Novella

Taapero ja nukkuma-ajat

109 posts in this topic

Pipa, onko lastenhuoneessa yövaloa? Meillä ainakin yhtäkkiä tuossa 1-vuotiaana pimeys olikin pelottavaa ja nukkumisesta ei meinannut tulla mitään. Yövalolla tilanne korjaantui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole yövaloa mutta olen tilannut partyliteltä sellaisen LED-Kynttilän, joka vastaa todellakin yhden kynttilän lepatusta.

 

Meillä nukkaamaan meno on mennyt nyt todella hyvin ja ollaan saatu poika nyt ihan hienosti omaan huoneeseen, kunhan muistaa jättää oven hieman auki ( ilmeisesti tuo pimeys todellakin pelottaa yksin ). Nukkumaan laitetaan siinä kymmenen aikaa ja herätään aina samoihin aikoihin aamulla.

 

Nyt unikoulua on pidetty sen viisi päivää ja tulokseen ollaan tyytyväisiä. Nyt tätä harjotellaan jonkin aikaa, kunnes poika ymmärtää että jatkossa todellakin mennään näin. Sitten aloitetaan säännölliset päikkärit. Nyt päikkärit on siinä 15-16 ja nukutaan suunnilleen tunnin verran. Toivottavasti tästä alkaa meidän rutiininomainen arki, jota en ole oikein koskaan itse osannut pitää mutta, jos toinen lapsi tulee vielä niin on pakko vaan tehdä ne rutiinit, että pärjäisin edes jotenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itsekään en ennen muksua ollut rutiinien perään, mutta nyt kun yöt kärsisivät (jatkuvasta) rutiinien rikkomisesta, niin kummasti sitä tykkää pitää aikataulusta kiinni. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

2,5v tyttö menee yöunille 19.30-20.30 ja heräilee aamulla 7-9.00 välillä. Päivällä nukutaan sitten 13-14.30 välillä 1-1,5tuntia.

 

Hyvin nukkuu omassa huoneessa heräämättä. Ollaan miehen kanssa puhuttu että jos päiväunille nukahtaminen alkaa olla vaikeaa tai illalla ei tyttö meinaa asettua nukkumaan niin lopetetaan päiväunet. Ihan sen takia että se yöllä nukkuminen on tärkeämpää kuin päivällä. Tällä hetkellä tyttö asettuu hyvin päiväunille ja illallakin asettuu kiltisti nukkumaan joten vielä ei ole ongelmaa asian suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kanssa tärkeää pitää rutiineista kiinni ja joskus saan sukulaisilta väheksyviä kommentteja siitä, että tarvitseeko nipoilla. No kyllä tarvitsee jos lapsi tuntee olonsa näin turvallisemmaksi ja arki sujuu kivasti. Vielä kun on pieni vauva siinä taaperon rinnalla niin pakko tehdä asiat mahdollisemman helpoksi itselleen.

 

Päikkäreistä sen verran, että meidän taaperon kohdalla on todella tärkeää ulkoilla aamupäivällä ennen päikkäreitä. Muuten päikkärit ei maistu tai sitten nukkumaanmeno viivästyy. Myös ruokarytmi on tärkeä, koska jos siitä poiketaan edes tunnin heitolla niin kakka tulee vaippaan vasta nukkumaanmenon jälkeen illalla, tai jopa vasta yöllä, joka sitten pistää pasmat ihan sekaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 2-vuotiaan kanssa on vaihtelevan säännöllinen rytmi. Kun oli hoidossa, oli paljon tarkempi rytmi, mutta nyt on ollut taas 5kk. kotihoidossa, niin on enempi menty tytön luontaisen rytmin mukaan. Tyttö ei koskaan ole ollut aamuvirkku ja mieluummin menee illalla myöhemmin nukkumaan ja nukkuu aamulla pidempään.

 

Tavanomaiset uniajat on suunnilleen niin, että herää aamulla klo 9-10 välillä (riippuu yleensä, miten on nukahtanut illalla, nukkuu aikalailla tasan 11,5-12h.) ja päiväunet nukkuu parhaiten 5h heräämisen jälkeen, yleensä 1,5-2h. Illalla menee sänkyyn klo 21 ja nukahtaa päiväunista, edellisyön unista ja päivän touhuista riippuen 5-90 minuutissa. Harvoin tarvitsee nukahtamisapua, yleensä nukahtaa yöunille omaan tahtiinsa.

 

Tyttö on alusta asti nukkunut omassa huoneessaan ja osannut nukahtaa itse.

Ruoka-aineallergiat sekoittaa välillä unirytmiä, jos joutuu paljon valvoa vatsavaivojen takia.

