thulin

Pienikokoiset vauvat

311 posts in this topic

kuulunemmekohan tänne (?)

 

Meidän herra synty rv 36+1 hätäsektiolla ablaation vuoksi

 

syntyessään 2910g ja 46,5cm

1kk 3260g 49cm

2kk 4825g 54,5cm

3kk 5215g 57,9cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

s. 3730g / 51cm

1kk: 4300g / 56cm

6vko: 4650g / 58cm

3kk: 5560g / 62cm

4kk: 5850g / 63cm

5kk: 5970g /64cm

6kk: 6190g / 65,2cm

8kk: 6820g / 67,2cm

9,5kk: 7630g / 68,5cm

 

Uusimmat mitat lisätty kursiivilla. Nyt oli tullut painoa hyvin, eikä ihme, kun on ruoka alkanut maistua. Pituuskasvu edelleen nihkeää. Mennään taas kuukauden päästä kontrolliin. Tässä alkaa jo itsekin miettiä, että onko syytä huoleen, kun tuo pituuskasvu ei nyt millään tuosta ota kiriä. Tuokin mitta oli venyttämällä venytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1-v uusimmat mitat (ja lisäsin pari tuohon väliinkin, kun en ole päivittänyt. En kyllä kaikkia mittoja, kun tyttö mitattiin 16 kertaa ensimmäisen vuoden aikana.)

 

synt: 3640g/49cm/346cm

1kk: 3910g/52,4cm/37,2cm

2kk: 4480g/54cm/39cm

3kk: 4945g/57.2cm/39.9cm

4kk: 52900g/59.3cm/41,7cm

5kk: 5755g/61cm/41,7cm

6kk: 6185g/63,1cm/42.1cm

7kk: 6455g/63.7cm/43cm

8kk: 6890g/65.3cm/43.5cm

10kk: 7395g/68.3cm/44.5cm

11kk: 7510g/69.4cm/44.8cm

12kk: 7900g/70.6cm/45.2cm

 

Teidän tyttö menee melkein samoissa mitoissa meidän tytön kanssa Citronella. Kyllä nämä vielä ehtii kasvaa! Me käytiin tutkimuksissa Jorvissa, mutta yhtään mitään syytä ei pienikasvuisuuteen löytynyt. Paitsi geenit. Meillä löytyy molemmista suvuista lyhyitä ihmisiä. Ei kuulemma tarvitse enää huolehtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tuossa tannoin, että kuuluiskohan tuo meidän jätkänpätkä tähän porukkaan, kun aika usein kuulee sanottavan että onpa pieni ikäisekseen. Nyt kai sitten voi virallisesti sanoa, että pieniä ollaan kun eka kasvukontrolli määrättiin kuukauden päähän. Painoakaan ei mitenkään älyttömästi ole, mutta pituuteen nähden tarpeeksi. Pituutta vaan oli 6kk neuvolassa tullut vain vajaa 1cm kuukaudessa, joten nyt kontrolloidaan. Itehän olen pieni myös (153cm), joten on vaan poika tainnut tulla minuun enemmän kuin isäänsä (186cm). :girl_sigh:

 

syn 3010g / 50.1cm

1kk 4070g / 53cm

2kk 4800g / 57.4cm

3kk 5380g / 59cm

4kk 5930g / 61.8cm

5kk 6500g / 64.4cm

6kk 6835g / 65.3cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin kolmonen on pieni, ja varsinkin hoikka. Isommatkaan lapset ei missään nimessä isoja ole koskaan olleet, mutta tämä pienin on kyllä pienin kaikista :) Joitain mittoja:

 

synt. (42+0) 3000g 50cm

3vko 3870g 54,5cm

6vko 4565g 58cm

2,5kk 5180g 61,2cm

3kk 5630g 63,5cm

4kk 5820g 65cm

5kk 6215g 66,6cm

6kk 6415g 67,7cm

7kk 6735g 69,2cm

8kk 6785g 70cm

 

