toukka

Vauvojen Vessahätä Viestintä ja Vaipattomuus

272 posts in this topic

Keskustelua VVV:stä eli Vauvojen Vessahätä Viestinnästä.

 

 

Lainauksia Laura Jokiniemen artikkelista (lähde: http://www.vauvakuum...pattomuus.html)

 

Vaipattomuus vaatii viitseliäisyyttä ja oikeanlaista asennetta.

VVV:n tarkoituksena ei ole ryppyotsaisesti paasata vaippojen kamaluudesta eikä mistään muustakaan, vaikka monien ensimmäisenä ajatuksena onkin ollut ekologisuus.

 

Vaipattomuus on ollut tuttu juttu Suomessa noin 40-luvulle saakka. Vauvat on kakatettu ja pissatettu, eikä siitä ole sen enempää meteliä pidetty. Harsot yleistyivät 40-50 luvuilla.

 

60 -luvulla, kun kaikki alkoi olla muovista ja kertakäyttöisyyttä jopa ihannoitiin muutenkin, tuo tapa "unohdettiin" ja siirryttiin ns. moderniin käytäntöön. Laajalti oli harsot, villahousut ja H-muovit käytössä vielä 70 -luvulla, mutta kertakäyttöisyys vei kovalla mainostuksellaan voiton ja harsoja pidettiin vaivalloisina ja "vanhanaikaisina." Vaivalloisuus olikin totta niinä aikoina, kun pesukoneita ei ollut ja vaipat pestiin saunan padasta saadulla kuumalla vedellä ja huuhdeltiin talvella avannossa järven jäällä. Vaivalloisuudesta ei voi enää puhua, kun kestovaipat toimivat kuin unelma ja kone pesee ne puhtaaksi nappia painamalla.

 

Muualla maailmassa eli ainakin Intiassa, Afrikassa ja osassa Etelä-Amerikkaa ja mm. Grönlannissa vauvat edelleen pidetään kuivina VVV:n avulla.

 

 

 

 

 

Pissatuskäytäntöjä on yhtä monta, kuin on vauvojakin, mutta tässä niistä muutama esimerkki:

 

Kellon mukaan: Vauva viedään esim. 15min tai 30 min välein pissalle vaikkapa lavuaarille. Riisutaan housut ja sanotaan pisspiss. Yleensä pissa tällöin tulee, jos ei tule, niin koitetaan kohta uudelleen. Jos pisi tulee housuun, niin että sen ehtii huomaamaan, sanotaan että pisspiss koko sen ajan, kun pissiä tulee. Näin lapsi oppii yhdistämään tuon pisspissin pissan tuloon ja vapauttamaan rakkonsa vanhemman pyynnöstä. Jokaisella vauvalla on oma "pissa aikataulu", johon pääsee kärryille seurailemalla vauvaa.

 

 

Ääntely ja ruumiinkieli: Vauva riisutaan alasti lämpimään paikkaan vaikkapa pyyhkeen päälle ja häntä tarkkaillaan, että mitä viestejä hän välittää ennen pissaamista ja taas kun pissiä tulee, niin tuo pisspiss äänne heti mukaan. Näin oppii näkemään miten vauva kommunikoi ruumiillaan ennen pissan tuloa.

 

Intuitio: Hoitaja keskittyy lapsen "aaltopituudelle". Kun tulee tunne, että varmaan vauvalla on pissahätä, hänet viedään lavuaarille/potalle/pöntölle ja taas tuo äänne pisspiss.

 

Vauvaviittomat: On myös menetelmä, missä tuon pisspissin tilalla tai yhteydessä käytetään viittomaa. Vauva oppii nopeasti, jopa nopeammin kuin puhumaan, viittomia.

 

Ajoitus: Heräämisen jälkeen, imetyksen jälkeen, ruoan jälkeen, ennen kylpyä,…

 

Näistä voi jokainen löytää sen oman juttunsa tai kehittää ihan oman menetelmän. Pääasia on, että kaikki toiminnot tapahtuvat lapsen ehdoilla ja että toiminta on mukavaa.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi siis mukava kuulla että miten muilla VVV:tä käyttävillä sujuu? Ja millaisia käytäntöjä teillä on?

