toukka

Vauvojen Vessahätä Viestintä ja Vaipattomuus

272 posts in this topic

Noo, aika rauhassa ollaan tämän asian suhteen oltu... Pissoja tulee lavuaariin ihan hyvin, mutta välillä myös vaippaan. Tällä viikolla oltiin kaksi yötä ilman vaippaa (kokeiltiin auttaisiko ihottumaan), mutta molempina kastui sänky, ekana yönä meidän, toisena vauvan :rolleyes: (Ja sinäkin yönä meidän sänkyyn meni kakkaa :lol:) Taisi johtua siitä, ettei osattu herätä tarpeeksi nopeasti viemään vauvaa pissalle... Ja saattoihan se ilman vaippaa oleminen hämätä vauvaakin, niin että pissa sitten unenpöpperössä tuli helpommin...

 

Vauvalla on ollut ripulia koko viikon, tai ainakin kakka on ihan vetistä ja sitä tulee useammin kuin ennen. Kakkavahinkoja ollaan vähän opittu välttämään :) Tuntuu että vauva on ihan oikeasti tajunnut myös lavuaariin kakkaamisen idean, kun usein jos vie vaikka syömisen jälkeen kakalle, niin vauva kakkaa, vaikkei olisi erityisemmin kakkahätää ilmoittanutkaan.

 

Kerran mies vei vauvaa kakalle, ja sitten säikähti sitä kun vauva kakkasi :rolleyes: Sitten meni kakat pitkin seiniä ja mies nauraa räkätti sille niin pitkään ja kovaäänisesti, että vauva säikähti ja alkoi itkeä :(

 

Iloisesti yllätyin, kun torstaina pikkujouluissa saatiin pissat lavuaariin. Loppuillasta niitä tuli kyllä vaippaankin, kun vauva alkoi väsyä ja kitisi vähän jatkuvasti, eikä sitä voinut koko ajan olla vessaankaan viemässä, jos meinasi pikkujouluakin ehtiä viettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella mielenkiinnolla täällä lueskelen. :huh::) Aihe on mulle ihan uusi, en oo tajunnutkaan että vauva ei tekisikään tarpeitaan vaippaan. Ihailtavaa kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä teillä, mutta en ehkä ihan vielä ymmärrä, miksi teette näin vaipan sijaan.

 

Miten valitsitte tämän pissattamisen esim. kestovaippojen sijasta? Jos siis syynä on ekologisuus (muuta syytä ei itselle tullut mieleen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten valitsitte tämän pissattamisen esim. kestovaippojen sijasta? Jos siis syynä on ekologisuus (muuta syytä ei itselle tullut mieleen).

Ei me olla pissattamista valittu kestovaippojen sijasta, vaan lisäksi. Kyllä niitä vaippojakin kuluu, ja ne on kestoja :) Ei meillä kyllä ekologisuus ole syynä. Joskus varmaan ajattelin, että olisihan se kätevää, kun ei tarvitsisi niin paljon vaippoja pestä ja vaihtaa, mutta ei se kyllä niin mene. Pyykkiä tulee kuitenkin joka tapauksessa ja sen peseminen on helppoa, vauvan pissattaminen sen sijaan ei ole ihan niin yksinkertaista :rolleyes: Olisihan se helppoa vain pukea sille vaippa päälle ja antaa olla, ja vaihtaa sitten kun itselle sopii. Ja toki yhä välillä näinkin tehdään, kaikissa tilanteissa se pissattaminen ei vain tarpeeksi helposti onnistu (ainakin kun ei tuosta ihan tarkkaan tiedä, milloin on pissahätä). Kakkojen suhteen kyllä todellakin olisi paljon helpompaa vessaan kakattaminen, vaippaan tulleet kakat vain on niin kamalia. (Tosin nykyään meillä kakka on ihan samanlaista kuin pissa ts. nestemäistä, joka imeytyy vaippaan eikä liiskaannu pyllyyn kiinni. Tuota kakkaa on myös ihan turha yrittää huuhdella siitä vaipasta irti, kun se on täysin imeytynyt... Ero pissaan siinä on vain se, että se värjää vaipat ihan kamaliksi.)

