Tiitiäinen

Vaukkaripäivystys

840 posts in this topic

^ Juuri tätä mäkin ajattelin. (Meillä tosiaan pojalla oli E. coli kontaminaatiota kolmena eri päivänä sairaalassa otetuissa näytteissä. Näistä 2 oli otettu samana päivänä (ja toinen suoraan purkkiin). Kaksi rakkopunktiota jouduttiin sitten ottamaan (1. kerralla poika pissasi pöydälle tasan samaan aikaan, kun lääkäri teki punktion eli ei saatu näytettä). )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöllä oli marraskuun puolessa välissä korvatulehdus. Viime viikon tiistaina tytölle tuli nuha ja koska oli kuukausi korvatulehduksesta, mentiin sitten torstaina lääkäriin korvat tarkistuttamaan. Tällöin ei korvissa ollut mitään. No, nuha vain jatkuu ja jo toissayönä tyttö huusi ihan ihmeellisesti... Koko eilispäivän tytön ääni oli ihan mennyt ja käheä. Hengityskin rohiseee. Viime yö olikin sitten katastrofi; puoli 10-puoli 12 nukkui ilman äännähdystäkään, mutta sitten heräsi huutamaan ja ennen neljää ei olla nukuttu kymmenen minuuttia pitempää pätkää. Huuto oli selvästi sellaista kipuitkua tai että ei oo ainakaan hyvä olla.... Yöllä hengitys myös rohisi tosi pahasti ja tuntui, että sekin ehkä vaivasi. Myös yskiessä itkeskeli.... Kuumetta ei oo ollut eilenillalla, ei yöllä eikä nytkään. Aamulla oli ensin iloinen, mutta nyt on taas itkeskellyt joka välissä ns. ilman syytä. Maito ei yöllä maistunut, joka jo sinänsä pistää hälytyskellot soimaan, se kun maistuu aina, varsinkin öisin. Aamulla maito jo maistui, samoin puuro joten kuten. Olo ei kuitenkaan selvästi ole hyvä ja kuulostaa pahalta, kun toisen äänikin on ihan käheä. girl_sad.gif Kannattaisko heti tänään mennä lääkäriin? Viime torstaina ei tosiaan ainakaan korvissa ollut mitään, mutta tilannehan voi muuttua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä varmaan veisin lääkäriin. Jos hengitys on vaivalloista ja selvästi rohisevaa, kävisin kuunteluttamassa keuhkot. Meillä oli lapsilla eka uloshengitysvaikeus rs-viruksen yhteydessä puolivuotiaana enkä mä tajunnut sitä, hengitys vaan rohisi ja kova nuha. Lääkäri kuitenkin kuuli selvät vinkunat ja jouduttiin sit osastollekin muutamaksi päiväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä oli viime flunssan yhetydessä niin että käytiin lääkärillä näytillä sunnuntaina yskän ja kuumeen kanssa. Korvat oli tuolloin täysin kunnossa. Pari päivää tästä mentiin uudestaan kun poika oli vaisun oloinen ja yöt huononi. Nyt mollemmissa korvissa oli paha tulehdus. Eli korvatulehdus voi kehittyä nopeasti. Itselläni on useasti pienenä ja vielä aikusenakin käynyt niin että korvakipu alkaa illalla ja muutamassa tunnissa menee siihen pisteeseen että puhkeaa itsekseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helmillä 3 vee, alkoi eilen illalla kova päänsärky, hiukan myöhemmin huomasin, että neiti oli tulikuuma. Soitin hädissäni sitten tk:hon, kun pelkäsin neidillä olevan aivokalvontulehduksen tms. No siellä kuivakka mies vaan käski antaa kuumelääkettä ja soittaa pari tuntia myöhemmin uudelleen jos lääke ei auta.

Lääke vei kivun mutta ei kuumetta, yhdentoista aikaan illalla neidillä oli kuumetta jo melkein 40 astetta. Soitin uudelleen tk:hon, kun en tod. tiennyt mitä tehdä.

Sain lääkintäohjeet ja hetken päästä uuden puhelinsoiton, kun olivat käskeneet antaa ihan liikaa lääkettä. Helmi sai pronaxenia kolminkertaisen määrän...

Onneksi ei tarvinnut minnekään tuon takia lähteä.

 

Joka tapauksessa, aamu meni nyt ihan hyvin, mutta kuume on taas nousemassa. En uskalla lääkitä, kun meni eilen sitten liikaa...Tk:hon eivät huoli, pelkään että kuume nousee taas neljään kymppiin, tyttö oli kyllä pelottavan huonossa kunnossa viime yönä.

 

Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Mitään muita oireita ei ole kuin tuo kuume ja päänsärky.

No meneehän se uuden vuoden vastaanottaminen näinkin :girl_sigh:

 

Tyttö ei myöskään halua syödä eikä juoda mitään, pissalla ei ole käynyt sitten eilisillan. Jonkin verran nestettä on mennyt, mutta en nyt tuosta määrästä ala riemuita...

