Kivi

Minkä ikäisenä lapsesi oppi kuivaksi?

229 posts in this topic

Me istutettiin tyttöä vaihteleva aika potalla harjoittelun alkuvaiheessa, riippui aika paljon tytön kiinnostuksesta kulloinkin luettaviin lehtiin/kirjoihin. :rolleyes: Potalla käytettiin säännöllisesti aamulla, ennen ja jälkeen päiväunien sekä illalla, lisäksi sitten aina, jos oli intoa ja aikaa...

 

Täytyy sanoa että kokonaisuudessaan tytön (nyt 3v7kk) kuivaksioppimisprosessi on ollut aika helppo. Suuri kiitos päiväkuivaksi oppimisesta menee perhepäivähoitajalle ja hänen aktiivisuudelleen asiassa (plus hoitokaverien esimerkille ;)), mutta tyttö on ollut itsekin tosi aktiivinen kuivaksiopettelija. Aikaahan se otti jonkun verran. Tyttö oppi päiväkuivaksi n. vuosi sitten eli 2v6kk ikäisenä, nyt on yökuivakin ollut jo pari viikkoa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö oppi päiväkuivaksi 1v 10kk iässä. Me vanhemmat siis päätimme kokeilla viime kesänä niin, että otetaan vaippa pois. No sattuihan niitä vahinkoja tottakai alkuun, sillä vaikeahan se on pikkuisen heti muistaa ettei ole vaippaa kun se koko siihen astisen elämän ajan on ollut. Eli ei kovin lapsilähtöistä, mutta halusin säästää vaipparahoja sekä luontoa. Yökuivaksi oppi viime viikolla 2v 8kk iässä. Aluksi kasteli kolmena yönä peräkkäin, mutta kysyin päiväkodista vähän apua ja nyt teemme niin, että tyttö käy potalla aina nukkumaan mennessään siinä kahdeksalta illalla ja minä sitten nostan tytön potalle vielä ennenkuin itse menen nukkumaan , noin yhdentoista aikaan. Ei haittaa unta mitenkään istuu lähes unessa potalle ja pissaa ja sitten takasin sänkyyn unille. Sänky on pysynyt kuivana. Ihanaa!

Edited by tuikku1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ihan sama jomma kuin Naddalla. Poika 2,5v. istuu kyllä potalla, mutta saalista tulee erittäin satunnaisesti. Joskus istuu pitkätkin ajat potalla, mutta pissan ja etenkin kakan tekee vasta, kun laitetaan vaippa takaisin. Mua on alkanut välillä todella turhauttamaan, ettei mitään edistystä tapahdu. Nyt kun ilmat lämpenevät niin olen ajatellut kokeilla että ollaan ainakin tuossa omala pihalla ilman vaippaa, jos siitä olisi jotain apua. Mitkään palkinnotkaan eivät ole auttaneet toistaiseksi. VÄlillä pelkään, että poika ahdistuu jatkuvasta painostuksesta, että kakka pitäisi tehdä pottaan eikä vaippaan (on aikasta turhauttavaa pestä tuonikäistä!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edistystä taasen. Eli päiväkuiva 1v8kk iästä ja yökuiva jo päälle kaksi viikkoa :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä on ihan sama jomma kuin Naddalla. Poika 2,5v. istuu kyllä potalla, mutta saalista tulee erittäin satunnaisesti. Joskus istuu pitkätkin ajat potalla, mutta pissan ja etenkin kakan tekee vasta, kun laitetaan vaippa takaisin. Mua on alkanut välillä todella turhauttamaan, ettei mitään edistystä tapahdu. Nyt kun ilmat lämpenevät niin olen ajatellut kokeilla että ollaan ainakin tuossa omala pihalla ilman vaippaa, jos siitä olisi jotain apua. Mitkään palkinnotkaan eivät ole auttaneet toistaiseksi. VÄlillä pelkään, että poika ahdistuu jatkuvasta painostuksesta, että kakka pitäisi tehdä pottaan eikä vaippaan (on aikasta turhauttavaa pestä tuonikäistä!).

 

Mä en jaksa ottaa ressiä asiasta, oppivat kuivaksi sitten kun oppivat.

Meilläkin pojat kyllä istuu potalla, mutta pissat ja kakat tulee vaippaan tai lattialle, ihan satunnaisesti on pottaan tullut jotain. Nykyään en edes jaksa joka päivä poikia potalla istuttaa.