 

Nyt ajattelen, että syynä on se, että en itsekään haluaisi olla jatkuvasti märässä vaipassa, vaan mieluummin käyn vessassa. Sama sitten vauvalle :) Tuntuisi tyhmältä opettaa vauvalle, että pissat kuuluu tehdä vaippaan, kun ei se niin ole. Sitten myöhemmin opettaisi, että ei niitä kuulukaan vaippaan tehdä. Eikä vauvan ihollekaan olisi hyväksi olla märässä vaipassa (vaikka tuntuu että meillä kyllä välillä vaippaihottumaa on ja välillä ei, ihan riippumatta siitä, onko vauva märässä vaipassa vai ei tai yhtään mistään muustakaan). Se minusta tuntuisi todella tyhmältä, jos tietäisin, että vauvalla on vessahätä, mutta en veisi sitä vessaan :o

 

 

 

Meillä on nyt (tai jo pidemmänkin aikaa) alkanut univaipat kastua. Ennen vaippa oli ihan poikkeuksetta unilta herätessä kuiva, nyt se on useimmiten märkä. Jotenkin harmittaa tämä muutos nyt, vaikka ei kai sillä niin väliä pitäisi olla :( Uskon kuitenkin, että vauva ei unissaan pissaa, mutta pissa tulee niin nopeasti vauvan herättyä, ettei siinä ehdi mitään tehdä. Aina ennen vessaan ehti ihan helposti, vaikka olisi hidastellutkin :( Ehkä pitäisi kokeilla rynnätä vessaan heti kun vauva inahtaakin, ja katsoa auttaisiko se. Mutta eipä sekään varsinaisesti niin kivaa olisi, ennen oli niin kivaa, kun rauhassa herättiin ja mentiin pissalle ja pissa tuli ja vaippa säilyi kuivana... Äh, tunnen itseni ihan tyhmäksi kun edes harmittelen tätä asiaa :( Mutta mistäköhän tämä muutos voisi johtua? :unsure:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sulla on tosi hyviä pointteja. :) Kiva kun jaksoit vastata, nyt olen taas hieman valaistuneempi tästäkin asiasta kuin ennen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli, ehkä tuo yöpissa on vaihe, meinaan meilläkin tuli viime yönä pissa vaippaan. Vauva siis inahteli, mutta laitoin tutin suuhun että jos vaikka vielä nukahtaakin. Ei nukahtanu, mutta pissa ehti vaippaan. Ja tätä ennen kuivia öitä oli monta viikkoa, niin siis että ehdin hyvin viemään pissalle.

 

Ja nyt on päivisin pari pissaa tullu vaippaan, ehkäpä meillä ympäristö kiinnostaa nyt sen verran ettei muista aina kertoa että ois pisuhätä. No, muutama pissa ei maailmaa kaada ;)

 

Yell, meillä vauva osoitti niin selvästi hätää, että päätin kokeilla ja yllätyin että miten helppoa on. Meillä kun ei ole tällä kylällä oikein mitään mitä harrastaa tai edes mennä shoppailemaan, niin voin hyvin käyttää vauvaa vähän väliä vessassa.

Kestoja käytetään myös meillä, ja vaikka pyykkiä tulee edelleen, niin huomattavasti vähemmän on nyt tota vaippapyykkiä. Mulla on muutenkin aika paljon samoja syitä mitä Chimellillä, kuten että miksi opettaa ensin tekemään tarpeensa vaippaan ja sitten myöhemmin potalle. Käynhän mä itsekin vessassa, vaikka kuinka väsyttäisi :)

 

Nyt en ehdi vastata pidempään kun meillä inistään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä minäkin olen ajatellut, että se on joku vaihe, jolle ei oikein voi tehdä mitään (ja sekös se harmittaakin). Ja se on ihan totta, että ei muutama pissa maailmaa kaada, siksi tunnenkin itseni niin tyhmäksi kun tuollaista harmittelen :rolleyes: Olenkin yrittänyt olla miettimättä tätä asiaa sen enempää, pissatetaan sen mukaan miltä tuntuu ja ei jäädä murehtimaan märkiä vaippoja ;) Jotenkin vain tylsää, että ennen kaikki sujui niin mutkattomasti ja nykyään on ties mitä hankaluuksia. Mutta niin kai se meneekin, ettei asiat lasten kasvaessa ainakaan helpommaksi muutu... :rolleyes: Lisää haasteita vain, pitäisi taitojen pysyä mukana tahdissa ;)

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiinnolla luen minäkin. Kiinalainen sukulaiseni hoiti tytön juurikin tällä systeemillä. Hän ei sitten vaan antanut tyttöä ikinä kenellekään hoitoon kun eihän muut osaa. Tätä äitiä se siis rajoitti, mutta te tunnutte otavan asian rennommin.

