Kirsikka

KOKS

76 posts in this topic

Onkos täällä Kymenlaaksolaisia? Millaisia kokemuksia KOKS:sta?

 

Itse synnytin KOKS:ssa 08/06 ja pääosin jäi positiivinen mieli henkilökunnasta ja sairaalassa olemisesta. Itse synnytys onkin sitten eri asia. :rolleyes:

 

Onkohan tapahtunut mitään uudistuksia tänä aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin KOKS:ssa lokakuussa-07, vaikee sanoo uudistuksista kun en oo aiemmin käynyt :rolleyes: Mut kysy jotain?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Synnytin KOKS:ssa lokakuussa-07, vaikee sanoo uudistuksista kun en oo aiemmin käynyt :rolleyes: Mut kysy jotain?

sama :lol:

 

Lähipiirissä tulee synnytys KOKSissa toukokuussa, kuulemma perhehuoneet olisivat kadonneet kokonaan. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin viime jouluna KOKS:ssa oli vielä perhehuoneita :blink: .

 

Joulu meni siis synnärillä, eikä mulla mitään valittamista KOKS:sta juuri ollut. No ruoka oli tietysti pahaa, kun kotona odotti jouluruoat jääkaapissa :lol: ja synnytys- ja lapsivuodeosastolla oli ruuhkaa, mutta siitä huolimatta kaikki sujui hienosti ja henkilökunta oli tosi avuliasta ja ystävällistä.

 

Sairaalaan kirjauduin jouluaattona klo 15 ja vasta klo 20 pääsin synnytyssaliin, jossa sain ilokaasua ja epiduraalin. Sitä ennen piti kärvistellä lepohuoneessa viimeiseen asti, ennenkuin synnytyssali vapautui. Kätilöillä oli miehitysvajausta ja kaikki toimenpiteet eivät ehkä sujuneet niin nopeasti, kuin olisi voinut, mutta ensisynnyttäjänä en osannut olla asiasta pahoillanikaan. Kolme eri kätilöä ehti olla työvuorossa ja lapsivuodeosastolla hoitajat vaihtuivat aika tiuhaan tahtiin, mutta ei sekään mua liikaa haitannut. Jouluna oli synnytysosastolla ihanan rauhallista, kun ovet olivat kiinni normaalista arjesta poiketen, eikä käytävillä laahustanut "turhaa porukkaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon synnyttäny KOKSissa -99, -02, -03 ja -07, eikä oo mitään valitettavaa sinällään ollut. Pari kertaa antoivat yöllä vauvalassa korviketta vauvalle, vaikka olin kieltänyt, ja yks lääkäri siellä saa mun veren kiehumaan joka kerta kun oon tekemisissä sen kanssa :rolleyes:

 

Ja siellä on HYVÄÄ ruokaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Synnytin KOKS:ssa lokakuussa-07...

 

sama :lol:

 

Ja mä kans! (lokakuussa -07) :lol:

 

Hyvä mieli jäi koko paikasta ja henkilökunnasta, aion mennä toistekin. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me oltiin KOKSissa marraskuussa 2007, ja mulla jäi kans ihan positiivinen mielikuva. Varsinkin se kaikkien kauhu ja varoittelema lastenhoitaja Hellu (Helene) oli mun mielestä kertakaikkisen ihana, kunhan siihen vaan tottui!

 

Muoks. Niin ja se toinen vierailu olis haaveissa täälläkin ^_^

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotkassa on siirrytty lantioröntgenistä magneettikuviin. Multa otettiin magneettikuvat tällä viikolla ahtaan lantio-epäilyn takia ja vastaukset sai jo seuraavana päivänä. Nopeaa toimintaa kerrankin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Me oltiin KOKSissa marraskuussa 2007, ja mulla jäi kans ihan positiivinen mielikuva. Varsinkin se kaikkien kauhu ja varoittelema lastenhoitaja Hellu (Helene) oli mun mielestä kertakaikkisen ihana, kunhan siihen vaan tottui!

