pipa

Vaunukeskustelua

1406 posts in this topic

^Ohan se kiva jos rahaa riittää ostaa aina uudet, kun rupee kuosi tökkimään....

Kyllä mä pyrin ostamaan mahdollisimman hyvät heti ja niillä sitten lykitään niin kauan kuin on tarvis. Vaunut/rattaat on mun mielestä niin iso ostos, niin rahallisesti kuin muutenkin, et ei niitä vaihdella kuin sukkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ja ^ Mäkin tykkään vaihdella vaunuja mutta ihan sen takia, että etsin niitä THE VAUNUJA. Lopulta löysinkin nuo Mutsyt. Tappion puolelle en ole hirveesti mennyt noiden kanssa kun olen saanut myytyä edelliset vaunut suunnilleen samaan hintaan kuin itse olen ostanut.

 

Nyt ei kyllä enää vaihdella vaunuja ja onneksi noi Mutsyt on niin muuneltavissa jos tekee mieli taas jotain uutta vaunuihin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

MInustakin ratas- ja vaunuostokset ovat niin isoja ostoksia, ettei rattaita ihan noin vaan voi vaihdella. Sen takia mua nyt ahdistaakin, kun edelleen himoitsen Mutsy 4ridereita, vaikka vasta vähän aikaa sitten ostin uudet rattaat.

 

Olette varmasti jo ihan kyllästyneitä mun Mutsy-kyselyihin, mutta jos joku viitsii ja jaksaa vastata, niin olisi kiva juttu :)

 

Minkä kokoiset ne 4riderin renkaat nyt sitten oikeasti ovat (eturenkaat ja takarenkaat, halkaisija + paksuus)? en löydä kokotietoja mistään.

 

Onko Mutsy 4riderissa (ja varmaan Urban riderissa myös) lapsen painoraja 15 vai 20 kg? Yhdeltä sivulta löysin maininnan, että se olisi 20 kg, mutta onko se todella näin? Ja mahtuuko oikeasti niin iso lapsi siihen istuimeen?... Jos olisi 20 kg, niin olisi yksi parasnnut nykyisiin :) Tosin meidän 3,5 vuotias painaa 15,5 kg, joten aika pitkälle tuo 15 kg painorajakin riittää.

 

Olen pohtinut paljon tätä lumi/sohjokelillä kulkemista ja Urban rider olisi varmasti niille keleille 4rideria parempi, koska 4riderin työntöä lumessa raskauttaanee se, että eturenkaat ovat kapeammalla kuin takarenkaat, joten rattaista jää 4 uraa, jolloin takarenkaat eivät voi hyödyntää eturenkaiden puskemaa uraa, eikö? ainakin kuvista näyttäisi siltä. Tämä on kyllä miinus, taitaa vaan melkein kaikissa rattaissa, joissa on kääntyvät eturenkaat, olla sama ongelma. (plasmassa ovat lähes samassa linjassa, jää vain kaksi uraa)

 

Sitten vielä yksi juttu tai oikeastaan mitta, joka kiinnostaa Mutsyn istuimissa. Miten pitkä on tila jaloille? Eli mitta istuimesta jalkatukeen, I'coossa tuo mitta taitaa olla esim. emmaljungaa lyhyempi, ei mitään ongelmaa vielä, kun lapsi on niin pieni, mutta näyttää lyhyemmältä kuin Emmaljungissa oli. Isoveli mahtuu I'coon istuimeen muuten ihan hyvin, mutta jalat tulevat jalkatuen ohi (ikää siis 3,5 v)

 

Tämmöistä miettii täällä taas Mustikk@, joka käy liian usein pingpongin-sivuilla katselemassa mutsyja. Tosin yritän hillitä itseni ja ratasintoni sinne saakka, että loppuvuodesta julkaistaan uudet mallit, kiinnostaa nähdä tajuaako joku muukin merkki tehdä rattaat isoilla kääntyvillä eturenkailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4rider kysymyksiin en osaa vastata.

