Sign in to follow this  
Followers 0
äippä 75

Paino ja raskaus

33 posts in this topic

Taalla kaukana minut punnittiin kerran, viikolla 20 kun menin synnytyskeskukseen kirjoille, mutta ei sen jalkeen kertaakaan. Vahan silloin ihmettelin, mutta ihan jarkevaahan se oli: RD:n mahdollisuutta kun kerta jo seurattiin kuukausittain virtsakokeilla. Itse pidin painoa vahan silmalla, mutta parin viimeisen viikon aikana en itseani punninnut. Veikkaisin, etta noin 17 kiloa tuli yhteensa. Niista reilu kymmenen lahti ensimmaisen kymmenen paivan aikana synnytyksesta, ja loput kolmen-neljan kuukauden sisaan sen kummemmin laihduttelematta.

 

Jos joku lahtisi huvin vuoksi itseaan lihottamaan tuon verran saisivat sairaanhoitajat jo vahan hataantyakin, mutta kerta raskauden aikainen painonnousu on niin omaa lajiaan ja omia saantojaan noudattavaa niin turha siita on kenenkaan murehtia. Valtaosa siita on kaikenlaista nestetta (sen ensimmaisen kymmenen paivan ajan en oikein muuta tehnyt kuin imetin, vuosin verta ja juoksin pissalla), vauvasta puhumattakaan, ja jaljelle jaavat laskit ovat sitten ihan suvereenisti vararavintoa niihin alkuaikojen tohinoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkuraskaudessa paino nousi PALJON. Eka neuvolaan (8+2) mennessä oli tullut 3,3kg, ja rv 16+0 oli tullut jo 6,4kg! Nyt tuo on kuitenkin tasaantunut (nyt rv 19+0 6,7kg), vaikka nyt kai vauvalla pitäisi olla kasvuvauhti vaan kiihtymään päin. :girl_to_take_umbrage2:

 

Neuvolassa ei sanottu mitään tuosta ihan alun painonnoususta, vaan "paino ennen raskautta" kirjattiin tuo vko 8+2 paino, mikä mua rassaa ihan suunnattomasti. Oonkin pitänyt kirjaa itselleni siihen Vauvan odotus-kirjaseen, että voi sitten mahdollisen seuraavan raskauden aikaan katsoa miten tässä raskaudessa on mennyt tuo. Kirjaa pidän lähinnä siksi, että ennen raskauttakin painoindeksi oli 28, eli ei hirveästi läskikiloja passaisi tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän poikanen syntyi rv 38 ja paino mulla ehti nousta 10kg. muistaakseni ekat 15 viikkoa meni ilman painonnousua ja siitä lähtien tuli tasaisesti, loppua kohden tietty enemmän. jokaisella neuvolakäynnillä oli punnitus, mutta koskaan ei sanottu mitään lukuja paljoko painoa on tullut viikkoa kohti. ainoastaan viimeisellä käynnillä (rv 36+) terkkari sanoi, että painoa on tullut n. 1kg/vko, joka oli siinä vaiheessa kuulemma ihan normaalia. mulle ei ehtinyt tulla minkäänlaisia turvotuksia. ystäväni sai lapsen vähän yli kuukausi sitten rv 42+1 ja sanoi viimeisen viikon aikana turvotusten myötä painoa tulleen 5kg. toinen ystäväni sanoi lihonneensa jokaisessa raskaudessaan 30kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan täällä muitakin :)

 

Pakko kommentoida tuohon neuvoloiden tapaan puuttua painonnousuun. Itsellä ei ole kokemusta kun ensimmäinen raskaus mutta olin kieltämättä yllättynyt miten paljon siihen kiinnitetään huomiota. Neuvolatäti ei tosiaan omassa tapauksessani ole pahemmin moittinut mutta lääkäri kyllä piti saarnan ja kysyi vielä päivän ruokailutottumukseni (listasin sitten ruuat mitä normaalisti syön). Ymmärrän täysin että heidän tulee valvoa painonnousua raskausdiabeteksen/myrkytyksen takia mutta jostain syystä lähden aina näistä lääkärien vastaanotoilta hieman häntä koipien välissä.

