toukka

Vauvojen Vessahätä Viestintä ja Vaipattomuus

272 posts in this topic

Mirelda, potta sängyn viereen niin ei tarvitse yöllä viedä vauvaa makkarista mihinkään?

Niinpä tietenkin :). Oon yrittänyt mennä pois makkarista, että mies saisi nukkua, mutta pitänee taas kokeilla.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kokeilin viime yönä taas makuuhuoneessa potatusta. Huuto tuli, mutta selvästi vaimeampana kuin muualle vietäessä. Samoin tunsin kuinka jotain märkää valui mun jalkaa pitkin lattialle - kiva putsailla pissalaikkuja pimeässä puoliunisena :). Ollaan kyllä naurettu, että jäppisellä ei selvästi ole mitään prostaattavaivoja, kun potan reuna ei tunnu välillä riittävän. No, kyllä poitsu rauhoittui nopeasti kun sai tissin suuhun ja jatkoi taas uniaan.

 

Joku mystinen juttu on potatusajassa, eli alkuyöstä huutaa kuin palosireeni ja ehkä klo neljän jälkeen voi potattaa niin, että on oikein tyytyväinen päästessään potalle ja jatkaa siitä unia. Ja jos jättää potatuksen alkuyöstä pois, herää poitsu kuitenkin vessahätään ja yleensä tulee huuto siitäkin, kun vaippa kastuu (vaikka olis kertis päällä).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan täällä vielä aktiivisia pissattajia?

 

Mua kiinnostais tämä paljon ja mietin minkä ikäisen vauvan kanssa te olette aloittaneet. Missä vaiheessa suosittelette pissatuksen aloittamista? Ja onko jotain hyviä vinkkejä, miten päästä alkuun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pissatetaan lavuaariin vaipanvaihdon yhteydessä. Tämä alkoi jo tytön ollessa muutaman viikon ikäinen, kun huomattiin hänen pissaavan lähes joka kerta hoitopöydälle kun vaippa otettiin pois. Nyt sitten pissatetaan aina automaattisesti vaippaa vaihdettaessa. Hoetaan pispiss ääntä ja kun pissa tulee, kehutaan kovasti. Usein pissa tuleekin siinä, noin kerran päivässä. Tosin on päiviä, jolloin ei osuta apajille. On myös päiviä, jolloin onnistuu parikin kertaa. Yleensä jos jotain tulee, se tulee melkein heti. Emme siis pissata muutamia minuutteja kauempaa kerrallaan. Muutaman kerran on onnistuttu osuttamaan kakkakin lavuaariin. Vaippoja silti kuluu ihan kiitettävää tahtia, enkä siinä mielessä koe että meillä vessahätäviestittäisiin, en osaa lukea mitään viestejä eikä tämä ole mitenkään lapsentahtista meillä, yleensä siis pissatetaan vasta vaipanvaihdon yhteydessä (eli kun kakka on jo tullut tai päiväunien jälkeen tms).

 

Tyttö on nyt vähän reilut pari kuukautta. Olen huomannut sellaista rytmiä, että aamukakka tulee yleensä 8.30-9.30 aikoihin. Se tulee vaippaan, koska en yleensä ole itse noussut vielä tuolloin. Tuon saattaisi saada melko helposti pyydystettyä lavuaariin, kun vain alkaisi noihin aikoihin vessattaa. Yleensä toinen kakka tulee aamupäivällä ennen pitempiä iltapäiväunia (13-16). Tätäkään en yleensä saa lavuaariin osumaan. Illassa ei ole mitään rytmiä, yleensä kuitenkin kakkailee siinäkin vielä pari kertaa. Yleensä kakka tulee rinnalla ollessa.

 

Miten tästä lähtisi enemmän vessattamaan? Miten kakat voisi sihdata tarkemmin lavuaariin? Itsellä ei ole intoa 15-30 minuutin välein pissatukseen eikä puolen tunnin sessioihin....

 

Vinkkejä kaivattaisiin, miten rinnalla ollessa kakkaamisen aloittavan vauvan kanssa ehtii riisua housut, vaipan ja lavuaarin päälle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan täällä vielä aktiivisia pissattajia?

 

Mua kiinnostais tämä paljon ja mietin minkä ikäisen vauvan kanssa te olette aloittaneet. Missä vaiheessa suosittelette pissatuksen aloittamista? Ja onko jotain hyviä vinkkejä, miten päästä alkuun?

 

Me aloitettiin vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen. Jossakin tässä ketjussa taitaa olla jo sama juttu, mutta laitetaan vielä uusiksi.

