Adelita

VAROITUS!

282 posts in this topic

Varoituksen sana teille kaikille vauva.info-foorumilaisille ja muillekin vierailijoille.

Harkitkaa tarkoin mitä asioita kerrotte itsestänne ja läheisistänne täällä foorumilla (ja muuallakin). Kirjoituksemme ovat medialle (etenkin lehdistölle) ns. vapaata riistaa! :(

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Huomasinkin sun lainauksen tänään Hesarissa. Ehkä onkin syytä alkaa miettimään mitä tänne kirjoittelee jos noin vapaasti juttuja lainaillaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoititko tolle päätoimittajalle noi samat jutut, siis että sivustolla on kuvia sun lapsista, miehen ammatti tiedossa, asuinkunta yms??? Mä kävin kurkkaamassa sen HS:n jutun ja siitä lainatusta pätkästä itsessäänhän sua ei voi tunnistaa, mut jos joku näkee sen vaivan, että tulee tänne tutkimaan sun kirjotuksia ja julkaisemia kuvia, niin sit asia voi olla eri...

 

Ja toihan on ihan totta, että jos kirjoittaa nettiin yleiselle foorumille, niin silloin kaikki kirjoitukset on "vapaata riistaa", jos haluaa kirjoittaa niin että tekstejä ei ole mahdollisuus lainata kysymättä, niin silloin pitää kirjoitella salasansuojatulle sivustolle...

 

edit. mut siis kyllä muokin v*tuttais ja oon harmissani sun puolesta että lainaus päätyi lehteen lupaa kysymättä

Edited by }i{

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin lainauksen päivän lehdessä. :angry: Kyllä tuntui pahalta sun puolesta, vaikken tunnekaan sua muuten kuin että nicki on tuttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sympatiat, Isabelleza! Mullakin osui aamun lehteä lukiessa tuttu nikki heti silmään ja kylmät väreet meni kyllä pitkin selkää :mellow: Kyllä mä tavallaan ymmärrän, että tämäkin foorumi on avoin, mutta silti luvan kysyminen henkilökohtaisen kirjoituksen lainaamiseen kirjoittajan omalla nimimerkillä (ts. nimellä) olisi toimittajalta ihan kohteliasta, eipä se paljoa vaadi vaikka pikainen sähköpostiviesti naputella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saanko kysyä, että mistä uutisesta oli kyse? :o Kiinnostaisi lukea myös... Niin, ja itse olen ihan samaa mieltä, oli sitten mistä jutusta tahansa kyse, että vähän kohtuutonta suoraan toisen sanomisien lainailu ilman lupaa.....

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis näkyikö siinä kirjoituksessa ihan nicki myös? :o Hyi, pitää alkaa oikeesti miettimään tarkemmin mitä täällä uskaltaa enää kirjoittaa mistään aiheesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta yleiseltä puolelta lainaaminen on sinänsä ihan ok, mutta jos rekisteröitymistä vaativilta osastoilta lainataan, on se jo varsin kyseenalaista.

 

Minusta tuossa Hesarin jutussa olisi ihan hyvin voitu jättää nimimerkit pois. Mitä lisäarvoa ne muka toivat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samaa mieltä kyllä, nickin olisi voinnut jättää kertomatta.

 

Menee melkein samaan juttuun mitä oli aikoinaan IRC-Galleriassa. Uutinen koski pedofiliaa ja netin kautta alaikästen houkuttelua. Ja sitten näytettiin pätkä jostain ihmisestä joka katseli IRC-profiilia, pahin oli että siinä näkyi profiilin nick selvästi ja siitä pätkästä sai mielikuvan että kyseisen nickin omistaja olisi nettipedofiili :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi perkeleen hesari!!!! :angry: Vaikka tosiaan nää jutut onkin ihan julkista riistaa, mutta mitä lisäarvoo tosiaan juttuun tuo kertoo sekä foorumi että nikki??? Eipä ehkä jutusta itsestään voi ketään tunnistaa, mutta jos tosiaan mainitaan sekä foorumi että nikki, niin se menee kyllä yli ymmärryksen, helppohan tänne on kaikkien nyt tunkee tutkiin asiaa.

 

Ja itseasiassa toi Liisa Vannisen vastauskin on mun mielestä aika perseestä. Asia on kuitenkin tosiaan arka, joten mun mielestä toi hyvien tapojen mukaisesti lainaaminen käsittää silloin juuri sen, että ei kerrota foorumia ja nikkiä ja jos joku (tässäkin tapauksessa täysin aiheellisesti) pahoittaa mielensä ja laittaa siitä palautetta, niin tapaus kuitataan sillä, että sori, jos asia hiertää sua.

 

:angry: :angry: :angry:

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isabelleza saa multa täydet sympatiat. Ottais todella rankasti päähän itseäkin tollanen. On se nyt kuitenkin vähän eri asia, että kirjoitus näkyy tietyn aihepiirin (eli vauva-) foorumilla jonkun keskusteluketjun takana, kuin että se julkaistaan valtakunnan suurimmassa sanomalehdessä nimimerkkeineen päivineen.

 

Ilmoititko tolle päätoimittajalle noi samat jutut, siis että sivustolla on kuvia sun lapsista, miehen ammatti tiedossa, asuinkunta yms??? Mä kävin kurkkaamassa sen HS:n jutun ja siitä lainatusta pätkästä itsessäänhän sua ei voi tunnistaa, mut jos joku näkee sen vaivan, että tulee tänne tutkimaan sun kirjotuksia ja julkaisemia kuvia, niin sit asia voi olla eri...

