toukka

Vauvojen Vessahätä Viestintä ja Vaipattomuus

272 posts in this topic

En siis todellakaan usko, että tuon ikäinen tekee vielä mitään tahallaan ärsyttääkseen vanhempiaan, kävi vaan siinä tilanteessa sekin mielessä. Ja pääasiassa harmittaa vaan oma kyvyttömyys lukea vauvan viestintää. Lavuaarilla on kyllä ollut kova tsemppi päällä, mutta luulen, että johtuu enemmän kakan pusaamisesta. Vauva kun ei ole pariin päivään tehnyt kakkoja ja nyt tulee erittäin pahan hajuisia pieruja, joten pissaamisen tilalta keskittyy kakkaamiseen. Aiemmin kakat siis tulleet lähes joka päivä useammankin kerran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon lukenu, että pissavahingot on merkki kakkahädästä. Meillä tää pitää paikkaansa just silloin, kun on hieman maha kovalla.

Muoks: samoiten täällä on todettu ja muuallakin että löysä kakka voi tulla ilman varoitteluja.

 

Potalla mä oon aamuisin istuttanu pitkään, ja silloin jos tiedän et on hätä. Nykyään pissa tulee heti tai melkein heti, ja jos tiedän että on aivan varmasti pissahätä (tai ollaan just menossa jonnekin) niin sylipotassa saa helpommin neidin pissaamaan. Mutta siis kakkahädällä istutan pitkään. Tänään neiti ei meinannu millään kakata, ja olin taas ihan varma. Ja kun aloin matkia pinnistämisilmettä, niin neiti tajus kakata! Mutta en kyllä kehtaa missään julkisesti matkia pinnistyilmettä girl_crazy.gif

 

 

pahoittelen sekavaa tekstiä, katon samalla telkkaria...

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon lukenu, että pissavahingot on merkki kakkahädästä. Meillä tää pitää paikkaansa just silloin, kun on hieman maha kovalla.

Muoks: samoiten täällä on todettu ja muuallakin että löysä kakka voi tulla ilman varoitteluja.

 

Meillä toi ainakin pitää hyvin paikkansa; vauva teki eilen aamupäivällä valtavat kakat lavuaariin ja sen jälkeen tuli koko päivänä vaan yksi märkä vaippa ja sekin illalla väsyneenä syötön yhteydessä. Muutenkin poitsu on ollut paljon aurinkoisempi ja "helpompi" (nukkunut jopa päikkäreitä).

 

Pinnistysilme olis varmasti näkemisen arvoinen ;)

 