Painoa tuli siis alkuun tosi hyvin, mutta sitten vaan tyssäsi. Kiinteät aloitettiin 5,5 kk iässä herkkyyskauden osuessa kohdalle, mutta eipä tuo kasvu ole siitä mihinkään muuttunut, melkeinpä hidastunut vaan entisestään. Öljylisä on ollut käytössä 6kk alkaen ja sitä menee monta ruokalusikallista vuorokaudessa. Poika syö hyvin (ellei satu olemaan kipeänä tai tekemään hampaita) ja liikkuu paljon; ryömimään lähti vajaa 4-kuisena ja sen jälkeen on ollut käytännössä kaikki hereilläoloajan liikkeessä ja kovaa vauhtia menee isompien perässä.

Nyt käytiin juuri 8kk neuvolassa ja saatiin lähete verikokeisiin, joissa pitäisi käydä ennen seuraavavaa kasvukontrollia joka on 10kk iässä.

 

Päivitystä mittoihin, käytiin 10kk neuvolassa ja nyt painoa 7840g, pituutta 72cm. Hyvin siis kirinyt varsinkin tuota painoa, vaikka oli oksutautia ja sitkeää flunssaa tässä. Kasvulabroissa ei häikkää, hemppa tosin melko alhainen mutta siihen nuo sairastelut varmaan vaikuttaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva löytää tämmöinen ketju täältä, sillä olen ollut niin stressaantunut nuppusemme kasvusta.

 

Syntymäpaino: 2935g ja pituus 47 cm

 

1kk: 3270g, 49,5 cm

2 kk: 4430g, 54 cm

3 kk: 5140g, 57,5 cm

4 kk: 5550 g, 60 cm

5 kk: 5790g, 62 cm

 

Kuitenkin "vasta" -7 käyrällä, josta terveydenhoitaja neuvolassa sanoi, että kasvaa omalla käyrällään. Kiinteät aloitettu. Olen itse kova asiasta stressaamaan, mutta huomasin itse, että, kun en stressaa ruokailun suhteen, niin neidillekin maistuu. Niin ne vauvat vaan aistii. Olin itse tosi pieni täysiaikainen ( syntymäpaino 2,5kg/ pituus 46cm). Nyt 55kg ja 171cm. Näin meillä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin neiti varmasti lukeutuu näihin pienikokoisiin vauvoihin.

 

Syntymämitat: 3395g, 49cm

1kk: 3885g, 52,4cm

2kk: 4625g, 55,9cm

3kk: 5030g, 59,2cm

4kk: 5520g, 61,2cm

5kk: 6070g, 62,9cm

 

Meillä aloitettiin kiinteät vähän ennen 4kk ikää, kun tuota painoa tuli aika hitaanlaisesti. Kiinteiden aloituksen myötä alkoi maitokin maistua paremmin ja tuota painoa on tullut ihan hyvin, mutta silti tyttö on aikalailla ikätovereitaan pienempi. 5kk neuvolassa paino oli onneksi taas 0 käyrän tuntumassa, pituus tippuikin sitten - käyrälle. Tyttö kuitenkin syö melkolailla hyvin, joten en jaksa enää asiaa murehtia, toisin kuin pari kuukautta sitten, jolloin olin aivan hysteerinen asian suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa kuulla,että pn muitakin pieni kokoisia vaaveja!!

 

Minua stressaa ihan hirveesti kun ihmiser kommentoi aina kuinka pieni kokoinen neitimme on:(

 

syntymämitat oli: 2890g 49cm

 

Nyt 6kk painoa on kertynyt 7180g ja pituutta 65,7cm

 

Tyttö on ihanan energinen

Vatsalleen kääntyi 3kk

Ryömi 4kk

Konttasi 5kk

Nyt 6kk nousee seisomaan tukea vasten:)

 

Olemme mieheni kanssa saman pituisia 172:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellinen kirjoittelee taas..

