star

Synnytyksen käynnistys

242 posts in this topic

Miten synnytyksesi käynnistettiin?

cytotec murusella. murusia laitettiin 4h välein, yhteensä 3 murusta.

Sitten ootettin yön yli ja kahelta yöllä multa menikin vedet. Vauva synty seuraavana päivänä klo.13 hätäsektiolla.

 

Onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

en tiiä kun on vaan yks synnytys takana, mutta yhtä helvettiä ne supparit mulle ainankin oli. Eikä mun synnytys edes sitten loppuen lopuksi edennyt kun vuorokaudessa oli auennut vaan 4cm ja siinävaiheessa oli jo kaikki kivunlievitykset laitettu..... :girl_sigh:

 

Onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

 

joo ja ei. käynnistyi kyllä, mutta ei edennyt. Käynnistys johti mun kohdalla hätäsektioon kun vauvalta katosi syke.

Oli siinä rytinässä kiertänyt napanuoran ranteensa ympäri tiukasti solmuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suututtaa! Toinen raskaus menossa ja taas taitaa tie viedä käynnistykseen!

 

Esikoinen syntyi 41+3 ja silloin käynnistely aloitettiin lapsiveden tihkumisen takia. klo20 mentiin kättärille 21 puhkaistiin kalvot ja laitettiin pinni ja tunnin päästä laitettiin oksitosiinitippa.

Ihmetyttää kummasti miksi kohdunsuuta ei alettu ensin kypsytellä, sillä tilanne oli että 3cm kanavaa ja 2cm auki. Oksitosiini sai aikaan hirmusia supisteluja joita tuli tiheään. Tilanne ei kuitenkaan edennyt, vaan kanava pysyi edelleen, ja kivut vain yltyivät. Yhden aikaan sain epiduraalin ja sain hetken levättyäkin, tämä ilmeisesti rentoutti ja synnytys alkoi edetä. Tosin vauvalla oli napanuora kahteen kertaan kaulan ympärillä, joten sykkeessä alkoi tulla laskuja aina supistusten yhteydessä. Sektiolta kuitenkin vältyttiin ja poika syntyi 3:52.

 

Nyt menossa 40+6 ja tilanne melkein sama. Ei mitään kivuliaita supisteluja, ei kummempia jomotteluja, mutta kanavaa on enää sentti jäljellä. Tänään soittelin kättärille yliaikaiskontrolliin aikaa ja samalla painoarvioita. Esikoinen kun oli 4265g syntyessään ja tuntuu että taas olisi iso pallero tulossa. Painoarvioon päästään ehkä alkuviikosta jos lääkäri niin toteaa, kontrolli on vasta 41+5. Harmittaa kovasti vaikka onhan tässä vielä viikko aikaa tapahtua.

 

Henk.koht jäi kökkö fiilis käynnistyksestä, koska kaikki tapahtui todella äkkiä, eikä tippaletkuissa yms. johdoissa päässyt 1,5metriä pidemmälle liikkumaan. Hyvä jos pissalla uskalsi käydä. Supistukset olivat todella kivuliaita ja ainoa kivun lievitys mitä aluksi annettiin oli kuuma kaurapussi, olin koko ajan tuskan hiestä märkä ja pahoinvoiva ja yritin pyytää viilennystä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cytotecin murusilla lähdettiin käynnistämään, kerran tai pari niitä lisäiltiin n. 5 h välein. Kalvot puhkaistiin heti kun oli mahdollista. Kalvojen puhkaisun jälkeen ei

mennytkään kauaa, kun synnytys käynnistyi kipeillä suppareilla ja 5 tunnin päästä vaavi olikin jo maailmassa.

 

Omalla kohdalla käynnistetyn synnytyksen supparit olivat yhtä kovia kuin "luonnollisesti" käyntiin lähteneen synnytyksen. Ehkä ennemmin voisi verrata suppareita, jotka tulee ennen ja jälkeen kalvojen puhkeamisen. Kun kalvot on puhkaistu, supparit ovat tämän jälkeen kovia isolla koolla.

 

Käynnistys meni juuri niin kuin pitikin ja ei onneksi tarvinnut kovin kauaa odotella, että jotain edistystä tapahtuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten synnytyksesi käynnistettiin?

Synnytys käynnistettiin rv:lla 41+0 sikiön painoarvion (4,5 kg) ja pitkään jatkuneiden, mitään aikaan saamattomien, kipeiden supistusten vuoksi. Ensin kohdunsuuta pehmiteltiin ballongilla, ja kun ballonki tuli ulos, sain ½ Cytotecin suun kautta.