Meilläkin ollut ajatuksena, että nyt kun kesä tulee niin saavat omalla pihalla ja kotona viipottaa ilman vaippaa, housuilla tai ilman :P .

Mä asennoidun vähän niinkin, että tutkitusti pojat oppii kuivaksi myöhemmin kuin tytöt ja 3 vuottakaan ei ole mikään ikä oppia kuivaksi eli toivon jotain edistystä tapahtuvan ensi jouluun mennessä ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wohoo! :D Meillä saatiin tänään pottaan neljät pissat! :) Vaippojakin kasteltiin entiseen malliin, mutta kyllä tämä tästä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee pääasiassa kaikki kakat pottaan ja kyllä joka päivä jokuset pissatkin saadaan pottaan. Välillä potalla saatetaan istua pitkäkin tovi ilman saalista, mutta yleensä ne saaliit tulee saman tien, jos ovat tullakseen. Varmasi saatais enempikin saalista, jos äiti vaan jaksaisi ahkerammin potattaa. Mutta kun tuon kundin riisuminen ja pukeminen on niin työlästä.

 

Iltaisin meillä vaippa falskaa nykyään melkein joka ilta. Kun se vaipan vaihto vana venyy ja venyy, kun ollana illalla ulkona sen verran pitkään. Sit kun tullaan sisälle iltapala-aikaan, niin ei enää jaksa vaihtaa, kun kuitenkin heti pitäis riisua ja mennä pesulle.

 

Muutaman kerran tässä lähiaikoina poika on itse ollut kovasti menossa potalle, kun on ollut kakkahätä. Anoppilassa viimeksi oli tuskainen ilme kasvoilla, lähti kohti vessaa ja vessassa kaivoi itse potan kaapin alta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä aihe ajankohtainen täälläkinpäin. 1,5v ijässä, kakkaa ja pissaa tuli ihan kivasti pottaan. Ripulitauti aiheutti hirvittävän takapakin, potalle ei suostuttu kuukausiin ja sitten kun suostutiin, ei tehnyt asioitaan siihen. Nyt 2-3 kka ajan pissoja on tulllut kivasti taas, mutta ei suostu potalle vaan tekee asiansa pönttöön. Ikää 2v3kk. Nyt kun loma alkaa jätetään vaipat pois. Iltaisin tyttö onkin ollut ilman vaippoja mutta hoidossa ei. Kakkaa ei suotu tekemään muualle kuin vaippaan. Toivottavasti nyt kesällä päästäisiin päiväkuivaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edistystä taas tapahtunut, kölvi nyt 1v7kk ja on lähes päiväkuiva. Vaippa pistetään vielä päiväunille (on kyllä aina kuiva niiden jälkeen) ja jos lähdetään jonnekin, mutta nekin vaipat on lähes aina kuivia, kaupassa ja kylässä kun on niiin hienoa käydä pissalla. :D Kakka on ainoo ongelma, sitä kun toi ei meinaa tehdä pottaan tai pönttöön sitten millään. Joten sitä joko pantataan tai sitten odotetaan, että mennään mummulle, jossa sen voi vääntää pottaankin. :blink:

 

Oon kyllä erittäin tyytyväinen, että tää lähti näin hienosti käyntiin, joskus reilu pari viikkoo sitten oli vielä aikamoinen epätoivo tän asian kanssa, kun kalsareita sai vaihtaa ihan jatkuvasti. Mutta sitten ehkä viikon harjottelun jälkeen kölvi alko ymmärtään, että ne pissat voi tehdä nopeesti sinne pottaankin ja siitä se ajatus sitten lähti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tyttöä potatettu puolen vuoden iästä lähtien ja vuoden iän jälkeen on lähes kaikki kakat tulleet pottaan. Pari viikkoa sitten nappasin tytöltä vaipan pois ja ilmoitin, että nyt sitä ei enää käytetä päivisin ja pissat on syytä tehdä pottaan. Kolmen päivän aikana tuli monta vahinkoa ja nyt parin viikon vaipattomuuden jälkeen tyttö ekaa kertaa ilmoitti hädästä ennen pissan tuloa. Tähän asti on menty niin, että mä pienin väliajoin kyselen, onko vessahätä, ja tyttö on itse mennyt potalle sitten kun on, ja vahinkoja on tullut ihan vaan pari kertaa kun mä en ole muistanut kysellä vessahädästä ja tytöllä on ollut muuta puuhaa. Koko ajan on automatkat ja kauppareissut oltu ilman vaippaa, eikä tällöin ole vahinkojaan sattunut. Potalle en ole myöskään pakottanut, ja yleensä pissa tuleekin heti kun tyttö potalle istahtaa, kun hän saa itse valita milloin sinne menee.

