NinaJii

Parhaat vinkit vauva-arkea helpottamaan

46 posts in this topic

Pienen pojan ilmakyvetys on helpottunut paljon mummin varastoista löytyneiden vauvan alushousujen ansiosta. Pitkään mietin että mitä niillä tekisi, kunnes keksin että ne on paljon kätevämmät kuin yrittää harsolla estää jätkää sohimasta pissaa pitkin poikin. :)

 

Haa mikä vinkki! Meillekin on tullut muutamia vauvan alushousuja, en ole koskaan niitä käyttänyt kun en myöskään keksinyt niille käyttöä. Mutta tuohan on aivan loistava idea, kiitos. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Jos vauva on hiljaa ja katselee tyytyväisenä/uneliaana ympärilleen, älä tee mitään. Anna vauvan olla rauhassa itsekseen.

Tää on muuten yllättävän vaikeaa vastasyntyneen äidille. Mun ainakin tekisi mieli sylitellä ja katsella silmiin pienokaista, mutta kun täytyy myös syödä itse ja tehdä kotihommia (ja myös huomioida esikoista yms.). Ihan sydäntä särkee kun ihana pieni katselee ympärilleen sitterissä. No, tää menee kai ohi kun totutaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauvasi nukkuu pisimmän unipätkänsä nukahdettuaan illalla aikaisin, ja sinua harmittaa ettet itse saa nukuttua koko sitä aikaa koska haluat joskus valvoa illalla ilman vauvaa, kokeile unisyöttöä. Juuri ennen kuin menet itse nukkumaan, anna lapselle maitoa niin, että herätät hänet mahdollisimman vähän. Pulloruokitulle lapselle voi antaa tuttipullon suuhun siinä missä hän nukkuu edes siirtämättä; imetettävän vauvan voi nostaa rinnalle hiljaa edelleen peittoon tms käärittynä. Jotkut vauvat (esimerkiksi meidän girl_dance.gif) syövät käytännössä heräämättä, ja pisin unipätkä siirtyy unisyötön jälkeisiksi tunneiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauvasi nukkuu pisimmän unipätkänsä nukahdettuaan illalla aikaisin, ja sinua harmittaa ettet itse saa nukuttua koko sitä aikaa koska haluat joskus valvoa illalla ilman vauvaa, kokeile unisyöttöä. Juuri ennen kuin menet itse nukkumaan, anna lapselle maitoa niin, että herätät hänet mahdollisimman vähän. Pulloruokitulle lapselle voi antaa tuttipullon suuhun siinä missä hän nukkuu edes siirtämättä; imetettävän vauvan voi nostaa rinnalle hiljaa edelleen peittoon tms käärittynä. Jotkut vauvat (esimerkiksi meidän :girl_dance:) syövät käytännössä heräämättä, ja pisin unipätkä siirtyy unisyötön jälkeisiksi tunneiksi.

 

Tää on hyvä ja meilläki käytössä. Sama vinkki toimii myös silloin jos vauva on sitä sorttia joka ei pitkiä päikkäreitä nuku vaan herää säännöllisesti x ajan jälkeen (meillä tismalleen 40min). Mä menen 35 minsan jälkeen makkariin vauvan viereen (nukutettu aikuisten sänkyyn) ja työnnän sille rinnan suuhun. Lapsi herää ihan hieman ja syö, nukahtaa uudelleen ja näin mulla on toinen 40 minuutin pätkä "omaa aikaa" heti perään. Toimii toisinaan myös silloin jos vauva ehtii herätä huutelemaan itselleen seuraa, mutta on vielä hieman uninen.

Edited by coconuttreez

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedenkeitin. Saa nopsaan vettä iltapuuroon sekä tuttien ja rintakumien kiehautusta varten. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei, mutta meillä ainakin vesi kiehuu nopeammin vedenkeittimessä kun kattilassa. Eli mä aloitan kokkauksessakin yleensä veden keittämisellä vedenkeittimessä, josta kaadan sen kattilaan kiehumaan (ja ruokaa laittaessa lisään tässä vaiheessa sit esim. pastan tmv.). Veden määrästä riippuen, voitan tällä usein jopa viisikin minuuttia (esim. just tuttipullojen steriloinnissa kun se 5 litran kattila pitää saada aika täyteen toimenpidettä varten, jolloin kiehautan pari kertaa sen 1,5L vedenkeittimessä parissa minuutissa kun siihen muuten menisi ainakin se 5min että tuollainen vesimäärä alkaisi kiehumaan tolla normaaliliedellä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedenkeitin tosiaan nopeuttaa veden keittämistä myös silloin vaikka aikoo keittää siinä myöhemmin muuta. Menee jo kauas vauva-arjesta, mutta mä myös mm. ihan aikuisille pastaa keittäessä kiehautan veden ensin vedenkeittimellä ja laitan sen sitten kattilaan, säästää paljon aikaa. (Ja ilmeisesti energiaa myös, en kylläkään ole tästä varma.)