 

Oltiin päätetty, että voisi kokeilla vessatusta ja osittain poika teki itse aloitteen alkamalla välillä huutaa kesken syöttämisen. Ensin ajateltiin, että kyse on vatsavaivoista tms. kun muuten ei huutanut kuin nälästä, mutta sitten huomattiin, että aina huudon jälkeen vaippa on märkä (käytetään pääasiassa kestovaippoja). Toisin sanoen poitsu ei halunnut jatkaa syömistä, kun oli vessahätä. Sitten aloitin vessatuksen tissikänän alkaessa ja vasta sen jälkeen jatkoin imettämistä. Samoin sylissä tai kantoliinassa ollessa poika usein alkoi pitää pientä känää vessahädän merkkinä. Lisäksi vessatettiin lähes alusta asti aina päikkärien jälkeen. Ja aina kun tuli pissat (lavuaarilla, suihkussa, hoitopöydällä, missä vaan), pidettiin tuota piss-piss ääntä.

 

N. 4kk:n kohdalla ostettiin potta, mitä ollaan käytetty pääasissa siitä lähtien. Poitsu oppi heti yhdistämään potan ja vessatuksen ja nyt suurin osa tuotoksista tulee pottaan. Välillä on kuivempia ja välillä vähän märempiä päiviä, mutta vähitellen mennyt parempaan suuntaan. Selvää vessahätäviestintää ei tosin edelleenkään ole, mutta sylissä, vaunuissa, turvaistuimessa tms. alkaa känistä tai narista vessahädän yllättäessä ja jos vessaan ei pääse (esim. pidempien automatkojen aikana), tulee itku. Leikkiessä tai muuten touhuillessa ei siis usein ilmoittele mitään.

 

Vessatuksen nopeuttamiseksi käytettiin ennen muksun liikkumaan oppimista paljon puolipotkareita (ja välillä säärystimiä), jotka oli nopea riisua. Nykyisin mennään sukilla ja housuilla. Itselle tulee tietenkin enemmän puuhaa vessattamisen myötä, mutta ollaan koettu se vaivan arvoiseksi.

 

En osaa antaa vinkkejä kakkojen nappaamiseksi, mutta ainakin meillä vessatuksen aloittamisen jälkeen on poitsu selvästi mielummin tehnyt kakat lavuaariin tai pottaan kuin vaippaan - asentokin on varmasti mieluisampi. Kannattaa vaan napata muksu syliin ja vaikka matkalla vessaan riisua housut ja vaippa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset kommenteista!!

Mekin on nyt muutama päivä pissatettu vaipanvaihdon yhteydessä, kun tosiaan silloin se pissa helposti tuli muutenkin siihen hoitoalustalle. Pari kertaa on kakatkin sattuneet samaan aikaan. :) Ei tämä tosiaan vielä lapsentahtista ole, mutta jätketaan näillä, kunnes jotain vessahätäviestejä alan erottamaan (jos koskaan...). Pisspiss-ääni on käytössä. Muutaman kerran on saanut kuivan vaipan laitaa takaisin, kun olen mennyt katsomaan, että olisko vaipassa jotain ja sitten pissat on tulleet lavuaariin. Varmaan ainakin vauvan pepulle kivempaa, kun ei haudu kosteassa vaipassa ja mulle myös, kun vaippapyykkiä tulee vähemmän. :)

 

Palaan kuulumisineni, kun tyttö vähän kasvaa ja homma toivottavasti vähän kehittyy. Edelleen luen mielellään muiden kokemuksia ja neuvoja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon joskus imettänykin niin, että potta on ollu samalla sylissä (hoppop potan sisäosa on oiva sylipotta). Ja sitten on istunut tuettuna mun sylissä tietokoneella, niin että potta on jalkojen välissä. Siinä kun voi soittaa youtubista musiikkia ja ite surffailla sen vartin, niin kakka ehtiin tulla.

Me aloitettiin tytön ollessa 5 viikkoa, mutta sitä ennen jo kakat tuli lavuaariin. Alkoi meinaan kitisemään kun vähän kakkaa ehti vaippaa, ja loput tuli sitten peppua pestessä sinne lavuaariin.

Mä tunnistin aluksi vessahädän kitinästä. Kun muuten oli kaikki hyvin (oli saanu ruokaa ja syliä oli tarjolla) alkoi selittämätön ininä=vessähätäininä, niin tuli pissat. Eli oikeastaan meillä ei sitten enää ollutkaan mitään selittämättömiä ininöitä.

Meillä neiti käytti ja käyttää edelleen vaatteina ihan tavallisia paitoja, ei bodeja. Niitä neppareita on ärsyttävää avata ja laittaa kiinni, kun alussa pissa tuli 45 minuutin välein. Housuina puolipotkarit, tai sitten jos on lämmin niin pelkkä froteevaippa näpsyllä oli paras. Nopea avata ja laittaa kiinni, eikä tarvii taitella uudestaan. Sellaiset housut, joissa nepparit on olkapäillä, jäi lähes kokonaan käyttämättä.