Mitä 3-vuotiaalle kuumepotilaalle voisi tarjota? Olen ehdotellut jo vaikka mitä, mielikuvitus alkaa loppua jo tässä kohtaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muuta en osaa sanoa kuin että mä varmaan veisin jo lääkäriin.. Mutta itsellä nyt on vasta 9kk vanha neiti niin en oikein tiedä miten tuon ikäisen kanssa.

"Tarjoiluun" sen verran. Jos ei ruoka maistu, niin ootko kokeillut esim. jotain mehukeittoja? Usein itsellekkin maistuu paremmin mahd. lievä ja raikas "ruoka". Mehujäätä? Saisi ainakin nestettäkin ja olisi varmasti pikkutytön mieleen. :) Jos äiti haluaa siis tuollaista vaan antaa. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa influenssalta tai enterovirustaudilta. Pinkdream jo antoikin hyviä vinkkejä eli kylmä ja makea usein uppoaa parhaiten. Mutta jos ei lapsi muuten suostu juomaan niin sitten on ihan oikeasti juotettava väkisin, esim. ruiskulla. Leikki-ikäiset eivät paradoksaalisesti useinkaan sairaana halua juoda vaikka pitäisi ja voivat pistää kovastikin hanttiin. Periaatteessa jos lapsi jaksaa tapella vastaan niin hän ei ole yleensä pahasti kuivunut mutta lapsella se aikaikkuna jolloin lapsi on "riittävän" kuiva suostuakseen juomaan vastaanpanematta muttei vielä niin kuiva ettei enää jaksa, on tosi lyhyt ja siksi vanhemman pitäisi vain reippain ottein sitä juotavaa tyrkyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain tuon lapsen juomaan. Hiukan kieroillen, mutta kuitenkin :girl_wink:

 

Kuumetta on taas yli 39 astetta, ainakin poskien vàristà pààtellen.

Neiti on unessa.

 

Tyhmà kyssari taasen, voiko tuo enterorokko uusia, kun se on neidillà jo ollut kertaalleen...

 

muoks. mehujaa kelpasi, mehukeittoa ei juo muutenkaan.

Edited by Neven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi, tiedän tapauksen, jossa enterorokko oli 4 kertaa yhden syksyn aikana!

Loistavaa :hysteric:

 

Eli nàppyjà odotellessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas, valitettavasti.... Kerrataan nyt ihan alusta asti, vaikka tää alku nyt ei oo edes varmaan mitenkään oleellista.

 

Tytöllä oli ensin marraskuun puolessa välissä korvatulehdus ja kaksi päivää ennen jouluaattoa todettiin taas. Viikolla, kun tytöllä oli vielä kuurikin kesken ja oli muuten ok, oli pari päivää, että lämpö kohosi yhtäkkiä 38, mutta meni nopeasti pois panadolilla. Samat lukemat on olleet molemmissa korvatulehduksissa. Nyt tuota vastaavaa ei oo enää ollut, mutta viime yönä tyttö taas huusi. (kuuri on nyt siis toki syöty jo muutama päivä sitten..) On tosi tukkoinen ja vaikuttaisi itkevän aina, kun yskii.... Tänään on nukkunut ekat päikkärit vaan puoli tuntia, joiden aikana yskinyt miljoona kertaa ja nyt nukkuu toisia. Ehti nukkua ehkä 5min, kun yski ja itki taas..... girl_sad.gif

Tähän pitääkin nyt sanoa, että mun vanhimmalla pikkusiskolla on/oli luultavasti keuhkokuume. Oli kaksi viikkoa kovassa kuumeessa, tulehdusarvot ei ollut järin korkeat, mutta keuhkoissa varjostumaa joten oli sitten annettu lääkekuuri ja päästetty kotiin. Lisäksi äitini ja nuorempi pikkusiskoni ovat viikolla olleet meillä joka päivä, koska hoidan tuota nuorempaa pikkusiskoani eli pöpö olisi voinut meille kulkeutua......

Kannattaisko mennä lääkäriin? Googlettelemallakin sain sellaista tietoa, että keuhkokuumekaan ei läheskään aina olisi kuume eikä välttämättä oo edes kovin huonossa kunnossa. Toki lapsista nyt en sitten tiedä.... Jotenkin silti vaivaa. Edellisessäkin korvatulehduksessa tyttö tosin meni huonompaan kuntoon; uudestaan tukkoon jne, kun luulin taudin jo menneen ohi. Mutta muistaakseni silloin oli kuurikin vielä päällä eli se oli ihan vain pari päivää tulehduksen toteamisesta....

 

edit. Nyt menin sitten lukemaan vielä tälläistä.... "Varsinkin lapsilla keuhkokuume voi oireilla vatsakipuna." Tyttö on kakkannut tänään jo vähän normaalia lievempää kakkaa 3 kertaa, mutta ollaan eilen ja tänään maisteltu raejuustoa niin oon pistänyt sen piikkiin ja varmasti siitä johtuukin, mutta sitä vaan tulee hysteeriseksi helposti...