 

Tarkastelin itseäni kriittisesti peilistä ja olen kuitenkin tyytyväinen siihen miltä näytän joten keskityn olennaiseen ;) Hoikka olen aina ollut joten eiköhän nuo kilot karise sitten ajan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä keskustelunaihe, jota itsekin olen paljon tässä raskauden aikana miettinyt.

 

Odotan nyt ensimmäistäni, tänään rv 37+3 ja painoa on tähän mennessä kertynyt ensimmäisen neuvolan punnituksen jälkeen yhteensä 19 kg. Eka nlakäynti mulla oli rv 8+2, jolloin olin kilon verran normaalipainostani miinuksella. Sen jälkeen painokäyrä onkin ollut nousujohteinen. Suunnilleen raskauden puolivälissä kiloja oli kertynyt 7 ekaan neuvolaan verrattuna ja rv 31+2 lisäys oli yhteensä 13 kg.

 

Tottakai mietityttää, kuinka kauan taistelen raskauskilojen pudotuksen kanssa vauvan synnyttyä, mutta toisaalta on pari syytä, miksi en ole asian takia yöuniani menettänyt. Ensinnäkin sokerirasituksessa mitatut arvot olivat th:n mukaan suorastaan esimerkilliset ja sijainen ihmetteli, miksi minut oli sinne edes laitettu (olen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä). Toisekseen lähes joka neuvolassa minulle on sanottu, että koska lähtöpainoindeksini oli 21 eli ei kovin suuri, tulee painoa väkisinkin enemmän kuin tilanteessa, jossa on ennestään jo enemmän painoa. Kerran olen kyllä saanut kehotuksen hieman katsoa, mitä syön mutta silloin painoa oli tullut kilo per viikko -tahtia.

 

Nimenomaan raskausdiabeteksen ehkäisyn vuoksi on minusta hyvä, että painonnousua seurataan, mutta pitäisi muistaa se, että seurattavana on sitten muitakin muuttujia. Pelkkä vaakalukemien tuijottaminen on siis tässäkin ehkä hieman kapeakatseista.

 

Omalla kohdalla tulee olemaan mielenkiintoista myös mahdolliset seuraavat raskaudet. Nyt tuntuu kyllä minustakin ihan käsittämättömältä, että jollekin tulee koko raskausaikana vain jotain 10 kg tai jopa alle. Tässä tilanteessa sellainen on kyllä ajatuksenakin niin vieras ettei oikein osaa kuvitellakaan. Ruokailutavoiltani pidän itseäni aika keskivertona. Monet mieliteot ovat terveellisiä mutta en voi väittää että olisin nyt raskausaikana jotenkin erityisesti vältellyt herkkuja. Olen yrittänyt taktikoida niin, että kotiin ostan mahdollisimman vähän mitään kiusauksia aiheuttavia epäterveellisiä juttuja, mutta kylässä en ole tarjottavien suhteen pahemmin nihkeillyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta keräsin 25 kiloa plussaa (silloin lähtöbmi 21,x) ja nyt lähtöindeksi 24 paikkeilla, painoa tullut rv 27 jo pitkälti päälle 10 kiloa! Ihan hirveetä! Neukkutäti ei ole yhtään huolissaan, vaan itse aina siellä päivittelen painonnousua. Hänestä se on ihan normaalia. Sokerirasitukseen joudun jo iän vuoksi, mutta se oli ihan normaali. Ja olen syönyt herkkuja, liikaa, jopa kaksin käsin. Muuten perusteet varmaan kunnossa. Enkä ole liikkunut, oikeastaan lainkaan kaikenmaailman vaivojen takia. Sama juttu viimeksi. Viimeksi kilot ei lähteneet imetyksellä tai synnytyksessä mihinkään, mutta laihduttamalla sain ne pois. Normaalipainossa (en lähtöpainossa) olin joskus vuoden päästä synnytyksestä kait ekan kerran... Lähtöpainooni en pyrkinytkään, koska se ei ole mulle luontainen paino, vaan olin silloin itsekseni erityisen hoikassa kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalla kohdallani olen myös törmännyt tuohon painon vahtimiseen. Itsellä lähtöpaino sellainen, että BMI 31 (paino laski alun pahoinvoinnin jälkeen kolmisen kiloa tuosta), ja varsin maltilla kiloja on kertynyt kun olen tosissani viilannut pilkkua syömisen suhteen. Mulla ei ole raskausdiabetesta mutta en halunnut painon ryöstäytyvän täysin käsistä, ennen siis olen ollut vielä +20 kg painavampi ja pari vuotta ennen raskautta laihduttanut tohon lähtöpainoon, joka ennen raskautta ja saanut pudotetut kilot pysymään kokonaan poissa. Nyt loppua kohden painoa on tullut reilummin muutamalla neuvolamittauskerralla, ja valitusta on tullut, ihme kyllä vaikka paino on noussut muuten maltillisesti eikä ole turvotuksia eikä merkkejä raskausmyrkytyksestä. Ekasta neuvolapunnituksesta paino on noussut 9.4 kg ja lähtöpainosta paino on noussut 6.6 kg (noi tulokset kyllä vääristävät, kun neuvola ja vaaka vaihtuivat loppukolmanneksen kohdalla, todellinen painonnousu on arvioni mukaan 2 kg vähemmän kun kotivaaka näyttää samaa lukemaa kun ekassa neuvolassa ollut vaaka...).