Vinkkejä on juurikin tuo piss piss ääni, kun pissa tulee, vaikka se alussa tulisi lattialle, sänkyyn jne. Kunhan lapsi oppisi yhdistämään äänen pissaamiseen. Pissauspaikkaa kannattaa vaihdella, jos meinaa tulla takapakkia. Meillä on pissatettu ja kakatettu lavuaariin, pönttöön, vatiin, ämpäriin, puskaan, talon nurkalle ja pottaan, joita kotonakin on kaksi erilaista. Meiän neitihän oli myös pienenä tosi tarkka potasta, ja suostui pissaamaan vain baby björnin pikkupottaan ja tohon hoppopin sisäosaan. Kylässä jos oli erilainen, niin ei tullu pissa muualle kuin vaippaan suuren huudon kanssa. Niinpä yhdessä vaiheessa kannoin pottaa mukana.

 

Tuossa nyt noi mitä tuli heti mieleen. Ketjun ekassa viestissä on jotain linkkejäkin, jotka kannattaa lukaista.

 

Nyt meiän 1,5 vuotias on käyny muutaman kerran lähiaikoina ihan itse oma-aloitteisesti potalla pissalla. Miehen kanssa ihmeteltiin, mitä neiti tekee kun ei näy, niin istui potalla ja pissat oli potassa (ja pikkuhousut edelleen jalassa). Juuri oltiin 3 päivää ja 2 yötä reissussa, sinä aikana tuli 3 pissavaippaa ja yhet pissat housuun (housupissoista kyllä kitistiin kunnolla, mutta äiti ei vain tajunnut kun kierteli kauppoja). Öisin tulee todella harvoin pissa vaippaan. Tyyliin 2 kertaa kuussa, ja nekin saunan+pillimehun jälkeen. Kipeänä saattaa tulla enemmänkin pissavaippoja. Hoidossakin käy hienosti potalla, ja yhdessä välissä tulikin kotiin päivässä vain yksi pissavaippa, jos sitäkään. Mutta kun hoitajia vaihtui niin tuli taas enemmän. Kotona on yleensä kuiva, kunhan muistaa käyttää pissalla. Ja mummonkin kanssa pysyy kuivana koko päivän, vaikka mummo (anoppi) nauroi aluksi koko vvv:lle ja kailotti kovaan ääneen ettei usko tähän ollenkaan grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai mekin tietyllä tavalla vessahätäviestitään, kun vauva on jo kolmisen kuukautta tehnyt kakat pääasiassa muualle kuin vaippaan. Alussa teki pytylle, mutta kun painoa tuli lisää ja istuminen alkoi sujua paremmin, siirryttiin pytyltä potalle. Ensin kannateltiin ihan niinkuin oltaisi olta pytyllä, ja nykyään tuetaan vähän kainaloista. Meillä aloitettiin kakattaminen reilu 3kk iässä, kun vauva alkoi silloin aina viestimään ähinällä, että olisi kakka tulossa. Nyt tiedetään jo katseesta, että NYT, ja mennään kiireen vilkkaa potalle ja matkalla riisutaan housut ja vaippa lennossa pois :girl_wink: Ja yleensä ihan samantien tuleekin tavara pottaan. Ja usein pissat samalla.

 

Meilläkin mies oli alkuun vähän epäilevällä kannalla, mutta nykyään hän hoitaa kotona ollessaan suurimman osan kakatuksista. Pissojen metsästykseen ei olla vielä alettu, kun tunnistettavissa oleva pissaviesti tulee vasta kun jo lirisee. Pitäisi vielä enemmän tarkkailla vauvaa ennen sitä "katso äiti, nyt mä pissaan"-ilmettä, että antaako mitään viestiä etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt 2kk vanha poika ja vessahätäviestintää on aloiteltu vähän epäsäännöllisesti noin kuukauden iästä alkaen. Alussa saatiin kakat hienosti lavuaariin pari viikkoa kun tämä kakkasi aina suunnilleen samaan aikaan päivästä imetyksen jälkeen ja toimitusta edelsi ponteva piereskely ^_^. Kuvio hajosi kun rytmi alkoikin hidastua ja nyt kakkaa 2-3 päivän välein enkä osaakaan enää yhtään ennustaa milloin se tulee, törähtää niin vauhdilla ja yhtäkkiä etten millään ehdi vessaan. Pissatettu ollaan vain vaipanvaihdon yhteydessä, mutta yleensä ne pissat on jo ehtineet sinne vaippaan tai tulevat vasta kun uutta vaippaa ollaan laittamassa, vaikka oltais lavuaarilla odoteltu ensin. Pissatus tuntuu jotenkin hankalalta juuri noiden vaatteiden takia, meillä on aika viileä kämppä ja ajattelinkin että kun tässä tulee vielä lämpimämmät säät niin homma toivottavasti helpottuu kun vauvaa voi pitää ilman housuja tai vaipalla + säärystimillä. Mitään pissaviestejä en kyllä ole huomannut, tai ehkä sellainen että ilmeet pysähtyvät siksi hetkeksi kun pissaa. Enemmän mulla toimisi ehkä ajoituksen ajattelu, kun yleensä päiväunien ja imetyksen jälkeen ne pissat tulee, huomaa siitä että etumus tuntuu hetken kuumalta. Meillä on toistaiseksi vielä kertiksetkin useimmiten käytössä, kun sopivaa kestovaippayhdistelmää vielä kokeillaan ja haetaan.