Jotenkin toi lavuaarilla heiluminen, hanan potkiminen ja peiliin tuijottelu on nyt vauvasta niin mukavaa, että huomio varsinaisesta vessahädästä välillä unohtuu. Sitten kun palataan hoitopöydälle, tietää alkavasta käninästä ettei vessahätä ole mihinkään jäänyt ja yleensä viimeistään kolmannen yrityksen jälkeen jotain tuleekin lavuaariin. Päikkäreiden jälkeen ja kovassa hädässä ei kyllä tarvi odotella. Ja pääasia, että touhu on molemmista mukavaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin eilen ostamassa potta ja kokeiltu sen sisäpottaa täältä saatujen vinkkien mukaan - hyvin toimii! Ja paljon helpompaa, kun ei aina tarvi ravata alhaalta ylös hoitopöydälle riisumaan, kun ollaan vessatettu keskellä olkkaria leikkimaton vieressä. Nyt on tietty helppoa, kun vauva ei vielä itse liiku pois (alkaa kyllä punkemaan itseään ylös samantien, jos vessahätää ei ole), mutta mites jatkossa? Onko teillä tullut ongelmia potattamisen kanssa, kun vauvat alkaa liikkumaan ahkerammin ts. malttaako pysyä paikoillaan tarvittavan ajan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan sylipottaillessa kuunneltu youtubesta lasten lauluja. Sitten usein on joku erikoinen "lelu" kädessä, kuten isin rannekello, kaukosäädin, kännykkä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin on tullut ongelmia paikallaan pysymisen kanssa. Kaikenlaisen tutkittavan käteen antamista on yritetty, mutta joko lapsi nousee silti tai sitten se keskittyy siihen juttuun niin kovasti, että unohtaa pissata :girl_crazy: No, minusta tuntuu, että meillä on vähän parempaan suuntaan kuitenkin mennyt taas, suureksi osaksi varmaan hoidon aloittamisenkin takia. Eli nykyään tulee pottaan pissoja välillä myös kotona. Hoidossa aika useinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öisin säilytän neidin pottaa pinnasängyn alla. Tänä aamuna neiti päätti auttaa äitiä, ja kantoi potan itse vessaan girl_crazy.gif Kävin sitten matkan varrelta keräämässä vaatteet pesuun ja yhden maton. Joten vinkiksi siis että kannattaa itse aamuisin heti viedä pissapotta vessaan girl_wink.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yöpotatusta ei ole vielä aloitettu, mutta ajoittain ollaan viety öisin lavuaarille syötön yhteydessä. Välillä meni useampi yö kestoilla ja vessatuksilla, nyt on taas vähän "taannuttu", kun yöt ovat menneet lyhyemmillä unijaksoilla enkä oman flunssan takia ole aina jaksanut herätä vessattamaan (syötöt menee puoliunessa molemmilta). Aamuyöstä/aamulla tietää pinniksessä veuhtomisesta, että on vessahätä ja silloin vessatus ja tarvittaessa vaipan vaihtaminen yleensä edesauttaa nukahtamista uudelleen - vaikka kovin pitkiä yöunia ei vauva malta nukkua (vaikka vanhemmat haluaisivat nukkua pidempään..).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei öisin vessateta ihan yksinkertaisesti siksi, että meillä nukutaan koko yö :lipsrsealed: Ja lapsi nukkuukin omassa huoneessaan. Aamuisin yleensä on pissat vaipassa, mutta olkoon, kyllä minulle hyvin nukkuminen on tärkeämpää. Nyt vähän aikaa ollaan syöty aamupalakin ennen vessaan menoa, koska jos ensimmäisenä vietiin vessaan, siitä tuli kauheat raivarit eikä mitään pissaa taatusti. Joten sitten kun aamupalan jälkeen katsotaan, niin ainakin on ollut vaippa märkä. Ehkä voitaisiin taas pikkuhiljaa uskaltaa ottaa mukaan se vessassakäynti ennen aamupalaa, kun tuntuu, että lapsi on ruvennut heräämään paremmalla mielellä.

 

Eilen käytiin vauvatapaamisessa ja olin unohtanut varavaipat kotiin. Ja muksu oli tietysti sotkenut kaikki hoitovaippansakin juuri samana päivänä :rolleyes: Mutta hienosti meni, laitoin pienen harson sukkiksiin varmistukseksi ottamaan kiinni enimmät pissat, mutta ei sitäkään sitten tarvittu. Tullessa, ruoan jälkeen ja lähtiessä käytin siellä pissalla, ainoastaan ruoan jälkeen tuli pissat. Ja sitten heti kotiin tullessa tuli toiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin puistoilemassa ja kylällä 1,5 tuntia ja kotiintullessa vaippa oli kuiva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilisen onnistuneen ulkoilupäivän vastapainoksi tänään kahdet pissat housuissa. Kahvillassa otin liitua pois suusta, niin siitä pitää ilmeisesti protestoida pissaamalla housuun. Samalla reissulla kotiintullessa pissat tuli sit eteisessä, kun en just heti vieny vessaan (ja tässä vaiheessa väsymys oli jo melkoinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samalla reissulla kotiintullessa pissat tuli sit eteisessä, kun en just heti vieny vessaan (ja tässä vaiheessa väsymys oli jo melkoinen.

 

Meilläkin väsyneenä tulee helpommin "vahinkoja". Tosin potatuksen seurauksena pissavaippoja on tullut kotona yleensä enää 1-3 päivässä. Poitsu on muutenkin yleensä tosi tyytyväisen oloinen ja alkaa jokeltamaan, kun pääsee potalle ja tuotoksen jälkeen hymyilee leveästi, kun vaippaa ja housuja laitetaan takaisin :tender:. Kauppa- ja ulkoilureissut (<2h) voi mennä kuivina, jos vauva malttaa nukkua koko ajan tai sitten on kotona vessatettu kerran syötön jälkeen ennen lähtöä.

 

Vauva on ollut aika huono nukkumaan päikkäreitä ja yleensä nukkuu max 45 min kerrallaan olipa sitten ulkona vaunuissa tai sisällä pinniksessä. Välillä uudelleen nukahtamiseen auttaa välivessatus - äskenkin malttoi nukkua vaan 20 min kunnes alkoi veuhtomaan pinniksessä. Potatuksen jälkeen nukahti melkein samantien uudestaan ja nyt odotellaan milloin taas herää :). Öisin ei kyllä tunnu välittävän vessahädästä samalla tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iltasanomissakin oli juttua vaipattomuudesta!