 

En pääse nyt mittaamaan jalkatukea, kun ipanainen nukkuu rattaissa, mutta on se varmaan lyhyempi kuin Emmaljungissa. Siinä rungossa on kuitenkin erillinen jalkatuki isommalle lapselle (esim. meidän 2-vuotiaan jalat ei vielä yletä sinne), kun varsinaisen istuinosan jalkatuki loppuu. Istuinosan jälkatukihan on ihan suora sieltä alhaalta, joten ei haittaa vaikka jalat tulee siitä yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me päädyttiin vaunuissa Emmaljungiin, kun niistä on kuullut paljon positiivista. Muutenkin ominaisuuksiltaan vastasi meidän tarpeita. Vaunut ollut kuukauden käytössä ja ovat toista kertaa korjauksessa. Eli tosi laadukkaat vaunut, kun maksoivatkin yli 800e! En todellakaan siis suosittele.

 

Edit.kirjotusvirhe

Edited by pauliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^

Voi harmi, miten huono tuuri Pauliinalla on käynyt Emmaljungien kanssa :( Toivottavasti saatte vaunut takuukorjautettua kuntoon, että toimivat.

 

En pääse nyt mittaamaan jalkatukea, kun ipanainen nukkuu rattaissa, mutta on se varmaan lyhyempi kuin Emmaljungissa. Siinä rungossa on kuitenkin erillinen jalkatuki isommalle lapselle (esim. meidän 2-vuotiaan jalat ei vielä yletä sinne), kun varsinaisen istuinosan jalkatuki loppuu. Istuinosan jälkatukihan on ihan suora sieltä alhaalta, joten ei haittaa vaikka jalat tulee siitä yli.

 

Jaa, tuohan onkin sitten hyvä juttu, että rungossa on erillinen jalkatuki vielä isommalle lapselle. Kiitos sinulle!

 

Käväisin asioilla Helsingin keskustassa ja kovasti on vaunubongaus jäänyt päälle. Huomion semmoisen, että keskustassa liikkui paljon enemmän city-rattaita kuin mitä Espoossa olen nähnyt. Täällä Espoon lähiössä varmaan noin 90 % kärrykansasta kärryillee perinteisillä yhdistelmä- tai perusrattailla. Helsingissä oli huomattavasti enemmän kääntyviä eturenkaita yms. Ymmärrettävää tietysti, että kaupunkiin sopii city-rattaat, mutta ero oli minusta yllättävän suuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin vielä eilen Lastenturvaan ja varmistin, että Lambdoihin saa tarvittaessa seisomalaudan. Ei niin, että meillä olisi mitään varmoja ajatuksia mahdollisesta toisesta lapsesta, mutta on se mielessä käynyt. Ja koska seisomalaudan saa, niin nyt ei ole enää mitään estettä tilaamiselle. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä kanssa viime- ja toissaviikoilla Helsingin keskustassa käydessä bongailin vaunuja ja kiinnitin huomiota, että tosi paljon oli kaikenlaisia moderneja cityvaunuja liikenteessä. Paljon oli kolmipyöräisiä ja pienipyöräisiä, Stokketkin taisin nähdä ekaa kertaa livenä kadulla. Tampereella näkee lähinnä perinteisiä nelipyöräisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me päädyttiin vaunuissa Emmaljungiin, kun niistä on kuullut paljon positiivista. Muutenkin ominaisuuksiltaan vastasi meidän tarpeita. Vaunut ollut kuukauden käytössä ja ovat toista kertaa korjauksessa. Eli tosi laadukkaat vaunut, kun maksoivatkin yli 800e! En todellakaan siis suosittele.

