Adelita

VAROITUS!

282 posts in this topic

Mä olen aivan tyrmistynyt. Sympatiat minultakin.

 

Kieltämättä kävi sellainen ajatus minunkin mielessä, että kehtaakohan sitä enää mihinkään mitään kirjoitella...

 

Mun mielestä tuo Isabellezan teksti on hyvä ja siinä on paljon tärkeää asiaa. Kannatan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan kamalaa!! :o:o

Todella huonoa käytöstä mielestäni toimittajalta. Noinkin arassa asiassa ensinnäkin ottaa lainaus ilman lupaa ja sitten vielä nimimerkki näkyviin ja foorumi. Todella törkeää! :angry:

 

Mä kannatan kanssa tota julkisen sanan neuvostoon yhteydenottamista.

Edited by shh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen Hattuhirmun kanssa samaa mieltä.

 

Mä en koe että toimittaja teki väärin tai edes hyvien tapojen vastaisesti, koska tämä on avoin foorumi, ja kaikki se mitä kirjoitamme on itse asiassa julkista.

 

Mutta, niinkuin aikaisemmin sanoin, musta olisi myös epämiellyttäävää joutua lainatuksi lehdessä nimimerkin kera, ja olen ehkä itsekin unohtanut etten turise täällä vain kavereiden kesken vaan periaatteessa myös ihan koko maailmalle.

 

Luin artikkelin Hesarissa, ja se ei mielestäni perustunut netistä kaivettuihin sitaatteihin, vaan ne olivat varsinaisesta artikkelista erillään, ikäänkuin höystämässä juttua. En mä koe että se on huonoa journalismia tai laiskuutta toimittajan puolelta.

 

Musta olisi hienoa jos me voitaisiin olla ihan suljettu yhteisö, mutta koska mä tiedän hyvin vähän internetin maailmasta mä en edes tiedä miten se olisi mahdollista. Ja se sitten blokkaisi myös uudet jäsenet jotka eivät ole vielä liityneet. Se olisi sääli.

 

Olen myös sitä mieltä että Isabellezan kirjoittama teksti on asiallinen ja hyvä, vaikken ihan mielipidettä allekirjottaisikaan. Mitä rauhallisemmin ja asiallisemmin pointtinsa ilmaisee, sen paremmin se yleensä otetaan vastaan, ja tuo kirjoitus oli minusta hyvin muotoiltu.

 

Edit: Ja joo, tunnustan myös että hieman mua myös hirvittää että tästä nousee kohu ja tänne ryntää sensaationhakuista porukkaa. Mun puolesta saa toki kirjoitusken silti lähettää.

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isabelleezalle kaikki sympatiat minunkin puolesta! Hieno juttu, että olet päättänyt viedä asiaa eteenpäin etkä vain painaa villasella. Koko internetmaailma ja varsinkin foorumikirjoitusten lainaaminen on vielä aika uusi juttu niin toimittajille kuin meille kaikille, jotka foorumeille kirjoitamme. On kyllä totta, että omakin intimiteettisuoja on välillä päässyt löystymään kun ilmapiiri täällä vaukkareissa on niin lämmin, että sitä kuvittelee koko foorumin olevan vain viattomien äitien tai äidiksi haluavien jutustelu "kahvila", jossa ulkopuolisia ei kävisi.

 

Mutta niin kuin joku tuolla edellä kirjoittikin niin nykyään - varsinkin täällä foorumilla - nimimerkki on kuin toinen nimi, joka käsittää minut koko tällä persoonallisuudellani, mitä tuon täällä esille - ja aika paljon "paljastuksia" on mahtunutkin näihin yli 500 viestiin, mitä tänne olen lähettänyt! Tässä olisi aika mehukkaat ainekset identiteettivarkauteenkin! Kieltämättä sitä itsekin kaipaisi, että tämä olisi vähän suljetumpi foorumi, mutta silloin tämä tuskin voisi olla enää maksuton. Varmasti nuo mainostajat tuossa sivun laidassa (joiden ansiosta foorumi on maksuton) haluavat, että täällä kävisi mahdollisimman paljon porukkaa lukemassa heidän markkinointitekstinsä.

