Tiitiäinen

Vaukkaripäivystys

840 posts in this topic

Mites toi ripuli? Me ollaan oltu lähinnä kotosalla, joten ei olis pitänyt muualta kulkeutua lisäpöpöjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voitteko rakkaat kanssa ihmiset kertoa miten nuo kiusalliset molluskat eli ontelosyylä saadan pois...tyttö repii itseltään niitä pois kovasti ja sen takia näyttää kuin olis tappelussa ollut...mitä niille voi tehdä?

Minun käsittääkseni nykyään toita molluskoja ei varsinaisesti enää poistella, koska on todettu, että ne lähtevät joka tapauksessa itsestään muutamassa vuodessa poisti niitä tai ei. Neuvolassa /terveydenhoitajilla on poistamista varten jonkunlaiset molluskapihdit. Pikkusiskoltani poistettiin molluskoja muinoin pihdeillä neuvolassa ja siskoni vieläkin muistaa (on nyt 21v) kuinka poistaminen sattui.

 

Molluskan voi myös itse poistaa rikkomalla molluskan pään steriilisti (ja poistamalla sen sisällä olevan "jyväsen"). Meidän tyttö antoi minun poistaa muutaman moluskan kerrallaan. Ei se nyt 100% steriili toimenpide ollut, mutta puhdistin ihon ensiksi NeoAmiseptilla ja sitten puhdistin nuppineulan samaisella aineella ja sitten ronkin vaan neulalla molluskaan pään rikki (molluskassa ei ole tuntohermoja) ja usein sain vielä sen jyväsen puristettua ulos.

 

En tiedä oliko tästä poistamisesta hyötyä, mutta molluskat katosivat kuukauden päästä kun aloin niitä poistella eikä uusia enää tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun asia ei nyt oo niin tulenpalan kiireellinen, mut.. :girl_to_take_umbrage2:

 

Poitsu siristelee paljon silmiään, räpyttelee niin, että silmät painetaan kovasti kiinni ja avataan, ja painelee itkun yhteydessä silmiään sormilla. Painelee myös muulloin, ja nyppii itseään ripsistä. Tätä on nyt ollut viikon ajan, ei sen pidempään.

 

Onko nyt näkö huonontumassa vai mikä vaivaa? Jos jollain on ollut samanlaista, lieventäkää mun huolia ja sanokaa, että välttämättä silmän takana ei tunnu painetta niin kuin mä epäilen, ja kyse ei ole mistään vakavasta. Poitsun päänympärys ei ole kasvanut puoleen vuoteen. Lääkärineuvola on 2 viikon päästä.

 

Terveisin "Todella huolestunut äiti ja isi 2011" :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^allergia? Allergia ei välttämättä saa vettä juoksemaan silmistä tai tee niistä punaisia. Silmätulehdus kun saisi ne rähmimään mutta kaipa voisi olla tulehtunut ilman että rähmii? Itse tiedostamattani nyin ripsiä kun allergia kausi lähenee vaikkei oireita ole vielä muuta kuin outo tunne silmissä, en tiedä miksi teen niin mutta se helpottaa tunnetta silmissä. Jos olisin sinä soittaisin kuitenkin lääkärille ja pyytäisin ammattilaisen konsultaatiota vaikka pelkästään oman mielen rauhan takia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt suoranaisesti oo lapsen terveydestä, mutten tässä kuumeessa nyt löydä aiheesta ketjua.

Mulla on ilmeisesti elämäni ensimmäinen rintatulehdus. Mitä mun pitäis tehdä? Oon yrittäny lämmintä suihkua, pumppaamista, rinnan tarjoamista (tyttö ei suostu lähellekään rintaa). Pitääkö tästä nyt lähteä päivystykseen? Meillä olis kotona yks käyttämättä jäänyt Amoxin-antibiootti (vaikuttavana aineena on amoxicillin). Voinko aloittaa sen ja mennä vasta huomenna lääkäriin?

 

 

Vastaan tässä itselleni, että lääkäriin kannattaa mennä, jos tulee korkea kuume ja on rintatulehdus. Siitä voi tulla verenmyrkytys. Näin mulle sanoi lääkäri, kun sinne päivystykseen menin. Sain antibiootit ja burana 800mg. Nyt on olo jo paljon parempi.