 

Onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

Itselläni ei ole vetailukohtaa, mutta kuulemani mukaan luomu-supistukset eivät ole niin kipeitä kuin käynnistetyt. Toivon todella, että jos vielä joskus lapsia saan, synnytystä ei tarvitsisi käynnistää.

 

Onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

Onnistui. Ballongista ei ollut paljoa hyötyä (vajaassa vuorokaudessa kohdunsuu avautui 1 cm:stä 2 cm:iin), mutta säännölliset supistukset alkoivat 2,5 tunnin päästä Cytotecin otosta, ja 8 tunnin päästä supistusten alkamisesta poika oli jo maailmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten synnytyksesi käynnistettiin?

Ensimmäisen kerran sain perjantaina yhden cytotecin murusen alakautta, sen jälkeen maanantaina (42+0) aloitettiin käynnistely osastolla. Murusia annettiin tiistai päivään asti (3krt päivässä), jolloin synnytyksen katsottiin käynnistyneen. Käynnistystä tehostettiin kalvojen puhkaisulla ja oksitoonilla vielä salissa ja vauva syntyi keskiviikkona aamulla 42+2.

 

Onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

Voisin ainakin uskoa näin. Omalla kohdallani kun todella kipeät supistukset alkoivat jo silloin perjantaina ja jatkuivat keskiviikolle. Tätä kipua vielä lisäsi se, kun supistukset olivat todella kovia eikä synnytys edistynyt ja päätettiin laittaa tippaa, jolloin kivut kovenivat vielä enemmän.

 

Onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

Onnistui. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten synnytyksesi käynnistettiin?

Synnytys käynnistettiin sikiön kasvun pysähtymisen vuoksi rv 40+1. Menin aamulla osastolle käynnistykseen ja sain Cytotecia suun kauttta. Ensimmäisenä päivänä sain 1/4 tabletin murusen aina kerrallaan ja kolme kertaa päivässä. Ensimmäisenä päivänä tuli lähinnä vain kivuttomia supistuksia. Rv 40+2 sain 1/2 tabletin Cytotecia yhä suun kautta. Ehdin saada kaksi annosta ennen kuin kipeät, säännölliset supistukset käynnistyivät iltapäivällä n. klo 14. Lapsivedet menivät rv 40+3 n. klo 02.00 ja vauva syntyi aamulla klo 8.01.

 

Onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

Itsellä kokemusta vain käynnistetystä synnytyksestä eli ei ole vertailukohtia. Itsellä supistukset alkoivat ihan siedettävillä supistuksilla pikkuhiljaa, mutta vesien menon jälkeen supistukset muuttuivat ihan eri luokkaan! Kipu oli todella kovaa ja supistukset voimakkaita.

 

Onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

Kyllä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

- miten synnytyksesi käynnistettiin?

 

Käynnistely aloitettiin rv 39+6 ballonkilaajennuksella ja kun ballonki sitten poistui itsekseen aamulla rv 40+0 niin puhkaistiin kalvot ja aloitettiin oksitosiini ensin 12ml/h ja puolen tunnin päästä nostettiin 24ml/h. Käynnistyksen syynä oli lapsiveden vähyys (sitä tosiaan oli vähän, kalvojen puhkaisun jälkeen ei näkynyt mitään), heikohkot virtaukset ja vauvan kasvun pysähdys.

 

- onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

 

Ei ole aiempaa kokemusta joten paha vertailla, mutta kyllähän se sattui aivan järjettömästi ennen epiduraalia ja lopussa paine yltyi niin kovaksi että sattui puudutuksesta huolimatta. Mulla kuitenkin oli supistuksissa loppuun asti aivan selkeät välit, vaikkakin jossain vaiheessa se hikinen kaks minuuttia ei kyllä tuntunut varsinaisesti väliltä. Synnytys myös eteni melko nopeasti (virallinen kesto 6h 53min) joka on kuitenkin aika nopea ensisynnyttäjäksi, niin voi toki olla että ne olis olleet kovempia kuin luonnollisesti alkaneet.

 

- onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

 

Jep, meni ihan suunnitelmien mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käynnistettiin niillä tableteilla ja myöhemmin oksitosiinilla.

 

En osaa verrata ovatko voimakkaampia vai eivät, koska ei ole kokemusta muunlaisesta synnytyksestä. Supistukset alkoivat klo 18.30 ja lapsi syntyi 02.06, että ei tarvinnut kovin kauaa kuitenkaan kärvistellä.