 

Toivottavasti tuo Isabelleezan mielipidekirjoitus julkaistaan ja toivon mukaan se aloittaisi julkisen keskustelun nettimaailman pelisäännöistä... Toivottavasti myös jotkut viralliset pelisäännöt saataisiinkin voimaan jossain vaiheessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kyllä Marthen ja Hattuhirmun kanssa täysin samaa mieltä. Jutun tehnyt toimittaja on toiminut lainmukaisesti ja oikein, mutta minusta on kuitenkin hyvä, että tästä aiheesta tulisi julkisempi keskustelu ja että toimittajatkin tiedostaisivat, miten erilaisia foorumeita on olemassa ja miten ihmiset niillä käyttäytyvät ( vrt. kahvilakeskusteluvertaus). Siksi kannatan mielipidekirjoitusta, sillä uskon sen herättävän monia miettimään näitä juttuja. Ehkä niitä selkeämpiä pelisääntöjä saataisiin siten aikaiseksi.

 

Eniten kuitenkin toivon sitä, että jokainen muistaisi jatkossakin, että kaikenlaisia stalkkereita on joukossa ihan varmasti jo nyt ja että todellakin on ihan luvallista siteerata nettikirjoitteluja vaikkapa nyt sitten sanomalehdissä. Kannattaa siis miettiä tosi tarkkaan, kuinka paljon itsestään paljastaa ja minkä verran antaa vihjeitä henkilöllisyydestään, jos haluaa pysyä tunnistamattomana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Komppaan.

 

MUTTA

 

Olisiko se niin vaikea pyytää lupaa kirjoittajalta tekstin julkaisuun? YV on aika helppo tapa ottaa yhteyttä.

 

Tai jos YV on ylivoimaisen vaikeaa, jättää nimimerkki ja/tai foorumin nimi julkaisematta?

 

Tämä olisi mielestäni sitä "oikein" toimimista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen Marthen ja Hattuhirmun ja muiden vastaavia mielipiteitä esittäneiden kanssa samaa mieltä :)

 

Usein netissä syntyy "yksityisyyden harha", mutta on tosiaan hyvä muistaa, että kaikki mitä tuotat nettiin on luvallisesti koko maailman nähtävissä ja edelleen jaettavissa (lukuunottamatta tietenkin taideteoksiksi luokiteltavat tuotokset yms). Mua joskus ihmetyttää miten yksityisiä asioita ihmiset kertovat netissä, joskus jopa oman kuvansa kera. Itse olen melko avoin (ja tunnistettavissakin) muilla foorumeilla, joissa asiat eivät ole kovinkaan henkilökohtaisia, mutta täällä olen huomannut olevani hyvinkin nipo sen suhteen ettei mua tunnistettaisi, juuri asioiden "vakavuuden" ja henkilökohtaisuuden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Komppaan.

 

MUTTA

 

Olisiko se niin vaikea pyytää lupaa kirjoittajalta tekstin julkaisuun? YV on aika helppo tapa ottaa yhteyttä.

 

Tai jos YV on ylivoimaisen vaikeaa, jättää nimimerkki ja/tai foorumin nimi julkaisematta?

 

Tämä olisi mielestäni sitä "oikein" toimimista.

 

Olisihan se kieltämättä ystävällistä ja kohteliasta, mutta niin ei tarvitse tehdä. Jos jossakin lehtijutussa siteerataan vaikkapa toisessa lehdessä ollutta tekstiä tai jotain kirjaa, tuskin lupia lainaukseen kysellään silloinkaan alkuperäiseltä kirjoittajalta. Uskon, että näillä viime päivinä foorumille ilmestyneillä allekirjoituksilla on tehoa. Fiksut tyypit kunnioittavat niitä, vaikkei niillä (kai) juridista painoarvoa olekaan.

 

Jos siteerataan, lähde täytyy mainita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisiko se niin vaikea pyytää lupaa kirjoittajalta tekstin julkaisuun? YV on aika helppo tapa ottaa yhteyttä.

 

Tai jos YV on ylivoimaisen vaikeaa, jättää nimimerkki ja/tai foorumin nimi julkaisematta?

 

Tämä olisi mielestäni sitä "oikein" toimimista.