 

Tästä ei enää höpölille ole apua, mutta jos jollekin tulevaisuudessa. Rintatulehdukseen siis kotiensiapuna juurikin nuo höpölin kokeilemat. Jos kuume nousee kovin korkeaksi kotihoidosta huolimatta, kannattaa lähteä hakemaan ab-kuuri.

 

Ja koskaan, ikinä, milloinkaan ei pidä aloittaa ominpäin mitään antibioottikuuria. Eri antibiootit on tarkoitettu eri bakteereille/sairauksiin ja puoliksisyötyjen ja tehottomien (esim. ab-kuuri virusinfektioon) antibioottikuurien syömisella edesauttaa vain resistenttien bakteerien syntyä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

noihin molluskoihin auttaa kesän aikana voikukan maito ;) Itsellä oli pienenä noita ja niitä sivelin useempaan kertaan päivässä niin kuivu pois. Jäi sitten kerran virkatessa lankaan kiinni :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva 4kk on kipeä ja tässä arvon, että onko tarvetta soitella ta:lle vai ei?

Viime yönä kuumetta oli 38,8 jolloin annoin supon. Nyt aamulla neidillä kuumetta/lämpöä 37,7. Räkäinen ja tukkoinenkin tuo on.

Kuinka pitkään uskalla seurailla kotosalla Panadolin turvin? Tämän päivän?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos syö hyvin ja jaksaa silti vähän touhatakkin niin ei varmasti niin paniikkia. Mutta kyllä mä ainakin silti varmaan menisin viimeistään huomenna tarkistuttamaan edes korvat jos kuumeilu jatkuu. Kuitenki aika pieni neiti vasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla pinkdreamin kanssa. Nelikuinen alkaa jo sairastella flunssia siinä missä isommatkin ja kun on selvä räkätauti kyseessä niin ei ole erotusdiagnostisia ongelmiakaan. Herkästi kuitenkin näytille jos ei syö tai väsähtää kovin tai kuumeilu (=yli 38 astetta) jatkuu useamman päivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän puolivuotiaalla on parina päivänä silloin tällöin päiväsaikaan hieman vinkunut hengitys. On ollut hyvävointinen ja touhukas, ei ole kuumetta, yskää eikä nuhaa. Suurimman osan ajasta hengittää normaalisti, mutta tuon pienen hengityksen vinkumisen liittäisin tilanteisiin, joissa lapsi on kovin tohkeissaan. Sinänsä hengittäminen ei vaikuta lainkaan työläältä ja tuossa jo mietittiinkin, voisiko tuo olla eräänlaista äänen kokeilua siinä missä murinat ym. Ollaan alettu käyttää taas ilmankostutinta, vaikka ollutkin lauhempaa kun sisäilma meillä aika kuiva. Mutta olisiko viisainta yrittää lääkäriaikaa vai mitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 6,5 kk poika on ollut kuumeessa lauantai sunnuntai välisestä yöstä saakka. Toinen on ihan parka kun ei jaksa mitään. Välillä vähän leikkii virkeänä hetken mutta yleensä vaan sylköttelee ja nukkuu hetken aikaa(vaikka yleensä nukkuu ihan hyvin). Yölläkin heräs ainakin kerran tunnissa. Sen jälkeen kun annoin panadolia niin nukkui pari tuntia putkeen. Toinen syö huonosti myös, pitää yrittää tuputtaa edes maitoa, että saisi vähän energiaa ja nestettä. Ymmärtäähän sen, ettei kipeenä ole nälkä mutta pakkohan sitä on jotain saada. Nuhaa on ollut jo joulusta saakka, parilla pienellä tauolla joten oisko sitten mennyt korviin toi nuha vai mikä on. Kuumetta on 38 tai enemmän, riippuen miten on saanut panadolia. Vienkö lääkäriin jo tänään vai odottelenko huomiseen kun kuumetta on ollut sen 3 päivää. Vaikeaa kun toinen ei osaa sanoa mihin sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ jos ei kunnolla syö ja on oikeasti ihan vetämätön, niin veisin lääkäriin jo tänään. jos jaksaa syödä ja leikkiä muutamia hetkiä päivän aikana ja tuntuu, että pärjäätte vielä kotona niin sitten odottelisin huomiseen. muoks. syömiseksi riittää siis maito, hedelmäsose tms. maistuva. nesteen tarve pienillä nousee kuumeessa ja kuivumisriski siksi aina olemassa.

