star

Synnytyksen käynnistys

242 posts in this topic

Näillä näkymin, mikäli mitään ei tapahdu, synnytykseni käynnistetään perjantaina.

Olisinkin nyt mielelläni kuullut vähän muilta

 

- miten synnytyksesi käynnistettiin?

--> käynnistystapoja on (kai?!) useita

 

- onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

--> eli kun ne eivät luonnollisesti alkaneet, niin lääkkeellisesti avustettuna ovat kivuliaampia

 

- onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

 

- kuinka kauan sairaalassa yritetään käynnistää, ennen kuin sitä siirretään?

 

 

 

star ja Tintti rv 40+4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minut laitettiin käynnistykseen rv 42+2 pelkästään yliaikaisuuden takia. Menin sairaalaan aamupäivästä, koska lääkäri ehtisi paikalle vasta kierron jälkeen. En siis ollut aamupala-aikaan vielä potilaana, mutta lounaan sain kyllä :) Muistaakseni minut laitettiin ensin käyrille joksikin aikaa - siis sellaiseen mahan ympäri tulevaan kuminauhaan jossa on jotain sensoreita ja piuhoja. Siinä näkyy kai sikiön sydänäänet, liikkeet ja mahdolliset supistukset. Tämä kun oli tehty (ja lounas syöty) ehti lääkäri paikalle. Sain kohdunsuulle palasen jostain tabletista (luultavasti Cytotec). Sitten piti maata paikallaan taas jonkin aikaa, minkä jälkeen sain olla normaalisti. Mitään ei tapahtunut, joten seuraavan kerran homma toistui n. neljän tunnin kuluttua. Viimeisen kerran tämä olisi tehty kahdeksalta, ja jos sittenkään ei olisi mitään tapahtunut niin olisi yöksi pidetty taukoa ja taas aamusta uudestaan.

 

Toinen lääkeannos kuitenkin aloitti supistukset muistaakseni tunnin kuluttua sen laitosta ja n. kahden tunnin päästä oli jo säännöllisiä, kipeitä supistuksia. En osaa verrata "normaaleihin" supistuksiin, koska raskaus oli ensimmäinen. Väittäisin kuitenkin, että luonnostaan ei tulisi niin tiheään supistuksia heti. Supistukset olivat koko ajan parin minuutin välein, eikä tosiaan tuntunut kivalta.

 

Synnytys eteni melko nopeasti, yhdeksän aikoihin pääsin synnytyssaliin ja kymmenen jälkeen sain epiduraalin. Sen jälkeen jouduttiin laittamaan oksitosiinitippa, koska supistukset ilmeisesti lakkasivat tai ainakin harvenivat liikaa (en enää muista tarkkaan). Vauva syntyi lopulta ennen aamukahta.

 

Koen, että avautumisvaihe oli nopeampi ja supistukset kipeämpiä kuin olin ennakoinut. Mahdollisesti tämä johtui käynnistyksestä. En ollut fyysisesti ollenkaan valmis siihen, ja käynnistys lähti kohdunsuun kannalta ihan nollatilanteesta. Vauva ei ollut vielä edes laskeutunut. Seuraavalla kerralla aion vaatia vähän enemmän perusteluja siihen, miksi käynnistetään. Nyt jäi sellainen kuva, että mentiin ihan vaan kalenterin mukaan - vauvalla ei ollut yhtään mitään hätää ja istukkakin oli täysin kunnossa vielä. Eihän se tietysti ole niinkään, että pitäisi odottaa vaikeuksia, mutta minusta olisi vielä voinut pari päivää odottaa rauhassa ja katsella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla käynnistettiin 41+2 raskausmyrkytysepäilyn sekä vauvan vähien liikkeiden takia. Minulla käynistettiin cytotec (en tiedä miten kirjoitetaan) pillereiden avulla ja ne laitettiin suoraan alapäähän. (niintä voi kyllä ottaa kuulema suun kauttakin) Pillerin laiton jälkeen piti maata 30 minuuttia paikallaan. Ja neljän tunnin välein niitä laitettiin. Minulla kolmas tabletti käynnisti synnytyksen ja siitä 3 ja puolen tunnin päästä neiti oli jo maailmassa.