 

Lasta ei kuitenkaan varmaan toruta "vahingoista"? toivottavasti ei...Tai siis miten te toimitte? Tämä sukulaiseni torui ja se tuntui minun korvaani aika karulta asettaa pienelle parikuiselle paineita tuollaisesta luonnollisesta asiasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei toruta... Eihän se lapsi sitä tahallaan tee, useimmiten se on jopa sen hoitajan (siis äidin tai isän tai kenen onkaan) syy, kun ei tajunnut viedä vessaan. Tosin täytyy myöntää, että kun vauva ei vielä ymmärrä puhetta, tulee sille joskus juteltua (siis ihan iloisella äänensävyllä, ei vihaisesti) jotain että "Päätit sitten pissata isot pissat äitin syliin, olikos kivasti tehty, ei ole kilttiä pissata äitin syliin, et sitten voinut varoittaa..." :rolleyes: Tuokin tulee lähinnä silloin, kun oikeasti tuntuu, ettei se varoittanut mitenkään. Sitten jos varoitti, mutta en vain tajunnut viedä vessaan, niin sitten tulee toruttua vain itseäni :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei toruta täälläkään. Jos tulee vahinko vaippaan, niin vien sitten vaan vielä sinne vessaan, jos vaikka tulee lisää tai jospa lapsi tajuaisi että vessaankin pääsee. Muutenkin vessassa naureskellaan ja jutellaan iloisesti, ettei siitä tule stressiä kummallekaan.

 

Hoitoasia on kyllä ihan totta, kun ei muut oikein välttämättä tajua. Saa nähdä mitä käy kun pitäisi itse lähteä töihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan sitä toivoa, että vauva osaisi (tai oppisi osaamaan) jo silloin ilmaista itseään vähän selkeämmin, niin että ulkopuolinenkin hoitaja oppisi tajuamaan... Tai sitten tulee hoidossa vahinkoja, ei sekään nyt niin vakavaa ole.

 

Meillä vauva välillä on sellaisella päällä, että alkaa huutaa täyttä kurkkua jos edes lähestytään vessaa. Joskus yritän tutin kanssa (lähinnä silloin jos vauva huutaa muusta syystä, eikä huuto ala vasta vessan kohdalla), mutta usein tulkitsen sen niin, ettei ole pissahätä (tai sitten ei muuten vain halua...), enkä sitten pakota yrittämään. Vähän ajan päästä yritän kyllä uudestaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä elättelen toivoa että lapsi osaisi hoitoon mennessä vaikka kontata potan luokse :) No jos hyvin käy niin saan yhdelle tutulle vauvan hoitoon, niin hän kyllä vie lapsen pissalle.

 

Meillä oli jossain vaiheessa kanssa huutoa kun yritti viedä vessaan (ja kellosta tiesi että vauvalla on pissahätä) niin silloin sitten pissatin vatiin.

 

Meillä helpottu paljon kun jätin sen ruisleivän itseltäni pois, meinaan ei tuu enää värillisiä pieruja, ja kakatkin saadaan paremmin lavuaariin. Jee. Mutta taas oli aamuyöllä pissat vaipassa. Mä oisin voinu viedä vessaan, mutta kun en jaksanu ku vauva huito koko yön, niin totesin itsekseni että jos pissaa, niin sitten pissaa. Herättyä vein pissalle niinkuin yleensäkin, ja silti tuli pisut, vaikka oli menny vaippaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota minäkin olen toivonut, että kun se oppii liikkumaan itse, niin osaisi mennä vaikka edes vessan ovelle, mutta enpä tiedä onko turha toivo :rolleyes:

 