 

Aamuisin on vaippa melko kuiva ja joskus jopa täysin kuiva ja heti tulee iso pissa pottaan, mutten vielä uskalla ottaa yövaippaa pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivävaippa jäi pois 1v8kk

Yövaippa jäi pois 1v9kk

Täysin kuivaksi tyttö oppi 1v10kk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälä alkoi opettelu kuivaksi nyt ihan tosissaan. Kokeillaan nyt ensiksi tuota päivävaippaa kokonaan pois. Yövaippa on aamuisin aina niin täynnä kun olla ja voi ettei sen pois ottamista voi vielä kuvitellakkaan.

Tuun hakemaan täältä vertaistukea sitten ku ittellä ei enää konstit(?) riitä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on nyt 2v8kk ja on täysin päiväkuiva. Kakat on tehnyt pottaan/pönttöön jo varmasti vuoden päivät, mutta nyt on kuukauden sisällä alkanut tekemään myös pissat pottaan/pönttöön niin, että ei enää tarvita vaippoja päiväsaikaan ollenkaan. Yöksi vielä vaippa laitetaan, kun aamuisin vaippa on kuitenkin aina märkä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, 1v7kk se oli sitten meillä se päiväkuivaks oppimisen ikä. Nyt ollaan oltu pari viikkoo täysin päiväkuivia, yövaippa on ollut kerran kuiva, muulloin on vielä aika paljon pissaa, vaikka heti aamulla herättyä potalle mennäänkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on hirmuisesti kerrottu onnistumisista, mutta varmasti takapakkejakin on sattunut matkan varrella ja hankala kuvitella, että kaikkien muiden lapset (paitsi meidän) oppivat kuivaksi napista painamalla :unsure: Olisikin kiva kuulla enemmän taustaa miten kuivaksi on opeteltu, esim. muistutatteko potalle menosta vähän väliä vai meneekö lapsi sinne itse kun on hätä? Laitetteko vaipan takaisin, jos lapsi sitä (itkien) pyytää? Kuinka paljon vahinkoja sattui kun vaippa oli ekoja kertoja pois? Missä vahinkoja sattui? Entä kuinka usein lapsi käy pissalla potalla?

 

Meillä on vajaa 2v tyttö nyt harjoitellut päivällä olemaan ilman vaippaa. Mietin vaan, että miten te muut olette pissattaneet esim. puistossa tai muualla reissussa? Tytölle kun on tuttua nyt pissata kotona pottaan, mutta en tiedä miten se onnistuisi esim. kahvilan vessassa saatikka puistossa lähipuskaan :unsure: Onko teillä potta rattaissa mukana vai miten on toimittu? Varahousut pitää visiin ainakin olla mukana vahingon varalta? Nyt kun tyttö on pari päivää ollut päivällä ilman vaippa (päikkäreillä toki ollut vaippa), niin tuntuu, että se käy hirmuisen harvoin pissalla. Pidättääkö se vaan kun ei halua mennä potalle vai eikö sillä vaan ole pissahätä? Vaipat on aina tasaisesti märkiä, mutta silloin se varmaan tekee heti kun on hätä eikä panttaa tai säätele pissaamistaan? Jos olen itse istuttanut tytön potalle, niin harvoin sinne mitään tulee, vaan pissa on tulut parhaiten silloin kun on itse pyytänyt potalle. Meillä ei siis tunnu toimivan se, että aina unien ja ruokailun jälkeen veisi potalle.

Edited by Ayla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vasta aloitettiin tämä pottaharjoittelu(tai aiemmin neiti ei ole suostunut kotona tekemään potalle, hoidossa kylläkin silloin tällöin)

Joka tapauksessa meillä nyt tällä hetkellä mun on muistuteltava tyttöä ja paras keino on viedä neiti pissille noin 1,5 tunnin välein, sanon että äiti menee pissille tuletko seuraksi. Nyt nämä pari päivää tämä on toiminut hyvin, ja kun olen vielä raskaanakin ei ole mitään ongelmia mennä vessaan noin tiuhaan B) Tyttö ei kyllä vaadi minua pöntölle, sekin riittää että olen seurana. Kyllä se varmaan kohta alkaa helpottaa ettei tarvitse olla aina muistuttamassa.

