Tiitiäinen

Vaukkaripäivystys

840 posts in this topic

^ Kiitos vastauksesta :) Ei ole kokeiltu höyryhengitystä, mutta laitettiin yöksi ilmankostutin päälle, josko kosteampi huoneilma yhtään auttaisi. Tosiaan kun ainoa oire on tukkoinen ja valuva nenä (ja räkä on kuitenkin vielä aika kirkasta vaikka paksuhkoa) niin tuntuu sitten vähän hölmöltä mennä lääkäriin. Mut näitä rupee aina just viikonloppua vasten miettimään että pitäiskö oman mielenrauhan takia käydä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En vielä lähtisi, ellei lapsi ole selvästi kipeän oloinen. Jos siellä vaikka korvatulehduskin on, niin se voi mennä itsekseen ohi - ja saa siis sellaisena ollakin, jos ei lasta vaivaa. Nuhaa tosiaan tulee ja menee, ja vasta jos mukaan tulee kuumetta, kovaa yskää, korvien haromista tms., lähtisin lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kysymys lapsen kuumeilusta. Netistä hiukan lueskelinkin, mutta nyt kysynkin miten muut toimisivat.

 

Nupulla alkoi eilen kuume 40,2 kävi korkeimmillaan. Pronaxenilla saatiin 39,2. Lapsi ei jaksa leikkia, tanään on ollut 5 minsaa pystyssä jonka jälkeen nukahti heti. Yöllä oksensi kerran pääasiassa limaa. Muuta vaivaa ei ole kuin nuha. Mahataudiksi en siis epaile, sellainen meillä jo oli (ainakin toivon ettei tullut uudestaan... :girl_impossible:)

 

Missä vaiheessa 1,5-vuotias kannattaa kiikuttaa lääkäriin? Suurin huolenaihe on se ettei ole viime yön jälkeen juonut eikä syönyt mitään, sen verran on vielä voimia että jaksaa vastustaa mutta muuten makoileekin sitten vain sohvalla.

 

Mulle tuli oireista heti mieleen virtsatietulehdus... Mut siis jos lapsella on noin kova kuume eikä hengitystietulehduksen oireita, veisin lääkäriin. Noin pieni kun ei osaa sanoa vielä välttämättä tarkalleen mihin sattuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofelia: Nupulla oli allerginen reaktio paprikasta joka sitten selvisi kakkavaippaa vaihtaessa :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tähän on varmaan vastattu jo monta kertaa mutta en nyt pysty lukea kaikkea läpi... eli vauva on nyt 5 viikkoa vanha ja kysyisin että tarvitaanko täs jo lääkäriä ja millä aikataululla kun..

 

- nuhaa on ollut jo yli viikko

- kova kuiva yskä on nyt pari kolme päivää ollut

- ei kuumetta

- on ehkä vähän kärttysempi ja uneliaampi kuin normaalisti

- mutta jaksaa syödä

 

tänään on yskä mennyt jo sellaiseksi että puklaa yskänkohtauksen päätteeksi/aikana kun niin yskittää ja äiti pelkää että tikahtuuko se yskäänsä..... nenä rohisee, keuhkot minusta ei.

 

nenäfriida, suolatipat, höyryhengitys, kohotettu nukkuma-asento ja sipulit sängynpäädyssä kokeiltu.

 

odotanko tiistaihin jolloin neuvola auki, lähdetäänkö heti yönselkään vaiko vasta aamulla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odottaisin aamuun, mutta koska vauva on vielä niin pieni, niin sitten varmaan kävisin tohtorilla varmuuden vuoksi. Ja jos kuume nousee tai kunto muuten huononee, lähtisin heti.

 

Toivottavasti paranee pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odottaisin aamuun, mutta koska vauva on vielä niin pieni, niin sitten varmaan kävisin tohtorilla varmuuden vuoksi. Ja jos kuume nousee tai kunto muuten huononee, lähtisin heti.

 

Toivottavasti paranee pian!

Tekisin samoin kuin Ise. Paranemisia! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastanneille :lipsrsealed:

 

Soitin myös terveysneuvontaan (09-10023) josta neuvoivat viilentämään makkarin yöksi. Se kyllä helpotti pienen oloa. Nukkui yöllä kyllä vähän pelotavankin hyvin, klo 00-06 (mikään ei ole hyvä...) ja silloinkin piti vähän virkistää vauvaa ennen kuin jaksoi syödä hetken aikaa. Lääkäriin siis vie tiemme tänään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä on ehkä jo kysytty, mutta nyt en ehdi etsiä eli kysyn uudestaan. Miten tehdään kun pojan antibioottikuuri on alkanut viime ke-iltana ja kuuri kestää viikon.Lääke annetaan 12 tunnin välein. Ollaan annettu aamulla kuudelta ja illalla samaan aikaan. Tänään illalla unohdettiin antaa lääke, joten miten tehdään? Voiko jättää vaan antamatta sen yhden annoksen, vai voiko vielä antaa sen näin nelisen tuntia jälkeen siitä kello kuudesta?

