pipa

Vaunukeskustelua

1406 posts in this topic

Noi Mutsyt kiinnostaa kyllä silti, vaikka on jo P&T:t hankittu... Kirjoitan kysymykset tänne enkä kaksostenratas ketjuun, sillä noitahan voi käyttää myös yhdellä lapsella.

Miten pitkä yhdistelmästä tulee toisen istuimen kanssa? Tuleeko esim. bussissa muiden tielle?

Voiko kaksi lasta nukkua vaunuissa yhtä aikaa eli kun siellä on vauva kantokopassa niin saako taaperon istuimen kallistettua? Paljos tuo yhdistelmä maksaa? :)

Ihanaa kun P&T:t voisi laittaa pelkiksi matkarattaiksi ja toisiksi vaunuiksi saisi noi Mutsyt. Siihen tuskin mieskään suostuu... Aika kalliit matkarattaat. :rolleyes: Mutta jos itse tienaisin keväällä oikein, oikein hyvin niin saanhan minä rahani laittaa mihin haluan. ;)

Löytyykö noista Mutsyistä kuvia mistään erilaisina yhdistelminä?

Tuplaistuimella (on siis kiinteä kahden istuin eikä lisäistuin yksösrattaisiin) pituus on mun mittauksen mukaan pisimmillään (eli kun takaistuin on makuuasennossa n. 115cm. Mitattiin kerran toisen äidin kanssa silmämääräisesti, että olivat samanpituiset kuin P&T:t kun vauva on nukkumassa niissä. Ovat lyhyemmät silloin kun takaistuin on istuma-asennossa. Mahtuvat ihan hyvin bussiin. Toki tulevat vähän käytävän puolelle, mutta ohi mahtuu mainiosti. Samaa kokoluokkaa kuin vaikka perus Emmaljungat joissa hoitolaukku aisassa. Kaksi lasta EI voi nukkua samaan aikaa rattaissa. Tai voi, on meidänkin taapero nukkunut, mutta siis etuistuinta ei saa kallistettua, vaan se on aina samassa asennossa. Hinta riippuu siitä, mitä pakettiin ostaa. Eli kaikki ostetaan erikseen. Esim. runko (urban rider) +tuplaistuin + lämpöpussi takaistuimelle (tämä pakollinen vastasyntyneelle, koska penkki on erikoisen mallinen) maksaa yhteensä 297€+ 149€ + 29€ tai runko + ratasistuin + vaunukoppa yht. 297€+133€ +149€.

Meille voi kyllä tulla näitä katsomaan, jos joku tahtoo. Asutaan siis pk-seudulla

Noi Mutsyt kiinnostaa kyllä silti, vaikka on jo P&T:t hankittu... Kirjoitan kysymykset tänne enkä kaksostenratas ketjuun, sillä noitahan voi käyttää myös yhdellä lapsella.

Miten pitkä yhdistelmästä tulee toisen istuimen kanssa? Tuleeko esim. bussissa muiden tielle?

Voiko kaksi lasta nukkua vaunuissa yhtä aikaa eli kun siellä on vauva kantokopassa niin saako taaperon istuimen kallistettua? Paljos tuo yhdistelmä maksaa? :)

Ihanaa kun P&T:t voisi laittaa pelkiksi matkarattaiksi ja toisiksi vaunuiksi saisi noi Mutsyt. Siihen tuskin mieskään suostuu... Aika kalliit matkarattaat. :rolleyes: Mutta jos itse tienaisin keväällä oikein, oikein hyvin niin saanhan minä rahani laittaa mihin haluan. ;)

Löytyykö noista Mutsyistä kuvia mistään erilaisina yhdistelminä?

Tuplaistuimella (on siis kiinteä kahden istuin eikä lisäistuin yksösrattaisiin) pituus on mun mittauksen mukaan pisimmillään (eli kun takaistuin on makuuasennossa n. 115cm. Mitattiin kerran toisen äidin kanssa silmämääräisesti, että olivat samanpituiset kuin P&T:t kun vauva on nukkumassa niissä. Ovat lyhyemmät silloin kun takaistuin on istuma-asennossa. Mahtuvat ihan hyvin bussiin. Toki tulevat vähän käytävän puolelle, mutta ohi mahtuu mainiosti. Samaa kokoluokkaa kuin vaikka perus Emmaljungat joissa hoitolaukku aisassa. Kaksi lasta EI voi nukkua samaan aikaa rattaissa. Tai voi, on meidänkin taapero nukkunut, mutta siis etuistuinta ei saa kallistettua, vaan se on aina samassa asennossa. Hinta riippuu siitä, mitä pakettiin ostaa. Eli kaikki ostetaan erikseen. Esim. runko (urban rider) +tuplaistuin + lämpöpussi takaistuimelle (tämä pakollinen vastasyntyneelle, koska penkki on erikoisen mallinen) maksaa yhteensä 297€+ 149€ + 29€ tai runko + ratasistuin + vaunukoppa yht. 297€+133€ +149€.