 

http://www.perheelli...-ilman-vaippaa/

 

 

Kiva, että asiasta on juttua suht laajalevikkeisessäkin lehdessä. Itse yllätyin siitä, että kukaan ei oikein mainosta asiaa, mutta aika moni kuitenkin vessattaa vauvojaan - ainakin meidän neuvolatädin mukaan. Meiltäkin löytyi kaveripiiristä vvv:tä harrastavia, mutta asia tuli sattumalta puheeksi vasta kestovaippojen (ja kakkavaippojen pesun) myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas en ole tavannut montaakaan, jotka edes olisivat kuulleet vvv:stä. Neuvolatäti tiesi asiasta jonkun sukulaisen kautta, mutta ei käsittääkseni tiennyt muita pissattavia asiakkaita. Aina saa olla selittelemässä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minäkään kyllä tunne muita... Ei minulla kyllä kauheasti vauvallisia tuttuja olekaan :rolleyes: Ja meidän lapsikin on jo siinä iässä, ettei tämä edes eroa enää "normaalista" mitenkään. Tai no eroaa sittenkin - me pissatetaan lavuaariin tai pönttöön, jos (ja kun) lapsi ei suostu potalle. Naapurin 2,5-vuotiaan äiti vain valittelee, kun ei se niiden lapsi vieläkään opi potalle.

 

Tuntuu, että meillä on taas parempaan suuntaan mennyt tämä, vaikka vaippapyykkiä tuleekin. Ainakin mies onnistuu monta kertaa päivässä pissattamaan lapsen vessaan. Minä harvemmin, tosin johtuu osittain ihan siitä, että yleensä laitan miehen asialle, kun siltä se sujuu. Ei tuo lapsi niin kovin usein edes pissaa enää, että suht hyvin pysyy vaipat kuivana. Useinkin esim. ulkoilun ajan. Saa nyt nähdä mihin suuntaan tämä taas menee, kun lapsi meni tänään taas hoitoon viikon loman jälkeen. Hoidossa oli yhdessä kohtaa jo vaihe, että tuli vain yksi pissavaippa päivässä, mutta sitten siihen tuli taas vähän takapakkia ja meni 3-4 vaippaa päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pari tuttua, jotka on edes koittanu vvv:tä. Mutta eivät ole läheskään niin fanaattisia sen asian kanssa kuin mä oon ollu. Sen verran oon onneksi saanu lähipiirissä jo selostettua, ettei kukaan enää ihmettele miksi vien neitiä usein vessaan. Ja jopa neidin mummo (eli mun anoppi) on ihan hyvin sisäistänyt asian ja käyttää neitiä potalla. Aluksihan kailotti ettei usko tähän hommaan ollenkaan.

 

Viime viikon neiti oli mummolla ja sitten mun siskoilla ja hänen lapsilla hoidossa, ja pissavaippoja tuli paljon vähemmän kuin hoidossa. En tiiä miksi ei onnistu hoidossa, ehkäpä ehtii tulla vaan hätä ennen kuin on vaipanvaihtoaika.

 

Meillä on nyt ihan viime viikolla käyny pari kertaa niin, että neidillä on lirahtanu vähän vaippaan ja sitten on alkanu kauhea huuto, ja loput on tullu pottaan. Mun mielestä vaikuttaa isolta edistysaskeleelta.

 

Vastapainoksi sitten taas viime yönä oli tullu tosi isot pissat vaippaan, mutta käytiinkin saunassa ja neiti joi yli puolet pillimehusta, niin uskon johtuvan siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vähän tarkentaa, että kaveripiiristä kaksi perhettä on harrastanut vauvansa vessatusta enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Ja kerran kauppakeskuksen lastenhoitohuoneessa yhdet lähdössä olleet vanhemmat kertoivat vauvansa vessatuksesta, kun näkivät meidät lavuaarilla. Muuten en ole mainostanut asiaa, mutta väkisinkin muut huomaavat, kun vessatetaan poitsua tai nykyään, kun kannellaan pottaa mukana.. Osan ilmeistä huomaa, ettei ne usko koko juttuun (tai ajattelee, että väkisinkin jotain tulee, kun ravataan vessassa koko ajan), mutta mitään negatiivisia kommentteja ei ole tullut anoppikokelasta lukuunottamatta. Sekin hiljeni, kun poikansa kysyi, että kuka mieluummin tekisi tarpeensa housuihinsa kuin vessaan/pottaan..