Minulle sanottiin, että kaksi päivää käynnistetään niiden kanssa ja sitten arvioidaan tilanne ja pahimmassa tapauksessa olisi pidetty väli päivä ja sitten aloitettu taas.

Kivuista en osaa sanoa oliko ne kovemmat tai mitä kun esikoinen oli kyseessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun synnytykseni käynnistettiin hepatogestoosin takia viikoilla 36+5. Käynnistys aloitettiin puolenpäivän aikoihin oksitosiinitipalla, jota pikku hiljaa lisättiin ja tunnin päästä puhkaistiin kalvot. Olin saliin mennessä 3-4 cm auki, mutta vaikka supistukset olivat kovia, en auennut lisää, sillä en osannut rentoutua. Epiduraalin avulla saatiin sitten nopeasti paikat 10 senttiin asti auki ja lapsi syntyi illalla klo 18.30.

 

Synnytys oli siis nopea (mutta kaikinpuolin hallittu), vaikka käynnistys olikin vain yritys. En osaa sanoa, miten kauan käynnistystä olisi jatkettu, ellei kalvoja olisi puhkaistu. Kun kalvot puhkaistiin, lääkäri sanoi, että seuraavan 24 tunnin sisällä lapsi syntyy tavalla tai toisella. Myöskään supistusten kovuudesta en osaa sanoa, koska minulla ei ole vertailupohjaa muuhun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- miten synnytyksesi käynnistettiin?

Päädyin sairaalaan perjantai iltana lapsiveden tihkumisen takia, viikkoja oli 40+1. Jäin sairaalaan sisälle ja perjantaina ei tehty mitään. Lauantaina sitten olin käyrillä tasaiseen tahtiin ja siinä sitten spekuloitiin aloitetaanko käynnistys lauantaina vai sunnuntaina. Päädyttiin lauantaihin ja sain sytotec-pillerin kohdunsuulle (vai oliko murunen en tiedä) noin puoli kuusi illalla. Seitsemän aikoihin alkoi supistella ehkä noin 10-15 min välein.

 

- onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

En tähän osaa vielä sanoa mitään kun oli ensimmäisestä kysymys. Palaan astialle tuossa myöhempänä ;)

 

- onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

Onnistui. Supistukset jatkuivat, vaikka kätilö olikin sitä mieltä että ensisynnyjällä menee se 10-15 tuntia että tapahtuu mitään...

Yhdeksältä illalla laittoi mut käyrille ja tunnin siinä olin. Se oli aika tuskaa, kun piti olla paikallaan ja supistuksia tuli. Tuska tuli siitä, että oli tukala olo ja en uskaltanut liikkua käyrän takia :huh:

Puoli yhdeltätoista sain Petidiini piikin, jotta saisin nukuttua, mutta se taisi vauhdittaa synnytystä ja kahdentoista aikoihin olin jo täysin auki. Silloin vasta kätilökin tajusi ja siirryttiin synnytyssaliin ja soitin miehelle, että tuliko paikalle. Tyttö syntyikin sitten vähän vaille yksi yöllä. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnytys käynnistettiin rv 40+5 lapsen suuren koon vuoksi.

 

Aamulla puhakaistiin kalvot klo 9. Supistuksia alkoi tulemaan, mutta ne eivät ollet kipeitä. Noin klo 13 mulle laitettiin oksitosiinitippa, jolla saatiin aikaan supistuksia. Noh, erinäisten vaiheiden jälkeen poika oli maailmassa klo 18.04.