 

Edit.kirjotusvirhe

Tosi ikävä juttu tapahtui teille! Voi kurja. Kerrohan mitä tapahtui ja mitkä Emmaljungat valitsitte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy hehkuttaa Emmaljungan Duo Edge-yhdistelmää. Täällä maalla ne kulkee hyvin tiellä kun tiellä, mutta kaupunkireissutkin sujuu niillä ihan näppärästi. Meillä on niin pieni auto, et toiset pyörät täytyy ottaa pois konttiin laittaessa, mutta sekin sujuu helposti. Týkkään tosi kovasti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri kun olin päättänyt unohtaa tältä erää Mutsyt, niin tänään taas palasin niitä miettimään... Auratulla tiellä I'cooni kulkevat loistavasti, mutta puistossa lumi on kovettunut semmoiseksi kivan möykkyiseksi ja siellä meno oli sen verran hankalaa, että palasin taas haaveilemaan rattaista, joissa olisi isommat renkaat... (kulkeeko muut sitten rattaat sitten niissä möykyissä sen paremmin? Olettaisin, että isommat renkaat auttaisivat)

 

Niinpä olen taas viettänyt aikaani netissä Mutsyjä kuolaillen ja melkein päätin jo laittaa 4rider lightit tilaukseen, mutta sitten löysin jonkun jenkkisivun, jossa oli useampia mittoja Mutsyn istuimesta (renkaiden kokoa sielläkään ei ollut) ja huolestuin, että onko se Mutsyn istuin sittenkin turhan pieni? JOs nyt ostaisin vielä meille uudet rattaat, niin niiden pitäisi ehdottomasti mennä ratasiän loppuun saakka. Mutsyn istuimen leveydeksi ilmoitettiin 30 cm, kun esim. I'coon istuin on 35 cm leveä. Ja pituus polvesta jalkapohjaan (knee-foot) oli 20,3 cm, tämä mitta tuntuu harmittavan lyhyeltä. Tosin voi olla, että tämä on vaan sen kangasosan pituus ja Citronellan kertoma jalkatuki rungossa on pidemmällä. Voi harmien harmi, jos nyt koko hommaa tyssää tähän istuimen kokoon, nyt kaipailin kipeäsi kommentteja, kokemuksia siitä, mahtuuko 2-3 vuotis tuohon istuimeen?? Muuten Mutsyistä löytää netistä pääasiassa erittäin tyytyväisten käyttäjien kommentteja, ruotsalaisiakin keskusteluja lueskelin huvikseni ja ruotsalaiset tuntuivat pitävän single spoke renkaita light-renkaita parempina. Tähänkin on tosi vaikea ottaa kantaa näkemättä rattaita. Voi, kunpa joku Suomessa myisi näitä.

 

Mustikk@

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan lukeneeni tästä joskus jossain keskustelua, mutta en löydä sitä mistään.

 

Eli Teutonia Spiritien omistajat! Saako ratasosan selkänojan lukittua jotenkin silloin kun se on ihan ala-asennossa?

 

Edit. Tuli mieleen vielä lisäkysymys (joka kuuluu kai sarjaan tyhmät kysymykset). Joku on tässä keskustelussa maininnut, että Vario plus -koppa jää aika nopeasti pieneksi. Miten kauan olette koppaa käyttäneet? Ja eikös siitä saa myös lämpöpussin? Mihin sellaista lämpöpussia käytetään (sopiiko esim. rattaissa istuvalle lapselle vai vaan vaunuihin?) ja onko se tilavampi kuin koppa kovikkeilla?

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustikka: Mitäs jos tehtäisiin treffit, niin pääset näkemään ainakin tuon istuimen livenä? Sehn on sama, vaikka runko on eri. En tiedä, että onko muissa malleissa tuota erillistä jalkatukea. Tosiaan noissa Urban Ridereissä meidän 2v 3kk jalat ovat nyt suunnilleen istuimen alaosassa, mutta eivät ylety lähellekään jalkatukea. Istuin on suhteellisen kapea, mutta ei ainakaan meidän pojalle toppavaatteissakaan ahdas.