 

Meillä yöt ovat menneet ihan hulinaksi, kun vauva on muutaman yön ajan herännyt kahden tunnin välein syömään. Heti herättyä vessatus ei onnistu tai menee huudoksi ja syömisen jälkeen pitää syöttää uudelleen, jos välissä haluaa vessattaa.. Lyhyiden unipätkien takia en ole jaksanut yrittää vessatusta kuin satunnaisesti ja hurjan syömisen takia on 5-6 aikaan alkanut vaippojen imukyky loppua.. Suunniteltiin, että unohdetaan kohta yöpuvun käyttö ja siirrytään paitaan ja villiksiin, niin vessatus on helpompaa kun osa heräämisestä tuntuu johtuvan vessahädästä. Päivisin sitävastoin menee mukavasti ja kotosalla ollessa saatetaan jopa pärjätä kokonaan ilman märkiä vaippoja - vierailuilla, kaupoilla tms. ollessa vahinkoja kyllä tulee, mutta välillä niilläkin vessatus onnistuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillähän neiti oli yhdessä vaiheessa sellainen, ettei suostunut pissaamaan lavuaariin tai pönttöön vieraassa paikassa, vaan mieluummin sitten vaippaan. Silloin oli pakko kantaa pottaa mukana aina, onneksi se mahtuu rattaiden alaosaan, mutta kyllä nyt tuntuu taas niin helpolta kun neiti suostuu pissaamaan pönttöön vieraassa vessassa. Tosin pitää olla linkkariasennossa sylissä.

 

Mä oon nykyään pissattanu neitiä kaupan nurkalla/takana nurmikolle. Tosin aika harvoin käydään niin pitkän matkan päässä kaupassa että noin pitää tehdä. Kukaan ei oo ainakaan vielä tullu valittamaan. Tosin talvella loppuu toikin homma ja noissa kaupoissa ei vissiin oo asiakasvessaa.

 

Mirelda, yöpuku on ihan hyvä unohtaa. Yöpaita+vaippa on oikein hyvä. Ja jos lapsi ei liiku vielä paljon öisin, niin avovaippa on myös harkitsemisen arvoinen. Eli siihen vauva pepun alle ja siitä hieman laajemmalle alueella jotain kosteutta pitävää kangasta (esim. saippualla tukittu fleece kaksinkerroin) ja siihen päälle harsoja imemään pissaa. ja vaikka vähän harsovaippaa näpsyllä kiinni, niin ei pissat lentele ympäri sänkyä. Siitä on tosi helppo nostaa lapsi pissalle, kun ei tartte pujotella vaippaa lapselle päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon harkinnut tota avovaippaa, mutta me nukutaan niin tiiviisti että oisin varmaan sit itekin ihan pissassa... Toisaalta niin oon nytkin, kun alkaa näköjään tulla se harson imukyky vastaan (jostain syystä kyllä vaan öisin vaikka usein pottaillaan silloinkin) ja lähes joka yö saan väistellä märkää länttiä lakanoissa. Ehkä joku muu vaippa yöksi olis paikallaan, mutta en jaksais taskuvaippojenkaan kanssa alkaa säätää.

 

Meillä tuntuu vessaviestinä nykyään olevan lattialla mahalla pötkötellessä käsien nostaminen lentoasentoon. Ei tarvii edes kauheasti keskeyttää leikkejä, nostelee vaan välillä käsiä ja yleensä huomaan vasta kun vaippa on jo märkä... Kakkaviesti on muuten sama mutta säestettynä hätääntyneellä kiljumisella, sen sentään huomaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä taskuvaipat on sitten taas kätevimpiä yöllä (huom. nykyään). Tarranauhakiinnityksellä. Tosin me käytetään nykyään lähes ainoastaan noita taskuvaippoja, jossa on tarranauhakiinnitys ja pul-kuori, kun ne on hoidossa helpoimmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tottumiskysymys se varmaan vaan on, me ei olla muutamaa kokeilukertaa lukuunottamatta käytetty taskuvaippoja lainkaan ja se täyttäminen tuntuu jotenkin hankalalta. Täytynee taas kokeilla kun niistä ei ainakaan pääse läpi. Noi mitä meillä on (kaverilta lainassa) on nepparillisia PUL-kuorella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mirelda, yöpuku on ihan hyvä unohtaa. Yöpaita+vaippa on oikein hyvä. Ja jos lapsi ei liiku vielä paljon öisin, niin avovaippa on myös harkitsemisen arvoinen. Eli siihen vauva pepun alle ja siitä hieman laajemmalle alueella jotain kosteutta pitävää kangasta (esim. saippualla tukittu fleece kaksinkerroin) ja siihen päälle harsoja imemään pissaa. ja vaikka vähän harsovaippaa näpsyllä kiinni, niin ei pissat lentele ympäri sänkyä. Siitä on tosi helppo nostaa lapsi pissalle, kun ei tartte pujotella vaippaa lapselle päälle.