 

 

^^ kysyisin ehkä neuvolassa terkalta miellipidettä tuohon. kuitenkin olen itse sitä mieltä, että jos hengittäminen on mielestäsi vapaata ja helppoa niin vaarattomalta tuo kuullostaa ja voisi olla vaikkapa äänen kokeiluakin. meillä rölli huohottaa tosi paljon innostuessaan...

Edited by pahe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten tarkkana olette paracetamolin vuorokausiannostelusta? Käytössä pamol F imeskelytabletit ja n. 13kg 1.5v potilas. Annoin yhden kuumeesen tänään yhden maissa (edellinen lääke oli edellisiltana) ja kuumetta tuli uudestaan kolmen neljän välillä. Kainalosta kuume oli viiden aikaan 38.6 ja aattelin antaa nyt kuuden maissa lisää kun herää (on ihan veto pois ja vaan makaa). Periaatteessahan tuo on liian tiheään, varsinkin, jos yöllä vielä tarvitsee kolmannen lääkkeen.

 

 

Oletteko yleensä antaneet lapsen olla kuumeessa ja kuinka korkeassa vai heti lääkinneet? Tokikaan aina ei voi valita, jos kuumetta on lääkkeestä huolimatta... Onko teillä jotain kotikonsteja (muu kuin lääke) helpottamaan kuumeista oloa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie varmaan antaisin jos tuntuis siltä että helpottaa oloa. Esim me saatiin lääkäriltä ohjeet(kirjalliset), että voi antaa pojalle kuumeeseen panadolia neljä kertaa päivässä vaikka yleisohje on 3 kertaa. Tämä siis yli 38 asteen kuumeeseen. Olen mie lääkinnyt yli 38 asteen kuumetta kun selvästi helpottaa toisen oloa. Kuumehan ei ole lähtenyt kokonaan pois sillä mutta auttanut yleisoloon. Eipä toi reilu puolivuotias osaa edes sanoa mihin koskee, kitistä vain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me saatiin myös ohje, että 4 kertaa voi panadoliakin antaa. Kyllä mäkin antaisin jos olisi oikeasti huonokuntoinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me myös saatiin lääkäriltä ohjeeksi panadolin antamiseen, että 6 tunnin välein voi antaa. Eli 4krt/vrk. Lisäksi voi kikkailla jollain toisella särkylääkkeellä (jossa siis eri vaikuttava aine) siinä ohessa, esim. pronaxen (on tosin kaiketi reseptilääke). Meille pronaxenista tuli allergiaa, joten lääkäri ehdotti burana-suppoja. En ollut tiennyt, että buranaa voi antaa kans lapselle.. mutta niin kai sitten voi. Niitä saa ilman reseptiä.

Edited by Tiity

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pelataan kolmen kuumelääkkeen kanssa aina, jos kuume nousee korkeammaksi/nopeasti uudestaan. Pronaxen + parasetamoli samaan aikaan 2 x vrk (kannattaa pyytää resepti molempiin lääkäriltä, jos flunssan takia käy lääkärissä, reseptillä Panadol on vähän halvempaa ja mikstuuraa saa ostettua isomman määrän kerralla). Parasetamolia voi antaa 4 krt/vrk ja yhdessä Pronaxenin kanssa pitää kuumeen alhaalla kauan. Buranaa (suppoja) voi antaa 3 krt/vrk. Kun kuume pysyy alhalla maistuu ruoka/juomakin paremmin. (Itse tosin olen joutunut näistä lääkecocktaileista huolimattaa käyttämään nuoremman kerran nenämahaletkutankkauksessa päivystyksessä, kun ei vuorokauteen mennyt mikään alas.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Soitin vielä illalla sairaanhoitajapäivystykseen, kun kuume nousi yli 39 ja hengitys oli tosi raskasta, eikä lääkkeellä laskenut mitenkään äkkiä. Tosiaankin saa ottaa 6-8h välein ja sanoi, että 2kpl kerralla, kunhan 8kpl/vrk ei ylity girl_impossible.gif nämä siis noita pamol F 125mg tabletteja. Olin aika yllättynyt noinkin suuresta annostelusta, varsinkin, kun teillä muilla ohjeistus on ollut puolet tuosta. En ehkä suosittelisi omin päin aloittamaan tuollaista tehokuuria, soitelkaa johonkin ja varmistakaa ensin. Onneksi ei tarvinnut noin paljoa antaa, vaan yksi tabletti kuuden tunnin välein tuntui riittävän ja aamulla ei enää ollut lämpöä eikä tänään. Äkkiä se vaan talttuu tauti pienellä, vauhtia riitti jo liian kanssa tänään.