 

Meillekään ei oikein sovi tuo puolen tunnin välein pissatus ainakaan vielä, en haluaisi että elämä on pelkkää pissojen jahtaamista. Mikä on teidän pidempään pissattaneiden kokemus, helpottuuko homma kun vauva kasvaa vai vaikeutuuko? Ja mistä helpottuminen tai vaikeutuminen johtuu teillä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää hehkuttaa, että meidän pieni ilmoittaa pissoista kitinällä! girl_dance.gif Vajaa viikko sitä ollaan epäilty ja nyt alan olla ihan varma asiasta. Aina ei tosin tajuta, että itku on pissaitkua, eilenkin kitinän päätteeksi tuli pissat hoitoalustalle. Mutta äskenkin vein kitinän takia tytön lavuaarille ja sinnehän ne pissat tuli ja sain laittaa kuivan vaipan takaisin.

 

Kakkojaan tämä meidän tyttö ei vielä ilmoita. Ainakaan niin, että me tajuttais. Pari päivää ne tuli kellon tarkasti kaksi kertaa päivässä, ja silloin ne sai pönttöön/lavuaariin tähdättyä, mutta nyt ei edes joka päivä, eikä mistään osata arvata, että olis tulossa. Kakka voi tulla kesken imetyksen tai päiväunien tai ihan milloin vaan ja mitään ennakoivaa ei olla huomattu. Ehkä sekin aika vielä koittaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei oo nyt viikkoon saatu ees pissan pissaa sihdatuksi lavuaariin :hysteric:

Pitää vaan sitkeesti yrittää jaksaa jatkaa, niin ehkä se sit siitä taas lähtee... Meillä vähän sama tilanne kuin ayashella, että kämppä on sen verran viileä, että täytyy pitää riittävästi päällä ja musta tuntuu, että tytölle tulee vilu jo vähän pidempään lavuaarilla odotellessakin, joten senkään takia ei olla nyt ehkä onnistuttu hetkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sujui eilen aika hyvin vauvan kanssa pissaukset, aamulla herättyä oli pissat vaipassa + tuli lavuaariin, siitä seuraavat tuli vaippaan vasta seitsemän tunnin päästä kakan mukana. Pari vaippaa joutui laittamaan kyllä pyykkiin siinä välissäkin, tällä vauvalla kun tulee usein pienet rupsujäljet vaippaan. Aina ei meilläkään pystytä koko ajan pissalle viemään, kun esikoistakin täytyy huomioida girl_sigh.gif Tosiaan viileät säät on myös hankaloittaneet tätä, tälle vauvalle tulee suht helposti kylmä, joten täytyy pitää aika paljon vaatetta päällä, ja sen riisuminen ja pukeminen ees taas on vähän aikaavievää. Eli kesällä vähemmän vaatetuksen myötä helpompaa. Vaipanvaihdon yhteydessä kuitenkin aina pissatetaan, ja vauva osaa hyvin pissata, tietty sitten ei tule, jos ei ole yhtään hätä.

 

Esikoisen kanssa menee aika hyvin, osaa jo ihan itse kertoa vessahädästä ja mennä vessaankin. Nukkuessa silti tulee pissat vaippaan ja nyt kun on löysempää kakkaa, niin tulee vaippaan... Samoin pissoja tulee välillä vaippaan, kun ei huvita mennä pissalle tms... Esikoisen kanssa tuntuu, että se on ihan siitä itsestä kiinni jo, kun ei se välttämättä suostu potalle, enkä viitsi pakottaa, ja se tunnistaa ja osaa kertoa hädän. No, kesällä voi esikoinen sitten olla jo ilman vaippaakin. Voisi kai se nytkin, pääsisi ainakin helpommin itse pissalle.

ayashe: Siinä mielessä helpottuu ajan myötä, että isompana vauva pissaa harvemmin. Tämän ikäinen vauva vielä pissaa n. puolen tunnin välein tai useamminkin, joten jos puolen tunnin välein pissatus ei sovi, niin ei ole mahdollisuuksia saada kaikkia lavuaariin. Muusta helppoudesta/vaikeudesta en tiedä, se tulee aika kausittain.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te joilla on viileät kämpät, onko mitään lämmintä huonetta? Jos on, niin siinähän voi vaikka pissattaa sitten vatiin tai ämpäriin.