Onkohan tämä se jonka mä tunnen lempinimellä "vääpeli"? B)

 

Hyvää hoitoa ja asiantunteva henkilökunta, toivottavasti pääsen uudestaankin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

KOKS:ssa tuli vietettyä aikaa(kesä/heinäkuussa vuodepotilaana ja elokuussa synnytys -04), raskaus aikana kun olisi ollut liian aikaista synnyttää ja sitten se synnytyskin. Ihania kätilöitä alakerrassa synnärillä jotka kävivät mua katsomassa silloin kun olin ennen synnytystä yläkerrassa ja kun mut vietiin ampparilla NKL:lle, he soittelivat ajoittain ja kyselivät vointia. Osastolla ei ollut aina niin ihania ihmisiä mut ihan ok. Yksi lekuri sai/saa vieläkin mun niskavillat pystyyn ja verenpaineet taivaisiin :angry:

 

Edit: härö

Share this post


Link to post
Share on other sites
...kuulemma perhehuoneet olisivat kadonneet kokonaan. :mellow:

Näin meillekin sanottiin perhevalmennuksessa. Keväällä kuulemma ovat tuon muutoksen tehneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yksi lekuri sai/saa vieläkin mun niskavillat pystyyn ja verenpaineet taivaisiin :angry:

 

Mäntymaa ja sit se yks virolainen lääkäri, jonka nimeä en nyt saa millään päähän, teki mut hulluks siellä. Mäntymaa sano mulle (rvko 30 tms) että "varaudu siihen että ainakin toinen kaksosista syntyy kuolleena." :blink: Ihan siis ilman minkäänlaisia perusteluja tai syitä :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ei oo todellista!! :angry: Kuka opettais näille lääkäreille asiakaspalvelua..? (en yleistä, mutta ihan liian usein kuulee tälläsiä tarinoita..)

Edited by RouvaS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis KOKS:ssa enemmänkin keljuja lekureita...mulla kärysi Tikkasen kanssa käämit täysin. Mut Laine oli aivan loistava lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laine on kyllä paras lääkäri mitä mulla on koskaan missään ollut. Harmi että sekin vanhenee, kohtahan se jää eläkkeelle. Ihan tyhmää :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan tuota kokemusta. Eli heinäkuussa siellä majailin, ensin vuorokauden synnyttämättömien puolella ja sitten 4 vrk synnyttäneiden osastolla. Mulla ei oo mitään pahaa sanottavaa. Hoitajat oli mukavia, tunnelma leppoinen.. kätilöt alhaalla aivan ihania. Mun synnytys oli pitkä ja siltikin vain yksi ja sama kätilö hoiti mun synnytyksen, ei siis vaihtunut kesken kaiken vaikka hänen työvuoro loppuikin.

 

Mullakin oli siis eka lapsi kyseessä, ja olin siellä osastolla ihan keltanokka, otin siis ilomielin vastaan kaiken neuvomisen ja opastuksen.. mä luulen että sanaharkkaa hoitajien kanssa tulee sitten, jos on jo ennestään kokemusta lapsen hoidosta. Siellä osastolla kun tosiaan on ne omat tavat joiden mukaan toimitaan, jokainenhan saa sitten kotona tehdä miten haluaa.

 

Niin tosiaan, KOKSissa saa lisämaitoa vauvalle jos pyytää (voi olla että riippuu hoitajasta keltä kysyy..). Vauvan voi aina viedä "vauvalaan" kun siltä tuntuu. Mun vauva oli parina yönä muutaman tunnin siellä, että sain edes vähän nukuttua. Aamulla suihkun ajaksi vein aina sinne hoitajien silmien alle.. Imetykseen saa opastusta, kun pyytää. Tuttia ei siellä saa käyttää. Vauvalla ja itsellä voi pitää omia vaatteita, järkevintä on kuitenkin sonnustautua sairaalan kuteisiin. Mitähän vielä..