 

Nain on. Talta pohjalta olisi minun mielesta myos parasta aloittaa laajempaa keskustelua aiheesta: kyse siis ei ole siita, etta saako vai eiko saa tai onko vai eiko ole kohteliasta lainata netista teksteja, vaan juurikin siita, miten ihmisten identiteetit rakentuvat netissa, milla tavalla foorumeissa kaytettyja pseudonyymeja tulisi kohdella.

 

Mutta tulipa tassa mieleen, etta onko nimen kayttamatta jattaminen/nimen muuttaminen automaattisesti se paras vaihtoehto? Todennakoisesti monen mielesta nain on, mutta onhan myos mahdollista, etta toimittaja lainaa foorumilta tekstia, jattaa nickin mainitsematta ja kyseinen kayttaja suivaantuu ja vaatii tunnustusta oman hengentyonsa painamisesta. Mita jos kayttaja ei vastaa yksityisviestiin - mita kaytantoa toimittajan tulisi olettaa kayttajan haluavan noudattaa?

 

Tassa on tosiaan mahdollisuudet paljon vaukkareita laajempaan keskusteluun... :)

 

*edit. Ja Vendelay ehtikin valiin myos puhumaan viisaita. Ihan jo akateemisen vapauden nimessa en pida ajatuksesta, etta pitaisi mukamas pyytaa kenenkaan lupaa tekstin siteeraamiseen (paria amerikkalaista vauvaopasta lukiessa kirjoittajat ovat kertoneet lainanneensa patkia sikalaisen kasvatusgurun William Searsin kirjoista hanen luvallaan, mika kuullostaa pahimmanlaatuiselta pokkuroinnilta) - mutta foorumipseudonyymien herkullinen harmaa valimaasto antaa aihetta kaikenlaiseen pohdiskeluun. Siteeraamiseen ja tutkimiseen kuuluu myos lahdekritiikki, ja fooruminikkien julkisesti siteeraaminen on siina erikoisessa asemassa, etta henkilokohtaisten aiheiden ja netissa muotoutuneen persoonan takia siteeraus voi olla kirjoittajan ja taman lahipiirin ('oikean' tai nettisellaisen) kannalta hyvinkin paljastavaa, mutta monelle lehden lukijalle kuitenkin sama kuin jos mielipiteen ilmaisijaksi olisi kirjattu "yks Pertsi vaa" - eli lahteena nicki on periaatteessa arvoton.

Edited by hattuhirmu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannanottona lisäsin minäkin allekirjoitukseen tuon teksin (kiitos sille, jolta sen kopsasin ;)). Kaikki tuki Isabellezalle tässä asiassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppailen hattuhirmua minäkin. Kahvilavertaus kuvaa aika hyvin sitä, mitä minäkin asiasta ajattelen, mutten ole yhtä kuvaavasti osannut sanoiksi pukea.

 

Mielipidekirjoitus on kuitenkin minusta paikallaan ja se saa täyden tukeni, sillä Izabellezan lainaaminen ja etenkin nimimerkin ja foorumin paljastaminen ilman lupaa oli minusta, vaikkakin luvallista, hyvin tökeröä. Lainsäädännön päivittäminen olisi paikallaan, ja tämä olisi mielestäni hyvä keskustelunavaus siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en koe että toimittaja teki väärin tai edes hyvien tapojen vastaisesti, koska tämä on avoin foorumi, ja kaikki se mitä kirjoitamme on itse asiassa julkista.

 

Samaa mielta tasta. Olen pahoillani aloittajan puolesta mutta mulle on aina ollut paivanselvaa etta nettipalstoille kirjoittaminen on "julkista omaisuutta". Onhan se ikavaa olla niin kyyninen mutta juuri sen takia en kirjoita ihan yksityisimpia juttuja edes paivakirjoihin. Yleisen Osaston aiheita paasee lukemaan kuka vaan ja kannattaa muistaa etta vaikka jasenia on x-maara niin taustailijoita (satunnaisia ja vakituisia) on varmaan moninkertaisesti. Musta on todella hienoa etta taalla on hyva yhteishenki mutta ei pida tuudittautua siihen etta aiheet ja kirjoitukset olisivat jotenkin turvassa.