 

 

Ihanaa äitien päivää kaikille ihanille äideille!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuodaan meidän tirppa tänne myös näytille.

 

Synt. 49 cm / 2940 g, rv. 40+1.

3 vk 51 cm/3465 g

 

Tirppa on pian kuukauden ikäinen ja tuoreimmat mitat saadaan ensi viikolla. Meidänkin lapsi on kaikkien muiden mielestä niin kamalan pieni (joku jopa sanoi reppanaksi...), mutta kasvaa kuitenkin hyvää tahtia, eikä tuo nyt kovin surkea omasta mielestäni ole. Pieni kyllä, ottaen huomioon syntymän lasketun ajan hujakoilla ja sen, että nykyään lapset tuntuvat järjestäen kolkuttelevan 4500 g syntymäpainoa. Itse painoin 3180 g syntyessäni laskettuna aikana, tosin siitä on 30 vuotta, eli nykykäsityksellä olin itsekin pienikokoinen, tuolloin ns. normaalikastia.

 

Pituuden en usko kehittyvän erityisen hulvatonta tahtia, vanhempiensa ollessa ns. kitukasvuisia pituusmitaltaan. Tirpan ravintona on osittaisimetys.

 

Päivitys 2kk mitoilla:

 

s.(40+1): 2940 g, 49 cm, p.y. 37 cm

5vko: 3895 g, 53 cm, pää 37,5 cm

2kk: 4560 g, 55 cm, pää 39,2 cm

 

Painoa tullut hyvin, pituutta kahden tappivanhemman mukaisesti :)

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä 1-vuotismitoilla:

 

synt. (42+0) 3000g 50cm

3vko 3870g 54,5cm

6vko 4565g 58cm

2,5kk 5180g 61,2cm

3kk 5630g 63,5cm

4kk 5820g 65cm

5kk 6215g 66,6cm

6kk 6415g 67,7cm

7kk 6735g 69,2cm

8kk 6785g 70cm

10kk 7840g 72cm

12kk 8255g 75cm

 

Kasvu suht ok, nyt oli pituutta tullut taas reilummin ja se tietty käänsi pituus-painokäppyrän alaspäin. Nyt ollaan sentään päästy sieltä -20% käyrän alapuolelta pois, suhde tällä hetkellä enää -17%. Neuvolaseurannassa jatketaan, kun ei niissä labroissa tosiaan mitään häikkää ollut, seuraava kontrolli 1v 3kk iässä :) Reilu öljylisä meillä on koko ajan käytössä ja lisäksi syö rasvaista jugua vähintään pari desiä päivässä (Partis on kaikkien herkkua).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenny-Maria meillähän nuo kaikki lapset on olleet pikkuisia raskausviikkoihin nähden ja pienenä kasvaneet muutenkin, mutta eipä me vanhemmatkaan isoja olla eli geeneistä se vaan on kiinni uskon minä :)

Esikoinen oli 2970/50 rv40+6

Keskimmäinen 3165/51 rv 41+6

Ja pienin 3000 (kakan kanssa punnittu eli ilman sitä olisi varmaan ollut aika samoissa esikoisen kanssa :grin: )/50 rv 42+0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on pieni vauva! Ja muiden mittoihin verrattuna oikeasti pieni, oikea rimppakinttu! Syntymämitat 47cm ja 2400g rv.38+5. Perjantaina painokontrolli ja kohta ollaan jo kuukauden ikäisiä. Paino on jo siinä 3kg hujakoilla, ravintona oma maito, pullosta tosin. Viime neuvolassa sanoi, että paino kasvaa hyvin, joten tyytyväisiä ollaan. Meidän E on kliseisesti pieni mutta pippurinen :)

Edited by tupasvilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa kuulla,että pn muitakin pieni kokoisia vaaveja!!