 

(Jaa, paratiisi ehti väliin... no jos mä jätän tän kumminkin.)

 

(Tosin olen antanut kertoa itselleni myös, että se vesi ei kiehuttuaan jäähdy niin nopeasti etteikö viiden minuutin kiehautetussa vedessä lilluttaminen ajaisi samaa asiaa kuin viiden minuutin keittäminen. Mutta koska en ole ite verrannut enkä nähnyt oikeaa tutkimusta niin käyttäkää tätä infoa ihan omalla vastuulla.)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on hyvä ja meilläki käytössä. Sama vinkki toimii myös silloin jos vauva on sitä sorttia joka ei pitkiä päikkäreitä nuku vaan herää säännöllisesti x ajan jälkeen (meillä tismalleen 40min). Mä menen 35 minsan jälkeen makkariin vauvan viereen (nukutettu aikuisten sänkyyn) ja työnnän sille rinnan suuhun. Lapsi herää ihan hieman ja syö, nukahtaa uudelleen ja näin mulla on toinen 40 minuutin pätkä "omaa aikaa" heti perään. Toimii toisinaan myös silloin jos vauva ehtii herätä huutelemaan itselleen seuraa, mutta on vielä hieman uninen.

 

Voih. Tää toimi esikoisen kohdalla loistavasti. Nuorin puklailee niin paljon syömisen jälkeen että herää siihen :skilletgirl: Mä niin kaipaan noita aikoja, kun vauvan sai rintatainnutuksella nukkumaan pidempään :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauvasi nukkuu pisimmän unipätkänsä nukahdettuaan illalla aikaisin, ja sinua harmittaa ettet itse saa nukuttua koko sitä aikaa koska haluat joskus valvoa illalla ilman vauvaa, kokeile unisyöttöä. Juuri ennen kuin menet itse nukkumaan, anna lapselle maitoa niin, että herätät hänet mahdollisimman vähän. Pulloruokitulle lapselle voi antaa tuttipullon suuhun siinä missä hän nukkuu edes siirtämättä; imetettävän vauvan voi nostaa rinnalle hiljaa edelleen peittoon tms käärittynä. Jotkut vauvat (esimerkiksi meidän girl_dance.gif) syövät käytännössä heräämättä, ja pisin unipätkä siirtyy unisyötön jälkeisiksi tunneiksi.

Kiitos. Täytyypä uskaltautua kokeilemaan, vaikka normaalisti en kyllä ottaisikaan sitä riskiä että turhaan herätän vauvan. Mut usein tää asia menee niin, että vauva nukkuu klo 20:00 alkaen ja herää ekan kerran syömään klo 23-24 välillä. Mä valvoisin mielelläni klo 22-23 asti, mutta usein saankin sit sen jälkeen sängyssä odotella että vauva herää syömään, koska itselle ei tuu uni ennen sitä, koska tiedän että kohta se herää kuitenkin. Jospa tällä keinolla saisi sen oman valvomisen loppumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaveri vinkkas, että jos antaa päältään vaikkapa paidan vauvalle nuuskuteltavaksi, niin se jää illalla paremmin sänkyyn nukkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Meillä on riittänyt pelkkä harso tuohon. Eikä ole väliä, onko siinä äidin tuoksu vai ei. Unirätin virkaa taitaa toimittaa, sitä on kiva halia :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä painottaisin ensimmäisenä rentoutta. On ihan turhaa suunnitella raskaanaollessa mitä vauvan kanssa sitten tekee ja mitä alkaa harrastamaan, kaikki menee kuitenkin aika erilailla kuin on suunnitellut. Yhteiseloon pitää totutella ja opetella ja se kannattaa tehdä rennolla asenteella, ilman ennakko-odotuksia. Varsinkin esikoisen kohdalla ei voi tietää valmiiksi mitä se vauvaelämä lopulta voi olla. Vähemmällä stressillä pääsee kun antaa vauvan olla sellainen kuin hän on ja elää sen ehdoilla. Kaikki voi mennä just niinkuin suunnittelee tai sitten ihan päinvastoin.

 

Hankintoina parhaita meillä on ollut rintapumppu, koska vauva jäi pariksi päiväksi sairaalaan minun jo kotiuduttua ja oli tärkeää saada maito nousemaan mahdollisimman pian. Voin myös lähteä yksin kauppaan, kampaaljalle tai hierojalle kun lapsen voi jättää hoitoon ja silti saa minun omaa maitoa.

 

Sitteri ja siihen mobile olivat jo ennen 2kk ikää ihan ehdottomat koska vauva kyllästyi olemaan selällään vaunankopassa koska ei nähnyt sieltä tarpeeksi ympärilleen vaan halusi olla enemmän mukana tapahtumissa.