 

Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietaa miten paljon vauva.info "omistaa" palstalle kirjoitettuja aiheita ja jasenten laittamia kuvia? Kun esim. Facebook omistaa sinne ladatut kuvat vaikka jasen ne jossain vaiheessa poistaisikin ja irtisanoisi jasenyytensa.

 

Siita olen samaa mielta etta vastaus aloittajan palautteeseen oli ala-arvoisesti kirjoitettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nain on. Talta pohjalta olisi minun mielesta myos parasta aloittaa laajempaa keskustelua aiheesta: kyse siis ei ole siita, etta saako vai eiko saa tai onko vai eiko ole kohteliasta lainata netista teksteja, vaan juurikin siita, miten ihmisten identiteetit rakentuvat netissa, milla tavalla foorumeissa kaytettyja pseudonyymeja tulisi kohdella.

 

Mutta tulipa tassa mieleen, etta onko nimen kayttamatta jattaminen/nimen muuttaminen automaattisesti se paras vaihtoehto? Todennakoisesti monen mielesta nain on, mutta onhan myos mahdollista, etta toimittaja lainaa foorumilta tekstia, jattaa nickin mainitsematta ja kyseinen kayttaja suivaantuu ja vaatii tunnustusta oman hengentyonsa painamisesta. Mita jos kayttaja ei vastaa yksityisviestiin - mita kaytantoa toimittajan tulisi olettaa kayttajan haluavan noudattaa?

 

Tassa on tosiaan mahdollisuudet paljon vaukkareita laajempaan keskusteluun... :)

 

Aivan. Tästä voi viritä ihan hedelmällinen keskustelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Selvennätkö Coraline vähän, että mitä tarkoitat tällä? Mulla on aivot jotenkin jäässä, enkä ihan saanut ajatuksen päästä kiinni. :)

 

Jäätä on aivoissa täälläkin :P Tarkoitin siis, että tämän tyyppisessä jutussa, missä lainsäädäntö on hirvittävän hankalasti tulkittavissa, on oltava tarkkana, ettei anna väärää kuvaa oman tietämyksensä tasosta. Itselle tuli siis mieleen, että jos tuota ulkopuolinen (siis sellainen, joka ei ymmärrä tätä pseudonyymi-anonyymi ristiriitaa) lukee, niin hän saattaa ajatella helposti, että eivätkö ne pöljät vauva.infolaiset tajua, että ovat jo korkeimman omakätisesti julkaisseet tekstinsä. "Julkaistu, mikä julkaistu, mitäs sitä enää märehtimään" -tyyppisesti. Monille ihmisille julkaisu internetin avoimella foorumilla on ihan yhtä julkista, kuin hesarin sivullakin.

 

Sulattaako tämä yhtään jäätä? Yritin lukea sitä sellaisen ihmisen näkökulmasta, kenen mielestä tämmöinen on turhaa vouhkaamista. Niitäkin kun varmasti löytyy. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juristi täällä muistuttelee parista jutusta (ja poikkeuksellisesti vierasstatuksella, kun sattuneista syistä en halua,että pseudonymiania yhdistetään ammattiini :P Tai kuka sitä nyt ylipäänsä haluaa tulla identifioiduksi lakimieheksi. )

 

- Ei tässä ole mitään perusteita tehdä rikosilmoitusta. Toimittaja ei ole rikkonut mitään lakia tai syyllistynyt rikokseen, lähinnä kunnianloukkaukseen.

- Lainsäädäntöä ei voida muuttaa yhden tekstimuodon osalta. Mihinkään lakiin ei voida ottaa kirjausta siitä, etteikö keskustelupalstoilta saisi lainata tekstiä, koska johtaisi muuten siihen, että koko lainsäädäntö olisi kohta kaikkien yksityiskohtien luettelemista yms ja porsaanreikiä, eikä kukaan halua sitä. Laki ja tekijänoikeuskäytäntö lähtee ja on pakko lähteä siitä, että kaikkia tekstimuotoja käsitellään samalla tavalla, oli ne sitten runokirjassa, netissä tai vaikka vessan seinällä. Niitä saa lähtökohtaisesti lainata, kunhan muistaa eettiset ohjeet.