 

Onnittelut kaikille onnistuneille ja tsemppiä jos pissat menee vaippaan, niitä huonompia kausia vaan tulee, mutta jossain vaiheessa menee taas paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun pääsiäisenä miehellä on vapaata niin ajattelin vihdoinkin keskittyä oikeen kunnolla tuohon pissattamiseen, suunnitelmana on siis pitää vauvaa jonkinaikaa kosteudenpitävällä alustalla nakuna / pelkässä paidassa / pyyhkeissä ja tarkkailla mitä se oikein tekee ennen kuin pissa tulee ja ottaa se vati siihen viereen. Meille on alkanut vaippojen takia ilmaantua punaisia länttejä pojan alakerran ihoon ja se ärsyttää mua nyt niin paljon että täytyy kai vaan nähdä se vaiva että opettelis enemmän tätä vvv:tä. Vaippoja kyllä ainakin päivisin vaihdetaan tosi tiuhaan mutta ne läntit tulee yön aikana jos on vähänkään pidempi (esim. 4h) vaihtoväli.

 

Päiväunilta herättäessä meillä on se ongelma että poika on silloin niin supernälkäinen että en oo kyennyt viemään ensin vessaan, vaan tissi on saatava suuhun heti ja pissat voi tulla kesken imetyksen.

 

Kakattamisen suhteen meillä on poika tainnut ehdollistua siihen että kun hän on tietyssä asennossa nojaamassa mun jalkoihin (istuu siis silleen sylissä että ollaan kasvot vastakkain ja vauvan selkä nojaa mun reisiin kun nostan jalat ylös koukkuun sohvalla) niin silloin se kakka sit tuleekin... pitäis nyt vaan osata ennakoida tuo paremmin, monesti oon lavuaarilla kakattanut ensin ja kun sinne ei mitään oo tullut niin sitten laitetaan vaippa ja mennään seurustelemaan tohon sohvalle. Siinä taitaa sit olla rennompi olo molemmilla, kun ei tämä jaksa olla tarpeeksi kauan siinä lavuaarilla. Seuraava askel vois kai sitten olla se että mennäänkin ilman housuja seurustelemaan ja joku kippo vauvan pyllyn alle. Epäilen etten ajoissa ehtisi nostaa edes kipon päälle sylistä, kun niin äkkiarvaamatta se kakka tulee. Tuossa tilanteessa olen vielä tosi keskittynyt vauvaan kun katsellaan silmiin ja höpötellään, että pitäis mun kyllä huomata jos joku viesti tulee. Tai kyllähän tällä ilme menee totiseksi mutta samalla sekunnilla on se kakkakin sit jo vaipassa.

 

Onko kukaan käyttänyt ns. avovaippaa päivä- tai yöunilla lapsen alla? Minkälaisia virityksiä teillä on ollut? Musta tuntuu että pelkkä pyyhe ei riitä tälle superpissijälle, enkä haluis käyttää mitään muovilakanaa kun ne hiostaa. Oon miettinyt että oisko sellainen kertakäyttöinen vaipanvaihtoalusta hyvä, siis sellainen vähän paksumpi? Lapsimessuilla näin siinä muumivaipanvaihtopisteellä sellaisia, mutta kaupasta en oo löytänyt. Meillä vauva nukkuu perhepedissä.

 

Tuun sit raportoimaan alkaako tää sujua yhtään :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli joskus vähän aikaa avovaippa käytössä, silloinen kämppä oli kylmä, niin avovaippa oli käytössä vaan makkarissa. Mun sisko teki pul-kankaasta ja pyyhkeestä noin 80 x 80 cm alustan ja siihen vielä bambufroteesta irrallisia noin 40 x 30 cm palasia. Joskus laitoin taitellun harsovaipan ilman näpsyä vauvalla vielä siihen lisäksi. Avovaippa helpottaa yöpissatusta kivasti, niin kauan kun vauva ei liiku paljoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt on pissatusta kokeiltu muutama päivä ja on mennyt sekä hyvin että huonosti: positiivinen yllätys oli se miten helppoa pissatus sitten olikin, melkein aina kun pojan pissattaa niin jotain tulee. Aamupäivällä melkein 15min välein oli hätä, iltapäivällä harvemmin. Asuna pojalla oli pitkähihainen paita, vaippa ja leggingsit, siitä oli sitten helppo ottaa vaippa pois ja pissattaa. Mutta ikävä yllätys oli se että poika säikähti muutaman kerran pissatusta oikein kunnolla (täydet huutoraivarit selkä kaarella, pitkään sai rauhoitella), varsinkin jos oli uninen tai väsynyt. Sillä on mororefleksi vielä tosi vahvana ja pissatusasentoon meneminen ja siinä oleminen säikäytti, vaikka koitettiin olla tosi rauhallisia otteissamme ja katsoa että pojalla olisi tukeva olla siinä. Asentona käytettiin sitä tyypillisintä että poika nojaa selin mun mahaan ja polvien takaa nostan jalkoja ylös. Useimmiten kyllä hymyilikin asennossa ihan rennosti mutta parin peräkkäisen säikähdyksen jälkeen päätettiin pitää pissatuksesta nyt päivä tai pari taukoa ja kokeilla sitten taas uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vihdoin rohkaistunu kunnolla, ja öisin ja päikkäreillä (vaunuissa) neidillä on pikkuhousut. Kahden viikon aikana on tullu yksi housupissa, kun neiti vain leikki ja oli jo aika väsynykin. Nyt on alkanu myös pyyhkimään ite pissan jälkeen. Ja jaksaa pidättää autossa vaikka ei heti pääse kun ininä alkaa. Ikää siis 1v 7,5 kk tällä hetkellä.