 

Eli kun kysyy, niin sua autetaan. Mulla oli huoneessa kaverina myös ensisynnyttäjä.. hoitajat kävivät kyselemässä miten sujuu jne. ja tyttö vastasi aina että hyvin. Parin päivän jälkeen vasta hoitajat huomasivat, että vauva syö miten sattuu, imuote väärä jne. Tää äiti luuli selvästikin osaavansa hommat. Mä taas sanoin heti osastolle mennessä etten tiedä mistään mitään ja että tarvitsen apua kaikessa. Ja sitä sain. Varsinkin imetyksen opettelussa kannattaa pyytää apua niin välttyy monelta harmilta (esim. kipeistä nänneistä kun imuote väärä).

 

Yleisesti ottaen siellä oli ihan jees meininki, sanoisin että talossa talon tavoilla. Positiivisella mielellä vaan matkaan, se on vaan muutama hassu päivä mitä siellä ollaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toi imetysopetus oli ainakin mulla hyvin vaihtelevaa, joku sanoi yhtä ja seuraavalla kerralla toinen neuvoi että älä tee noin vaan tee näin. Ja olipa joukossa sellainenkin "neuvoja" että tässä on tissi ja tässä lapsen suu ja ne laitetaan yhteen näin. Ja avot. Mut kyllä siellä joukossa ihan hyödyllisiäkin neuvoja oli, mielummin niitä kannattaa kysyä useammalta kuin vain yhdeltä, koska tosiaan eri tapoja oli. Sieltä mä poimin itselleni sitten sen sopivimman, kun useampaa tapaa pääsi kokeilemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle jäi vaihtelevat kokemukset, kun keväällä 2008 olin Koksissa synnyttämässä. Sinällään henkilökunta oli kyllä tosi mukavaa, siitä ei todella ole valittamista. Mutta kiireistä oli ja saman vuoron aikana tuli aina se kätilö katsomaan joka ehti, joten jäi vähän sekava kuva, kun tuntui ettei kukaan ollut tavallaan se "pääkätilö". Inhottava kokemus jäi myös tuosta ko. ulkomaisesta lääkäristä, joka tuli synnytykseen mukaan, ei osannut asiaansa. Sitten tuli tuo Laine paikalle ja se oli kyllä aivan mahtava lääkäri! Tuo ulkomainen oli kaiken lisäksi käytökseltään aivan tökerö, ei tervehtinyt, ei onnitellut lapsen synnyttyä, lompsi vaan tiehensä jne. Enpä haluaisi enää hänen käsittelyynsä joutua...

 

Osastolla oli musta tosi kivaa henkilökuntaa, aina neuvoivat kun kysyi. Mutta meidän huoneessa ei kyllä kukaan käynyt muuten kuin kohdun painelemassa, joten omissa oloissaan saa kyllä olla täysin jos haluaa. Poikkeuksena oli yöhoitaja, joka oli extra ihana ja KÄVI siellä huoneessa. Häneen tutustui parhaiten ja sai jutellakin.

 

Iso pettymys oli se, että vaikka synnytys oli vaikeahko, niin mitään synnytyskeskustelua ei jälkikäteen ollut, vaikka kysyin useamman kerran.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iso pettymys oli se, että vaikka synnytys oli vaikeahko, niin mitään synnytyskeskustelua ei jälkikäteen ollut, vaikka kysyin useamman kerran.

 

Joo, multa kysyttiin viimeisenä päivänä siellä osastolla että onkos synnytyksestä kukaan käynyt keskustelemassa! No sitten siellä ylhäällä ollut kätilö (ei siis salissa) jotain asiasta kyseli, että minkälainen kokemus oli jne. Mutta olisin kyl halunnut jutella sen synnytyksen hoitaneen kätilön kanssa. Muutamia asioita olisin kyllä kysellyt.. no samapa tuo, likka on maailmassa kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osastolla oli musta tosi kivaa henkilökuntaa, aina neuvoivat kun kysyi. Mutta meidän huoneessa ei kyllä kukaan käynyt muuten kuin kohdun painelemassa, joten omissa oloissaan saa kyllä olla täysin jos haluaa. Poikkeuksena oli yöhoitaja, joka oli extra ihana ja KÄVI siellä huoneessa. Häneen tutustui parhaiten ja sai jutellakin.