Meillä ei kyllä voi niin tarkkaan kellosta tietää onko pissahätä, ja vaikka olisikin, niin jos vauva ei suostu pissaamaan, niin ei sille kyllä sitten voi mitään. Tänään oli aamupäikkäreiltä herätessä vaippa kuiva (kerrankin, vaikka vauva oli kuulemma ollut jopa hereillä vaunuissa n. vartin kesken unien), joten tiedettiin varmasti, että vauvalla on pissahätä, mutta eipä sitä saanut pissatettua kun huusi nälkäänsä. Mies toi sitten vauvan tissille potan kanssa :D Ja siihen ne pissat sitten tuli ihan tissistä irroittamatta. Joskus aiemminkin tuota yritin, mutta silloin vauva vihasi koko pottaa niin, että huusi vain, jos tunsi sen. Annoin sitten olla, enkä yrittänyt moneen viikkoon, mutta nyt näköjään toimi. Ehkä vauva oli vain niin kiinnostunut tissistä, että potta sai olla, tai sitten se oli unohtanut kuinka kamala se on... :rolleyes:

 

Pitäisiköhän tosiaan kokeilla jättää se ruisleipä pois... Siinä on vain se, että on niin paljon muitakin ruokia, josta voi johtua... Mutta kai se pitää jostain aloittaa, eikä ruisleipä ole niin paha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä noi kiukun kohteet unohtuu aika pian, ainakin niin kävi ton vadin kanssa. Hyvä että potta nyt kelpasi, ja että mies oli apuna :D Mä oon tehny myös niin että vauva on syöny vähän aikaa ja heti kun vähänkin höllentää imuotetta, niin käyttäny äkkiä pissalla. Mutta nää kerrat on onneksi aika vähäisiä, että vauva ois tosi nälkäinen.

Nyt meillekin on alkanu tulla että aina ei näe kellosta. Jos on jo tullu herättyä muutamat pissat, niin sitten voi mennä jopa yli tunti ennen kuin on pissahätä.

 

Meillä menee tosin varmasti taas kaikki rytmit sekaisin kun meen siskon lapsia vahtimaan muutamaksi päiväksi, niin enää ei voi kaikkea tehdä vauvan rytmin mukaan.

 

Kannattaa tosiaan kokeilla että jättää ruisleivän pois. Ei meilläkään se ennen huudattanut/aiheuttanut nestemäistä kakkaa, mutta hieman yli viikon ajan oli sellaista, ja tosiaan huomasi jo yhdessä päivässä että se auttoi kun ei enää syönyt. Nyt vaan on kauhea jahkaaminen että käyköhän näkkäri, hapankorppu ja ruispuuro, vai tuleeko niistäkin masuvaivoja. Sipulia en myöskään enää syö.

 

Mä niin odotan että vauva ois tarpeeksi iso istumaan itse potalla. On hieman jo painava kannatella se kymmenen minuuttia lavuaarin päällä että kakkaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huhhuh kakkaako teidän vauva noin kauan! En minäkään jaksaisi pidellä :D Nykyäänkin joskus pyydän miehen pitelemään, kun se sentään on minua vahvempi ;) Se on vain jotenkin niin kauhean vaikeaa sille, kun ei se muka osaa pitää vauvaa siinä asennossa ja sitä paitsi kakkakin haisee pahalta :rolleyes: Mies nimittäin pissattaa vauvaa kainaloista roikottaen :lol: Olen sanonut, että on syytä olla kakattamatta siinä asennossa, nimittäin kakka ei tule yhtä hyvin ja lisäksi se saattaa mennä vähän mihin sattuu (ainakin jaloille). Minusta on paljon helpompi pissattaakin niin, että pitää jaloistakin kiinni, niin ei tarvitse välttämättä sukkia riisua ja jalkoja pestä :rolleyes: Mies sanoo, että miehet pissaa pystyssä. (Joo, vauvahan on tyttö, mutta kai se pitää heti opettaa miesten tavoille...) Ja tosiaan silloin kerrankin kun mies kakatti vauvaa, se säikähti sitä kakkaamista niin, että ensin kakat roiskui pitkin seiniä ja sitten se nauraa räkätti niin että vauva pelästyi ja alkoi itkeä <_< Minun piti mennä lohduttamaan vauvaa ja kakattamaan se loppuun... Mutta no, pitäähän sen antaa tehdä omalla tavallaan :rolleyes: (Kunhan sitten siivoaa kakat seinistä ym. ;))

 