 

 

Vauva on aina ollut kova liikkumaan ja potkimaan peittoa pois. Nyt on vielä opetellut kääntymään, joten öisin on herätessä entistäkin kovempi vauhti päällä. Mutta täytyy kokeilla tuota heti, kun yöheräämiset vähän rauhoittuu. Ja jostain syystä päivisin syödessä tulee stoppi ja känä vessahädästä, eikä syömistä voi jatkaa ennen vessattamista. Öisin taas vahingot tapahtuu imettäessä, eli poika lopettaa syömisen lyhyeksi aikaa pitäen yhä tissin suussa ja sitten huomaan, että jossain tuntuu märältä.. Ostettiin BabyBjörnin pottatuoli ja pidetty sen sisäpottaa mukana - mahtuu myös "vauvanhuoltokassiin", missä on varavaippoja, hoitoalusta tms. Vieraassa paikassa tekee kyllä lavuaari- tai pönttöpissatkin, mutta sitten oltava riittävän kova hätä. Potatus onnistuu varmemmin.

Edited by mirelda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntuu, että meillä mennään kausittain niin, että joko päivisin tai öisin ei tule paljoa märkiä vaippoja, mutta koko vuorokautta ei saada pysymään lähes kuivana. Nyt on päiväkausi menossa ja mä huomaan, että märkien yövaippojen määrä on kääntäen verrannollinen siihen miten levänneeksi mä tunnen itseni aamulla. Riippumatta siitä miten monta kertaa herään yöllä syöttämään/pottailemaan/vaihtamaan vaippaa, mä olen aamulla pirteä ja hyväntuulinen jos suurin osa pissoista on tullut pottaan. Ja silloin taas väsynyt kun sängyn vieressä odottaa vaippaläjä ja potta on tyhjä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee nyt päivät ja yöt ihan eri tahtiin, eli päivät on suht kuivina ja öisin on potatus taas jäänyt. Tai yleensä kaksi ekaa syöttöä menee potattamatta ja aamulla/aamuyöstä voi taas kokeilla potattamista. Syynä se, ettei itse jaksa herätä ja/tai vauva alkaa huutamaan ekojen syöttöjen aikaan vessatettaessa, kun nälkä on hirmuinen. Aamuyöstä/aamusta osa potkimisesta ja heräilystä taas tuntuu johtuvan vessahädästä, kun pelkän potatuksen jälkeen poitsu saattaa jatkaa nukkumista ilman syöttöä.

 

Viime viikkoina hienointa on ollut se, että nyt vauva usein ilmoittaa ihan kunnolla vessahädästä pienellä ja lyhyellä käninällä - saattaa vaikka kesken leikkimatolla touhuilun jokellella iloisesti ja sitten yhtäkkiä tulee lyhyt korkeampi ääni, joka laantuu heti kun menee viereen. Siinä vauva sitten tuijottaa tiiviisti ja odottaa, että jotain tapahtuu. Iloinen jokeltelu usein jatkuu sitten potalla helpottuneen huokaisun kanssa :girl_sigh:. Päikkäreiden jälkeen tai kun ollaan lähdössä jonnekin tulee välillä vessatettua ilman erillistä ilmoitusta.

 

Btw. vauvauinnissa kuulin jutustelua vvv:stä - pari äitiä ihmetteli mokomaa muoti-ilmiötä (?) ja sitä, miten jotkut jaksavat vahdata vauvan vieressä, että vauvan kulmakarvan (!) noustessa tietäisi viedä lavuaarille. Tapansa kullakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now