 

Kerron alkuun meidän käytönnöistä, niin ehkä se saa muutkin kirjoittamaan ;)

 

Olen aloittanut 5 viikon ikäisenä viemään vauvaa lavuaarin päälle pissille. Tätä ennen tietämättäni käytettiin VVV:tä kakkahädän suhteen, sillä vauva alkoi itkeä ennen kakkahätää ja rauhoittui lavuaarin päällä. Vasta kun kävin tutun luona kylässä, joka on pissattanut lapsensa, tajusin että tää sopii meille, kun vauvakin sitä haluaa.

 

Nyt vauva on 9 viikkoa ja lähes kaikki tehdä pöntölle tai lavuaariin. Edelleen tulee 1-2 pisut vaippaan vuorokaudessa, kun äiti ei tajua viedä vessaan. Pissatessa käytän "pisspiss" ääntä.

 

Itse käytän vauvaa pöntöllä heti kun ollaan herätty, ja hereillä ollessa 40 min - 60 min välein. Jos ei tule pissaa, niin sitten viiden minuutin päästä uudestaan. Eli käytetään tuota "kellon mukaan" käytäntöä. Vauva kyllä myös äännähtää itkuisena kun on hätä, niin kelloa apuna käyttäen tietää että mistä on kyse. Pissahätä itkuun ei kelpaa tutti, siitä meillä myös tietää että on vessahätä.

Yöllä herätään 3-4 tunnin välein, sitten käytän pisulla ja syötän. Pisimmillään nukkuessaan vauva on pidättänyt pissaa 4,5 tuntia.

 

Päivisin käytän vessanpöntöllä, jos on itkuinen (kun on nälkä ja juuri herännyt) niin käytän lavuaarin päällä, niin voi halitella samalla. Yöllä on vati makuuhuoneessa, niin vauva ei havahdu niin paljon. Pisut voi kuitenkin vain pyyhkäistä harsoon. Kakat pitääkin sitten käydä pesemässä vessassa.

 

Vaatteista kätevimpiä on puolipotkarit ja t-paita, mutta eipä meillä ole kuin yksi t-paita, niin bodeja käytetään. Vauva jaksaa odottaa että saan otettua häneltä jopa ulkovaatteet pois päältä.

 

Käytetään varmistusvaippaa, melkein aina vaipassa on kuitenkin vielä märkä pieru.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan nyt kun kerroit tästä ketjusta, vaikka alkoikin taas harmittaa, kun teillä tulee noin vähän pissoja vaippaan :D Vaikka omasta laiskuudestahan se on meillä kiinni...

 

Joo no, meillä aloitettiin heti sairaalasta päästyä niin, että aina vaipanvaihdon yhteydessä yritettiin pissattaa lavuaariin, ja kun vauva oli ilman vaippaa, yritettiin tarkkailla jotain merkkejä. Ja kun pissasi ilman vaippaa (lavuaariin tai muualle) sanottiin pispis. No, koko homma tuntui aika mahdottomalta (mutta jatkettiin samalla tavalla silti) kunnes alettiin nukuttaa vauvaa vaunuihin ulos. Siellä vauva nukkui kunnon päikkäreitä, ja aina unien jälkeen pissatettiin lavuaariin - ja pissa tuli. Nykyään viedään pissalle aina unien jälkeen, ja sitten kun on n. puoli tuntia kulunut pissaamisesta niin aletaan olla tarkkana, ja viedään sitten kun tuntuu että vauva ilmoittaa (nykyään vauva tosiaan myös ilmoittaa, mutta ei kyllä ilmoittanut silloin aiemmin). Kokeilen myös aina välillä vaippaa, että onko pissannut. Jos johonkin tuntiin ei ole pissannut, niin saatan viedä pissalle...

 

Pissatetaan aina lavuaariin, koska pönttö on niin matalalla niin siihen on hankalampi, ja pottaakin on kokeiltu, mutta vauva alkaa aina huutaa siitä, niin ei sitten sitäkään käytetä. Ja kaikenlaisia vaatteita käytetään, paitsi että tuollein paitaa ja puolipotkuhousuja en voisi ajatellakaan käytettävän, kun maha jäisi paljaaksi ja paita nousisi ja vaippa valuisi...

 

Joo enpä nyt jaksa muuta kertoa :rolleyes: Ehkä joskus myöhemmin jos tulee mieleen tai jotain...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan meitä VVV:ta toteuttavia muka näin vähän täällä?

 

Todella kiva että Chimelli kirjoitit tänne :D

 

No ehkäpä tänne ilmaantuu muitakin.