En minä kyllä joka päivä ruisleipää syö, mutta ei sitä tiedä vaikka vaikuttaisikin, jos olisin pidempään syömättä. Olisihan se helppoa jos siitä johtuisi, jos taas johtuisi vaikka maidosta, niin menisi jo hankalaksi (kun melkein kaikessa on sitä)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pöntöllä pissatetaan kainaloista, mutta sitten yleensä siirryn roikottamaan "kanankoipi" asentoon lavuaarin päälle, jos tulee kakkaa. Siis silleen että käsi on vauvan mahan alla ja pidän kiinni reidestä. Toisella kädellä voi vaikka sitten harjata omia hampaita, kuten tänään. Ja tosiaan se kymmenen minuuttia, ainakin. Vauva siinä juttelee samalla :rolleyes: Sitten kun päästään pottailemaan niin tilaan aku ankan että voi sitä lueskella samalla :D Niin ja mä pidän vauvaa pöntöllä niin että "istuu" siinä niinkuin aikuiset, ettei jalat likaannu. Mutta mies roikottaa kainaloista lavuaarin päällä, niin että jalat on suorina, ja tosiaan on sitten pestävä jalatkin. Pöntöllä onneks taitaa pitää niitä jalkoja niin ettei likaannu.

 

Voi tota sun miestä :lol: mua oikein harmittaa ettei meillä oo tullu vauvalla semmosta rakettikakkaa silloin kun mies kakattaa.

 

Mä söin ruisleipää päivittäin, saa nähdä miten oma maha reagoi kun tuleekin vaaleeta leipää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Kanankoipi" :lol: Kai se on sitten miehille jotenkin luontaista roikottaa sillein, tai no minun siskonikin teki kyllä samoin... Minusta vain tuntuu että siihen tarvittaisiin vielä enemmän voimaa, ja on lisäksi epäkäytännöllistä riisua sukkia ja pestä jalkoja. Meillä ei yleensä pönttöön pissateta tai kakateta (koska lavuaari on paremmalla korkeudella että viitsii pitää siinä), mutta noin minäkin sen tekisin... Potallehan voisi tehdä samalla tavalla, mutta joutuisi kyykistymään vielä alemmas... Ehkä pitää sitten joskus myöhemmin alkaa sitäkin harjoittelemaan, että tottuisi pottaan ja suostuisi siinä istumaan sitten kun oppii. Ja mies kyllä tekee joskus tuolla tavalla lavuaarillekin, että istuttaa siihen reunalle. Silloin siis jos tulee kakkaa, ettei menisi jalkoihin. Vaikka kyllä se välillä osaa pitää niin kuin minäkin, sillein käsivarrella "selällään", ja jaloista kiinni, niin että vauva vähän kuin istuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaaha, univaippaan pissausvaihe taisi mennä ohi, ja tuli uusi vaihe: univaippa on kuiva, mutta vauva ei suostu pissaamaan myöskään unien jälkeen. (Paitsi aamulla tuli kyllä vaippaan, kun laiskottelin heräämisen kanssa...) Eli niin kuin eilen kerroin, pitää päästä tissille ja pissa tulee sitten kesken syömisen. Yöllä sain kyllä kiskaistua sen irti tissistä sopivassa kohdassa, ja käytiin välissä pissalla. Ja illalla ja aamulla onnistui myös kakatus kesken syömisen, kyllä siitä tietää, että joku on hätänä, kun se siinä vain venkoilee ja välillä päästää irti tissistä ja sitten etsii sen taas suuhunsa. Pissan kanssa ei tuollaista auta kyllä kauaa katsella, tai pissa on jo housussa, mutta kakkaa se ei vissiin sitten tee niin nopeasti...

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tää pissatusjuttu oikeasti sen vaivan arvoista? Meinaan, kun jokainen lapsi kuitenkin oppii ennemmin tai myöhemmin potalle/pöntölle.

Ihan hyvä juttuhan se on, ettei opeteta "virheellisesti" tekemään tarpeitaan vaippaan, mutta vauvahan on siinä mielessä täysin avuton, kuten eläimen pentukin, ettei sen vielä tarvitsisi ajatella pidättely ym. asioita.

Tuntuu vaan että tällä menetelmällä yritetään vauhdittaa luonnollista kuivaksiopettelua, mikä tavallisesti tapahtuu verkkaisessa tahdissa ja asteittain. Vauvat on kuitenkin vaan vauvoja.