Talven aikana on sylistä pissaustaito unohtunu, ja ei oikein meinaa pissiä tien penkalle, muuta kuin kiukuttelun kera. Vien automaattisesti vessaan herättyä, ennen ja jälkeen ulkoilun ja ennen unia. Muuten päivisin menee ite potalle/hakee potan olkkariin tai kitisee pissahätäänsä.girl_dance.gif

 

Tsemppiä pissattajille! Kannattaa jaksaa huonojenkin jaksojen läpi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ hienoa! Ja rohkaisevaa kuulla että tämä vvv oikeasti toimii noin hyvin jos vaan jaksaa sitä aktiivisesti harrastaa.

 

Meillä on edetty edelleen rennolla otteella, voisi kai kutsua osittaispissatukseksi kun kaikkia pissoja en edes yritäkään saada "kiinni". Aamulla (joka meillä alkaa nykyään klo 5.00...) pissatan vain vaipanvaihdon yhteydessä kun sitä pissaa tulee ihan jatkuvasti ja oon itse usein niin uninen että laiskuus iskee. Sit kun aamupäivällä itsekin reipastun niin pissatan aina kun tuntuu siltä että nyt vauvalla vois olla hätä. Päivä ja ilta menee samaan malliin jos vaan ollaan kotona, muualla menoissa en oo vielä pissattanut. Yöllä ei olla edes kokeiltu, kun pelottaa että vauva taas säikähtää unisena sitä pissatusasentoa. Päivisin ei ole enää säikähdellyt, taisi olla kiinni siitä että vauvalle pitää puhua ihan koko ajan kun mennään siihen asentoon ja jos on mieskin kotona niin toinen meistä lisäksi katselee vauvaa silmiin. Ja ollaan muutettu asentoa niin että vauva on vähän etukenossa ja näkee mitä tapahtuu. Hyvin on toiminut noin!

 

Mietin vaan tätä osittaispissatusta että meneekö vauva siitä jotenkin sekaisin kun välillä pissatetaan ja välillä taas pitää pissata vaippaan? Tosin ei kai sitä kukaan heti alussa saa kaikkia pissoja lavuaariin tai pottaan vaikka yrittäisikin... Nykyään on tosi vaikea tietää mitä vauva itkee, ts. nälkäitku on selvä, mutta väsymysitkua tai "mulla on tylsää" -itkua on vaikea erottaa pissaitkusta, tai siis en oo ihan varma onko tällä edes pissaitku enää jäljellä. Intuitiolla ja tuurilla siis pissatetaan meillä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin vaan tätä osittaispissatusta että meneekö vauva siitä jotenkin sekaisin kun välillä pissatetaan ja välillä taas pitää pissata vaippaan? Tosin ei kai sitä kukaan heti alussa saa kaikkia pissoja lavuaariin tai pottaan vaikka yrittäisikin... Nykyään on tosi vaikea tietää mitä vauva itkee, ts. nälkäitku on selvä, mutta väsymysitkua tai "mulla on tylsää" -itkua on vaikea erottaa pissaitkusta, tai siis en oo ihan varma onko tällä edes pissaitku enää jäljellä. Intuitiolla ja tuurilla siis pissatetaan meillä :girl_smile:

 

Mä oon miettinyt samaa. Olen päätynyt siihen, että jos kuitenkin useimmiten pissatetaan, ei sen pitäisi sekoittaa liikaa kunhan vauva ei kärsi märästä vaipasta tms. Meillä oli välillä ihan selvän oloinen pissahätäkänä, mutta nyt tuntuu että se on unohtunut. Joskus poitsusta selvästi tietää, että on hätä, mutta useimmiten meilläkin mennään intuitiolla tai "tiedolla" (mm. pissatukset päikkärien jälkeen). Vaunuissa tai autossa ollessa vauva kyllä känää ja saattaa itkeäkin vessahätää, mutta touhuilun keskellä vaippoja kastuu vähän väliä. Päivisin kyllä potatetaan suht ahkerasti, mutta yöllä vaihtelevasti.. ..edelleenkin. Ehkä yö kolmeen on useimmiten turha potattaa, kun siitä syntyy vaan känää vaikka selvä hätä olisikin. Aamuyöstä potatus taas onnistuu suht hyvin (heräämisiä tulee siis öisin edelleenkin 3-5 krt).