 

Eka tabletti ei, mutta tokan jälkeen meni jo vedet ja heti siitä sitten saliin vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten synnytyksesi käynnistettiin?

rv 41+5 Cytosecilla. Lisäksi salissa vauhditettiin hommaa oksitoniinilla.

 

Onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

Ei ole vertailukohtaa, mutta kyllähän se helevetisti sattui. Sain kipupiikkejä jo osastolla kun oli kauheet tuskat. Ja olin tuolloin ehkä 2 cm auki jos sitäkään...

 

Onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

No ei. 2 ekaa päivää Cytosecia otettiin suun kautta, kolmantena päivänä laitettiin kohdunsuulle. Tuolloin ehdin saada vain aamuannoksen, kun vedet vihdoin menivät iltapäivällä. Eli kolmen päivän käynnistelyn jälkeen... Lapsi syntyi rv 42+0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alotettiin synnytyksen käynnistäminen 41+6 kun oli korkea verenpaine ja laitettiin cytotecia neljän tunnin välein paitsi yöllä ja sitä kesti neljä päivää eikä mitään tapahtunu. sit alko supistukset ja eteni tosi nopeesti ja kun menin synnytysosastolle koska supistukset niin kovia ja piti saada kipu lääkettä niin ei menny ku pari tuntia ja supistukset oli niin rajuja eikä niihin tullu enää edes taukoja niin joutu mennä kiireelliseen sektioon. eikä olis voinu synnyttää normaalisti niiden supistuksien takia. vaikka ne viel yritti rauhottaa ne supistukset nitrolla mut ei rauhottunu. no myöhemmin lääkäri sano et johtu siitä cytotecistä kun meni niin rajuiks supistukset. No seuraavalla synnytyksellä ei kyllä käytetä käynnistystä koska se oli jo vaarallista vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensin sain cytotecia suun kautta yhtenä päivänä pari murusta. Ne eivät vielä käynnistäneet synnytystä. Seuraavana päivänä sain muistaakseni 3 puolikasta cytotecia (kirjoitetaanko noin?) ja synnytys lähti käyntiin. Lisäksi synnytystä vauhditettiin salissa kalvojen puhkaisulla ja myöhemmin oksitosiinilla.

 

Ei ole vertailukohtaa kivuliaisuudessa, mutta kaikilta, joilla on, olen kuullut, että käynnistettynä supistukset ovat kipeämpiä. Ja voin hyvin uskoa sen, koska ne alkoivat heti tosi kipeinä eli keho ei ehtinyt hiljalleen tottua niihin. Supistukset olivat siis heti alkuun (kipuasteikolla 1-10) luokkaa 10, mutta aluksi olivat lyhyempiä ja pitenivät sitten hiljalleen.

 

Eka käynnistysyritys siis tuotti tulosta, muttei heti ensimmäisenä päivänä ja muutenkaan synnytys ei edennyt vauhdilla, vaan synnytyksen kesto oli melkein vuorokauden. Vauva syntyi rv 42+0.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin synnytys rv 37+0 raskausmyrkytysoireiden takia.

Ensin kävin aamulla neuvolassa ihan kontrollitarkastuksessa. Huonontuneen yleistilan takia lähettivät mut äitiyspolille, jossa muutenkin oon käynyt tarkistuksissa. Tekivät siellä päätöksen käynnistyksestä ja siirsivät synnytysvuodeosastolle odottelemaan. Samaisena päivänä sain 3 kertaa emätinkapselin synnytyksen käynnistymiseksi. Yöllä alkoi supistella, mutta mitään ei tapahtunut. Aamulla lääkärikierrolla tehtiin päätös oksitosiinitipasta, jonka takia siirryin synnytysssaliin odottelemaan. Yleensä tuo tippa käynnistää synnytyksen nopeasti, mutta mä olin 8 tuntia tipassa eikä mitään tapahtunut. Sain valita puhkaistaanko kalvot sen jälkeen heti vai menenkö osastolle nukkumaan yön ja palataan aamulla asiaan. Valitsin nukkumisen kun olin jo aiemman yön valvonut suppareiden takia. Kolmantena päivänä puhkaistiin kalvot ja poika syntyi iltapäivällä. En usko, että supistukset olivat yhtään sen tujumpia kuin luonnollisestikaan käynnistyessä. Tosin esikoinen kyseessä, joten mulla ei ole vertailukohtaa. Mutta hyvin selvisin ja sen verran positiivinen fiilis jäi, että mielelläni menen synnyttämään vielä uudelleenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin synnytys vauvan suuren kokoarvion ja seisahtuneen tilanteen vuoksi (olin 3 cm auki 1,5 viikkoa ja nukkumatta lähes saman ajan).