Ja todellakaan ei tarkoitukseni ollut pahoittaa kenenkään mieltä! Jokainen määrittelee "normaalin" ja "tavallisen" itse, ja se mikä on toiselle normaalia ja luonnollista, voi olla toiselle hyvinkin outoa, kuten nyt tämä asia minulle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, kai se minusta on sen vaivan arvoista, en kai muuten sitä jaksaisi tehdä... Tai siis että oma päätöshän se on, ja kun ei minua siihen kukaan ole pakottanut, niin silloinhan se on sen arvoista, että viitsin tehdä sitä.

 

Tuo nyt sitten on vähän niin ja näin, että mitä kenenkin tarvitsee ajatella ja mitä ei... Ja voiko sitä ylipäätään toista pakottaa ajattelemaan tai olemaan ajattelematta... Tavallaanhan jos antaa lapsen vain pissailla vaippaan, "pakottaa" sen olemaan ajattelematta sitä, mutta voihan se silti sitä ajatella. Ja samoin jos vie lasta vessaan, "pakottaa" sen ajattelemaan sitä, mutta eihän sen silloinkaan ole pakko sitä ajatella, vaan voi se pissailla minne huvittaakin. Ajattelu on loppujen lopuksi ihan kivaa :)

 

Kyllähän sitä ihmiset yleensä jossain vaiheessa kuitenkin yrittävät sitä kuivaksi oppimista nopeuttaa viemällä lasta potalle, ei kai tämä siitä niin eroa... En tiedä olisiko sitten parempi vain laittaa lapsi vaippoihin ja odottaa, kunnes se itsestään alkaa käymään vessassa... Minä kuitenkin haluan opettaa lapselleni, miten täällä maailmassa eletään, ja minun elämässäni tämä asia ainakin toimii niin, että kun on pissahätä, mennään pissalle vessaan. Käyttäähän jotkut aikuisetkin vaippoja, kun niiden mielestä se on kivempaa, ehkä ne sitten opettaa lapsilleenkin, että kuuluu pissata vaippaan. Ja jotkut ei opeta mitään, vaan odottaa, että lapsi oppii itsestään mitä haluaa. Ei kai siinä sen kummempaa, kukin tekee niin kuin oikeaksi näkee.

 

 

 

Tänään kun syötin vauvaa, ja kun se sai syötyä mahansa täyteen, irrotti otteensa tissistä ja hymyili minulle aurinkoisesti. Ajattelin syöttäessäni, että pitääköhän viedä vessaan sitten kun irrottaa, mutta sitten kun se vain siinä hymyili, ajattelin että ei varmaan sitten ole pissahätä. Sitten se sanoi minulle jotain vauvakielellään ja virnisteli siinä, ja sitten pissasi minun syliin :rolleyes: Kysyin siltä, että oliko sen mielestä hyväkin vitsi pissata äitin syliin noin vain varoittamatta ;) En tiedä yrittikö se sillä vauvapuheellaan ilmaista pissahätänsä positiivisemmalla tavalla, vai jekuttiko se minua muuten vain :rolleyes: Mutta huhhuh jos minun pitäisi niistä kaikista sen iloisista jokelteluista selvittää, milloin se tarkoittaa pissahätää :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva ei halua häiritä äitin nettisurffailua, taas tuli pissat vaippaan (tai siis kahdella viime kerralla lattialle) ja just tolleen että jokellellaan ja hymyillään ja sit vaan tulee pissa.

 

 

Ja tosta luonnollisuudesta, vaipat on kuitenkin ihmisen historiassa tosi uus juttu. Ja mä nyt haluan tehdä näin, eikä mun mielestä lapsilla oo mitään "luonnollista kuivaksiopettelua verkkaisesti" vaan oppii kun opetetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylästellessä menee huonommin tän asian suhteen. Eilen tuli pissat vaippaan illalla, yöllä, aamulla harsoon sängyn päälle ja sit vielä kauppareissulla vaippaan. Viimeiseen en ois kyllä voinu edes vaikuttaa.

 

jospa tää päivä menis jo vähän paremmin...

 

Tuli vielä noista kommenteista mieleen, että vaikka näinkin pientä voi opettaa kuivaksi niin vauva ei silti pysty kauaa pidättämään pissaa. Toivon että muutkin huomioisivat että nämä kaksi on ihan eri asioita. VVV:ssä vauva viedään pissalle kun vauva haluaa, vaikka se olisi puolen tunnin välein. Iän myötä aika, minkä pystyy pidättämään, pitenee (kun kerran rakkokin kasvaa). Nyt vauva kuitenkin osaa jo hallita rakkoaan sen verran että ilmoittaa kun on hätä, ja jaksaa pidättää sen pienen hetken että viedään vessaan.