Meille voi kyllä tulla näitä katsomaan, jos joku tahtoo. Asutaan siis pk-seudulla

I'coon vanut/rattaat löytyy meiltä, niissä on kääntyvät eturenkaat, jotka saa lukittua myös suoraan ja on olleet ihan huiput. Maastossa ja lenkillä kulkee kepeästi ja shoppaillessa kääntyvät pyörät toimii näppärästi. Muutenkin on olleet laadukkaan oloiset eli mitään vikaa ole ollut. Suosittelen vaihtoehtona kolmipyöräisille :)

Meilläkin on nelipyöräisiä parit ollut, mies kironnut kaikkin :D Ollaankin varsin siirrytty kolmipyöräisiin vaihtoehtoihin. Vaikka lunta tuli, niin quinnyn speedeillä pääsi eteenpäin, koska ne ovat kevyet. Ja täälä ei tosiaan ole varmaan koskaan ollut paljoa lunta :D

Toisaalta vähän mietin uusia rattaita jos lumi olisi jäänyt, ja vaihtelun halusta (TAAS!!!! :huh: ) mutta sorruinkin ostamaan kantorepun..

Mahdottomaan metsään, ahtaisiin paikkoihin ja lumihankeen en lähtisi rattailla. Olisi niissä sitten kaksi tai viisi pyörää, rajansa kaikella. Eikä kyllä harrasteta mitään 10km lenkkejä muutenkaan, saati että millään rattailla lähtisin semmosiin jossei ole aurattu :D

Auratuilla teillä pääsee matkiksillakin eteenpäin, miksei kolmipyöräsillä :D Voihan elämä..

Tässä 2,5v sisään ei kyllä ole kertaakaan tarvinnut vetää rattaita, että kyllä niillä vaunuilla on muutakin väliä kun pyörien lukumäärä.

Onko kukaan hommannut tai aikeissa hommata suksia vaunun pyörien alle? Meillä sukset ovat nyt vakavassa harkinnassa ja kaipailisin kokemuksia. Meillä ulkoillaan päivittäin puistoissa ja pikkuteillä, jotka eivät kuulu talvikunnossapidon piiriin ja minusta työntäminen on aika raskasta, vaikka vaunut ovatkin mallia offroad-hyökkäysvaunut (Emmaljunga duo edge).

Onko vaunuille sukset???!!

Mulla on I´coot ja ovat kätsyt, mutta pahimmassa lumimyräkässä oli vaikeaa työntää paksussa lumessa ja vaati voimia saada vaunut eteenpäin.

^ Minulla on hämärä muistikuva, että joskus olisin Vauva-lehdestä lukenut vauvun pyörien alle laitettavista suksista ja googlen kautta löysin tällaiset.

sukset.jpg

HT-Suksee Valmistajan nettisivujen mukaan suksia pitäisi saada kaikista hyvinvarustelluista lastentarvikeliikkeistä ja marketeista. Suksia saa myös tilata netin kautta, mutta olisi kiva päästä hypistelemään niitä ennen ostopäätöksen tekemistä. .

Täällä on kaikki lumet jo sulanu, mutta kyllä tollasista haaveilin silloin kun oli ihan hirveesti lunta.

Tietysti muutama asia mietityttää noissa. Miten hyvin noi kääntyy, kun pitää kääntyä jossain mutkassa ja sit kun kaikkialle tungetaan niitä pikkukiviä liukastumista estämään jne jne.