 

Kyllä nuo meidän rattaat kulkee möykyissä ihan ongelmitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan, onko olemassa JUOKSUVAUNUJA? Eli vaunuja, jotka on suunniteltu juoksulenkillä lykittäviksi? Mistä sellaisia myydään ja mitä ne maksavat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tietääkö kukaan, onko olemassa JUOKSUVAUNUJA? Eli vaunuja, jotka on suunniteltu juoksulenkillä lykittäviksi? Mistä sellaisia myydään ja mitä ne maksavat?

 

www.minimaraton.fi myy Baby Jogger merkkisiä juoksurattaita. Sieltä löytyy eri malleja ja hinnat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mustikka: Mitäs jos tehtäisiin treffit, niin pääset näkemään ainakin tuon istuimen livenä?

 

Laitoin (tai ainakin yritin laittaa) sulle yksityisviestiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teutonian Spiritien omistajat:

 

Meneekö teillä kopan keskiosa kapeammaksi, kun koppa on vaunuissa? Meillä on pehmeä kantokoppa, ja varsinkin se keskiosa menee todella kapeaksi. Kopan sivuilla on jotkut kovat "tukijänteet", jonka takia tämmöinen ilmiö tapahtuu. Silloin kun koppa on irrallaan, koppa on normaali.

 

Joku puhui aikaisemmin kolmipyöräisten hyssyttelemisestä/heijaamisesta. Hyssyttely ei luonnollisesti toimi eteen-taakse, mutta sitäkin paremmin sivusuunnassa! Mun mielestä vaunut tuntuu silloin ihan jämäköiltä. Ainakin spiriteissä.

 

Spirittien huono puoli on mun mielestä tavarakori, se on iso, mutta sinne on vaikea laittaa tavaraa. Sivulta täytyy laittaa ja sekin rako on aika pieni, koska vaunut ovat matalat. En tiedä, onko tavarakoriin silloinkin vaikea laittaa tavaraa, kun vaunut ovat rattaina ja ratasosa on toisinpäin. En ole vielä kokeillut... Mutta mä kyllä tykkään matalista vaunuista, koska sitten kun lapsi kasvaa ja vaunut muutetaan rattaiksi, lapsi ei istu korkeuksissa. Mun mielestä sellaset korkeet RATTAAT on aika rumannäköisiä. Ja jos lapsi jostain syystä tippuu vaunuista, niin matalissa vaunuissa tulee luultavasti pienemmät vahingot lapselle.

 

Ison näköisten vaunujen tilavuudesta... Joskus musta tuntui, että olispa toi meidän koppa leveämpi. Silloin ikävöin ns. ison näköisiä vaunuja, esim. jotkut emmaljungat näyttää hirmu isoilta. Ajattelin, että niissä on leveä, tilava koppa. Kävin sit tsekkaamassa vaunukaupassa niitä "ison ja tilavan näköisiä vaunuja", niin eihän ne ole loppujen lopuksi yhtään sen tilavammat kuin meidän siroissa 3-pyöräisissä! Ainakin niiden emmaljungien ulkonäkö huijaa ihan älyttömästi. Ulkoapäin katsottuna vaunut näyttää tilavilta, mutta kopan reunat ovatkin 5 cm leveät, jolloin kopan käyttötilavuus eli se sisäosa onkin todellisuudessa paljon pienempi kuin päällepäin näyttäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys Brio Happy -vaunujen omistajille: Mulle tuli yllätyksenä, että se vaunupaketin hinta pitää sisällään ratasistuimen JA joko kannettavan tai pehmeän kantokassin. Entä jos ei halua kantokassia ollenkaan? Me haluamme joka tapauksessa koppaosan erikseen ja tuo kantokassi tuntuu turhalta...Onko mahdollista räätälöidä sellainen paketti, jossa ei tuota kantokassia ole. kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tarkoitat pehmeällä kantokassilla ja kannettavalla kantokassilla? Jos se tarkoittaa sitä että ratasistuin + kovakoppa tai ratasistuin + pehmeä kantokoppa/kassi? Kannattaa tarkistaa varmaan myyjältä :)