 

Meillä oli taas vuorokausi ilman pissoja vaippaan, niin sitten tänä aamuna oli pissat ja kakat vaipassa. Mun pitäis opetella että kun vauva inisee aamulla, niin en laita tuttia suuhun vaan vien vessaan. Positiivista oli kuitenkin että ehkä rotavirusrokotteen aiheuttama ripuli on poissa, kun tuli kakkaa ilman huutoa.

 

Huomenna olen taas valppaampi :D

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä ne on kateellisia sinulle niin ei viitsi kirjoittaa ;) Minä ainakin olen, siis miten oikeasti olet noin hyvä ja viitseliäs! :D Tänäkin aamuna oli pikkupissa vaipassa, mutta sitten kuitenkin tuli pissa lavuaariinkin... Että en tiedä johtuiko siitä kun vauva alkoi inistä ja ähkiä ja pyöriä siinä, mutta laiskana toivoin että ehkä se vielä jatkaisi unia :rolleyes: Usein jos on vähän rytmit sekaisin, käy myös niin, että otan vauvan tissille miettien, että sitten kun se päästää irti, pitää viedä pissalle (kun alkaa olla jo pissa-aika, mutta ei se kuitenkaan pissaa jos sitä yrittää nälkää huutavana pissattaa). Sitten kun se päästää irti ja siinä jotain inisee, kuitenkin kokeilen että jos vielä tissi auttaisi :lol: Ja kun hetken aikaa tuota tekee, niin sitten se pissaa syliin (tai vaippaan, riippuen siitä sattuuko olemaan) :rolleyes: Ja iltaisin kyllä tulee pissoja vaippaan, ensinnäkin siksi kun illoissa ei ole niin selkeää rytmiä, ja toiseksi siksi, kun mieskin on kotona, niin on sellainen vastuunjako-ongelma :rolleyes: Kerrankin vauvalla oli pissahätä ja sitten minä ja mies vain oltiin "vie sää"-"eiku vie sää"-"eiku sää"... ...ja sitten vauva pissasi :lol:

 

Ja sitten kun viikonloppuna oltiin (minä ja vauva) minun äidin luona, niin siellä ensinnäkin rytmeistä ei ole mitään tietoa, ja sitten ei sitä vauvaa kehtaa koko ajan riisua ja viedä pissalle, jos ei tulekaan... Varsinkin jos se on jonkun muun sylissä... Eikä sitä hätää ole niin helppo havaitakaan jonkun muun sylistä. Ja sitten vielä minun äitini ei ihan tajua tätä hommaa, kun esim. oltiin juuri rupeamassa adventtikahville, kun vauva heräsi vaunuista. Äitin mielestä vauva olisi vain pitänyt ottaa syliin ja aloittaa kahvit, mutta minä rupesin riisumaan vauvaa. Äiti siihen sitten että "no tarviiko sitä heti ruveta riisumaan, jos sillä ei ole märkä vaippa niin mennään kahville vain". Minä: "No jos se ei ole märkä niin sitten sillä on pissahätä!" Äiti: "No sitä vartenhan sillä on vaippa." :rolleyes: No, ensinnäkin, vaippa oli märkä, ja toiseksi tuli isot pissat lavuaariin. Ja sitten päästiin hyvällä mielellä adventtikahville ;) (Siis että vauvallakin oli hyvä mieli, en kai nyt rupea sitä tahallani kiusaamaan vain siksi että muita huvittaisi kahvitella juuri sillä hetkellä. Jos on kiire niin aloittakoon ilman meitä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kannata olla kateellinen, toiset vaan on tälläsia jääräpäitä asioitten suhteen. Kuten tilasin leikkimaton englantilaisesta verkkokaupasta, että saan just sen minkä haluan :rolleyes:

Hyvin teilläkin menee kun kuitenkin tulee niitä pissoja lavuaariin :) voishan ne kaikki mennä vaippaan kovasta yrityksestä huolimattakin.

 

Toi nälkäisen vauvan pissattaminen on tuttua täälläkin :) Pari kertaa on sitten tullu pisut imettäessä kun sitä ennen ei oo tullu. Mulla on semmonen suunnilleen harson kokonen alusta, jossa on toinen puoli pul-kangasta ja toinen puoli semmosta jotain pehmeää kangasta (rhkä bambufroteeta). Sitä on tosi kätevä pitää vauvan alla noissa tilanteissa. Sen päälle on myös kätevää jättää nukkumaan ilman vaippaa, kun itse on hereillä.