 

Minua stressaa ihan hirveesti kun ihmiser kommentoi aina kuinka pieni kokoinen neitimme on:(

 

syntymämitat oli: 2890g 49cm

 

Nyt 6kk painoa on kertynyt 7180g ja pituutta 65,7cm

 

Tyttö on ihanan energinen

Vatsalleen kääntyi 3kk

Ryömi 4kk

Konttasi 5kk

Nyt 6kk nousee seisomaan tukea vasten:)

 

Olemme mieheni kanssa saman pituisia 172:)

 

Älä sinä aurinkoinen yhtään kuuntele muiden puheita . Ihan hullua, että joudut stressaamaan asiasta jolla ei ole toden kanssa mitään tekemistä. Sillä eihän teillä edes ole pieni vauva vaan tismalleen keskimääräisen kokoinen. Meillä pari sataa grammaa ja pari senttiä pienempi ja kasvaa -1 käyrää eikä oo tullut mieleenkään olla yhtään huolissaan. Tässä ketjussa kannattais muistaa että se 0-käyrä ei tosiaankaan ole mikään tavoite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ovat vauvat olleet pienen puoleisia mutta syntymäpainoissa ollaan kuitenkin menty isompaa kohti. Eli esikoinen oli 2800, toinen 3000 ja kolmas melkein 3500. Jokainen vauva oli sen kokoinen kuin odotinkin. Olen alle 160 cm itse, joten tuollaisia kompaktin kokoisia odotin lapsistanikin. Mutta nyt tämän viimeisen (ja suurimman!) kanssa on saatu ylimääräisiä painokontrolleja neuvolaan. Vauva ei itselle tunnu mitenkään super-pieneltä ja onhan tuo kasvanut. Minulle tulee silti joskus vähän paha mieli kun lukee toisten vauvojen nykäisseen itselleen 1500g lisää painoa kun meille on samaan aikaan kertynyt vain 500g. Toisaalta on ihana kun ihmisillä menee hyvin ja vauvat ovat terveitä, toisaalta tulee kateus kun toiset saavat kehuja painonnoususta ja terhakoista vauvoista. En muista onko meidän terkkari kehunut meidän vauvaa mistään. Onneksi ei ole ensimmäiseni niin tietää jotain itsekin. Olisi vain kiva saada vastapainoksi jotain positiivisia huomioita kaiken painosta naputtamisen jälkeen. Ja itseenihän minä otan nuo huomautukset, ihan kuin antaisin lapseni olla nälässä! Oli kyllä hyvä lukea muistakin pienistä täältä, kaikki vain eivät voi kasvaa keskikäyrällä. Hyvää kesää kaikille pikkuruisten äideille! Ei se määrä vaan se laatu ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä joltain otettu kasvuhormoni kokeita,eli katsovat jotain että käyttääkö elimistö omaa kasvuhormonia kasvamiseen tms.?Tai käynyt ihan erikoislääkärillä pienuuden vuoksi?

 

Meillä oli tänään lastenlääkäri.Poika on nyt 1v, 8450g ja 68,5cm. Pojalta on jo aiemmin otettu läjä kokeita,mutta niissä ei ollut mitään.Nyt otetaan sitten jotain noita kasvuhormoni kokeita,kuukauden välein kontrollit neuvolassa ja ½ vuoden päästä viimeistään lastenpolin erikoislääkärille joka tutkii pienikokoisuutta.Jos jollakuulla muullakin on näitä tutkimuksia,niin olisin mielenkiintoinen kuulemaan niistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mennään loppuvuodesta endokrinologille, joka sitten päättää tarviiko tutkia kasvuhormonit. Poika nyt 3v. ja kokoa 11,7kg ja 89,5cm.

 

^ Mulle lääkärit on sanoneet, että kasvuhormonit tutkitaan vasta aikaisintaan 4-vuotuaana, jännä siis että teillä otetaan ne nyt jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

 

Löysinpä minäkin tänne. Minulla on molemmat lapset olleet pieniä, esikoisen kanssa juostiin neuvolassa painon takia ja kakkosen kanssa nyt sitten pituuden (toki painokäyräkin 4kk punnituksessa sukelsi, mutta se on rintavauvoille ihan normaaliakin). Tyttö siis kyseessä.

