Tiitiäinen

Vaukkaripäivystys

840 posts in this topic

Koska lapsi pitaa vieda naytille laakarille paassa olevasta haavasta? 3 v tytto oli tanaan pudonnut trip trapista ja koaluttanut paan jalkatukeen. Paassa on nyt kuulema n. 1,5 cm haava, josta oli tullut ihan reippaasti verta. Veren tulo on tyrehtynyt (oli tyrehtynyt melko helposti) eika tytto muuten nayta mitenkaan erityisesti karsivan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä ehkä veisin melko nopeasti näytille. Kun ois hyvä näyttää se haava ja mahd. puhdistaa. Ja jos tarvitaan tikkejä niin ne pitäis laittaa melko nopeasti tai niistä ei ole apua.

Muuten varmaan kannattaa seurailla aivotärähdyksen oireita (päänsärky, oksentelu, sekavuus yms) niin sitte lääkäriin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, mua lakoi nyt epailyttaa.... Me ei viety lainkaan, kun verenvuoto tosiaan tyrehtyi nopsan ja lapsi muuten vaikutti ok:lta. Ongelmana taalla on se, etta liimausta ei noin niin kun yleisesti taalla tehda, vaan kyseessa olis sit ollut tikit. Siina vaiheessa kun paasin kotiin, haava naytti sellaiselta, etta tikien laittaminen olis hankalaa jo, mutta nyt reunat tietty vahan repsottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisikohan jo huomenna mennä lääkäriin? Vauva 10kk, pian kolme päivää kuumetta (39-40) ja lääkkeenkin avulla vain pari tuntia kerrallaan n.38. Tätä ennen pidempi jakso yskää ja välillä pientä keuhkorohinaa, mutta ajattelin liittyvän pojan mahdolliseen astmaan niin en ainakaan kuumetta osannut odottaa. Raukka on selvästi ihan kärsivä ja uupunut. :( Voiko tiheästi hengittäminen johtua kuumeesta? Täytyykö tämän ikäisen kanssa pysytellä ihan sisätiloissa vai voiko tehdä jotakin jos lapsi nukkuu rattaissa samalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos hengitys tuntuu selvästi työläältä (masu pomppii, kylkiluiden välit vetävät kuopalle) niin kannattaa kyllä käydä näytillä. Onhan lapsi juonut riittävästi? Näillä säillä ei liene erityistä syytä pysyä sisätiloissa kun ilma on helposti tunkkaista ja sisällä voi olla tukalan kuumakin lapsen olla.

 

Pienistä viiltohaavoista; apteekista saa ostaa perhosteippejä joilla tarkkareunaiset haavat saa näpsästi laastaroitua jos vuoto on tosiaan jo itsestään lakannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chiko; kannattaa nyt varmaan vaan tarkkailla tuota haavaa. Eiks teillä oo melko lämmintäkin siellä nyt? Ettei pääsis tulehtumaan yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi sydäntä raapaseva kokemus muutama päivä sitten ja vastasuuden varalle kyselen täältä neuvoa...

 

Eli neidillä jonkin verran tuppaa maidot nousemaan kurkkuun ja niitä nieleskelee ihan hätääntyneenäkin välillä. Joskus tulee puklua, mutta harvemmin. Nyt myös on niin vaunujen kuin kehdonkin asento nostettu, ettei se maidonnousu tapahtuis niin helposti. Hoitotaso on yhä tasainen ja sillä tämä sitten sattuikin...

Eli vaihdoin neidille vaippaa ja siinä yht´äkkiä neidin silmät suureni ihan mahottomiks, melkein pullistu, tuntu ettei saanut neiti henkeä ja kakoili. No säikähdin tietty ihan hirveesti ja olin paniikissa enkä osannu toimia muuta ku ottamalla masu vasten käsivartta jne. No ei se kauheesti helpottanut kai, mutta neiti sai itse itsensä siitä yskittyä kuosiin ja maitolitkua tuli nenästä. En kiinnittäny huomiota tuliko suustakin, kun olin ihan paniikissa. Olin ihan varma, että neiti tukehtuu siihen enkä saa tehtyä mitään.

 

Tämän jälkeen neiti tietenkin itki jonkin aikaa ihan hurjasti, mutta rauhottui syliin. Sitten tietty mäkin siinä itkin ja olin ihan kauhuissani tapahtumasta. Tuommosessa tilanteessa kun ei paljoo auta mihinkään soittaminen (ainakaan siihen akuuttiin tilanteeseen), kun sekunneissa voi tapahtua hurjia. Mitä tuommosessa tilanteessa pitää tehdä?