 

Synnytys oli siis ensikertalaiselle nopea. Mutta en kokenut, että se olisi ollut mitenkään kivuliaampi, kuin ei käynnistettynä. Siis mitään kammoa siitä ei jäänyt, oikeastaan ihan hyvät muistot jäi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
- miten synnytyksesi käynnistettiin?

--> käynnistystapoja on (kai?!) useita

 

Synnytys käynnistettiin 40+3 vähäisen lapsiveden + sydämen rytmihäiriöiden takia (vauvan siis). Aloitettiin 1/4 sytotec-tabletilla joita sain kahdesti ensimmäisenä päivänä ja vielä illalla puolikkaan tabletin. Sitten puolikkaita tabletteja seuraavana päivänä kahdesti kunnes päätettiin että käynnistys lopetetaan ja mietitään sektiota aamulla. Synnytys kuitenkin käynnistyi yöllä.

 

- onko totta, että käynnistetyssä synnytyksessä supistukset olisivat jotenkin voimakkaampia?

--> eli kun ne eivät luonnollisesti alkaneet, niin lääkkeellisesti avustettuna ovat kivuliaampia

 

Tähän on sikäli paha vastata, kun ainoa synnytykseni on ollut käynnistetty. Mielestäni supistukset olivat kuitenkin siedettäviä ja jälkeenpäin mietin, että jos nämä olivat "pahempia" kun luonnollisesti käynnistyneet supistukset, niin helpolla pääsin :)

 

- onnistuiko ensimmäinen käynnitysyritys?

 

Onnistui, vaikka ei olisi lopulta pitänyt :) Tyttö syntyi 40+6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kummatkin käynnistetty yliaikasena. Ekalla kertaa lapsiveden vähyyden vuoksi ja toisella kertaa rv 41+1 sen takia, kun kukaan ei uskonut, että se itekseen sieltä tulee ja pääsiäinen oli tulossa. Eipähän tarvinut sillon sitten käynnistää.

 

Kummatkin käynnistettiin cytotecilla, jotka napsin suun kautta. Ekalla kertaa ehdin saamaan 3 nappia neljän tunnin välein, ennenkun tapahtu jotain (eli meni lapsivedet) ja tokalla kertaa 2 nappia (taas neljän tunnin väli) ja sitten alkoi supistukset. Eli kummallakin kertaa on lähtenyt ekana päivänä käyntiin. Ekalla kertaa se 3:s nappi oli päivän viimeinen ja seuraavana aamuna olisin saanut sitten lisää.

 

Ekalla kertaa lapsiveden menon jälkeen alkoi vaan tasainen jomotus, joka yhden kätilön mukaan ehkä johtui käynnistyksestä. Sen jälkeen sainkin sitten jo puudutuksen, joten supistukset kun alkoi sen jälkeen, niin niistä ei ole mitään hajua ja synnytys oli kivuton.

 

Tokalla kertaa synnytys alkoi supistuksilla (ei niitä kipeiksi voinut sanoa, mutta sellaisiksi, joista tiesi kyllä että tosi on kyseessä ja hiki pukkas) jotka tulivat heti sellaisilla väleillä, että just ehdin istumaan edellisen loputtua, kun taas piti nousta. Puoli tuntia ehti näitä tulla, kunnes matkalla synnytyssaliin meni vedet. Siitä lähtien ei sitten ollutkaan seuraavaan tuntiin ollenkaan mukavaa ja nyt voi jo sanoa, että synnytys sattui. Supistuksista katosi se pienikin väli, mikä oli ollut ja lisäksi ne voimistuivat varmasti 1000 kertaisiksi. Onneksi sitä ei kestänyt kuin tunnin ja sitten sain puudutuksen.

 

Luulen, että luonnollisesti lähtevä synnytys on hellävaraisempi, ellei sitten ole ihan kamalan nopea. Sillä mulla kun on vesien menon jälkeen näköjään aina (noi 2 kertaa :lol: ) pistänyt tuollaisen jatkuvan supistuksen päälle, mikä ei tokalla kertaa ollut lainkaan mukavaa. Jos supistuksissa olisi joku väli, niin ne olisi huomattavasti helpompi kestää. Tuli huomattua tokan synnytyksen aikana.