 

 

Pitääpä hommata tuota buranaa lisäksi, tuntuu turvallisemmalta kikkailla kahdella eri aineella kuin yhtä antaa paljonlaisesti. Muistaakseni tuo ibuprofeeni+paracetamol mix määrättiin itsellekin sektion jälkeen ja nimenomaan yhtaikaa otettavaksi, ilmeisesti niillä oli toisiaan voimistava vaikutus tai jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ kysyisin ehkä neuvolassa terkalta miellipidettä tuohon. kuitenkin olen itse sitä mieltä, että jos hengittäminen on mielestäsi vapaata ja helppoa niin vaarattomalta tuo kuullostaa ja voisi olla vaikkapa äänen kokeiluakin. meillä rölli huohottaa tosi paljon innostuessaan...

 

Kiitos pahe vastauksestasi. :girl_smile: Soitin toissa päivänä neuvolaan ja saatiin sinne lääkärille aika, joka kuunteli Tyttöä ja katsoi kurkkuun ja korviinkin. Vaan eipä sitä vinkunaa tietenkään silloin kuulunut. :girl_crazy: Lääkäri arveli ettei ole mitään vaarallista, mutta jos "pahenee" otetaan yhteys päivystykseen, papereissa merkintä meidän käynnistä tuolla. Mua aletaan pitämään varmaan kohta lapsen puolesta luulosairaana äitinä, mutta parempi silti tuollaiset asiat tarkistaa. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten toimia jos viikon kestäneen nuhakuumeen jälkeen tulee yhtäkkiä kokonainen (kyllä, ei sylissäkään oikein rauhoittunut kuin muutamiksi hetkiksi) yön huutamista? Lisäksi aamulla vatsa löysällä (voinee tosin johtua myös tuosta stressiyöstä) ja peppu vähän palanut.

 

Aiemmat oireet olivat kiukkuisuus ja syömisongelmat (ei suostu kiinteisiin, maitoa juo huomattavasti vähemmän). Juuri edellisenä päivänä on käyty lääkärillä, joka vahvisti, että korvat ovat terveet ja vain kurkussa hieman vaaleita peitteitä. Antoi ohjeeksi antaa Panadolia 3-4krt/vrk. Vauva nyt 6kk, maitoallergia (Nutramigen 2LGG) ja refluksi (Nexium) todettu aiemmin.

 

Odotellaanko innolla vaan seuraavaa yötä...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ehkä kävisin uusiksi näyttämässä korvat. Korvatulehdus syntyy tunnissa parissa, joten edellispäivän käynti ei enää kerro mitään. Mieluummin turhaan, kuin taas uusi yö kipua, jos se siitä kuitenkin oiskin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tässä ei kai oo vielä päivystykseen menohätää, mutta askarruttaa.

 

eli neitimme 2,5kk on puklaillu parina päivinä melko monen syötön jälkeen, niin pullon kuin tissinkin. välillä tulee pitempään vatsassa ollutta ja välillä nopeammin. on myös huutanut enemmän kuin viime aikoina yleensä. ja hikoillutkin....kakkaa tuli toissapäivänä reilusti, ja on myös syöny aikalailla, koska ei oo välillä tyyntynyt millään muulla kuin syöttämisellä (joo, myös tiheää imua on ollu viime aikoina). välillä vaan tuntuu ettei mikään auta, tai jos auttaa niin se että on puklannu...röyhtäytetään joka kerta, ja yleensä sekin auttaa.