 

Mä en tiedä onko meidän neidillä enemmänkin (silent) refluksia, mutta on nuo maitojen nousut nyt vähän vähentyny ja röyhtäyttämään oon alkanu systemaattisemmin mikä ei toki noihin aina edes auta. Maanantaina on neuvola, ni täytyy siellä joka tapauksessa kysyä asiasta.

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kellään kokemusta pikkuvauvan silmätulehduksesta?

 

Meidän 3-kuisen silmä rähmii ja erittää hirveesti. Silmä ei kuitenkaan punota. Olen putsaillu ahkerasti keitetyllä vedellä. Määrätäänkö näin pienille silmätippoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Määrätään, kun meidän vastasyntynytkin sai. Kannattaa hommata se lääke, koska meillä ei ainakaan muu auttanut ja lääkkeellä parani tosi nopsaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin, että jos silmä ei punota, niin kyse ei ole tulehduksesta, vaan ahtaista kyynelkanavista. Meillä tosin pojan toinen silmä rähmi heti syntymästä lähtien, eri asia varmasti jos se rähmiminen alkaa yllättäen.

Pojan silmä rähmi hurjasti, sellaista paksua ja keltaista rähmää, ja sitä piti putsailla monta kertaa päivässä. Joskus aamuisin rähmä oli muurannut silmän umpeen. Punoitusta ei ollut missään vaiheessa, ei itse silmässä eikä ympäröivässä ihossa. Joka neuvolakerralla tuosta kysyin, mutta kehotettiin vaan putsailemaan ahkerasti vedellä. Sitten 7kk iässä se rähmiminen loppui yhtäkkiä kuin seinään. Itse olen ajatellut, että kyynelkanava plopsahti vihdoin auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin, että jos silmä ei punota, niin kyse ei ole tulehduksesta, vaan ahtaista kyynelkanavista. Meillä tosin pojan toinen silmä rähmi heti syntymästä lähtien, eri asia varmasti jos se rähmiminen alkaa yllättäen.

Pojan silmä rähmi hurjasti, sellaista paksua ja keltaista rähmää, ja sitä piti putsailla monta kertaa päivässä. Joskus aamuisin rähmä oli muurannut silmän umpeen. Punoitusta ei ollut missään vaiheessa, ei itse silmässä eikä ympäröivässä ihossa. Joka neuvolakerralla tuosta kysyin, mutta kehotettiin vaan putsailemaan ahkerasti vedellä. Sitten 7kk iässä se rähmiminen loppui yhtäkkiä kuin seinään. Itse olen ajatellut, että kyynelkanava plopsahti vihdoin auki.

 

Meilläkään ei tytön silmä punoittanut. Rähmiminen alkoi muutama päivä syntymästä ja ahtaita kyynelkanavia minäkin epäilin. Rähmä alkoi kuitenkin olla sen näköistä ja tyttö sen verran kurjan näköinen, kun ei silmiään auki saanut koko päivänä putsaamisesta huolimatta, että hommattiin lääkekuuri eikä sen koommin ole silmät vaivanneet.

 

Jos silmä rähmii, on kyse bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta (mutta voi olla tosiaan myös ahtaat kyynelkanavat) ja jos silmä on punainen, on kyse viruksen aiheuttamasta tulehduksesta.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän perheessä silmätulehdus ei saa kenelläkään silmää punoittamaan, dignoosi on tehty rähmän umpeen muuraaman silmän perusteella.

Poitsun silmä on kuitenkin nyt ok. Eilen aamulla oli vähän rähmää ja pitkin päivää sitä putsailin, tänäaamuna ei enää mitään. Liekö vaan saanut tuulta/vetoa kun kattotuuletin on näillä helteillä pyörinyt ahkerasti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pukluteemaa...

 

Tyttö on puklannut satunnaisesti koko ikänsä, ei siinä mitään. Nyt röyhtäisee kunnolla pullon jälkeen (kunnolla = 1 pienempi röyhtäys ja toinen "varren kanssa").

 

Nyt viime aikoina tyttö (4 kk) on alkanut puklata useita kertoja päivässä ja usein puklu on todella juoksevaa, lähinnä sylkeä pienellä valkoisella "sattumalla" ja löyhkää oksennukselle.