 

No toivon, että vielä tulis se lunnollisestikin käynnistynyt, niin ois hauska tietää, että kuinka vesienmenon jälkeen kävis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun synnytykseni käynnistettiin 42+2 yliaikaisuuden vuoksi. Melkein samat sanat kuin Miinasella, paitsi että pääsin synnytyssaliin kolmen aikaan iltapäivästä. Eli siihen asti just niinkuin hänelläkin.

 

Tosiaan, kalvot puhkaistiin kolmen aikaan. Melkein heti alkoivat kovat supparit, ja joskus kuuden aikaan tuli jo itkunsekaista huutoakin. Seitsemältä sain ensimmäisen satsin epiduraalia, sitten mut laitettiin muistaakseni oksitosiinitippaan ja taas lisää epiduraalia...

 

Siinä sitä kärvisteltiin mutta mulla kävi hyvä tuuri kun aukesin sen verran nopeasti, eli käynnistykseksi mielestäni suht nopeaan mentiin kun miettii että olin käynnistykseen lähtiessä auki yhdelle sormelle ja kaulaakin oli vielä jäljellä vaikka kuinka...

 

En edes tiennyt oikeista suppareista ennenkuin niitä alkoi tulemaan synnytyssalissa- ne kyllä sitten olivat todella kivuliaita, vaikka miehen mielestä kestin tosi kauan ennekuin sain epiduraalia.

 

Sillä tavalla onnistuttiin, että ponnistusvaiheeseen asti kaikki kulki kuin unelma. Sen jälkeen vauva kääntyikin virhetarjontaan ja minä jouduin sektioon mutta se on ihan toinen tarina :blink:

 

Käsittäkseni synnytyksen voi käynnistää jollakin suun kautta annettavalla tabletilla ja sitten Cytotecilla( mikä vissiin on yleisintä).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käsittäkseni synnytyksen voi käynnistää jollakin suun kautta annettavalla tabletilla ja sitten Cytotecilla( mikä vissiin on yleisintä).

 

Mä ainakin vetelin cytotecia suun kautta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käsittäkseni synnytyksen voi käynnistää jollakin suun kautta annettavalla tabletilla ja sitten Cytotecilla( mikä vissiin on yleisintä).

 

Cytotecia sekin on. Joissain paikoissa vaan annetaan suun kautta ja joissain tuupataan toiselle suulle. :P SATKS:ssa suositaan tuota suunkautta-juttua, ja kun kysyin syytä, niin sanoivat, että on havaittu, että kohdunsuulle laittamalla tulee enemmän syöksysynnytyksiä, mikä taas ei ole toivottavaa.

 

Ja synnytyksenhän voi käynnistää myös okstisiinitipalla ja kalvojen puhkomisella. Riippuu varmasti lähtötilanteesta, että mikä tapa kullekin valitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla maanantai aamuna meni vedet,tiistaina aamuna aloitettiin käynnistaminen cytotec muruilla,joita sain kolme päivän aikana.Pieniä supistuksia sai aikaiseksi.Keskiviikko päivänä sain synnytys salissa vielä ison satsin oksitosiinia.

Ainakin noi oksitosiini supistukset oli järkyttävän kipeät,tiedä sitten millaista se on ilman käynnistystä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin rv 38+4 raskausmyrkytyksen vuoksi. Olin ollut sentin auki jo edellisen viikon tarkastuksessa ja se oli tilanne edelleen, lapsi kuitenkin aika alhaalla. Aamukympiltä laitettiin Cytotec-murunen kohdunsuulle (eikä mun muistaaksen tarvinnu sen jälkeen levätä :huh: ), ja aamupäivällä jo käyrä näytti melko säännöllisiä suppareita, joita en kuitenkaan tuntenu. (En myöskään tuntenu harjotussuppareita koko raskauden aikana..) Yhen aikaan supparit alkoi tuntumaan, sit kun muistaakseni ennen kahta meni vedet niin muuttuivat kunnolla kipeiks. Ja tosi tiheesti tulivat, ei kauaa ehtiny välissä hengähtää. Neljältä sanoin että nyt kaipaisin muutakin lievitystä kuin suihku, sillon supparia tuli jo toisensa perään, oisko muutaman minsan tauko ollu välissä..