 

No niinpä! :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä "tunnistin" Isabellezan heti Hesarista. En siis livenä sua tunne, mutta tuli heti avatar mieleen yms. foorumijuttuja. Ja eka ajatus oli, että ne on varmastikin kysynyt sulta oikeuden lainaukseen, kun on nimimerkkikin laitettu. Harmittaa sun puolesta, kun näin ei ollut <_<

 

Tottahan se on, että kaikki mitä nettiin kirjoittaa on "vapaata riistaa". Ainakin, jos ei suljetulla foorumilla kirjoittele. Ja toi nickin pois jättäminenkin taitaa olla vähän niin ja näin, kun sitten saatetaan toimittajaa syyttää plagioinnista tms. Mutta mäkin tosiaan ihmettelen, että miksi ihmeessä toimittaja ei ottanut suhun yhteyttä ja kysynyt, että saako laittaa nimimerkin lainaukseen, vai jätetäänkö pois. Valitettavasti mielestäni tuossa vaiheessa ei voi kieltää julkaisemasta tekstiä, joka on tosiaan kaikkien luettavissa netissä, tää meidän kaikkien pitäis täällä muistaa. Mutta Hesari ei kyllä hyviä tapoja noudattanut, vaikka ehkä lain pykälien mukaan toimikin... Ja mielestäni olisi muutenkin ollut informatiivisempaa laittaa nimimerkkien sijaan esim. "xx kk lapsen äiti (vauva.info)" tms. Mulle ei ainakaan hirveästi anna jonkun Nubban (demi.fi) lainaus, kun ei tiedä ko. henkilön taustasta mitään (lähinnä siis, että onko kyseessä 14vee teini, jota keskustelupalstan nimen mukaan epäilen, vaiko 35vee nainen, johon tekstin sävy viittaa)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mullakin olisi palanut käpy :angry: Kävin lukaisemassa ja kyllähän tuo nyt ois munkin tapauksessa aivan sama, kun pistäisi suoraan vaan nimen ja what the hell: osoitteen vaikka samaan syssyyn <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on käynyt sama homma Hesarin Oma elämä -osaston kanssa, MUTTA mun nikki oli jätetty pois jutusta! Tekstiäni oli lainattu eräältä toiselta foorumilta, kuten parin muunkin saman viestiketjun kirjoittajan tekstiä, mutta heidän nikkinsä oli mainittu. Kyllä siinä vähän tuskanhiki nousi otsalle, kun silmät harittaen etsin omaa "nimeäni" tekstin seasta. Onneksi edes oma äitini (Hesarin tilaaja ja ahkera lukija) ei tunnistanut minua kirjoittajaksi, vaikka ilman nikkiäkin aiheen perusteella olisi periaatteessa voinut onnistua siinä.

 

Kerran tunnistin työkaverini Irc-gallerianikin Hesarin urheiluaiheisesta jutusta. Jotain liikuntafoorumia oli siihen lainattu.

 

Tosi veemäinen juttu kyllä noin henkilökohtaisesta aiheesta lainata tekstiä kysymättä lupaa, kun se kysyminen olisi erinomaisen helppoa yv:llä! :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko niin että Hesari vois lainata joitain otteita myös meidän päikyistä?

Siinä tapauksessa täytyy todella alkaa miettiä mitä sinnekään kirjoittaa. :mellow:

Tosi törkeetä että lainaavat lupaa kysymättä oikealla nimimerkillä :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli ihan pakko googlata Suomen journalistiliiton antamat Journalistin ohjeet ja siellä todetaan mm. seuraavaa:

 

"Yksityiselämään kuuluvia erityisen arkaluonteisia seikkoja voi julkaista vain asianomaisen suostumuksella tai jos niillä on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä."

 

"Julkistakin aineistoa julkaistaessa pitää ottaa huomioon yksityiselämän suoja. Kaikki julkinen ei välttämättä ole julkaistavissa."

 

Kyllä ainakin tällaisella maallikolla herää kysymys, että onkohan ko. uutisessa menty ihan näiden ohjeiden mukaan...

Edited by Linnea

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noiden ohjeiden perusteella on kyllä mun mielestä jo raja ylitetty. Todella törkeää, eikä toimittaja itsekään varmaan haluaisi itseään tuolla lailla ilman lupaa lainattavan :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jo on perhana! Todella törkeää ja tosiaan, miksi on pitänyt laittaa nimimerkki näkyviin? Ei anna tosiaan mitään lisäarvoa ja kun aihe on arka, niin erityisesti!

 

^^ Ei ole ihan ohjeiden mukaan kyllä HS:ssa toimittu...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis onko niin että Hesari vois lainata joitain otteita myös meidän päikyistä?

Siinä tapauksessa täytyy todella alkaa miettiä mitä sinnekään kirjoittaa. :mellow:

Tosi törkeetä että lainaavat lupaa kysymättä oikealla nimimerkillä :angry:

Mä olen siinä käsityksessä, että ne lainaa vain sellaisia foorumijuttuja, jotka ovat "kaikkien" luettavissa. Eli sellaisia, joihin rekisteröitymistä ei tarvita. Täällähän on onneksi rekisteröitymisen lisäksi se minimiviestimäärä ennen kuin pääsee klubeja ja päiväkirjoja lukemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästähän on ollut puhetta "tuola toisaalla" ( ;) ) ja tätä tuntuu aika usein harmi kyllä tapahtuvan :angry:

 

mistä jutusta oli kyse?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi törkeetä!! Joku jolla on sana hallussa vois kirjoittaa tosta mielipide osastolle!! Mulla meni ihan kylmät väreet sun puolesta kun ton huomasin. Miten ne on niin törkeitä että laittaa myös nimimerkin ja vielä noin herkästä aiheesta!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now