 

Onko tämä nyt ihan normaalia? Tyttö tosin tunkee käsiään koko ajan syvemmälle suuhun, sekin saattaa aiheuttaa puklua, mutta tuo syljeneritys alkaa olla sitä luokkaa, että nielee kai sitäkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jenny-Maria, on se. Meillä kans tyttö puklaili sekä tollasia että sitten kokkareista, valkoista mönjää ja tosiaan helposti 10-> kertaa päivässä. Meni ohi vähitellen, kun rupesi syömään pääsääntöisesti kiinteitä ja liikkumaan enemmän. Tsemppiä, toi on rasittavaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset! Harmittaa jo, kun parhaimmillaan iltavaipanvaihdossa menee pahimmillaan kolme yökkäriä siinä hoitoalustalla, vaikka kuinka kauan olisi ateriasta ja kunnon röyhtäyksestä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo tuttua hommaa. Pahimmillaan vaihdettiin molempien vaatteet 5-8 kertaa päivässä, ugh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v3kk tytöllä on nyt ollut sitkeä nuha ja yskä, kestänyt nyt noin pari viikkoa. On jo menossa pikku hiljaa ohi mutta edelleen yöllä vähän yskii ja nenä vuotaa. Nyt alettiin kiinnittää huomiota kun tyttö on alkanut ravistella päätään. Tekee sitä hoitopöydällä, pukiessa ja syödessä. Voiko tuo merkitä korvatulehdusta? Tytöllä ei ole ollut vielä tähän mennessä korvatulehdusta eikä näin sitkeää flunssaa. Katsellaanko vielä vai kannattaisiko huomenna soittaa terveyskeskukseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikuttaa korvatulehdukselta. ^ Menisin jo tänään päivystykseen hakee reseptin... Toisen on paha olla :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silmä on alkanut vuotaa, ei punoita, rähmii minimaalisesti. Alaluomet ehkä punoittaa ennemmin. Ulkoisesti kuitenkin näkee että pieni tulehdus meneillään tai tuloillaan. Kannattaako suosiolla huomenna soitella lääkäriaikaa, vai voiko saada kuriin huuhtelemalla usein? Pojan ollessa parin kuukauden iässä, oli myös silmätulehdus, saatiin vaan ohjeeksi puhdistaa keitetyllä vedellä, ettei niin pienellä herkästi tippoja annettas. No, toki ikää nyt on, mutta tuosta vaan mietin että toimiiko enää pelkkä puhdistus tässä vaiheessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

scalalle mäkin sanoisin että kannattaa yrittää päästä näytille mahdollisimman pian, varsinkin jos makuuasennossa lapsi ilmaisee että jokin on vialla koska silloin makuullaollessahan paine käy inhottavasti niihin korviin jos ovat kipeät. :(

 

Leeah: Miten kauan tuota on kestänyt? Jos on vasta alkanut niin mun mielestä pari päivää voi odotella vielä kotona paitsi jos silmä on vaikka muurautumassa umpeen. Imetätkö vielä? Rintamaidolla puhdistaminen voi toimia myös. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Useamman päivän vuotanut, nyt on sisänurkassa rähmäkökkö ja alaluomi punoittaa. Eka ajattelin vuotamisen johtuvan kuivista poskista, joka yltää ihan sinne silmäpussien kohdille. Bepantenilla ja perusvoiteella rasvaillut. Nyt sitten tullut tuo rähmiminen ja tulehdus tuli mieleen. Kiitos modiana :) katsotaan miltä aamulla näyttää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voihan, pääsin vasta nyt lukee vastaukset. Laitoin tytön just unille joten ei taida raaskia herättää päivystykseen. Öisin ei ole kyllä itkenyt ( siis normaaleja herätyksiä lukuunottamatta jotka on olleet nyt useamman kuukauden) niin sillä itse jotenkin ajattelin että ei olisi sitten ainakaan kovin kipeä. Jos ei huomiselle saada lääkäriaikaa niin mennään sit päivystykseen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko järkeä viedä muuten terveenoloinen, mutta ajoittain nenän tukkoisuutta valittava lapsi lääkäriin vai onko tuollainen vain keskuslämmityksen kuivattaman ilman mukanaan tuomaa. Pojalla oli yskäinen flunssa reilu viikko sitten ja siitä asti on varsinkin nukkumaan mennessä kirnunnut nenäänsä niinkuin siellä olisi paksua räkää tai se olisi haittaavasti tukossa. Mitään ei valu ulospäin, mutta selvästi nieluun kuitenkin tulee räkää. Mietin sinuiitin mahdollisuutta, mutta sen diagnostiikka alle kouluikäisellä on muutenkin ihan mutuilua ja Jäbästä ei oikein saa irti, mikä riivaa, kun lääkärin ja korviinkatsomisen kammo tekee lapsesta sekunnissa mukaterveen. Viedäkö lääkäriin vai odotellako vielä? Sinuiitin yli 10 päivää oireista -kriteeri on nyt täynnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 vuotiaan lapsen normilämpötila? onko 38.1 jo selkeä kuume? yhdessä todella räkäisen nuhan kanssa mitä kannattaisi tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now