 

Ilokaasulla pärjäilin jonnekin puol seiskan korville muistaakseni jolloin sain epiduraalin, joka sit veikin kivulta pahimman terän mutta ponnistamisen tarve oli silti. Iltaysiltä syntyi ihana poikavauva, joten suht nopea ensisynnytys, en sitten tiedä johtuiko tuosta käynnistyksestä. Ite koin kuitenkin että oli hyvä kun eteni noin nopeasti, ainakin ajatuksena tuntuu rankemmalta kärvistellä monta vuorokautta suppareiden kanssa vaikka tulisivat harvemminkin.. Nyt tuntui että kunto riitti tuohon rutistukseen kun ei ikuisuuksia kestänyt. Mutta vaikea sanoa millanen ois synnytys ollu ilman käynnistystä. Ilmeisesti olin kuitenkin siihen melko valmis, kun noin helpolla lähti ekasta murusta.

 

Supistukset oli kipeitä kyllä mutta hyvän ja oikein ajotetun kivunlievityksen ansiosta en pitäny niitä mahdottomina kestää. Jos seuraavan kerran sattuu vähemmän niin pelkästään positiivista, jos yhtä paljon niin tiedän että siitä selviää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun synnytystä käynnisteltiin lapsiveden vähyyden takia. Laitettiin Cytotecia emättimeen ja otin myös suun kautta. Olin myös useamman kerran oksitosiinitipassa. Viimein puhkaistiin kalvot ja samanaikaisesti laitettiin oksitosiinitippa, mutta sekään ei tuottanut tulosta vaan päädyttiin sektioon.

 

Käynnistelyyrityksiä oli useita, mutta ilmeisesti kohdun suuni oli niin kypsymätön, että mikään ei tuottanut tulosta. Eli minulla ei ollut syöksysynnytystä, vaikka kai sekin on mahdollista, jos paikat ovat jo valmiiksi kypsähköt ja etenkin jos ei ole ensisynnyttäjä.

 

Minulle lääkäri sanoi, että kalvojen puhkaisu on viimeinen keino synnytyksen käynnistelyyn. Kalvojen puhkaisusta pari vuorokautta ja lapsen on oltava kohdun ulkopuolella. Ymmärsin, että se on lopullisin käynnistelykeino.

 

Kätilöt minua siinä käynnistelyrumbassa muistuttivat, että synnytystä ei voi käynnistää vaan sitä käynnistellään. Ja ne toimet sitten toivottavasti johtavat synnytyksen käynnistymiseen. Nyt on omakohtaista kokemusta, että vauva ei synny ennenkuin se on valmis. Synnytystä ei voi käynnistää lääketieteellisesti vaan äidin ja lapsen pitää olla valmiina, jotta synnytys käynnistyy ja lapsi syntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys käynnistettiin koska synnytys ei parin vuorokauden odottelun jälkeen edennyt. (Lapsivedet olivat menneet ja supisteli myös, mutta mitään ei tapahtunut kohdunsuulla.)

Mulle laitettiin oksitosiinitippa, jolla synnytys virallisesti käynnistettiin. Tipan laittamisen jälkeen homma lähti tosissaan vauhtiin ja pikkuhiljaa supistukset muuttuivat aika rajuiksi. Koska mulla ei ole kokemusta kuin tuosta yhdestä synnytyksestä, on kipuja vaikea verrata.