 

Muutaman viikon päästä tyttö menee takaisin päivähoitoon ja sitten saa mukautua taas aikaisempaan rytmiin, herätys on klo 8 ja päiväunet klo 12 lähtien, yöunille varmaan nukahtaa hieman nykyistä aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v2kk vanha poika nukkuu yöllä 20-7.00 ja päivällä 13-14.30. Hyvin on sujunut tähän asti tämä systeemi, ja jos illalla alkaa nukkuminen vaikeutua niin sitten aletaan miettiä päiväunien lyhentämistä tai pois jättöä. Vielä ei onneksi ole tätä ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taapero n. 1.5vuotta ja päikkäreille mennään 12 aikaan heräsi sitten yhdeksältä tai seitsämältä aamulla, nukkuu yleensä sen 1.5h-2h. Yöunille 19:30-20:00, yleensä jo puolen aikaan alkaa olemaan niin väsynyt että kun pikkuisen vihjasee niin kömmitään jo sänkyyn hyvillä mielin.  Olen ollut aina tarkka rutiineista ja uskon vahvasti sen olevan syynä lapsenkin tarkkaan rytmiin. Nukuttamista en ole oikeastaan koskaan harrastanut, olen todella huono nukuttaja ja kestän mielummin pienen huudon kuuntelua kuin vieressä nukuttamista joten ainakin nyt tämä esikoinen nukahtaa ihan itestään kun vain sänkyyn kömpii, suukko annetaan ja ovi kiinni. Lapsethan ovat yksilöitä, joten mielenkiinnolla näen miten käy kuopuksen kanssam omaako hän yhtä hyvin rytmit tulevaisuudessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika juuri 2 vuotta täyttänyt, herää aamuisin 6-7 välillä ja nukahtaa klo 22 paikkeilla. Päikkäreille nukahtaa kotona 6 h kuluttua heräämisestä eli 12-13 välillä, tämä on jämpti. Ja päikkärit kestää 1,5-2 h.

 

Olen ollut huolissanikin välillä kun nukkuu muihin lapsiin verrattuna niin vähän. Kasvaa ja kehittyy kuitenkin hyvin, joten ilmeisesti unentarve on vähäinen. Itse olen kuulemma ollut lapsena samanlainen. Harmittaa vain kun omaa aikaa ei varsinkaan ole viikolla yhtään kun lapsi herää ja menee nukkumaan samaan aikaan kuin minä. Eikä sen puoleen mitään parisuhdeaikaakaan. Mies jaksaa paremmin valvoa illalla pojan nukahdettua, minä en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lopetettiin pari vk sitten 2-veen päiväunet, juuri siksi että unille käynti niin päivällä kuin illallakin alkoi käydä aivan mahdottomaksi. Siinä vaiheessa kun oot kaks tuntia istunut lapsen vieressä (tai palautellut sitä omaan huoneeseensa sänkyynsä) ja tätä joka ikinen ilta parin kuukauden ajan, alkaa miettiä vaihtoehtoja. Ennen siis heräiltiin aamulla 7-8 aikaan, päikkärit oli noin 12/13-14 ja yöunille vietiin klo 21, mutta nukahtamaan poika suostui vasta klo 23. Siispä omaa aikaa ei ollut käytännössä lainkaan, ja kun päikkäreillekin meno alkoi olla samanlaista, tunninkin taistelua, päätettiin näin. Nyt yöunet on klo 21-09 ja poika nukahtaa itsekseen sänkyyn kymmenessä minuutissa. Oli alkuun päivällä hieman kiukkuinen kun uuteen rytmiin opeteltiin, mutta nyt tuntuu että harmi kun tätä ei toteutettu jo aiemmin. Päivät menee hyvin kun lapsi on nukkunut kunnolliset yöunet ja iltaisin saadaan sitten katsoa rauhassa tv:tä tai puuhata omia juttuja kun enää ei tarvitse taistella nukkumisesta kieltäytyvän taaperon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meidän ennen niin hyväuninen 2v 2kk nukkuu nykyään n. 20-6, ja on näitä 5 ja 7 aamujakin ollut. päiväunet on päiväkodin vuoksi n. 11:30-14 välillä, nukkuu yleensä kotona pitempään kuin päiväkodissa.

 

muutti pari viikkoa sitten omaan huoneeseen ja lastensänkyyn, sieltä kun pääsee ite pois niin välillä en ite aamulla herätessä tiedä monelta tuo on herännyt. puol 7 tulee yleensä meidän huoneelle juttelemaan tai tuomaan tavaraa. mies herää arkena töihin n. 6:45. harvemmin laps nukkuu tuota pitempään.