 

Kummipoikani oppi potalle pari vuotiaana, sitten ilmeisesti joku valopää meni sanomaan hänelle että varo ettei pöntöstä tule joku ja puraise pippeliä :o No lopputulos oli se että poika kieltäytyi menemästä pöntölle sen koommin ja oppi uudelleen asioimaan vessassa vasta viisivuotiaana. Että kyllä sitä voi takapakkiakin tapahtua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten olisi parasta toimia siinä tilanteessa, kun lapsi ei tee kakkaa pottaan (eikä pönttöönkään)?

 

Ollaan nyt menty jonkin aikaa siten, että kotosalla ollaan ilman vaippaa ja viedään tyttö sitten aika ajoin potalle/pöntölle pissille. Välillä sattuu vahinkoja, mutta pääsääntöisesti menee hyvin. Vaippaa pidetään sitten kotoa poistuessa ja kakka tulisi vaippaan, mutta tyttö ei sitä reissun päällä tee. Pari kertaa tyttö on tehnyt sitten kakat housuun kotona (ilman vaippaa) ja olemme hänelle selittäneet, ettei kakkaa saa tehdä housuun (emme kuitenkaan sen enempiä toruneet), vaan se pitää tehdä pottaan/pönttöön. Tänään oli ihan hilkulla, että kakka olisi tullut pottaan, mutta viime metreillä tuli stoppi eikä kakka tullut uudesta yrityksestä huolimatta. Pelkään, että tyttö alkaa panttaamaan kakkaa sen takia, että housuun ei saa tehdä, mutta potallekaan ei uskalla. Muutenkin on välillä maha ollut vähän kovalla, niin ei haluaisi tällä enää sitten pahentaa asiaa. Kuitenkaan ei viitsi arpoa sitäkään, milloin se kakka tulee ja sitä varten aina vaippaa laittaa.

 

Ehdotuksia?

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meidän tyttö oppi päiväkuivaksi 1v9kk, mutta kakka piti edelleen saada tehdä vaippaan??! No, onneksi kuitenkin tuota kesti vain kolmisen kuukautta ja sitten oltiin kokonaan päiväkuivia.

Kolmevuotiaana jätti pois yövaipan.

 

Poika on nyt 2v5kk ja edelleen kulkee vaipoissa, olen kyllä luottavaisin mielin, että ensi kesään (3v) mennessä on kokonaan kuiva. Toisilla nää asiat vaan vaatii pidemmän sulattelun =)

Poika toki käy jo potalla, mutta kun yritän ehdottaa että otettaisiin vaippa pois, niin ei halua. En mä viiti sitten painostaakaan, tuskin tuota enää kovin pitkään kestää.

 

Poika oppis sitten täysin oma-aloitteisesti kuivaksi vappuna. Olin ajatellut, että kesäkuussa aloitan tositreenin, mutta ei tarvinnut. Vappuna vain ilmoitti aamulla, että on kakkahätä hän menee potalle ja sen jälkeen ei vaippaa puettu. Yövaippa oli vapusta viikon, kunnes siihenkin totesi, ettei isot pojat tartte yöllä vaippaa :) Poju siis oppi täysin kuivaksi kuukautta ennen kolmevuotis-synttäreitä ja kun oli itse siihen valmis. Tästä kun on nyt aikaa kulunut sen pari kuukautta, niin yhden kerran on tullut yöllä pissa sänkyyn. Päivisin ei vahinkoja ole sattunut lainkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten olisi parasta toimia siinä tilanteessa, kun lapsi ei tee kakkaa pottaan (eikä pönttöönkään)?