 

Iso pettymys oli se, että vaikka synnytys oli vaikeahko, niin mitään synnytyskeskustelua ei jälkikäteen ollut, vaikka kysyin useamman kerran.

 

 

Joo, multa kysyttiin viimeisenä päivänä siellä osastolla että onkos synnytyksestä kukaan käynyt keskustelemassa! No sitten siellä ylhäällä ollut kätilö (ei siis salissa) jotain asiasta kyseli, että minkälainen kokemus oli jne. Mutta olisin kyl halunnut jutella sen synnytyksen hoitaneen kätilön kanssa. Muutamia asioita olisin kyllä kysellyt.. no samapa tuo, likka on maailmassa kuitenkin.

 

Meidän huoneessa käytiin kyllä ahkerastikin, varmaan 2-4h välein.

 

Synnytyskeskustelu oli myös, seuraavana päivänä. En tiedä vaikuttiko tähän se, että mulla oli koko synnytyksen ajan sama kätilö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä mullakin käytiin huoneessa parin, kolmen tunnin välein. Synnytyskeskustelukin oli heti seuraavana päivänä, vaikka mulla vaihtui kätilö(t)kin kesken synnytyksen. Keskustelun tuli käymään se joka hoiti loppuosan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KOKSissa on näemmä vierailijasäännöt muuttuneet siitä, kun itse siellä makailin. Enää vain isovanhemmat saavat olla ulkopuolisia, ja ennen huoneeseen menoa täytyy hoitajille ilmottautua. Äiti saa tulla hissiaulaan ilman vauvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, ovat muuttaneet sääntöjä tiukemmiksi sen maitorupiepidemian (joka tarttui vissiin jostain rasva- tms. putelista joka oli yhteisessä käytössä) jälkeen, mua varoitettiin kesällä odotusaikana jo tuosta sääntöjen tiukentumisesta. Kuopus syntyi 09/08

 

Lapsen serkku on syntynyt 07/07 ja silloin oli kuulema ollut vielä hoitajasta kiinni.

 

Mä olin viikon päästä synnytyksestä viikon uudestaan 8 B:llä ja silloin olivat heti lähteneet äitini perään kun oli tullut vierailuajan ulkopuolella hakemaan mua kahville. Päästivät kyllä hakemaan huoneesta kun selitti asian. Me saatiin viedä vauvakin mukanaan kahvilaan mutta syy olikin se että oltiin oltu jo kotona siinä välissä ja mulla oli yhden hengen huone + se että mä olin se potilas eikä vauva. Pääsääntöisesti sinä aikana en ees vienyt lasta hoitoon vauvalaan ettei vaan mitään ylimääräisiä pöpöjä tulisi niille ihan vastasyntyneille vauvoille ja pysyin aika paljon omassa huoneessani. Meillä oli huoneessa omat matkarattaat mukana joissa sai vietyä vauvan helposti nukkuvana alakertaan.

 

Mut tää on jo vähän OT... ;)

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva lukea erilaisia kokemuksia KOKS:sta. Itellä olis tarkotus mennä synnyttämään esikoista juhannuksen tienoilla sinne. Oisin kyselly siellä synnyttäneiltä, että mitenkä tarkkoja siellä ollaan noiden omien tavaroiden kanssa? Esim. onko sallittua viedä oma kauratyyny tai vaikka oma yökkäri? Tutustumaan ollaan valmennusryhmän kanssa menossa mutta ei sitä kuitenkaan muista kysyä noita juttuja sillon paikanpäällä, joten ajattelin kokeilla, josko täältä irtois jotain. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now