Tipan laiton jälkeen kului 9 tuntia ja lapsi syntyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko käynnistely johtaa keisarileikkaukseen? Ja montako päivää käynnistely voi kestää? Missä vaiheessa tietää kutsua miehen paikalle jos asiat eteneekin nopeesti?

Itselläni raskaushepatoosi todettu ja viikon sisään tiedän aletaanko käynnistelemään. Tällä hetkellä viikkoja 33. Onkohan liian aikaista ajatella käynnistystä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

LilleriLalleri, siis sektioon voidaan joutua ihan normaaleista syistä eli esim. mun tapauksessa koska lapsi kääntyi kasvot ylöspäin ja jäi jumiin, sydänäänet laskivat. Voidaan myös joutua sektioon jos käynnistyksestä huolimatta ei paikat avaudu tarpeeksi nopeasti eli kalvot on jo puhkaistu ja vedet menneet mutta koska lapsivedet on jo menneet niin lapsi pitää tietysti suht.pian saada ulos...

 

Kyllä mä ainakin halusin että mies on koko ajan mukana :) Kun ei koskaan tiedä vaikka ei kestäis kauaakaan ja synnytys oiskin nopsa.

 

Älä pelkää etukäteen, sektioon joutuu vaan murto-osa käynnistetyistä- Mullakin oli huonoa tuuria matkassa...

 

Haleja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikä sektiota todella kannata pelätä! Synnytys se on siinä missä alakauttakin. Eikä sektioon joutuminen ole kiinni mistään huonosta tuurista (anteeksi neiti.aurinko, suhtaudun sektioon vähän henkilökohtaisesti). On hienoa, että on mahdollisuus synnyttää myös sektiolla, vältytään monelta ikävältä asialta.

 

Minä ainakin menisin sektioon milloin vain uudelleen (toista vauvaa en kyllä vielä haluaisi :rolleyes: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko käynnistely johtaa keisarileikkaukseen? Ja montako päivää käynnistely voi kestää? Missä vaiheessa tietää kutsua miehen paikalle jos asiat eteneekin nopeesti?

 

Juu ei se käynnistys siihen vaikuta mitenkään mahdolliseen sektioon. Itsellä myös oli kokoajan sektiomahdollisuus kummittelemassa lapsen sydänongelmien vuoksi. Alakautta kuitenkin lopulta syntyi.

 

Käynnistelyhän voi kestää hyvinkin monta päivää, riipuen siitä miten kypsät paikat ovat.

 

Minä kutsuin miehen paikalla siinä vaihessa kun kätilö sanoi et ruvetaan valmisteleen mua saliin. Miehellä kesti siis ajaa paikalla n. 10min. Varoittelin kyllä miestä siinä vaiheessa jo kun supistukset tuli säännöllisesti n.7min välein.-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tietääkseni käynnistetty synnytys johtaa useimmin sektioon, kun normaalisti alkanut. Näin mulle ainakin kätilöt sanoivat. Enemmän tulee virheasentoja, sydänääniongelmia ja imukupin käyttöä. Itsellä on kummatkin synnytykset käynnistetty ja ekalla kertaa sektiopäätös ehdittiin tehdä (syynä sydänäänet ja pään virheasento), mutta saliin asti ei keretty, kun poika päätti sittenkin tulla alakautta.

 

Tokalla kertaa vietin taas synnytyksen kahden lääkärin valvonnassa, kun sydänäänet temppuilivat. Sektiopäätöstä ei ehditty tälläkertaa tehdä, vaan lääkäri tuli siihen tulokseen, että nopeammin saadaan lapsi ulos imukupilla. Mulla siis on kummassakin synnytyksessä ollut noita "tyypillisiä" ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun synnytys käynnistettiin rv37+6 raskausmyrkytyksen takia. Käynnistysyritykset Cytotec-tableteilla suun kautta klo 10, 14 ja 18. Tässä pikaisesti mun käynnistetty synnytys:

 

Klo 10 eka tabletti. Ei vaikutusta.