 

Harsoja meillä kuluu varmaan neljä päivässä koska maito tulee mulla ihan suihkuamalla vieläkin vaikka vauva on jo 3kk ja mun oma paita, housut, vauvan vaatteet, niska ja kaulan poimut olisivat ilman imetysharsoa tissin alla/vauvan leuan alla ihan märkiä maidosta. meill äharsot on paljon tärkeämpiä kuin imetysliivit. Niitä minulla on kahdet ja välillä käytän kyllä tavallisia liivejä ja sporttiliivejä. Kotona kluin voi koko paidan ja liivin kupin nostaa ylös. Julkisilla paikoilla sitten olen häveliäämpi ja puen reissuun imetyspaidan ja -liivit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauvasi nukkuu pisimmän unipätkänsä nukahdettuaan illalla aikaisin, ja sinua harmittaa ettet itse saa nukuttua koko sitä aikaa koska haluat joskus valvoa illalla ilman vauvaa, kokeile unisyöttöä. Juuri ennen kuin menet itse nukkumaan, anna lapselle maitoa niin, että herätät hänet mahdollisimman vähän. Pulloruokitulle lapselle voi antaa tuttipullon suuhun siinä missä hän nukkuu edes siirtämättä; imetettävän vauvan voi nostaa rinnalle hiljaa edelleen peittoon tms käärittynä. Jotkut vauvat (esimerkiksi meidän girl_dance.gif) syövät käytännössä heräämättä, ja pisin unipätkä siirtyy unisyötön jälkeisiksi tunneiksi.

 

Suosittelen kanssa tuota unisyottoa. On toiminut niin esikoisen etta taman kakkosenkin kohdalla. Sen verran lisaan kuitenkin etta molemmat lapset olen nostanut syliin ruokittaviksi (korviketta annettu molemmille), eivat ole koskaan heranneet kun tekee sen rauhallisesti pimeassa huoneessa ja ilman puhetta. Oma extravinkki on se etta ala anna periksi jos unisyotto ei tuota tulosta heti ensimmaisena yona. Meilla molemmilla meni useampi paiva ennen kuin alkoi tuottamaan tulosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mari: meidän herkästi heräävä poitsu jää sänkyyn paremmin mun sen päiväisen paidan kanssa kuin ilman paitaa. Harsot ja tutit ovat olleet kuvioissa jo pitkään ja vaikka ne tärkeitä ovatkin, niin häiriöherkkinä aikoina paidasta on silti hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onneksi harsoja ostettiin etukäteen monia monia monia. Niitä menee päivässä joskus kymmenenkin likaiseksi. Lisäksi niitä tarttee vaikka mihin, vaunuun näköesteeksi, alustaksi hoitopöydälle, vaipoiksi, imetysalustaksi jos makuullaan imettää jne.

 

Harsoja kyllä tarvitsee monenmoiseen, mutta yhtä tarvetta en aivan ymmärrä: ketä varten vaunuun ripustetaan näköeste? :girl_impossible: Vauvaa, äitiä/isää vai muita ihmisiä? Minä ainakin haluan nähdä vauvani, haluan että vauva voi nähdä hereillä ollessaan minut, ja toisaalta minua ei myöskään haittaa jos muut haluavat kurkistaa vauvaani. Vauva myös nukkuu vaunuissa vallan hyvin, koska en ole ehdollistanut häntä siihen, että silloin nukutaan kun maailma blokataan näkyvistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt harsoja vaunuissa, mutta en näköesteenä vaan suojana, ettei aurinko paista vauvan naamaan. Joskus jos vauva nukahtaa ja mennään vaikka bussiin, niin saatan laittaa silloinkin harson, koska usein vieraat ihmiset kurkistelee vaunuihin ja harso on siinä edessä tuomassa vauvalle turvaa, kun paikka on vieraampi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Auringon lisäksi koppaan käy tuuli, sade ja yskänpöpöt... Ja joskus meidän vauvan on helpompi nukahtaa, kun ei ole niin paljon mielenkiintoisia asioita katsottavana. Kyse ei ole ehdollistamisesta, vaan vauvasta, joka on hyvin kiinnostunut maailmasta. Näköesteharso on siis vauvan parhaaksi, ei äidin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä harsostahan oli justiinsa jossain toisessa ketjussakin juttua ja silloin tuli tosi monelta erilaisia juttuja miksi käyttävät harsoa vaunuissa. Meillä se on nimenomaan auringon suojana. Välillä paistaa aurinko tosi pahasta suoraan koppaan ja pakkohan se on jollain blokata pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tarvii laittaa harso vaunuihin näköesteeksi meidän liikkeellä olessa kun vauva nukahtaa, koska muuten kun se käy hereillä n. 30 min päästä se ei nukahda uudestaan kun häirii kaikki mikä näkyy. :) Vauva siis herää tai käy puoliunessa (ilmeisesti niin kuin kaikki vauvat) aina uneen mentyään siinä puolentunnin unien paikkeilla mutta yleensä nukahtaa vielä n. tunniksi uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now