 

Syntymämitat oli 3080 ja 50 cm, syntyi käynnistyksellä n. rv38. Pituutta tuli ihan kohtuuok pari ekaa kuukautta ja painoa on tuota 4kk lukuunottamatta tullut säännöllisesti 500-600 gr/kk (painokäyrä nyt nousussa, pituuskäyrä laskussa). Nyt neiti on siis puolivuotiaana 62 cm ja painaa 6 kg. Isoveli oli samanikäisenä 7kg ja 66 cm (3280, 51cm), eli ei nyt niin hirveää heittoa kuitenkaan näiden kesken. Esikoinen vasta nyt 2-3 v neuvoloiden välissä nousi miinuskäyriltä pituudessa tuohon nollaan pituuden osalta (vaikka itse olen lyhyt, isä on 191) eli varmasti pikkusisko tekee ihan saman.

 

Neuvolassa kuitenkin kesäsijainen joka häslää ja hermostuttaa minua, on käyty kontrollissa ja nyt kun olis seuraava nla vasta 8kk niin hän soittelee lääkärille ja kyselee, että mitä tässä oikein tehdään. Minä ihan mielelläni odottelisin, koska tyttö a)syö rintaa hienosti, b)harjoittelee kiinteiden syömistä ja c)on ryöminyt jo yli kuukauden sekä harjottelee konttaamista...eli on varmasti kyllä ihan terve. No saapa nähdä joko joudutaan taas verikokeisiin.

 

Niin ja silloin 4kk iässä siis lääkäri käski aloittamaan kiinteät kun painoa tuli vähemmän. Minä kieltäydyin ja sittenpä se paino ihan rinnalla lähti nousuun. Mutta sitten keksittiin ettei pituutta ole tarpeeksi:/

 

Pituuden kehitykseen on varmasti vaikuttanut tuossa 4-5 kk aikana sairastelu ja kaksi sairaalareissua (toisessa oltiin oksennuksen ja korkean kuumeen takia ihan tiputuksessa monta päivää). Pituutta tulee keskimäärin 1-1.5 cm kuukaudessa nyt ja olen ymmärtänyt, että mitä vanhemmaksi käy niin sitä hitaammaksi pituuden kehitys muuttuu, et toivoa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänki poitsu taitaa tänne kuulua. Toki painoa on tullut hyvin mutta pituutta ei niin paljon kun olisi pitänyt. Nyt siis aika pituuskontrolliin.

 

Tuo aika saatiin kun oltiin käyty 5kk neuvolassa. Oli aika sekavat tunteet kun painoa oli tullut vain 8mm. Mietein että ei kaikki kasva yhtä nopeasti ja heti perään että enkö ole antanut riittävästi ruokaa pojalle. Vaikka asia ei ole mitenkään vakava mutta kun ensimmäinen lapsi niin kyllä sitä kaikkea miettii perin pohjin..

 

Toivon ettei tuosta pituuskontrollista tule tapa. Ja nyt oli eri th kun yleensä, joku nuori vasta valmistunut. Ehkä halusi vain varmuuden vuoksi laittaa pojan pituuskontrolliin.

 

Syntymämitat 2942g 47cm (rv37)

1kk: 3930g 52,2cm

2kk: 4580g 55cm

3kk: 5650g 57,8cm

4kk: 6505g 61,5cm

5kk: 7125g 62,3cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyylis: onko teillä otettu mitä kokeita?Meidän pian 3-vuotias on aikalailla varmaan teidän pojan kokoinen,häntä ei ole koskaan tutkittu mitenkään koon puolesta ja nyt vähän jännitänkin mitä sanovat 3-vuotis neuvolassa kun täällä tuntuvat olevan paljon tarkempia noiden käyrien kanssa kun edellisessä asuinpaikassa.

