Sign in to follow this  
Followers 0
onion

Turvaistuin (tai kaukalo) etu- vai takapenkillä?


61 posts in this topic

vauva on turvakaukalossa takapenkillä selkä menosuuntaan, esikoinen 2½v on takapenkillä kasvot menosuuntaan. Esikoinen "muutti" recaroonsa lopullisesti 10kk ja on sen jälkeen matkannut kasvot menosuuntaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraa tyhmä kysymys. Miksi suurin osa pitää kaukaloa/turvaistuinta apukuskin takana? Liittyykö se kuskin penkin säätöihin jotenkin vai onko se jollain tavalla turvallisempi. Itse kun ajattelisi että varsinkin kun on yksin liikkeellä niin on helpompi liikkeelle lähdöt, jos ei tarvitse joka kerta kiertää autoa. Itse olin siis ajatellut että laittaisin lapsen kuskin taakse, mutten tietenkään näin halua tehdä, jos apukuskin takana on turvallisempaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikeesti ymmärrä miksi toiset laittavat lapsensa naama menosuuntaan heti kaukalon jälkeen? Meillä on aina viihdytty autossa huonosti ja varmasti viihtyisi PALJON paremmin naama menosuuntaan, mutta kuunetelen ennemmin huutoa kun riskeeraan lapsen turvallisuutta.

 

Tässä ajatuksia herättävä video selkämenosuuntaan vs. naamamenosuuntaan

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli aluksi sekä kaukalossa että turvaistuimessa takapenkillä selkä menosuuntaan. Apukuskin paikan takana istuin oli siksi, että kahdestaan matkustettaessa siihen ylettyy helpommin antamaan esim. tutin. Kuukausi sitten siirrettiin turvaistuin etupenkille selkä menosuuntaan, koska elokuussa syntyy pikkusisarus, joka tulee sitten takapenkille. Takapenkille ei mahdu sekä äiti että molemmat istuimet ja me ajetaan niin pitkiä reissuja, että toisen aikuisen on pakko istua takana vauvaa viihdyttämässä. Sitten kun kuopuskin viihtyy jo yksinään takapenkillä siirretään myös esikoisen istuin sinne takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seuraa tyhmä kysymys. Miksi suurin osa pitää kaukaloa/turvaistuinta apukuskin takana? Liittyykö se kuskin penkin säätöihin jotenkin vai onko se jollain tavalla turvallisempi. Itse kun ajattelisi että varsinkin kun on yksin liikkeellä niin on helpompi liikkeelle lähdöt, jos ei tarvitse joka kerta kiertää autoa. Itse olin siis ajatellut että laittaisin lapsen kuskin taakse, mutten tietenkään näin halua tehdä, jos apukuskin takana on turvallisempaa.

 

Meillä ainakin kyse on pelkästään penkin säädöistä. Suurin osa autoista on sellaisia, missä selkä menosuuntaan laitettu kaukalo tai turvaistuin estää etupenkin laittamisen kovin taakse. Ja useissa perheissä ykköskuski on niin pitkäjalkainen, että penkin täytyy olla melko takana.

 

Jos kaukalo mahtuu hyvin kuskin taakse ja kuski mahtuu hyvin ajamaan, niin yhtä turvallista se on kuin apparinkin takana. Keskipaikka on turvallisin (mutta useissa autoissa siihen ei turvaistuinta tai -kaukaloa saa), reunapaikat keskenään yhtä turvalliset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miinanen! Kokeilemalla selviää sitten kumman taakse meillä istuin laitetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän autossa on etupenkillä turvatyynyt niin ei tarvinnut edes harkita, laitetaanko kaukalo eteen vai taakse.

 

Pelkääjän penkin taakse kaukalo päätyi, koska mies ei muuten olisi mahtunut ajamaan autoa. Joskus yksin matkustaessani laitoin kaukalon kuskin taa, kun silloin ei tarvinnut ahtailla parkkipaikoilla kierrellä autoa. Ja tietenkin kaukalo oli selkä menosuuntaan.

 

Nyt turvaistuin on selkä menosuuntaan pelkääjän takana. Siellä siksi, että mies mahtuu ajamaan. Kuskin penkin taa jos laittaisi niin sitten mä joutuisin aina ajamaan. Näin olisi tarkoitus jatkaa kunnes poika on 3-vuotias. Ellei sitten sitä ennen tarvi harkita istumapaikkoja uusiksi mahdollisen pikkusisaruksen takia. Vaikka tulisin raskaaksi tänään niin poika olisi kuitenkin eli 2,5-vuotias sitten kun se pikkuveli/sisko siirtyisi pois kaukalosta.

 

Useimmiten poika on takapenkillä yksin. Joko pojan lisäksi autossa on vain kuski tai sitten istutaan miehen kanssa muuten vaan molemmat etupenkillä. Jos mä olen jostain syystä kuskina niin mies istuu takana kun ei mahdu pelkääjän paikalle turvaistuimen takia. Joko poika viihtyy autossa tai sitten ei viihdy takapenkkiseurasta huolimattakaan. Pitemmät matkat yritetään ajoittaa päiväunien ajaksi. Joskus jos ajetaan niin pitkää matkaa, että poika herää päiväuniltaan eikä viihdy niin sitten pysäillään normaalia enemmän.

 

Mielestäni takapenkki on hyvä paikka vauvalle/lapselle kun sille ei voi ajon aikana tehdä mitään. Ihan kylmän rauhallisesti olen pystynyt kuuntelemaan huutoa takapenkiltä toisinaan. Jos kaukalo olisi ollut etupenkillä vieressä niin varmaan olisin vauvaa yrittänyt hyssytellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapset takana.

Isompi matkustanu kasvot eteenpäin siitä asti kun kaukalosta siirtyi pois

ja Tyttö vielä kaukalossa selkä menosuuntaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaukako on selkä menosuuntaan takapenkillä, koska etupenkillä on turvatyyny, jota ei saa pois päältä. Takapenkki tuntuu mielestäni myös turvallisemmalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaukalo tulee menemään takapenkille, ja selkä menosuuntaan päin.

 

Etupenkille ehkä muuten, mutta matkustajan paikallakin on airbag, jota ei saa pois kytkettyä. Ja vaikka saisikin, en siihen luottaisi ettei se kolarin sattuessa silti "poksahtaisi".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekä kaukalo oli, että turvaistuin on takapenkillä selkä menosuuntaan, koska takapenkki on ohjeiden mukaan turvallisin paikka matkustaa. Uskon myös, että vähemmän se lapsi häiritsee ajoa siellä takapenkillä, kun hoitaminen/viihdyttäminen ei ole ajon aikana lainkaan mahdollista. Jos siis tulee iso parku, niin pitää pysähtyä esim. bussipysäkille.

 

Lisäksi turvallisuussyistä meillä on sekä kaukalo että turvaistuin isofix-mallia eli ne on kiinnitetty auton rukoon telakan avulla sen sijaan, että olisivat turvavöillä sidottuja. Uskon, että näin on turvallisempaa, koska virheasennuksen mahdollisuutta ei ole ja kolaritilanteessa heilahdusliike on pienempi.

 

Istuin ja kaukalo ovat olleet juuri apukuskin takana, koska mies ei mahdu ajamaan, mikäli sellainen on kuskin takana. Viikonpäästä vaihdetaan auto isompaan ja siinä pitäisi olla paremmin tilaa myös kuskin takana. Toisaalta uudessa autossa on isofix myös takapenkin keskipaikalla, joten kuskin taakse ei kaukaloa tarvitse edelleenkään asentaa.

Edited by Rogue

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0