 

auttaisiko esim 19 nukkumaanlaitto? vai päiväunien poisjättö :rolleyes: tuntuu kyllä tarvitsevan ne vielä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Omalla tuoreella kokemuksella voin suositella päiväunien rajoittamista esim. yhteen tuntiin. Tosin jos teillä lapsi menee jo klo 20 kieppeillä nukkumaan niin on sekin kyllä jo aika aikaisin mutta kannattaa kokeilla auttaisiko päikkäreiden rajoittaminen pidentämään yöunia myös loppupäästä eli aamusta.

 

Meillä siis taannoin oli ongelmana iltakukkuminen ja nukahtamisen vaikeus, jotka loppuivat samantien kun rajoitettiin päiväunien kesto max. yhteen tuntiin. Ennen rajoitusta klo 22-6 olivat normaalit yöunet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nyt alkaa vakiintua n. 20-7, jospa sillä pärjäis...ja päiväunet ne nukkuu päiväkodissa niin pitkään kun nukkuvat, max 2,5h. yleensä ilmeisesti 1,5h-1h45min. kotona n. 2h. jospa se tässä totuttelulla, eihän oo menny ku 3 viikkoa vasta uutta huonetta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rutiinit on meilläkin se joka saa arjen pyörimään. Tyttö 3v4kk nukkuu arkisin yöllä 21-6.30 ja päiväkodissa nukkuu sitten päiväunet 1,5h. Viikonloppuisin kotona sitten nukkuu yöllä yleensä 21-8, ja päiväunia ei nukuta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poika juuri 2 vuotta täyttänyt, herää aamuisin 6-7 välillä ja nukahtaa klo 22 paikkeilla. Päikkäreille nukahtaa kotona 6 h kuluttua heräämisestä eli 12-13 välillä, tämä on jämpti. Ja päikkärit kestää 1,5-2 h.

 

Olen ollut huolissanikin välillä kun nukkuu muihin lapsiin verrattuna niin vähän. Kasvaa ja kehittyy kuitenkin hyvin, joten ilmeisesti unentarve on vähäinen. Itse olen kuulemma ollut lapsena samanlainen. Harmittaa vain kun omaa aikaa ei varsinkaan ole viikolla yhtään kun lapsi herää ja menee nukkumaan samaan aikaan kuin minä. Eikä sen puoleen mitään parisuhdeaikaakaan. Mies jaksaa paremmin valvoa illalla pojan nukahdettua, minä en.

 

Lainaan Maria Coronan aikaisempaa viestiä, koska rytmit ja ajatukset ovat kuin omasta suustani.

Pitää nyt laittaa harkintaan se, josko meilläkin niitä päikkäreitä rajoitettaisiin siihen yhteen tuntiin, tuohon iltariekkumiseen alkaa väsyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä nukkui viime yönä n. 21-7:30 :o ei oo vähään aikaan nukkunu noin hyvin. oli kuulemma pk:ssa nukkunu 2h päikyt...nukkumaan laitoin n. 20 aikaan mutta nousi sängystään vielä 5 kertaa ennen kuin suvaitsi jäädä sinne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1-vuotias poika nukkuu 20-8.00 ja päivällä 13-15.00. Unta poitsulle kertyy vuorokauden aikana 14tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yöunet on keskimäärin 18-08 taikka viimeistään 19.30-08.30. Päiväunet on sitten suunnilleen joko 11-12.30 taikka 12.30-15.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika menee yöunille 21.30-22.00 ja herää 8.00-10.00, riippuu siitä, kuinka levottomasti yö on sujunut. Päiväunia nukkuu 1-2 tuntia klo 13-16 välillä, aika vaihtelee sen mukaan, mitä milloinkin touhutaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kohta kolme vuotias esikoinen nukkuu 20.00-7.00 ja päiväunet 12-14. Joskus nukkuu päivällä pidempään ja välillä lyhyempään. Samoin yöunille joskus menee vasta 21 ja vastaavasti joskus herää ennen 7 aamulla. Mut yleensä menee noin kuin laitoin ensiksi. Eli 11-14 h tulee unta vuorokaudessa. Unet on yhtäjaksoisia eli ei heräillä yöllä eikä päiväunilta juoksennella pois keskenkaiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aina pyritään laittamaan lapset nukkumaan kahdeksaan mennessä ja aamulla heräävät vaihtelevasti 6-8.30. Päikyt yleensä 1-1,5h nuoremmalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2v3kk tyttö menee illalla nukkumaan ennen kasia ja aamulla herää kasin maissa. Päivällä nukkuu 13-15.00. Yhteensä unta vuorokaudessa tulee 14-15h. Tyttö heräilee hyvin harvoin yöllä eli pääasiassa uni on yhtäjaksoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1v 3kk ikänen menee nukkumaan suunnilleen 20.30 ja heräilee 07.30. Pari kertaa yössä hyppää seisomaan, jolloin hänet täytyy auttaa makuulle (ei jostain syystä mene itse). Päiväunia nukutaan 13-15.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now