 

Ja toi Jonkun muun sylissä :) Meillä kanssa kylästellessä annoin vauvan kaverin syliin, niin alkoi kauhea huuto. En tosin tiedä että huusiko pissahätää, vai oikeasti sitä että oli vieras syli ja sen huudon takia tuli pisut vaippaan. Huomenna meen muutamaks päiväks siskon luokse kylään, saa nähdä miten käy kun on taas pari vierasta syliä.

 

Niin ja mun anoppi päivitteli mun äidille ristiäisissä, että hän ei kyllä usko että tuo pissatus toimii :mellow: Mutta saipahan jo silloin nähdä että niitä pissoja tulee lavuaariin.

Kylässä vaan on tosiaan inhottavaa pitää vauvaa puolinakuna, kun oottaa että jos se pissa nyt tulis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eiks se arki oo sitten aikalailla pelkkää pissan kyttäämistä?

 

Nostan kyllä hattua teille jos tollaista jaksatte harrastaa, mutta rehellisesti sanoen mulla ei ole tohon touhuun edes uskoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Eiks se arki oo sitten aikalailla pelkkää pissan kyttäämistä?

 

Nostan kyllä hattua teille jos tollaista jaksatte harrastaa, mutta rehellisesti sanoen mulla ei ole tohon touhuun edes uskoa.

 

On se vähän kyttäämistä, mutta ei se haittaa. Kunhan muistaa katsoa vauvaa ja kelloa. Ja kun vauva on hereillä, eikä ainakaan vielä viihdy yksinään, niin tulee seurattua muutenkin että miltä vauva "näyttää". Ja kun on päikkäreillä, niin sen kuulee kun herää. Ei mua ainakaan tämä "kyttäys" mitenkään haittaa tai tunnu lisärasitukselta. Silloin ehkä vähän kun tulee joku hyvä ohjelma telkkarista ja kesken sen pitää lähteä pissattamaan. Mutta se on vaan telkkariohjelma, ja toisaalta vadin voi ottaa olkkariin.

 

Eikä siihen kaikkien tartte uskoa, mutta mä uskon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ihan totta, olen siis oikeasti ihan tyytyväinen meidän edistykseen tässä asiassa. Kunhan vain aina sinun juttujasi lukiessa tulee sellainen olo että äh, miksi toiset on parempia :rolleyes:

 

Toi nälkäisen vauvan pissattaminen on tuttua täälläkin :) Pari kertaa on sitten tullu pisut imettäessä kun sitä ennen ei oo tullu. Mulla on semmonen suunnilleen harson kokonen alusta, jossa on toinen puoli pul-kangasta ja toinen puoli semmosta jotain pehmeää kangasta (rhkä bambufroteeta). Sitä on tosi kätevä pitää vauvan alla noissa tilanteissa. Sen päälle on myös kätevää jättää nukkumaan ilman vaippaa, kun itse on hereillä.

Joo... Ei minua sinänsä haittaa vaikka tulisikin pisut syliin, pyykkikone pyörii kuitenkin :) Harmittaa vain se, jos ei vie pissalle vaikka olisi pitänyt tietää... Meillä on ihan perus-froteemuovia lakanan alla... On vauva joskus hetkeksi jätetty nukkumaan ilman vaippaa jos on sattunut nukahtamaan, eikähän se nukkuessa yleensä edes pissaa, joten sinänsä en ole siitä muutenkaan huolissaan, pitää vain muistaa hakea se sitten kun herää :rolleyes:

 

Niin, tuosta muiden sylissä olemisesta, se on sitten inhottava repiä vauva siitä sylistä ja viedä pissalle, ja sitten jos ei tulekaan...

 

Anopista: Minun anoppi aina menee katsomaan kun mies pissattaa vauvan ja nauraa räkättää vieressä :rolleyes: Sen mielestä on jotenkin huvittavaa että meidän vauva pissaa lavuaariin :rolleyes: Minun äitini on vain jotain todennut että jaa noin aikaisin olette sen potalle opettaneet (vaikka ei siis pottaa käytetä mutta sama se). Mies kuitenkin on aina niin ylpeä meidän vauvasta, ja kertoo kaikille että se osaa pissata lavuaariin. Ja minun siskoni (vauvan kummi) tuntuu myös ihailevan vauvaa kun se on niin nopeasti oppinut pissaamaan muualle kuin vaippaan (viikonloppuna vauva kyllä pissasi siskon syliin, kun oli siinä ilman vaippaa, eikä sisko tietenkään tajunnut vauvan varoituksia). Kavereiden kanssa saatiin aikaiseksi kyllä vitsiä siitä kun mies vei vauvaa jatkuvasti pissalle (pissa kyllä tulikin). Aina kun kavereille tuli vessahätä ne kertoi osaavansa kyllä mennä itse vessaan, että miehen ei tarvitse ruveta riisumaan niitä olohuoneessa ja mennä lavuaarin päälle roikottamaan :lol:

 

Kylässä vaan on tosiaan inhottavaa pitää vauvaa puolinakuna, kun oottaa että jos se pissa nyt tulis.

No nimenomaan!

 

 

^Eiks se arki oo sitten aikalailla pelkkää pissan kyttäämistä?

Pakko sanoa että kyllä se joskus on... Mutta parhaimmillaan se on sitä, että vie vauvan pissalle silloin kun sillä on pissahätä, ja muun ajan miettii jotain muuta. Silloin tällöin se onnistuu meilläkin niin, mutta harjoituksen kauttahan sitä vain oppii, ja harjoitteluvaiheessa sen asian täytyy aika usein olla mielessä.

 

 

Joo, yritän tässä vältellä oikeita tekemisiä, siksi kirjoittelen tänne kaikkea turhaa enemmän tai vähemmän asiaan liittyvää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kun olette kirjoitelleet miten tämä vvv toimii :) mulla taitaa laiskuus iskeä tuon pissattamisen suhteen, luulen. Harrastaako joku pelkkää kakalla käyttämistä? Siihen mulla olisi mielenkiintoa ja vauvan viestitkin on suht selkeät. Yleensä kakka-aika tosin koittaa kesken syönnin ja epäilyttää, että vessaan ei (ainakaan alkuun) ehdittäisi ajoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No kyllähän siitä kakasta ainakin osa varmaan tulisi vessaankin (ja tosiaan pienen harjoittelun jälkeen onnistuisi varmasti). Ja meidän tyttö ainakin kyllä irrottaa otteen tissistä jos tulee hätä.

 

Meillä ei siis käytetä pelkästään kakalla, mutta minusta siinä olisi järkeä. Kakkavaipat ja kakkapylly kun on niin kamalia... Joten jos viestit on selkeät niin siitä vain! Meillä aluksi ei kakalla käyttäminen onnistunut ollenkaan, vaikka pissalla käyttäminen onnistuikin, mutta nykyään kakatkin tulee joskus lavuaariin. Meillä kyllä kakataankin sen verran harvoin, että se on tavallaan aina vähän odottamatonta :lol:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä alotin tolla kakalla käyttämisellä, ja sitten tajusin että helppoa se pissalla käyttäminenkin on. Joten Kamilla kokeile ihmeessä, saatat huomata miten palkitsevaa se on ja siirtyä myös pissattamiseen ;)

 

Me ollaan kyläilemässä muutama yö siskon luona. Vain yhdet pisut on tullu vaippaan kun ollaan oltu jo yli vuorokausi reissussa :D Tosin kakat hurahti vauhdilla vaippaan kun äiti vaan söi pullaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No huhhuh! :o (edit: sori, siis tarkoitin vain että onnea hyvästä onnistumisesta :D) Pitäisi varmaan kadehtimisen sijaan itsekin ryhdistäytyä ;):lol: Meillä tulee jatkuvasti pissoja vaippaan kun ei vaan tajuta. Tänäkin aamuna vauva oli koko ajan sellainen epätyytyväinen, ja tulikin kahdet pissat vaippaan, kun en uskonut että sillä vielä olisi pissahätä kun ihan äskenhän se pissasi :rolleyes: On se kyllä, kun joskus pissaa alle puolen tunnin välillä ja sitten välillä taas on yli tunnin (tai niin kuin silloin kerran, neljä tuntia!) pissaamatta...

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites
toukka muuten, kuinka usein teillä käy niin, että vauva ei pissaa kun viette pissalle?

 

Tosi usein. Sitten vaan vien hetken päästä uudestaan. Odotteluajan vauva on yleensä harso pepun alla, jos vaikka sattuu tulemaan sotkeva pieru.

Ekasta kitinästä vien pissalle, niin siitä saattaa mennä kymmenekin minuuttia ennen kuin pissa tulee.

