Sign in to follow this  
Followers 0
AnneJ.

Lastesi nimet?

982 posts in this topic

Minkänimisiä lapsia kullakin on? :) Jos jaksaa, saa kertoa mistä nimet ovat peräisin.

 

 

 

 

 

 

 

 

muoks. Oho, oon joskus aloittanut tämmöisen ketjun! :blink: Otsikossa on ollut tähän asti virhe, mutta nyt korjasin :grin:

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teemu Ilmari

 

Täytyykö sanoa, että saanut nimensä erään Selänteen mukaan (sama etu- ja toinennimi.)

Mies ehdotti. Etunimestä pidin itsekin, toisen nimen hän sai päättää vapaasti. Seuraavat lapsosten nimet ovatkin sitten aikalailla mun päätettävissä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kosti Valtteri

 

Mun vaari oli aikanaan Kosti ja muutenkin tykkään siitä nimestä. Mies ei kyllä tätä tiennyt ennen kun nimi oli jo päätetty, tykkäs muuten vaan tosta nimestä. Aikomuksena on antaa lapsille yhdeks nimeks jonkun läheisen kuolleen nimi. Niitä meillä riittää, valitettavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuutti ja Siiri.

 

Molemmilla kyllä vielä toiset ja kolmannetkin nimet. Molemmilla on yhdet ns. omat nimet ja muut tulevat suvusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minea Eveliina.

 

Lueskelin Sinuhe egyptiläistä vähän ennen kun aloin odottaa Mineaa. Sieltä varmaan jäi tuo nimi mieleen. Joku vähän erikoisempi nimi oli hakusessa ja tuohon sitten päädyttiin. Luokanopettajana kun tosi monista yleisimmistä nimistä tulee harmillisia mielleyhtymiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on Heta Maria :) Maria tulee siitä kun mun toinen nimi on Maria ja Mies keksi jostain Heta nimen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ella Aliisa

 

Ainakin yhden nimikirjan mukaan Ella on lähtösin nimestä, joka on mun äidin toinen nimi ja miehen äidin kutsumanimi. Aliisa taas on yhdistelmä mun toisesta nimestä ja isän isän lempinimestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ayda (lausutaan siis ihan "Aida")

 

Toista nimeä ei ole, joka herättää usein kummastusta. Itse en tajua toisen nimen "merkitystä" ja jotain yritettiin kyllä toiseksi nimeksi miettiä, mutta ei päästy minkään näköiseen yhteisymmärykseen :rolleyes: Jos tyttö joskus toisen nimen haluaa, niin hän saa sen itselleen ottaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummallakin pojalla on etunimet, jotka sopivat suomalaiseen suuhun ja ovat silti kansainvälisiä. Toiset nimet ovat Nigerialaisia; esikoisen toisen nimen keksi miehen isä ja pikkuveljen nimi on miehen toinen nimi. Kolmannet nimet tulevat mun suvusta; esikoisen nimi kulkee suvussa ja pikkuveljen oma on mun isän etunimi.

 

Tobias (= Jumala on mahtava) Amenomo (= jokaisella on jokin lahja) Johannes

 

Mischa (= Jumalan kaltainen) Asekomhe (= suosittu/tähti) Hannu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otto Johannes. Poika oli vaan jotenkin Oton näköinen... :rolleyes: Odotusaikana tuo nimi ei ollut käynyt mielessä. Johannes on ollut miehen ukin nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Itse en tajua toisen nimen "merkitystä"...

 

Mäkään en oo ikinä ymmärtäny mihin niitä toisia tai kolmansia nimiä tarvii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ joo, siis sen takia vielä ihmettelen sitä ehkä "vielä enemmän", kun itselläni on yhdysnimi ja siltikään KUKAAN ei ole ikinä käyttänyt koko nimeäni :rolleyes: Vielä enemmän ihmettelen niitä, joilla on vaikka kolme nimeä ja sitten kutsumanimenä käytetään esim. kolmatta nimeä.. ei siis millään pahalla.. eihän kukaan ota nokkiinsa, eihän?!! :unsure: Minä en vain sitä käsitä!

 

Periaatteessa ymmärrän, että annetaan toiseksi nimeksi justiinsa jonkun sukulaisen nimi, mutta JOS itse haluaisin "kunnioittaa" sukulaiseni muistoa, niin antaisin nimen ehkä ensimmäiseksi nimeksi.