 

t: ylihysteerinen äiti joka luulee kaiken olevan vialla. ja ihmetystä riittää, sai juuri äskön pullosta ja jo taas maiskuttelee suuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tapahtui kauhea episodi :( Olin antamassa lusikasta d-tippa&disflatyl-cocktailia, kun vauvan käsi jotenkin pääsi vapaaksi (niitä aina pitelen) ja huiskaisi lusikkaa niin, että pieni osa nesteestä, ehkä 2 pisaraa, päätyi toisen silmän päälle! :girl_impossible: Sanon, että "silmän päälle" koska mun mielestä se ehti sulkea silmänsä niin, että tökötti näytti olevan lähinnä siinä ripsien ja silmäluomen päällä. Äkkiä siitä tietty pyyhkäisin paperilla ja harsolla ja vauva ei ollut moksiskaan. Silmä tietenkin alkoi vähän vetistää ja pyyhin vielä silmän päältä kostealla ja kuivalla kangaslapulla, mutta ajattelin että eipä siinä kai sen isompaa hätää, kun vauva on kerran tyytyväinen ja sieltä tipahti kyynel silmästä ja ajattelin että silmä huuhteli itse loput ulos, jos sinne jotain pääsi.

 

Karmee morkkis iski vaan tuntia myöhemmin, kun aloin googlailla asiaa ja tajusin, että se silmä olisi varmaan pitänyt huuhdella vedellä! :girl_impossible::girl_to_take_umbrage2: Silmätippoja mä siinä mietinkin, kun meillä olis ihan sellaisia kostuttavia, mutta en uskaltanut laittaa kun niissä ei lukenut mitään lapsista. Poitsu tuon episodin jälkeen nukahti nokosille ja niiden jälkeen silmänympärystä ei enää punoittanut. Mutta nyt illan mittaan silmänympärystä alkoi aina vähän väliä punoittaa ja ihan vähän turvottaakin ehkä (ei ole kyllä yhtään sen turvonneempi kuin esim. aamuisin silmät aina on), sitten taas väri laski normaaliksi ja sitten taas se punoitti! Ei kyllä kumpikaan nähty missään välissä, että poitsu olisi sitä silmäänsä yhtään hinkannut eli itsestään tuli punoitus. Nyt ihan loppuillasta hän oli kuitenkin kumman kärttyinen ja levoton ja jäin vaan miettimään, että kiusaako se silmä nyt sitten kuitenkin. Tässä illalla silmämuna ehkä vähän alkoi myös punoittaa ulkokulmastaan. Tuo punoitus kun siis on koko ajan ollut vaan iholla...

 

Ajattelin, että huomenna soittelen jonnekin, jos se vielä punottaa, mutta mitä mieltä olette? Oliko nyt ihan kauhea virhe kun en silmää huuhdellut ihan vedellä? En tajua miksei se tullut mulle edes mieleen, kun joka ikisen sampoopullonkin kyljessä lukee, että huuhtele runsaalla vedellä jos joutuu silmään :girl_cry: Kauhistuttaa, että jos siihen nyt tulee jotain tulehdusta mun takia :(

 

 

----------

edit. palasin päivittämään, että seuraavana päivänä oli silmän alue ihan normaali, huh!

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kulta-fmn, minä olisin toiminut ihan samoin tuossa tilanteessa! Pyyhkinyt kostealla lapulla ja kuivannut. En usko, että siihen mitään tulehdusta tulee, pienillä vaan on niin herkät silmät, että punoittaa moisesta tapahtumasta helposti. Mutta, jos tulehdus tulee, niin ei se ole kamala kokemus kuitenkaan. :lipsrsealed: Se hoituu helposti. Toki ymmärrän murheesi, enkä sitä vähättele, mutta olet silti hyvä ja paras äiti! :lipsrsealed:

 

muoks. kirjoitusvirheet

Edited by Millaliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now