 

Me ollaan nyt käyty kokeissa ja tuloksia odetellaan kuunlopussa saapuviksi. Labran tädit olivat hieman ihmeissään kun otettiin niin paljon erikoisia kokeita(yht.7 putkea),mutta onneksi oli poika oli reipas :). Ensiviikolla on taas kasvukontrolli,painoa on nyt varmasti tullut mutta ei taida vieläkään 70cm mennä rikki.Poika on ilmeisesti vieraiden ihmisten silmiin ihan vauva vielä koska olen joutunut nyt lyhyen ajan sisällä kertomaan useaan otteeseen että poika on kyllä jo yli 1 vuoden.Oletteko muut törmänneet tuohon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en oikeesti edes muista mitä kaikkia kokeita ne meiltä otti, mutta 8 putkea verta sitä meni. Eli aika pitkälti varmaan kaikki mahdollinen... Jotain allergioita ainakin ja kilpirauhasta ja mitä lie. Niistä ei kuitenkaan mitään löytynyt ja poika kasvaa koko ajan omalla käyrällään. Viimeksi sairaalassa totesivat, että ilmeisesti pojasta tulee sitten aikuisena vain lyhyempi (170-175cm) eikä sitä odotettua vajaat 190cm.

 

Mä joudun edelleen selittämään kaikille, että tuo on jo yli 3-vuotias... :girl_sigh: Kun on kuulemma niin pieni että ei uskoisi olevan tuon ikäinen. Pikkuveli onkin meillä jo painavampi ja yhtä pitkä kuin mitä isoveli oli 1-vuotiaana ja ikää tuolla nuoremmalla on 5kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli eilen mittauspäivä. Pituutta oli nyt 1v1kk 69,1cm +5mm ja painoa 8740g. Kyselin noista verikokeista,mutta ne erikoisemmat ei olleet vielä tulleet.Noissa mitä oli jo tullut oli valkosolut koholla (ilmeisesti ihan normaalia),ja sitten joku kalium tai kalsium, mutta terkkari ei tiennyt mitä se vaikuttaa.Ei siis auta kun odotella sairaalasta kirjettä kunhan nuo loput tulokset vielä valmistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tirppa pääsi tänään 3kk-neuvolassa nollakäyrille, kuulemma :D

 

s.(40+1): 2940g, 49cm, pipo 37cm

2vko: 3175 g, - cm, pipo - cm

3vko: 3465g, 51cm, pipo 36,8cm

5vko: 3895g, 53cm, pipo 37,5cm

6vko: 4170g, 53,5cm, pipo 38,5cm

2kk: 4560g, 55cm, pipo 39,2cm

3kk: 5220g, 59,8cm, pipo 40,2 cm

 

Pituutta on tullut niin mukavasti, että! Eipä tuo tyttö vieläkään ole "pelkkää poskea" eli sipposen näköinen, mutta kasvaa kuitenkin mielestäni (ja neuvolan tädin mielestä) vallan mainiosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päästäisköhän mekin joskus 0-käyrälle :girl_sigh:

 

Tässä meidän kirpun mittoja:

 

s. (39+2) 2955g - 50cm - 35cm

2vko: 3090g - ei mitattu- 37,7cm

1kk: 3355g - 55cm - 38,5cm

6vko: 3665g - 57cm - 39,5cm

2kk: 4030g - 56cm - 40cm

 

Pituus tippui edelliskerrasta sentin. Jossain kuulema mittausvirhe. Noh, parempi näin, näyttää käyrillä paremmalta kun ei ole niin pitkä :blush: Täysimetyksellä poitsu on ja nyt oli viime kerralla tullut enemmän painoa viikkoa kohden kuin ennen ja silti tuo sijainen halusi sekä paino- että pituuskontrolliin. :girl_sigh: Noh, mennään sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now