 

 

Onko kestoja käyttävillä yöpotattajilla hyviä vinkkejä vaippojen osalta? Meillä vauhtia on sen verran, että napillisia kestoja on hankala saada kiinni ja tarrallisia poitsu itse aukoo, jos ei ole housuja päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä iässä on kyllä ihan mahdollista jo muutenkin olla kuiva... Mutta siltä osin pidän vauva-aikaisen pissatuksen ansiona tätä suht aikaista kuivaksi oppimista, että se pissaamisen taito ja tiedostaminen ei ole koskaan kokonaan päässyt katoamaan. Ja siltä osin kyllä osittais-vvv:kin varmaan riittää... Meidänkin esikoinen on nyt lähestulkoon päiväkuiva, välillä tulee vahinkoja, ja väsyneenä ei edes suostu potalle. Yleensä ei päivisin käytetä vaippoja, mutta tänään jouduttiin laittamaan kauppareissulle, kun ei suostunut potalle ennen sitä. Kauppareissulla ei sitten kuitenkaan pissaa tullut, mutta kotonakin halusi vielä pitää sen vaipan eikä suostunut potalle, ja pissasi sitten sinne vaippaan. Sen jälkeen sanoi "pissa" ja halusi vaipan pois girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja se hyvä puoli on myös, että lapsi tietää mitä sillä potalla tehdään, eikä pelkää sitä.

Ihan vauvana meiän neitiä ei kait haitannu vaippaan pissaaminen, ja hoitoon meni 10 kuukauden iässä, siellä käytti vaippaa, ja kotona pissatin. Ei tuntunu sekään haittaavan, tiesi että kotona pissaa pottaan. Oli silloin "kotikuiva", ihan omakeksimä termi. Mutta kotona ei pahemmin vaippoja kulunu, mutta hoidossa niitä silti meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, neiti on alkanu sanoa "pissssa". Voi vihdoin muutkin läheiset ymmärtää mitä neiti kitisee vessan oven edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, neiti on alkanu sanoa "pissssa". Voi vihdoin muutkin läheiset ymmärtää mitä neiti kitisee vessan oven edessä.

 

Ihana :girl_dance:!

 

Meillä on menty melkein päinvastaiseen suuntaan, kun tuntuu että viimeisetkin ilmoittelut on tiessään ja märkiä vaippoja tulee lähes jatkuvalla syötöllä. No, herättyään yöllä tai päikkärien jälkeen narisee ilmoittaakseen vessahätää ja vaunuissa alkaa känäämään, mutta välillä on tehnyt sylissäkin pissat ihan huomaamatta.. Ja täytyy myöntää, että potatus on vähän harventunut, kun vauhti on kasvanut entisestäänkin (potalla ei pysytä muuta kuin sylissä ja vaipan takaisin laittaminen on useimmiten haastavaa), mutta kai se tästä. Kunhan tulee taas lämpimiä kelejä, saa poitsu olla ilman vaippaa ulkosalla. Ja jos hyviä puolia etsii, tulee isompaa pissavaippakasaa pestyä useammin, niin hajuhaitat vähenee :).

 

Vvv:stä ollut kuitenkin selvä hyöty, että vauva yhdistää sen piss-piss -äänen pissaamiseen. Tarvittaessa tulee pissat suihkussa ja ulkona "käskystä", ja on helpompi pitää ilman vaippaa + muuten huoltaessa ei tarvitse pelätä vahinkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin... auttakee.

 

Mä olen yrittänyt tätä pissattamista/kakattamista aloitella, kun olisihan se kiva jos vaippoja tarttis mahdollisimman vähän vaihtaa / pestä / viedä roskiin. Nyt vaan on niin että en oo saanu yhtään pissaa enkä kakkaa kiinni lavuaariin enkä mihinkään muuallekaan. Myttynenhän ei siis esimerkiksi pissaa hoitopöydälle, niin että siitä helposti saisi aloitettua.

Vaipanvaihdon jälkeen pidän Myttystä lavuaarin yllä ja siinä ähkii ja pöhkii mutta kyllästyy (ja äiti myös, ei olla kärsivällisyydellä pilattuja kumpikaan) ennen kuin mitään tulosta tulee. Mistään en huomaa että pissa on tulossa vaippaan. Kakan huomaa noin 2 sekuntia ennen kuin plörisee - ja tää yleensä niin, että herää siihen unesta, eli en kerkeä ees äänimerkkejä antaman jotta niihin ehdollistuisi. Eikä myöskään itke märkää vaippaa niin että saisin arvailtua aikatauluja, aurinkoisesti hymyilee vaan kun menen vaippaa ruokailun jälkeen vaihtamaan vaikka se olisi likomärkä.

 

Tänään nyt sit pidin avovaipalla kun on kiva sää, tyttö tykkäsi kyllä ihan kybällä olla ilman vaatteita, mutta vaikka olevinaan kyttäsin melko huolella mitä se tekee, niin yhtäkkiä vaan oli pissa froteella enkä ollut ees huomannut että sitä valuu...

 

Mistä hitosta tän kanssa voisi lähteä liikkeelle kun ei saa tytöltä mitään merkkiä eikä kertakaikkiaan pissaa tai kakkaa kiinni niin että pääsisi alkuun? Vai pitäiskö vaan todeta, että tää ei ole meitä varten, ja jatkaa potatuksen yrityksillä sitten kuhan toi istuu.