Voisin harkita tuollaisia suksia jos ois lunta. Sillloin kun täällä oli lunta ja neuvolaan saavuin hikisenä kun sai työntää vängällä kaikkien kinosten ja lumen läpi niin suunnittelin kyllä että jos ois lunta niin joko laittaisin ensi kerralla vaunukopan pulkkaan ja vetäisin muksun sillä paikasta toiseen tai sitten sukset vaunujen alle tai jos ois sellanen keli että vois vaikka kehitellä potkukelkkaan sellasen adapterin vaunukopalle tai turvakaukalolle niin vois olla kiva. Mutta ensin vois tuo lumi olla pidempään maassa. Oi niitä aikoja jolloin lunta oli koko talven ja pystyi suksilla ja pulkalla kulkea teitä pitkin.

Vois olla muuten kiva noita kokeilla jos vaikka pääsis tänä talvena jonnekin missä lunta (usko saada lunta tänne on huipussaan ;) ) Muttei niitä nyt viittis ihan parin kerran kokeilulle ostaakaan.

Noi sukset on kyllä aika koomiset, mutta kätevät epäilemättä! :lol:

Omia vaunuja on tietysti vähän kehaistava (oli täällä joku muukin Gessleinin Swingeja kehunu, että en oo ainoo...), eli hyvin on loskassa eteenpäin päässyt ja isoilla ilmakumipyörillä lumikasojen läpi, sellaisia tuppaa suojateiden eteen täällä näemmä jäämään. Muutenkaan en oo noista mitään negatiivista keksinyt, tosi näppärät ja kätevät ja menee epätasaisellakin alustalla tosi pehmoisesti hyvän jousituksen takia.

Tavarakorin pienuus on noissa kai isoin miinus yleisestikin, mut me ei olla juuri käytetty sitä, vaan on aina ollut reppu selässä jos on jonnekin lähdetty. Itse asiassa se tavarakori on nyt otettu pois kun se on ihan liassa kun tuolla loskassa mennään. Värinä on harmaa-vaaleanpunainen, ja tuo vaaleanpunainen ei nyt oo ihan kätevin väri, sillä oon saanut olla pyyhkimässä sitä jo monesti. Mut toisaalta, kai niitä vaunuja pitäis pyyhkiä oli ne minkä väriset vaan, samalla tavalla niihin pärskeitä tulee (tuolla loskassa ainakin). Tai en mie tiiä tuleeko normaalissa käytössä, mutta me saatiin karsee vesiräiskäys rekalta yks päivä :angry:

^ Jos loskakelissä tarpoo vaunujen kanssa, uskon, että nelirenkaisillakin yhtä raskasta. Miksi se olisi kolmipyöräisillä raskaampaa, koska renkaat on isot ja nekin voi lukita.

3-pyöräisiä on raskaampaa työntää lumessa/loskassa siitä syystä, että kolme pyörää tekee kolme uraa, 4-pyöräiset taas kaksi uraa. (Koska etu- ja takapyörät ovat samoilla kohdilla, eli etupyörät ovat jo tehneet tien valmiiksi takapyörille.) Saattaa kuulostaa pieneltä jutulta, mutta fysiikan lait ovat ihmeelliset ja loskalumi painavaa... ;)

Eihän se raskaus ole aina huono juttu, jos asennoituu oikein :D Mulla on vaunujen käyttö 90%:sti kuntoilua, eli vaunulenkkeilyä. Kauppareissutkin otan yleensä ihan kuntoilumielessä, en mene siihen lähimpään puotiin vaan valitsen sen, minne saa kävellä sen 30-45min. Jos ajattelen liikunnan kannalta, on aivan sama, miten raskaat vaunut ovat työntää, kunhan ne kulkevat huonossakin kelissä suoraan eivätkä pysähdy tai kaadu pieniin kasoihin/kikkareisiin. Näkökulmia voi siis olla monenlaisia :)

Nyt sitten omalla kokemuksella voi jo sanoa, että 4-pyöräiset Emmaljunga City Crossit päihittää Teutonia Spirit 3S:n pehmeällä alustalla (mm. lumi, lieju) ja epätasaisessa maastossa (lumi, kuoppainen tie) ihan kuus-nolla. Ei mahda mitään. Molemmilla vaunuilla on omat hyvät puolensa, mutta nyt täytyy vahvistaa todeksi se, että nelipyöräiset kunnolla jousitetut vaunut ovat talvikelillä todella paljon paremmat.

Todennäköisesti päädymme ostamaan Brion Happyt. Ominaisuudet vastaavat sitä, mitä me vaunuilta haluamme.

Mietimme väriä (turhamaisuus ennen kaikkea): onko mustat vaunut kuumemmat kesällä kuin vaalean sävyiset?