 

Mutta nämä on siis vain MINUN mielipiteitäni, joten älkää kivittäkö mua ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Heh, ei sua kivitetä. :lol:

 

Mulla on kans yhdysnimi ja mua kutsutaan kokonaan sillä. Tai sitten lempinimellä.

 

Tää on muuten mielenkiintonen aihe, mutta vähän OT. Pitää varmaan perustaa oma ketju tälle, kun kerran saa. ;)

 

muoks: perustin nyt oman ketjun nimien määrälle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mäkään en oo ikinä ymmärtäny mihin niitä toisia tai kolmansia nimiä tarvii.

 

 

Mie oon aina aatellut sen niin, että edes sitten ne toiset nimet erottaa ihmisen jostain toisesta samannimisestä.

Meidän lapselle on jo nimi valmiina, ja kolme nimeä tulee olemaan. ;)

 

Olipas taas lause. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olli Ilmari

 

Mies halusi välttämättä pojalle Ilmari-nimen, koska se on miehen sekä miehen isän toinen nimi. Olli oli mun keksintö. (Tykkään hirveästi Anni Swanin tyttökirjoista. Seuraavaksi meille varmaan tulee Pauli tai Ritva, ellei jopa Kaarina tai Iiris. :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainu Helmi Emilia

 

Taisin tuijotella Ainu-merkkistä rintapumppua vähän liian kauan lapsosen ensimmäisten viikkojen aikana :lol:

Helmi on mun mummolta peritty, ja Emilian halusi sitten mies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mie oon aina aatellut sen niin, että edes sitten ne toiset nimet erottaa ihmisen jostain toisesta samannimisestä.

 

Näin mäkin olen asian kokenut, mulla itselläni meinaan on kolme etunimeä. Oma sukunimeni oli vieläpä harvinainen, joten silloin olisin ollut ainoa maailmassa ilman muita etunimiäkin mutta molemmat naimisssaolonimet ovatkin sitten olleet yleisiä nimiä joten kaimoja on ollut monta. Mutta ei ole toista jolla olisi kaikki nimet samoja! B)

 

Mä taas tykkään että eka nimi on "oma" ja muut nimet vasta sitten suvulta lainaa. Mulla molemmat toiset nimet ovat mummoilta, keskimmäinen on muunnos toisen mummon tokasta nimestä ja viimeinen etunimi on muunnos äidinäitini etunimestä. Tämä viimeinen nimi siis kulkee varioiden äidiltä tyttärelle, äitini toinen nimi on muunnos mummon nimestä, samoin oma 3. nimeni ja minä jatkoin perinnettä ja tyttären toinen nimi on jälleen muunnos isomummonsa nimestä.

 

Tyttärelläni siis onkin vain 2 nimeä. Kuulosti sopivalta niin joten en edes miettinyt missään vaiheessa kolmatta nimeä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niklas Juha Aaron

 

Mies tykäistyi jo raskausaikana Niklakseen ja Juha tulee minun isältä. Aaron vain kuulosti hyvältä ja Elvis vaikutti pikkasen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niilo Tapani

 

Niilo juolahti mieleen, kun poikaa sairaalassa katselin ja näytti ihan vanhalta mieheltä :rolleyes: ja mieskin piti siitä kovasti. Tapani on sekä miehen että tämän isän toinen nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrick Mikael

 

Mikael on myös isänsä toinen nimi ja Patrickin isänsä keksi kalenteria selatessaan. Kansainvälinen ja kuitenkin helppo suomalaiseen suuhun. (ja ainoa jonka isänsä ehdotuksista hyväksyin :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jami Jesse Petteri. Mies valitsi muutaman nimen kalenterista ja mä hyväksyin niistä kaksi: Jamin ja Jessen. Meille tuli kiistaa siitä, kumpi tulee nimeksi niin laitettiin Jami ensimmäiseksi ja Jesse toiseksi. Rimpsu tuntui vaativan vielä kolmannenkin nimen ja Petteri tuntui rimmaavan kivasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oskari Aleksinpoika.

 

Pappi istui jo kahvipöydässä kun mies vielä vaihtoi toisen nimen. Toinen vaihtoehto olisi ollut Alvar ja sitä sitten pähkäiltiin ihan loppuun asti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  
Followers 0