Ja välillä testailen lavuaaria, jos ei tule, niin sitten pönttöä. Ja välillä toisin päin. Joskus auttaa lavuaaripissaan kun laittaa tutin suuhun (silloin voi ilmeisesti keskittyä pissaamiseenkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Noniin, ette sentään ihan täydellisiä ole ;) Kärsivällisyyttä vain taitaa löytyä enemmän, ja siinäpä selitys paremmille tuloksillekin... Varmaan pitäisi myös keskittyä vauvaan enemmän eikä vain surffailla täällä :D Meillä tosin tuo tuntuu välillä pissaavan niin epäsäännöllisesti, että saattaa mennä puolikin tuntia ensimmäisestä yrityksestä pissaan... Ja välillä taas tulee vaippaan ennen kuin ehtii ajatellakaan että vielä voisi olla hätä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:) Noniin, ette sentään ihan täydellisiä ole ;) Kärsivällisyyttä vain taitaa löytyä enemmän, ja siinäpä selitys paremmille tuloksillekin... Varmaan pitäisi myös keskittyä vauvaan enemmän eikä vain surffailla täällä :D Meillä tosin tuo tuntuu välillä pissaavan niin epäsäännöllisesti, että saattaa mennä puolikin tuntia ensimmäisestä yrityksestä pissaan... Ja välillä taas tulee vaippaan ennen kuin ehtii ajatellakaan että vielä voisi olla hätä :rolleyes:

 

Ei niin :) Ja vauva on onnellinen ylimääräisistä ilmakylvyistä, heti alkaa hymyily kun vaippa otetaan pois...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, näin kotioloissa vauvaa onkin ihan kiva pitää ilman vaippaa :) Välillä kyllä tuntuu että sille tulee sitten kylmä, mutta sukkien jalassa pitäminenkin auttaa jo paljon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on sukat tai villatossut, mutta aina vauva saa ne potkittua pois jalasta. Eilen ei tullu pissaa 1 tuntiin ja 45 minuuttiin :o . Kävin sitten tunnin ajan vähän väliä vessassa vauvan kanssa et tulisko jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen tuli vain yhdet pissat vaippaan :) Voi että se kyllä harmitti, taisi olla vielä päivän viimeiset pissat :rolleyes: Olin nukuttanut vauvaa ties kuinka kauan, ja tuli niin nälkä etten enää jaksanut vaan laitoin miehen vauvaa nukuttamaan ja menin itse syömään. Ja sillä välin vauva tietysti pissasi... No, tuli päivän aikana myös yhdet pissat minun syliin ja yhdet kakat puoliksi miehen sylissä pyyhkeeseen, mutta ihan hyvin kuitenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mites sitte jos lähtee kaupungille tai automatkalle tms.sotkeeko se rytmiä.vauva varmaan oppisi sitten joskus nopeammin kuivaksi mutta käsittääkseni kovin pieni ei pysty rakkoa hallitseman..

iye käytän kohta 7kk ikäistä potalla vaipan vaihdon yhteydessä,muuten en oo aloitellu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kyllä meidän vauva ainakin osaa rakkoaan hallita, koska eihän tämä muuten onnistuisi :rolleyes:

 

Kaupungilla ja automatkoilla voi viedä vessaan tai antaa pissata vaippaan, ei kai siinä oikein muuta ole... Kyllä meidän vauva ainakin tyytyy vaippaan pissaamaan jos ei vessaan viedä... (Jaa niin rytmi, no silloin ei tosiaan välttämättä tiedä milloin vauva pissaa niin ei sitten tiedä milloin seuraava pissa tulee, mutta nopeastihan siitä taas pääsee perille sitten.)

 

Tuota kuivaksi oppimista olen tämän suhteen aina vähän ihmetellyt, että missä vaiheessa se sitten oikein lasketaan, että on oppinut kuivaksi. Tavallaanhan meidän vauva on jo nyt oppinut kuivaksi, jos ilmoittaa vessahädästään ja sitten pissaa vessaan. Kun ei toisaalta "kuivaksi oppineet" lapsetkaan vielä itsenäisesti vessassa osaa käydä... Varmaan kylläkin osaavat ilmoittaa selkeämmin ja pidättää kauemmin, mutta varmaan se pikkuhiljaa kehittyy. Luulen kyllä että voi tulla takapakkiakin sitten kun lapsi kiinnostuu kaikenlaisista leikeistä niin, ettei kerkeä pissahätää miettiä :rolleyes:

 

 

 