Onko missään (missä???) enää myynnissä vuoden 2008 mallia olevaa yksiväristä ruskeaa vaunua - kyselykierros muutamassa kaupassa on tuottanut vesiperän. Vuoden 2009 ruskeasta vaunusta en tykkää.

Käyttäjäkokemuksia ko. vaunusta otetaan vastaan!

Mulla oli kesällä emmaljungat, jotka olivat mustan väriset suurimmaksi osaksi, eikä tainnut tulla liian kuumaksi vauvalle. Kopan sisäkangas oli kylläkin valkoinen ja muutenkin aika iso ja väljä.

Päädyttiin ostamaan Hartan Topline CL -yhdistelmät. Vielä ei ole päästy koekäyttämään, mutta vaikuttavat kyllä ihan kelpo kärryiltä.

Tyhmä kysymys:

Meidän 5 kk poika alkaa kasvaa ulos Teutonian kovasta varioplus-vaunukopasta ja pian olisi edessä siirtyminen ratasosan käyttöön. Selviääkö tämän ikäisen kanssa talvikeleillä pelkällä jalkapussilla (jos toppaa alle lampaantaljaa ja mahd. muuta lämmikettä) vai kannattaako ostaa lämpöpussi?

Mä itse suosittelisin lämpöpussia, mutta ei se mitenkään välttämätön ole. Lampaantalja lämmittää jo tosi paljon ja sit kerrospukeminen.

Itse käytän äippäpakkauksen pussia ja sinne sisään vielä tungen fleespeiton. Poika on yleensä ihan hiestä märkä jo silloin :rolleyes:

lämpöpussissa on äp-pussiin verrattuna se etu että se pitää kosteutta. pinta on sellainen liukas toisin kun äp-pussissa. ja tietty se on lämpimämpi ja isompi. mä ainakin suosittelen...

Ja jos talvi on lämmin niin eipä vauva tarvitse sisävaatteiden lisäksi kuin hatun, kaulurin ja hanskat-näin ainakin puettiin meidän 8kk neiti viime talvena Hollannissa ja Helsingissä liikkuessamme. Lämpötila oli +0-+5 ja tuokin määrä vaatetta oli liikaa, likka oli oli välillä ihan hikinen, mutta säästyttiinpä ainakin pukemisrumbalta :rolleyes:

Meillä siis Eisbärchenin lämpöpussi, jota voin vaan suositella!

lisäksi noissa lämpöpusseissa äp-pussiin verrattuna on se hyvä puoli, että sieltä saa valjaat läpi. Isompaa vauvaa kun ei enää uskalla jättää nukkumaan vaunuihin ilman, että sen laittaa valjailla kiinni. Just vähän aikaa sitten asukaspuistossa yksi vauva tippui vaunuista kun oli ruvennut itse punkamaan ulos äp-pussista eikä siis ollut valjaissa. Onneksi hänelle ei sattunut mitään.

Minäkin voin suositella Eisbärchenin lämpöpussia. Se maksoi Hobbyhallissa 39 euroa. Viime talvena meillä oli se fleecepintainen pienempi malli ja nyt reilu 1-vuotiaalla se isompi liukaspintainen, johon tyttö mahtuu vielä pitkään.

Se pieni pussi on ensisijaisesti tarkoitettu turvakaukaloon, ja isompi rattaisiin :)

Todennäköisesti päädymme ostamaan Brion Happyt. Ominaisuudet vastaavat sitä, mitä me vaunuilta haluamme.

Mietimme väriä (turhamaisuus ennen kaikkea): onko mustat vaunut kuumemmat kesällä kuin vaalean sävyiset?

Onko missään (missä???) enää myynnissä vuoden 2008 mallia olevaa yksiväristä ruskeaa vaunua - kyselykierros muutamassa kaupassa on tuottanut vesiperän. Vuoden 2009 ruskeasta vaunusta en tykkää.

Käyttäjäkokemuksia ko. vaunusta otetaan vastaan!

Meillä on Happyt ja oon ollut kovin tyytyväinen vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Ainoita miinuksia on ne, että lasta ei saa kovin suojaan kuomun alle istuessa (Emmaljungissa lapsi on kuomun alla paljon suojasemmassa) sekä se että selkänoja ei nouse mun mielestä tarpeeksi koholle.

Guest
This topic is now closed to further replies.