 

Vauva on siis nyt 2,5 kk, olen noin kuukauden tätä yritellyt. Ei oo mulle mikään turhauman aihe, kun lähinnä omaksi huvikseni tätä leikin, eikä vaippojen käyttö mulle nyt NIIN riesa ole. Eli ihan ok jos sanotte että luovuta hyvä nainen, ei tosta tommosen vauvan kanssa mitään tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

J A W, ootko koittanut pissattaa heti heräämisen jälkeen? Se on ainakin meillä yksi helpoimpia pissatuksia. Annan vauvan ensin ihan hetkisen rauhassa heräillä ja sit pissatan, yleensä ehdin ajoissa varsinkin jos kokeilen vaippaa tiheästi päältä (niin kauan kuin se ei kuumene niin ei oo tullut pissoja). Toinen helppo pissatus on sen jälkeen kun vauva herää kantorepusta unilta, kun ne ei yleensä halua pissata silloin kun ovat siellä repussa tai liinassa, tai vähintäänkin alkavat jotenkin venkoilla siinä jos hätä tulee.

 

Ja vielä yksi tapa voisi olla se että pitää vauvalla vaippaa päällä ja seuraa tarkkana milloin se pissaa. Sitten tämän jälkeen pissattaa esim. 10-15 minuutin päästä. Eli kun löytää sen yhden pissan niin sit voi siitä yrittää laskeskella milloin seuraava tulis. Aamupäivällä ne yleensä pissaa tiuhemmin kuin iltapäivällä, ja tietysti riippuu myös syömisistä.

 

Me aloiteltiin kanssa tuossa parikuisena ja tuntui ettei siitä tule aluksi mitään, vaikka seurasin vauvaa tarkasti. Jossain vaiheessa se vaan sit alkoikin sujua ja nyt nelikuisena meillä menee niin että melkein aina kun pissatan niin jotain tulee. Kakat on vähän vaikeampia kun se piereskelee pitkin päivää ennen kuin lopulta kakkaa ja kakkaakin vain kerran tai pari viikossa nykyään, mutta kun ahkerasti pissattaa niin kakat tulee usein tuurilla siinä myös.

 

Vielä pitää tuota vaippojen kulumista kommentoida sen verran että meillä menee niitä vaippoja nyt melkein enemmän sellaisina päivinä kun "myöhästyn" pissatuksista - vaikka vaipassa olis vaan ne yhdet pissat niin silti tekee mieli heti vaihtaa se vaippa. On sitten kyllä niitäkin päiviä jolloin kaikki osuu hyvin nappiin ja vaippoja menee vähemmän. Suurin mukavuus on kyllä kakkavaippojen vähentyminen.

 

Mulla olis myös kysymys yöpissatuksesta, tai oikeastaan ongelma. Me ollaan pissatettu vain päivällä ja tähän asti vauva on nukkunut heräämättä pissahätään. Nyt se on kuitenkin ilmeisesti tullut hädästään sen verran tietoiseksi että saattaa kesken unien herätä valtaisaan pissahätään, ja siitä tulee hirveä itku, siis alkaa suoraan huutaa vaan. Ei auta sylissä rauhoittelu eikä tissi eikä suhistelu. Kun yrittää pissattaa niin huuto vaan yltyy ja jatkuu niin kauan kunnes se pissa lopulta tulee. Musta vaikuttaa siis siltä että vauvalla on niin kova hätä että se on ihan paniikissa eikä meinaa rauhoittua tarpeeksi että saisi pissattua. Tajusin sen siitä kun näiden huutojen jälkeen ne pissat on aina ihan valtaisat verrattuna "normipissaan". Pienemmässä hädässä se tekee öisin niin että kääntyy mahalleen ja kitisee siinä jonkun aikaa kunnes saa pissattua (kuuluu helpottunutta yninää ja vaippa kuumenee) ja sen jälkeen kääntyy takaisin selälleen tai kyljelleen ja nukahtaa, mutta noiden megapissojen kohdalla se vaan alkaa ihan suorilta huutaa.

 

Mulle ei ole itselleni mikään ongelma alkaa pissattaa öisinkin, mutta kun tuo meidän vauva on sellainen että se edelleen säikähtää jos sitä yrittää pissattaa puoliunessa. Ihan täysin en taas viitsisi herättää, kun sitten on taas aikamoinen työ nukuttaa uudelleen. Imetys sujuu tosi hyvin ilman että vauva kunnolla edes herää, yleensä tiedän peukalon maiskuttelusta että nyt sillä on nälkä ennenkuin se edes ehtii mitään äännähtää - onko mitään toivoa saada pissatus sujumaan yhtä helposti? Ja miten tää pitäis aloittaa? Meillä on vati kyllä sängyn vierellä, ja ihan muutama kerta ollaan aamuyöllä onnistuttu pissattamaan niin että vauva ei raivostu, mutta silloin se onkin ollut melkein hereillä jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now