 

Totta kai valmiiksi ylipainoiselle olisi parempi, mitä vähemmän paino nousee, mutta siltikin... Painoterrorismi jaksaa ihmetyttää, kun itsekin olen terveysalan ammattilainen eikä kunnon perustetta vaikuta moiselle syynille olevan, ei omassa eikä muiden tapauksessa.

Edited by Grenada

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raparperityttö: ihan alkuun lohdutuksena sinulle, itselläni painoa oli kertynyt viikolla 31 jo yli 18 kiloa. Yhteensä kiloja tuli 22. Loppuajan painonnousua hillitsi tiukka ruokavalio raskausdiabeteksen takia, joka todettiin viikolla 28. Tuohon saakka viikkopainonnousu oli kilon luokkaa ja ylikin, ihan alussakin 600 g/vko.

 

Paino lähti siis kertymään heti eka viikoista lähtien, kun torjuin pahoinvointia syömällä jatkuvasti. Syöminen jäi päälle ja paino nousi sen mukaisesti. Lisäksi mulla oli turvotusta viikosta 27 saakka aika runsaasti. Oma neuvolath ei puuttunut painonnousuun juurikaan, mutta muutamalta muulta th:lta sain painostani kuulla. Se mitä mulle sanottiin joka puolelta oli se, miten vaikea niitä kiloja on sitten pois saada ja totta vie tiukassa on vaikka sillon aattelin, että ihan sama. Ja itsehän nämä kiloni kannan. Ehkä mietityttää enemmän nyt nuo terveydelliset seikat, kun selvisi, että sokerinsietoni on yhä heikko ja kolesteroli korkealla. En tiedä onko nämä syy vai seuraus lihomisesta... eli nyt kai on taas tiukan ruokavalion ajat edessä pidemmäksi aikaa. Koskaan aikaisemmin ennen raskautta kyseisiä testejä ei ole minulle tehty johtuen juuri siitä, että aina on vaan katsottu että olen normaalipainoinen eikä mulla mitään voi olla.

 

Lähtöpainoindeksi oli mulla 21 enkä varmaan koskaan tuohon enää pääse mutta olkoon. Vielä olisi nimittäin kiloja lähtöpainoon 12 jäljellä, tyttö on nyt neljä kuukautta. Painoin pari kuukautta sitten neljä kiloa vähemmän kuin nyt, mutta jostain noita kiloja on takaisin kertynyt. Ja imetys ei ainakaan mua ole laihduttanut, ruokahalu on niin valtava girl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0