Mutta meidän pakettiimme kuului ratasistuin ja pehmeä kantokassi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis kirjoitin epäselvästi aiempaan viestiini - tarkoitan juuri sitä kovaa kantokassia :) . Musta koko kantokassi, olisipa se sitten kova tai pehmeä, vaan tuntuu ihan turhalta, kun otamme joka tapauksessa sen vaununkopan erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No mä en tiedä mikä on kova kantokassi, ootko varma ettei se tarkoita siis sitä kovaa koppaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ihan varma, että kova kantokassi on eri asia kuin vaunukoppa. Kova kantokassi tulisi samalla tavalla siihen ratasosan (istuinosan) sisään kuin se pehmeäkin kantokassi, mutta vaunukoppa taas kiinnitetään runkoon erikseen. Brion esitteessä sekä kova että pehmeä kantokassi on esitelty lisävarusteina, ja siksikin musta oli niin outoa, että jompi kumpi niistä kuuluu välttämättömänä pahana pakettiin. Tai ainakin myyjä, joka minua palveli, esitteli itsestäänselvyytenä sen, että kantokassi kuuluu ottaa ratasosan kanssa. Suuntaamme vielä liikkeeseen ja koetamme saada sellaisen paketin, jossa ei kantokassia olisi :) .

Edited by meg_white

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuohon meg_whiten kysymykseen tulin tänne jotain vastailemaan...

 

en ole vielä vaunujen omistaja, mutta olemme harkinneet ostaa juurkin nuo brion Happyt. Myyjän kanssa jutellessani käsitin, että pakettiin kuuluu juuri tuo ratasosa + kova tai pehmeä kantokassi. Mutta Happyt saa räätälöityä itselleen sellaiseksi kuin haluaa. Eli voi valita esim. minkä rungon haluaa (3 vaihtoehtoa) ja sitten voi ottaa juurikin tuon erillisen vaunukopan sekä ratasosan. Tai sitten sen ratasosn + kantokassin (kovan tai pehemeän). Kaikkilla osilla oma hinta ja niistä kasaamalla tulee sit se lopullinen hinta. Voi esimerkiksi ottaa vaikka eri värisen vaunukopan ja toisen värisen ratasosan. Myyjän mukaan Happy on nimenomaan suunniteltu niin että voi yhdistellä oman mielen mukaan vapaasti. Lopullinen hinta määräytyy sitten niistä omista valinnoista.

Edited by Vellamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brion Happeistä. Koko paketin saa räätälöityä juuri sellaiseksi kun sen haluat. Rungon mukana tulee automaattisesti ratasosan metalli runko ilman kankaita. Eli jos haluat ostaa pelkät makuuvaunut vauvalle, voit ostaa rungon ja kovan vaunukopan. Silloin mukaan tulee ratasosan metallinen istuinrunko ilman kankaita, kankaat voit vaikka ostaa vaikka myöhemmin. Tai sitten voit ostaa pelkän ratasosan (+kankaat) ja rungon. Siihen voi tarvittaessa lisätä kovankantokassin, pehmeänkatokassin tai vaikka lämpöpussin. Idea noissa Happeissä on juuri se että yhdistellä voi mielensä mukaan ja värejä voi eri osin myötä vaihdella. Ja jos vaikka kyllästyt omiin väreihin, voit ostaa vaihtokankaat seuraavan vuoden väreistä. Näin ainakin meidän paikallisessa Brio myymälässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Kiisu, Vellamo ja Monalisa kommenteista!

 

Kiisu - onko sulla Happyissa mikä runko? Pitkään olin ehdottomasti Teleskooppi Lightin kannalla, mutta tod. näk päädymme Teleskooppiin, koska siinä tulisi off-road-pyörät vakiovarusteena ja tykkäisin enemmän metallisesta tavarakorista. Jonkun aiemman vuoden Teleskooppirungossa on ollut heittoaisa, mutta nyt 2009 vuoden Teleskooppirungoissa ei... Se (ehkä) vähän harmittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.