Edited by nettie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä antaisin sen heti kun muistaa. Aamukuuteen on kuitenkin vielä aikaa. Jos haluaa varman päälle vetää, niin kai sen aamulääkkeenkin voi antaa jatkossa vaikka kasilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tota mäkin vähän mietin, kun jotenkin tuntuu että kyllä sen lääkkeen mielellään antaisi vaikka vähän myöhäänkin girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamulla kun heräsimme niin tuolla 10kk neidillä oli toinen silmä rähminyt melko paljon, ei kuitenkaan ollut liimautunut umpeen tms. Silmä ei minusta punoita, mutta olisiko kuitenkin silmätulehdusta kun rähmä on niin keltaista... Yritän tässä miettiä vienkö vielä lääkäriin kun mies on työmatkalla iltaan asti ja ollaan siis autottomia ja lääkäriin on 30 km. Toisaalta ei liene vaarallista jos odotan iltaan ja viedään sitten päivystykseen, vai mitä luulette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kerran mennyt pikkuneidin kanssa illalla päivystykseen silmätulehduksen takia enkä suosittele :girl_sad: neiti oli tosi väsynyt, kun aika saatiin just iltapuuroaikaan ja siellä jouduttiin odottelemaan pari tuntia. Ja oli tosi ärsyttävää odotella pari tuntia sitä että ollaan se kaksi minuuttia lääkärin luona, joka vaan vilkaisee silmää ja sanoo,että joo, on silmätulehdus ja lykkää reseptin kouraan :girl_mad:

 

Silloin päätettiin miehen kanssa että odotetaan seuraavaan aamuun, että saadaan neidille päiväaika. Jos siis silmä ei ole kovin pahasti tulehtunut, niin ei sinne lekurille menolla ole kiire. Silmää voi silla aikaa itse puhdistaa kotikonstein, joskus saattaa riittää ihan tuollainen silmän huolellinen puhdistaminenkin, esikoisella meni silmätulehdus sillä tavalla kerran ohitse.

 

Jos se silmä menee huonommaksi, niin sitten lääkärille jo tänään.

(Nupulla oli viime syksynä oikea silmätulehduskierre, joten jakelen tässä nyt lääkäriltä saatuja ohjeita, enkä omasta päästäni niitä keksinyt :girl_smile: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika kohta 11kk katseli Ainu mam tuttipakettia. Kohta huomasin, että oli repinyt palan siitä muovisesta osasta pois, joka on paketissa liimalla kiinni. On noin 3-5cm pitkä. En löydä sitä palaa mistään..Onko vaarallinen, jos on nielaissut sen?

 

 

Muoks: Löysin isomman palan, ehkä nielaissut ihan pienen palan.

Edited by Svenja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole, tulee kyllä luonnollista tietä ulos aikanaan. Ihmisen ruoansulatuskanava on sillälailla fiksu että teräväreunaisetkin esineet tulevat yleensä ihan harmia aiheuttamatta sen läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

silmätulehdus: Mennäkö kylään? Lääkkeet alotettu tänään. Infottu on, lähinnä nyt mietin että tarttuisko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä meidän kylällä oli viime syksynä hirmu meteli silmätulehduksesta ja yllättäen minä sitten nostin kissan pöydälle. Asiaa käsiteltiin sitten useamman lääkärin ja th:n voimin, tulivat siihen tulokseen että voisi mennä myös jopa hoitoon vaikka on silmätulehdus.

Tätä edeltävä ohje oli että kun antibioottikuuri on päällä voi hoitoon mennä.

Varmasti siis kyläänkin voi mennä ihan huoletta :girl_smile:

 

Joo olen nykyisin silmätulehdusaktivisti :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsen lämpöilystä:

 

9 kk ikäinen lapsemme on ollut nyt kuukauden sisään kolmesti kuumeessa. Kuumeetonta aikaa on ollut aina välissä reilun viikon verran ja sitten on taas noussut uusi kuume. Kainalosta mitattuna lämpö on ollut muutaman päivän ajan 38.3- 39.2 astetta. Kuumeessa ollessa hengitys on nopeaa, mutta kuumeettomana ainoat vaivat ovat nenän valuminen ja kuiva yskä. Kuumeisena lapsi on hyvin veltto ja ärtyisä, väliajat oma virkeä itsensä.