 

Ollaan nyt menty jonkin aikaa siten, että kotosalla ollaan ilman vaippaa ja viedään tyttö sitten aika ajoin potalle/pöntölle pissille. Välillä sattuu vahinkoja, mutta pääsääntöisesti menee hyvin. Vaippaa pidetään sitten kotoa poistuessa ja kakka tulisi vaippaan, mutta tyttö ei sitä reissun päällä tee. Pari kertaa tyttö on tehnyt sitten kakat housuun kotona (ilman vaippaa) ja olemme hänelle selittäneet, ettei kakkaa saa tehdä housuun (emme kuitenkaan sen enempiä toruneet), vaan se pitää tehdä pottaan/pönttöön. Tänään oli ihan hilkulla, että kakka olisi tullut pottaan, mutta viime metreillä tuli stoppi eikä kakka tullut uudesta yrityksestä huolimatta. Pelkään, että tyttö alkaa panttaamaan kakkaa sen takia, että housuun ei saa tehdä, mutta potallekaan ei uskalla. Muutenkin on välillä maha ollut vähän kovalla, niin ei haluaisi tällä enää sitten pahentaa asiaa. Kuitenkaan ei viitsi arpoa sitäkään, milloin se kakka tulee ja sitä varten aina vaippaa laittaa.

 

Ehdotuksia?

 

Mä tarjoaisin kyllä sitä vaippavaihtoehtoa, hän varmaan osaisi/oppisi itse pyytä(m)ä(än) kun kakkattaa... Meillä ainakin toimi ja sitten kun näin mentiin muutama kuukausi, tyttö siirtyikin sinne pöntölle omasta aloitteestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ongelma onkin siinä, että jos on vaippa, niin silloin ei kerrota pissihätääkään eli kaikki mitä ollaan tähän mennessä saavutettu, menee hukkaan. Epäilen siis sitä, että kertoisiko kakkahädästäkään, koska vaipan ollessa päällä tekee kyllä kaiken surutta sinne eikä ilmottele mitään. Ilman vaippaa taas yleensä kertoo pissihädästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on nyt 2v5kk ja ollaan nyt viikon verran oltu ilman vaippaa. Unilla on vielä vaippa, mutta päikkäreillä on jo pitkään ollut tyhjä vaippa. Öisin (nukkuu noin 19:30-6:30)tekee alku yöstä pissin vaippaan, mutta loppuyön on pissimättä. Viime yönä mummilla ollessa olivat käyneet vielä klo 21 aikaan pissillä ja aamulla oli ollut tyhjä vaippa.

 

Vahinkoja on sattunut yllättävän vähän. Vielä toki muistutellaan aika ajoin pissille menosta, mutta tyttö ilmoittaa myös itse pissihädästä. Kakasta tyttö on ilmoittanut jo pitkään ja tehnyt sen pottaan/pönttöön.

 

Kimmokkeen vaipattomuuteen antoi se, että mummo ja ukki toivat uusia hienoja pikkareita ja se, että pikkuserkkukin on vaipaton (pari viikkoa aikaisemmin jätti vaipan pois). :rolleyes::D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onnea :lol:

 

 

Täällä on nyt tilanne se että poika on päiväkuiva (joskin vahinkoja vielä voi tietenkin sattua ja joskus

pidetään vaippaa pidemmillä matkoilla). Tämä tilanne on saavutettu juuri.

Yövaippa on vielä aamulla märkä ja mietinkin että pitääkö tässä tilanteessa vaan

odotella rauhassa ja yökuivaksi oppiminen tapahtuu "itsestään" vai olisiko syytä

jollain keinolla nyt alkaa "treenata" yövaipasta eroon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadda: Onnittelut kakasta pottaan :)

 

Siipi: Melkein odottelisin jonkin aikaa, että se yövaippa alkaa olemaan kuivempi. Meillä ainakin se pojan kohdalla "kuivui" hirmu nopeesti kun oppi päiväkuivaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mietin vaan, että miten te muut olette pissattaneet esim. puistossa tai muualla reissussa? Tytölle kun on tuttua nyt pissata kotona pottaan, mutta en tiedä miten se onnistuisi esim. kahvilan vessassa saatikka puistossa lähipuskaan :unsure: Onko teillä potta rattaissa mukana vai miten on toimittu? Varahousut pitää visiin ainakin olla mukana vahingon varalta?

Tähän kommentoisin sen verran, että meillä on kyllä ollut potta aina mukana, varsinkin siinä harjoitteluvaiheessa. Esikoisen harjoitellessa pottailua meillä oli potta Särkänniemessäkin mukana, että pääsi tarpeen vaatiessa siihen istuskelemaan. Ja varahousut myös. Ja jos menee just esim kahviloihin tai vastaaviin tai kylään paikkaan, jossa ei ole pottaa, niin meillä oli mukana sellainen oma wc:n mini istuinrengas, jonka sai asetettua pytyn päälle niin, että on sopivan kokoinen pienelle. Toimii :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now