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oltiin tkssa ja oli täysin terve tyttö. :) Luultavasti sitten yskiminen vaan ärsyttää ja ehkä sattuukin, kyllähän se itselläkin sattuu jos paljon joutuu yskiä. Keuhkokuumekaan ei kuulemma tartu, joten ei senkään suhteen hätää. Hyvähän se on, että tuli varmistettua kuitenkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitähän mun pitäisi tehdä ton meidän esikoisen kanssa. Sillä oli flunssa viime viikolla, kuumetta ja nuhaa ja yskää. Yskä on nyt rauhottunut, kuumetta ei enää ole, nenä valuu mutta koska se nyt ei valuisi. Ongelma on, että lapsella on ääni aivan käheänä, toi ääni lähti pari päivää sitten pikkuhiljaa menemään ja on nyt ihan kuiskausääni. Välillä poika sanoo että kurkkuun koskee tai että sattuu kun puhuu. Mitä ton kanssa pitäisi tehdä, odottaa että menee ohi vai voiko olla joku isompikin tauti joka on äänen vienyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt mä sain katottua pojan suuhun, sillä on kurkussa afta! :girl_impossible: Mitä kolmevuotiaan aftalle voi tehdä? Mulla itelläni aftoja on ongelmaksi asti, mutta että noin pienellä :girl_impossible: Voi lapsiparka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni apteekissa myydään voidetta jota voi laittaa aftaan ja se lievittää kipua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ auttaisko se Pharysol-suihke? Se vissiin sopii ihan pienillekin ja vie kivun, aftageeli voi olla aika kinkkistä laitettavaa kurkkuun asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toihan kuulostaa hyvältä! En ole koskaan kuullutkaan, kaivoin netistä lisätietoja, täältä, Pharysolin kotisivu.

Tota aftageeliä ei visiin saa käyttää noin pienillä. Tarvii käydä apteekista hakemassa tota Pharysolia ja kokeilla sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on tota suihketta, ongelma on vaan miten saada poika suostumaan ottamaan sitä :girl_sigh: Luulisi että kokeilisi mitä vaan kun suu on niin kipeänä, mutta ei. *huoh*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt suoranaisesti oo lapsen terveydestä, mutten tässä kuumeessa nyt löydä aiheesta ketjua.

Mulla on ilmeisesti elämäni ensimmäinen rintatulehdus. Mitä mun pitäis tehdä? Oon yrittäny lämmintä suihkua, pumppaamista, rinnan tarjoamista (tyttö ei suostu lähellekään rintaa). Pitääkö tästä nyt lähteä päivystykseen? Meillä olis kotona yks käyttämättä jäänyt Amoxin-antibiootti (vaikuttavana aineena on amoxicillin). Voinko aloittaa sen ja mennä vasta huomenna lääkäriin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

voitteko rakkaat kanssa ihmiset kertoa miten nuo kiusalliset molluskat eli ontelosyylä saadan pois...tyttö repii itseltään niitä pois kovasti ja sen takia näyttää kuin olis tappelussa ollut...mitä niille voi tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt suoranaisesti oo lapsen terveydestä, mutten tässä kuumeessa nyt löydä aiheesta ketjua.

Mulla on ilmeisesti elämäni ensimmäinen rintatulehdus. Mitä mun pitäis tehdä? Oon yrittäny lämmintä suihkua, pumppaamista, rinnan tarjoamista (tyttö ei suostu lähellekään rintaa). Pitääkö tästä nyt lähteä päivystykseen? Meillä olis kotona yks käyttämättä jäänyt Amoxin-antibiootti (vaikuttavana aineena on amoxicillin). Voinko aloittaa sen ja mennä vasta huomenna lääkäriin?

Vastaan tässä itselleni, että lääkäriin kannattaa mennä, jos tulee korkea kuume ja on rintatulehdus. Siitä voi tulla verenmyrkytys. Näin mulle sanoi lääkäri, kun sinne päivystykseen menin. Sain antibiootit ja burana 800mg. Nyt on olo jo paljon parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä tauti alkaa korkealla kahden päivän kuumeella ja päänsäryllä, sitten pari päivää lämpöä, kuudentena päivänä iholle nousee pienen pieniä näppylöitä (vähän kuin nokkosihottumaa)ja tulee myös mahakipu ja lopulta ripuli. Koko ajan päänsärkyä enemmän tai vähemmän.

 

Esikoisella siis edelleen tämä kummallinen tauti päällä, enterorokko ei oikein sovi, kun siinä näppylät on isompia.

 

Anyone? Ja joko tässä tarttis lekurille soitella...Viikko tautia takana. :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päänsärky kyllä sopisi enteroon parhaiten, ihomuutokset voivat siinä olla aika vaihtelevia koska aiheuttajaviruksiakin on useita. Toisaalta ihottuma voi myös olla infektion laukaisemaa urtikariaa joka ei oikeastaan liity itse taudinaiheuttajaan. Mykoplasmakin voi joskus tehdä tosi outoja taudinkuvia.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now