 

Ekana päivänä sain kaksi cytotecia, koska kohdunkaulaa oli vielä sentti jäljellä. Aiheuttivat lieviä supistuksia jotka kuitenkin pehmittivät ja lyhensivät kaulaa.

Olin yön osastolla ja seuraavana aamuna puhkaistiin kalvot. Säännölliset voimakkaat supistukset alkoivat 10 minuuttia kalvojen puhkaisusta ja tyttö syntyi 4,5 tuntia myöhemmin. Supistukset olivat samanlaisia tai ehkä vielä kipeämpiä kuin esikoisen kanssa, jonka synnytys käynnistyi vesien menolla. Tässä synnytyksessä tuo jäljellä oleva kohdunkaula toi omat haasteensa, koska epiduraalia ei voinut laittaa ennenkuin kaula oli täysin hävinnyt (1 h) aloituksesta ja olin sen tunnin kyllä tosi kipeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voiko joku kertoa minulle miten voin kännistellä tätä raskautta rv 37+4.. on niin tukala olo ja mikään ei oikein auta. vasen kylki särkee ja vihloo ku olen seisolteen´. en voi enää tehdä mitään ku nukuttua ei saa ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No voihan niitä erinäisiä kotikonsteja, eli seksiä, saunaa, siivousta yms kokeilla, mutta ei kai kukaan varsinaisesti tiedä miten se sitten käyntiin lähtee. Jotain akupunktiopisteitäkin voi painella käynnistämisen nopeuttamiseksi, mutta sekin saattaa olla, että auttaa vasta kun on jo vähän paikat kypsynyt. Tukalaahan se valitettavasti on usein noilla viimeisillä viikoilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

- miten synnytyksesi käynnistettiin?

Cytotec, omat supistukset eivät edistäneet synnytystä ja ne keskeytettiin edeltävänä yönä. Cytotec x 2 ei tehnyt muuta iloa kuin kipua, joten salissa pistettiin vielä oksitosiinitippa. Vedet olivat menneet n. 36 h ennen ensimmäistä Cytotecia.

 

- onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

Minulla oli ns. omia supistuksia n. 30 h ennen niiden keskeyttämistä lääkkeellä, sitten siitä n. 6 h eteenpäin aloitettiin Cytotec. Molemmat olivat kyllä kamalia, mutta Cytotecin "ansiosta" supistukset tulivat jatkuvina 2-3 supistuksen huippuna, joiden välissä ei ollut kunnollista taukoa.

 

- onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

Paha sanoa, mutta luultavasti vasta oksitosiini oikeasti edisti synnytystä, Cytotecin avulla saatiin pelkkiä kamalia supistuksia, mutta ne eivät edistäneet tilannetta.

 

- kuinka kauan sairaalassa yritetään käynnistää, ennen kuin sitä siirretään?'

Tähän viiva, tulehdusarvot olivat sitä luokkaa, että homma hoidettiin oksitosiinilla loppuun.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

- miten synnytyksesi käynnistettiin?

Cytotec murusella yliaikaisuuden, mun verenpaineen nousun ja turvotuksen vuoksi rv41+5.

 

- onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

Ainakin itse sanon, että käynnistetty sattui paljon enemmän kuin toinen. Toisesta en edes tajunnut että synnytys oli käynnistynyt, kun supistukset eivät repineetkään minua kahtia.

 

- onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

Onnistui. Ekasta murusesta käynnistyi, eikä lisää laitettu. Kivusta oksentaminen kertoi tarpeeksi. Myöhään illalla sain epiduraalin, jonka seuraksi laitettiin oksitosiini tippumaan varmuuden vuoksi.

 

- kuinka kauan sairaalassa yritetään käynnistää, ennen kuin sitä siirretään?'

En tiedä muuta kuin mitä siskoni kohdalla oli. Aamusta asti yrittivät ja yöksi lopetettiin. Yön aikana kuitenkin poika päätti syntyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. miten synnytyksesi käynnistettiin?

--> käynnistystapoja on (kai?!) useita

 

2. onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

--> eli kun ne eivät luonnollisesti alkaneet, niin lääkkeellisesti avustettuna ovat kivuliaampia

 

3. onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

 

1. ballongilla avattiin kohdunsuuta, salissa sitten oksitosiinia tipalla.