Ollaan kyllä tämän myötä totuttu pitämään vauvaa paljon pyyhkeessä ilman vaippaa, niin kun tänään vauvalla on ollut vähän ripulipäivä, niin on kyllä mennyt ties kuinka monta pyyhettä pyykkiin... No, onneksi niitä riittää :)

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, hienoa Chimelli että teillä oli hyvä päivä pissatuksen suhteen! :D

 

jmk: Samaa mieltä olen kuin Chimelli, että pieni osaa kyllä hallita rakkoaan. Meillä ei esimerkiksi tule ollenkaan pissoja lattialle kun vien vauvaa makuuhuoneesta vessaan. Jos ei osaisi yhtään hallita, niin sittenhän niitä pissoja tulisi milloin sattuu. VVV-vauvat harjoittelevat rakon hallitsemista aikaisemmin kuin vaippavauvat. Kaupungilla olo on varmaan haasteellista, mutta vauva suostuu kyllä pissaamaan vaippaan (kuten Chimellikin sanoi), vaikka sitten kitinänkin kanssa. Mutta jaksaa myös hetken aikaa pidättää ekasta kitinästä, jos vaikka pääsisikin vessaan. Jos ei ole vessaa lähettyvillä, niin voi sitten kuiskia pisspiss-ääntä, niin vauva ehkä tajuaa että voi pissata vaippaan.

 

Mä ajoin torstaina 300 km, välissä pysähdyin kaverin luokse kahville. Matkalla ei tullu mitään vaippaan (nukkui kaukalossa) ja kaverin luona vaan ensimmäisenä vauva pissalle kun herää, sitten olin sen 1,5 tuntia kylässä, niin vauva pissas kerran välissä ja lähdin vasta kun tuli vielä yhdet pisut,niin loppumatkakin sujui pissatta. Jouduin itseasiassa perillä odottamaan vähän aikaa, noin vartin, ja vauvakin heräsi. Jaksoi pidättää kunnes päästiin sisälle, sain vauvan kaukalosta ja vaatteista ja vein pöntölle. Paluumatkalla tänään sama homma, mitä nyt vähän kakkaa tuli pierun mukana vaippaan. Pissat tuli kuitenkin vain pönttöön.

 

Mä lasken että meiän vauva on kuiva sitten kun uskallan pitää ilman vaippaa :) Ja siihen odotan että on viikon menny kaikki pisut pönttöön (tms). Muutamia kuivia vuorokausia on jo ollut, mutta välillä pääsee pisu vaippaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, meidän vauva myös nukkuu kaikki automatkat (joita on harvoin), joten ei silloin pissaa. Viimeksi kun junalla matkustettiin, niin vauva oli yhteensä neljä tuntia pissaamatta, vaikka oli hereillä suurimman osan ajasta :o

 

Joo, tuosta kuivuudesta vielä, että noin varmaan minäkin voisin ajatella, että sitten kun uskaltaa pitää ilman vaippaa, mutta sekinhän on oikeastaan vain minusta kiinni, eikä vauvasta, niin se on toisaalta vähän hassua ajatella niin. Mutta eipä sillä minulle mitään väliä ole, nuo on vain tuollaisia sanoja, eniten merkitystä on sillä, miten arki sujuu :)

Ja siis vielä, että en varmaan pitäisi vauvaa ilman vaippaa ihan siksi, että kaikki alushousut on sille vielä liian isoja :rolleyes:

 

Tänäänkin taisi mennä pissat vain yhteen vaippaan (+ kerran leikkimatolle kai...), mutta kakkoja meni vaippoihin ja pyyhkeisiin sitäkin enemmän :( Toivottavasti pienellä ei ole mitään vakavaa... Ihan iloiselta se on ainakin vaikuttanut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites teillä Chimelli on nyt menny?

 

Meillä oltiin jo 2 vrk niin ettei tullu yhtään pissaa vaippaan. Sitten juttelin kaverin kanssa videopuhelua, enkä vieny tarpeeksi nopeasti vessaan. Parit pikkukakat ja niitä värillisiä pieruja pääsee edelleen, mutta siihen ei nyt vaan auta muu kuin odottaa että tavara kiinteytyy. Ois paljon helpompaa jos vauva kakkaisi kerran viikossa, mutta en valita. Ja kakat pääsi sen takia, että luulin että vauva ei pysty keskittymään syömiseen kun oltiin kylässä, mutta hänellä olikin kakkahätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now