceä. Ainotarta on myös hamstrattuna ja siihen ajattelin valkoista coolmaxia (lime ei käy ainakaan). Mun vaippahenkisessä blogissa on jotain kuvia, mutta äsken eivät ainakaan kaikki näkyneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen yhdistänyt finnskogiin vihreää coolmaxia ja ruskealla coolmaxilla on toinen suunnitteilla. Ainotarta on kanssa tulossa mutta tuo lintunen on vähän liian vaaleanpunaista minun makuun.

 

Minullakin on nyt lähinnä vaippaompeluksia koskeva blogi http://markantekeleet.blogspot.com/ jos joku haluaa käydä tiirailemassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm kiva kun laitoit taas sun linkin esille. Sieltä löytyikin aika monta muutakin ihanaa blogia ja nyt mulla vaan kädet kutisee kun pitäisi päästä askartelemaan. (Voit lukea mun viimeisimmän askartelun "lokamammojen käsityökerhosta") Pitäisi itsesuojeluvaistoa olla, kun edellisen turaamisen pölyt eivät ole vielä laskeutuneet, mutta tänään taidan lähteä vähän shoppailemaan... Melkein jo klikkailin hahtuvahullulta sitä ökö-pullia, mutta nyt on vähän kiirus, sivut ei olleet mitkään helpoimmat ymmärtää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multa lähti tilaukseen oogaa kaikissa väreissä hahtuvahullulta, hups!:girl_crazy:

 

Mä en taida enää sinne hahtuvahullulle uskaltaa mennä ettei käy sama homma. Ja just tänään hain Sampsukasta Ainotarta ja Finnskogia... Nyt jos tekisi pari tekelettä vielä ennen pääsiäistä, niin ei aina eläis niin kädestä suuhun näiden vaippojen kanssa. Tuntuu, että meillä on vaippoja jonnekin hävinnyt. Ne on varmaan jossain pyykkikorin pohjalla tai puhtaiden pyykkien korissa ja ei vain löydy... Tosin annoin 5 pieneksi jäänyttä seuraavalle käyttäjälle enkä vielä ole kerennyt tehdä vastaavaa määrää uusia vaippoja. Vasta 3 olen tilalle saanut väsättyä, mutta nyt tilanne taas vähän läksi käsistä kun oisi noita ihme hammaspeikkoja saatavilla. Ne vähän polttelis...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko imuissa käyttää esim. näitä?

Mikrokuitufrotee

Erinomainen imukyvyltään, pehmeä pörröinen useiden valmistajien suosima laatu.

Leveys: 150

Paino: 390 g / metri

Materiaali: 80% polyesteri, 20% polyamidi

 

Puuvillafrotee

Pehmeä ja pörröinen frotee jossa molemmin puolin pitkähkö nukka. Erittäin imukykyinen!

Leveys: 150cm

Paino: 535 g / metri

Materiaali: 92% puuvilla, 8% polyesteri

 

Sekoitefrotee

Leveys: 150 cm

Paino: 535 g / metri

Materiaali: 90% puuvilla, 10% polyesteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noita kaikkia voi käyttää, mutta itse jättäisin puuvilla- ja sekoitefroteen väliin, niistä tulisi kuvauksen ja neliöpainon perusteella melkoisen suuri ja tönkkö paketti taskuvaippaan, ja puuvilla (ohut, esim. harso) muutenkin toimii parhaiten kosteudenlevittäjänä eikä -sitojana. Tuohon nopeaimuiseen mikrokuitufroteeseen voisi yhdistää jotain notkeaa ja hitaampaa luonnonkuitua kosteutta sitomaan, esimerkiksi bambua tai bambuhamppua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos jeesistä, nyt tiedän sitten että en lähde hamuamaan neliöpainoltaan turhan isoja materiaaleja. Noissa puuvillafroteissa vaan oli niin kauniita värejä, mutta antaa nyt sitten olla...

Ajattelin tehdä tuosta mikrokuitufroteesta sellaisia pieniä (2 imukerrosta), ei taiteltavia imuja yhdistettäväksi mun bambu(taitto)imujen kanssa ja toisaalta pyyhkeistä tehtyjen pikkuimujen kanssa. Ja kai tuota voisi yhdistää esim. tencelin kanssa ihan "isommaksikin" imuksi... Mulla olis kaapissa vielä raitabambua ja tenceliä ja jos tästä laittaisi vaikka väliin kerroksen, niin tulisi superimu. Vitsit kun taas syyhyttää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Ne vanhoista pyyhkeistä tehdyt froteeimut ovat taatusti paremmassa imussa kuin aivan uusi puuvillafrotee, ja tencelin tai bambun kanssa mikrokuitufroteesta saa melkoisia superimuja - kuivuvatkin nopeammin, kun välissä on tuollaista ilmavaa keinokuitua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen tykännyt hirveesti perhostaitoimuista joissa alinna bambufleece, sisällä mikrokuitufrotee ja kuosina joustofrotee. Joustis on nätti, mikrokuitu pitää imun pehmosen olosena ja bambu nappaa mikrokuidista mahdollisesti puristuvan pissan. Nämä riittää hyvin yksinään meillä päivällä.

 

Voi apua, tilasin sitten TAAS lisää pulia!:girl_cry2: Tällä kertaa pääkalloa ja sydämiä turkoosilla pohjalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi apua, tilasin sitten TAAS lisää pulia!:girl_cry2: Tällä kertaa pääkalloa ja sydämiä turkoosilla pohjalla...

 

Vähän sama homma... Tosin mä kävin naapurin kanssa tekemässä kimppatilauksen ja tulossa on lisää coolmaxia ja imukankaita.

Mitkä PUL-kuosit kävisivät tumman lilan sisuksen kanssa? (että sais taas tilata lisää kankaita olevinaan hyvällä syyllä)

 

Samalla huomasin, että nyt kesän korvalla on tulossa pikipallo kuosia. Tätä on pakko saada! Tätä varmaan on sitten klikkailtavana joskus toukokuun jälkeen...

pikipallotkeltainen_L.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now