 

2. Ei voi tietää kun oli ensimmäinen. Mutta tuota edeltävät supparit eivät olleet mitään verrattuna oksitosiinimarinaadiin...

 

3. kyllä ja ei. Ballonki avasi kohdunsuuta, supistusten määrä ei lisääntynyt, oksitosiini ei auttanut kuin sen verran, että kohdunsuu laskeutui +3 -asemista +2- asemiin... :rolleyes:

 

Lopputulemana käynnistys ei onnistunut ja poika syntyikin sektiolla. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalla kohdallani synnytystä aloitettiin käynnistämään kun viikkoja oli kasassa tasan 42

1) lääkäri "kouri" kohdunsuuta kun se kuulemma voisi auttaa, oli epämiellyttävää mutta ei tulosta

2) puolikas cytoteciä kohdunsuulle, aiheutti kivuttomia supistuksia mutta ei muuta

3) cytotecin kanssa pelleiltiin yhteensä kolme päivää. Kätilöksi oli joka päivä sitä mieltä että synnytys voi alkaa millä hetkellä hyvänsä koska supistukset oli voimakkaita, mutta edelleen kivuttomia

4) 42+3 päivänä saliin jossa puukotettiin kalvot, kohdunsuu ei edelleenkään yhtään auki. Ei tulosta

5) oksitosiinitippa laitettiin ja hirveät tauottomat supistukset alkoivat. Paikat tosin eivät juuri auenneet ennen kuin vihdoin ja viimein sain epiduraalin

6) lapsi syntyi 42+4 päivänä täysin keinotekoisilta supistuksilla, synnytys kesti muistaakseni n. 14 tuntia täysin nollasta sataan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin raskausmyrkytysepäilyn takia. Sain 1/4 cytotecin suun kautta, ja just ku hoitaja tuli tuomaan toista murusta (en ehtinyt siis sitä syömään sit ikinä)meni vedet. Tää oli ensimmäinen synnytys, ja nyt on alkanu pyöriin päässä ajatukset mahdollisesta seuraavasta synnytyksestä :grin: Ei mulle siis ihan hirveitä traumoja jääny, mutta sanotaan ny niin että toivon totisesti että jos joskus vielä raskaaks tulen ja sit kun synnyttää pitäs, ettei vaan jouduta käynnistään. Kipu ei oo se syy siihe, en mä sitä pelkää. Mutta se ettei saa olla kotona, tutussa paikassa, "kärsimässä" niitä ensimmäisiä tunteja, ja ku tavallaan oli ihan yksin. Vaikkei ollukka. Hyih. Ja tietysti riskit siihen että kaikki ei suju niin kuin pitäs, on suuremmat käynnistetyssä. Voin sanoo että oli kyllä onnee matkassa, ku meni ihan suht hyvin kaikki itellä sit loppujen lopuks.

 

Tiedän että voi olla niin tai näin, mutta ihan uteliaisuuttani haluisin tietä että miten teillä joilla ensimmäinen on käynnistetty, on seuraava(t) synnytykset alkanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin synnytys rv42+0 yliaikaisuuden vuoksi sekä kohonneiden verenpaineiden. Klo 11:25 puhkaistiin kalvot ja koska lapsivettä ei alkanut valumaan, laitettiin oksitosiinitippa. Lapsivesi tuli vasta seuraavana aamuyönä ja poika syntyi samana aamuna 06:35 eli 19h 10min siinä kesti. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakkosen kohdalla synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla rv 39+2. Syynä käynnistykseen oli raskaushepatoosi. Säännölliset supistukset alkoivat heti ja olivat heti kunnolla kipeitä, joten semmosta "totutteluvaihetta" ei ollut. Reilun puolentoista tunnin päästä vauva olikin jo maailmassa. Hyvä mieli jäi synnytyksestä. Supistukset eivät olleet kipeämpiä kuin esikoisen kohdallakaan, mutta alkoivat tosiaan heti voimakkaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka käynnistettiin 39+4 raskausmyrkytyksen takia. Toka alkoi 39+2 normaalin raskauden jälkeen vesien menolla, josta noin 4 tunnin päästä alkoi säännölliset supistukset. Aika samanlaiset oli minusta tuntemukset molemmissa.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaisi kuulla lisää kokemuksia synnytyksen käynnistämisestä ballongilla. Tänään kokoarvio 3300g rvk:lla 36+ ja käynnistys olisi kahden viikon päästä lapsen suuren koon vuoksi. Paino ei ole yläkäyrällä, mutta lääkärin mielestä käynnistys ballongilla siis edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now