 

Ja kysymys; milloin kannattaa käydä näytillä? Tää on vähän tälläinen "suutarin lapsella ei ole kenkiä"-tilanne, koska työn puolesta kyllä näen näitä tapauksia ihan riittämiin asti. En vaan millään viitsisi mennä "turhaan" lääkärille. (Ja taustana; lapsella oli viime syksynä kolmen kuukauden flunssa ja pari korvatulehdusta, iältään oli silloin 2-5 kk, sen jälkeen on ollut terve ennen tätä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä mä menisin näyttämään heti, koska kuumetta on lyhyen ajan sisään ollut jo kolme kertaa. Olisin ehkä mennyt jo toisen kuumeen aikana näytille. Itse olen jonkinlaisena nyrkkisääntönä pitänyt, että jos lapsi paranee kuumeesta, mutta heti kohta uudelleen kuume nousee uudestaan, niin pitää mennä lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ meillä korvatulehdus oireili kerran tuolla tavalla, tosin kuumettomat välit oli lyhyempiä. Kävisin siis näytillä :girl_smile:

Edited by Naksu07

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltäkin löytyi viikon flunssan ja kuumeilujen jälkeen ensimmäinen korvatulehdus! Ei tosin onneksi ole kuin korvakäytävä hieman tulehtunut, mutta lääketipat saatiin. Eli suosittelen minäkin lääkärillä käyntiä. girl_sigh.gif Mieluummin turhaan, kuin niin että mahdollinen tulehdus äityy tosi pahaksi ja sitä myöten myös kivut käyvät sietämättömiksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nupulla on laitettu putket helmikuussa, eka putkituksen jälkeinen korvatulehdus löytyi perjantaina kun korva alkoi vuotaa märkää, saatiin antibiootit ja tipat korvaan.

En vaan muistanut kysyä että kuinka kauan tuo korva "saa" vuotaa, tänään loppui antibiootti.

 

Netistä löysin vain sellaisen tiedon, että useamman päivän antibioottikuurin jälkeenkin jos korva vielä vuotaa märkää, pitäisi hakeutua lääkäriin.

Joko sitten pitäisi huomenna, vai montako päivä tässä voi odotella?

Pelkään,että menee huonommaksi jos liian kauan mietiskellään.

Toki voihan sellainen ihmekin tapahtua että se vuoto lakkaa nyt yön aikana, mutta epäilen, kun oli edelleen runsasta... :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

pojilla oli kummallakin yöllä korkea kuume. ennen sitä eivät oirehtineet mitenkään ja kuumeen jälkeen, ei mitään. Kuume oli kummallakin korkea ja isompi alkoi ihan näkemään omiaan. Mutta kuume tosiaan kesti vain yön ja aamulla pojat olivat kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan. Mä en saa millään lääkäreihin yhteyttä ja olen jonottanut jo ties kuinka pitkään. Eli osaako joku täällä viisas vähän arvailla mistä voisi olla kyse?

 

Mun äidin lapslla oli todettu jonkin aikaa sitten RS-virus ja oli ollut viikon osastolla. Tauti on kuulema hyvin tarttuvaa. Mutta siitäkin on jo aikaa ja me olimme ennen tautia tiivisti yhdessä ja mitään ei ole tullut. Ennen sitä on tietysti ollut flunssia ja me olemme voinneet olla yhtä hyvin sen viruksen kantajia ja tartuttaneet sitten sen. Tauti on kuitenkin pahin alle 6kk vauvoille ja mun pikku velijelle kävi nyt vaan huonommin ja sai taudin pahana. Eli mä itse saattaisin sulkea ton viruksen pois mutta en ole lääkäri niin en tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi ihmeessä korvatulehduksen kontrolli on vasta kk päästä??? :skilletgirl: neidin ed. lääkärikäynniltä on 3vkoa ja näyttäisi pahasti siltä, että se korvatulehdus on taas. nenä on vuotanut taas viikon ja viime yö meni aika pipariksi, kun itki unissaan. :( yöllä annettiin eka itkujen jälkeen buranaa ja rauhoittui siihen, mutta viiden jälkeen seuraavan kerran itki varmaan liki tunnin. :( ja haroo korvaansa. nyt ei ole kuumetta (ainakaan vielä), mutta meinasin tänään viedä toisen päivystykseen.. eli nähtävästi ei eka kuuri parantanut tulehdusta kokonaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Juuri sen vuoksi, että nähdään, onko tulehdus todella parantunut. Usein nuo korvatulehdukset uusivat siinä kuukauden sisällä, joten aikaisempi kontrolliaika olisi sinänsä turha, kun siellä jouduttaisiin kenties vain toteamaan uusi tulehdus. Eli nyt vain uusi lääkäriaika, kontrolliajan peruminen ja uuden kontrolliajan varaaminen kuukauden päähän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now