Klo 14 jälkeen 4 minuutin välein supistuksia, kohdunsuu kahdelle sormelle auki. Ei kivunlievitystä.

Klo 18 kolmas tabletti. Hieman kipeämpiä supistuksia. Aukesin kolmeen senttiin. Ei kivunlievitystä. (kun ei kipujakaan pahemmin..)

Klo 20 lääkäri päättää, että kalvot puhkastaan.

Klo 20.45 kalvot puhkastaan synnytyssalissa, josta alkaa HYVIN kipeät supistukset 1-2 minuutin välein. Ilokaasua.

Klo 21.30 epiduraalin laitto, joka selvästi auttaa kipuihin.

Klo 22.30 kohdunsuu 8 senttiä auki. Todetaan, että vauva on nenä eteenpäin, eli selkä mun selkää vasten. Päätetään kuitenkin, että vauva mahtuu tulemaan alakautta.

Klo 23 ponnistusvaihe alkaa.

Klo 23.17 7 pisteen tyttö syntyy.

 

Eli hyvinkin nopea synnytys ensikertalaiselle. Papereissa lukee, että synnytyksen kokonaiskestoksi laskettiin 4 h 24 min, josta ponnistusvaihe 17 min. Ponnistusvaihe olikin yhdessä hujauksessa ohi (vaikka sattu niin p--aljon.)

 

Lääkäri oli tuossa kahdeksan maissa ensin sitä mieltä, että nukutaan yö ja jatketaan seuraavana päivänä. Mutta mä ja kätilö oltiin sitä mieltä, että nyt käynnitykset sai riittää. :)

 

Toista kertaa en ole vielä synnyttänyt, joten en tiedä kumpi on kivuliaampi tapa synnyttää käynnistetty vai "luonnollisesti alkanut".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään tietoa siitä, mitkä syyt ovat riittäviä synnytyksen käynnistämiselle? Onko näissä syissä sairaalakohtaisia eroja?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään tietoa siitä, mitkä syyt ovat riittäviä synnytyksen käynnistämiselle? Onko näissä syissä sairaalakohtaisia eroja?

 

Mulla diagnosoitiin tuossa jokunen aika sitten raskaushepatoosi ja siitä lääkäri sanoi, että jos arvot ei lähe laskemaan (olen lääkityksellä) harkitaan käynnistystä. Sitä en tiedä mille viikolle se sitten osuisi. Viikkoja tällä hetkellä kasassa 33 ja risat. Viikon päästä olen jo viisaampi kun olen käynyt kontrollissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulle lääkäri sanoi aikanaan että hepatoosivauvat tuppaavat tulemaan nopeasti ulos..tai siis että käynnistys "puree" yleensä nopeasti. tiedä sitten pitääkö paikkaansa vai ei.

 

mulla käynnistely alotettiin sunnuntai iltana cytotecilla suunkautta, maanantaina sain 3 kertaa murusen suuhun ja tiistai aamuna laitettiin tuonne alas. toinen tabletti laitettiin alas ti päivällä ja klo 18 aikaan hulahti sillon lapsvesi -> klo 21.14 oli 9 pisteen poika pihalla. 2 vuorokautta siis meni ekasta murusesta syntymään ja viikkoja oli syntymäpäivänä 37+1.

 

mulla oli siis myös syynä tuo hepatoosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään tietoa siitä, mitkä syyt ovat riittäviä synnytyksen käynnistämiselle? Onko näissä syissä sairaalakohtaisia eroja?

 

 

Siinä mielessä on varmaan sairaalakohtaisia eroja, että jotkut lääkärit ottaa enemmän äidinkin vointia huomioon, kun toiset. Mutta missään paikassa ei varmaan ihan kepein perustein käynnistellä. Myös käynnistysajankohdalla on eroja, kun joissakin paikoissa odotellaan 42+ viikoille ja SATKS:ssa käynnistellään yleensä 41+3 tai hiukan ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now