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mutta hyvästäkään pidätyskyvystä ei ole apua, jos ei tiedä milloin kuuluu pissata, joten niin tämä helpottaa tulevaa. Meidän vauva tietää, että vessassa kuuluu pissata, niin jos sen vie sinne, niin yrittää kyllä pinnistää pissaa, mutta jos ei yhtään ole hätä, niin eihän se onnistu. Siihen varmaan meneekin aika kauan, ennen kuin oppii pissaamaan vaikkei ole hätä, muistan kun olin lapsi ja äiti aina yritti opettaa minua pissaamaan vaikkei ollut hätä, esim. ennen matkalle lähtemistä, mutta eihän se onnistunut :rolleyes:

 

Enkä tosiaan käsitä miksi lasta haittaisi oppia kuivaksi, hyvähän se vain sille on, niin ei tarvitse märissä vaipoissa olla tai mitään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin vauva selvästi pinnistää pissaa vessassa, näkee naamasta ja mahasta. Ja pissan jälkeen tulee semmonen ilme että helpotti :)

 

Loppupäivä on menny paremmin pissojen suhteen täällä, alkaa vauvan oma rytmi hieman palata.

 

Ja helppoahan sitä on tulla vieras-nickillä päivittelemään :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyläillessä kokonaisuudessaan meni aika monet pissat vaippaan. Joko en pystynyt viemään vauvaa heti, tai sitten neiti ei vaan kertonut tarpeeksi selvästi että on hätä. yksikin päivä tuli jopa viis pissavaippaa :( Ja tästä syytän siis itseäni. Epäilen että uusi ympäristö kiinnosti sen verran, että ei oikein osannut keskittyä.

 

Mutta positiivistä että kun tultiin takaisin kotiin, niin täällä on sujunut niinkuin ennenkin. Vauva viestittää ja pääsee vessaan ja pissa tulee sinne. Nyt ollaan harjoiteltu myös pottailua. Olohuoneessa ei osata pissata pottaan, ja kun vie heti sen jälkeen pöntölle, niin sinne pissa kyllä tulee. Yöllä makkarissa sujui myös pottaan pissaaminen ja kakkaaminen :lol: jee. Potta on vaan ihan järkyttävän kokoinen noin pienelle, ja siinä laitan "istumaan" sivuttain, niin ei ole jalat niin levällään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jospa päivittäisin tännekin kuulumisia.

 

Tiheänimun kauden jälkeen on menny "pissarytmi" ihan uusiksi. Nykyään kellolla ei tee enää mitään. Pissaa tulee enemmän kerralla ja vessassa käydään harvemmin. Tosin oli myös vaihetta että pissalla käytiin heti herättyä, sitten vauva söi ja uudestaan pissalle. Nyt riittää että herättyä käy ja pari kertaa hereillä ollessa. Toinen kyläilyreissukin onnistui pissatuksen kannalta paremmin. Otin heti asenteen että nyt pissataan pöntölle, ja paria ekaa pissaa sai "metsästää", käytiin tosissaan vähän väliä vessassa. Mutta se kannatti ja päästiin taas noin 1 pissavaippa/vuorokausi.

 

Jos mun pitää keskittyä johonkin, esimerkiksi keskusteluun ja ollaan vieraassa paikassa, niin ei tuu niin helposti vietyä vauvaa pissalle vessaan. Ja sen kyllä huomaa kokonaisuudessaan kitinästä. Kai sitä nyt kitistään kun on märkä vaippa.

 

Kakalle oon nyt ruvennu viemään syömisen jälkeen, jonka ansiosta nekin saadaan paremmin pönttöön.

 

Nykyään saattaa mennä huomaamatta yli vuorokausikin niin että kaikki vaipat on potassa/pöntöllä/lavuaarissa :D

Ja taas sai kuulla anopilta että hän ei usko koko pissatukseen. Anoppi ei ehkä tajua että tässä on kuitenkin kyse siitä että kuuntelee vauvan viestintää, ei tää oo mitään pelkkää kuivaksiopettelua.

 

Mites teillä Chimelli menee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now