- Toimittajien toimintaa ohjaa journalistien ohjeet. Ehkä niitä voisi muuttaa, tai sitten niissäkin täällä mainitut kirjaukset ovat ihan riittäviä, mutta soveltaminen on netin osalta vielä toimittajilla hakusessa.

 

Summa summarum: Ei tässä kannata olla yhteydessä kansanedustajiin tai poliisiin vaan lähinnä toimittajien tietoisuutta pitäisi lisätä. Paras keino olisikin tehdä valitus Julkisen sanan neuvostoon ja painottaa juuri sitä, että poikkeaa siitä niiden edellisestä tapauksesta, koska niin henkilökohtainen aihe ja kävijämäärältään pieni foorumi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno yhteishenki täällä. Ei voi kuin kehua. :)

 

Toivottavasti en saa nyt kamalasti lokaa niskaani, kun kerron olevani ammatiltani toimittaja.

 

Hesarin toimittaja ei ole ainut joka käy kurkkimassa foorumeita, ja se onkin aivan laillista. Myös nimimerkkien otto mukaan on laillista, mutta en väitä että se olisi eettisesti oikein. Avoin foorumi on avoin foorumi, ja sillä sipuli. Vaukkareissa puhutaan sen verran henk.koht. asioista, että mielestäni tämä voisi mainiosti olla suljettu yhteisö, silloin täältä ei voisi kopioida tekstejä.

 

Luulen, että kaikki täällä pyörivät eivät edes ymmärrä kuinka avoimia tällaiset foorumit oikeasti ovat, ja se jos mikä on mielestäni pelottavaa.

 

Ja painotan vielä, että itse en olisi työssäni laittanut nimimerkkejä näkyville, enkä kertonut yhteisön nimeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoittelut Isabellezan mielipahasta!

 

En kuitenkaan ymmärrä tätä kohua. Nettikirjoittelua ei voi verrata kahvilakeskusteluihin, sillä kahvilassa kavereiden kanssa käydyt keskustelut eivät lähtökohtaisesti dokumentoidu maailmanlaajuiseen verkkoon potentiaalisesti miljoonien ihmisten luettavaksi. Kun on jo julkaissut mielipiteensä käyttäen joukkotiedotusvälinettä (Internet), on myöhäistä katua kun sisältöä lainataan toisessa joukkotiedotusvälineessä (sanomalehti).

 

Mun on henkilökohtaisesti vaikea tajuta sitä, että ensin kirjoitetaan viesti tuhansien tuntemattomien silmille, mutta saman viestin julkaiseminen sadoille tuhansille kirpaisee. Mä en vain näe merkittävää eroa tuossa. Tuhat tai miljoona tuntematonta, same difference. Yksityiset asiat kerrotaan lähtökohtaisesti kouralliselle ihmisiä.

 

Minusta tuntuisi kurjalta, jos asiaa käsittelevä mielipidekirjoitus allekirjoitetaan "foorumilaiset" tai "vauva.infolaiset". Tästä asiasta ei meidän 3000 välillä vallitse yksimielisyyttä.

 

Keskustelen aiheena tämä on erittäin mielenkiintoinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minusta tuntuisi kurjalta, jos asiaa käsittelevä mielipidekirjoitus allekirjoitetaan "foorumilaiset" tai "vauva.infolaiset". Tästä asiasta ei meidän 3000 välillä vallitse yksimielisyyttä.

 

Samaa mieltä :)

Minä en myöskään halua, että kyseinen kirjoitus allekirjoitetaan "myös minun nimissäni". Muutenkin Aurora puki hyvin sanoiksi myös minun ajatukseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On todella mielenkiintoinen aihe! Ja Isabellezalle esim. muutakin kuin vaan keskustelunaihe, tosi ikävää ja ymmärrän että tosta säpsähtää, itse menisin varmaan aivan luu kurkkuun.

 

Eli toisaalta ymmärrän "kohun" ja mielipahan ja olin tuohduksissani. Toisaalta taas minun on vaikea kuvitella, että ihmiset eivät nettiin kirjoittaessaan muista sitä (tai jos muistavat, oletan etteivät välitä), että periaatteessa aivan kuka tahansa voi lukea viestejä, oli sitten 10 tai 50 viestin "turvaraja" tms. Itse olen (ollut) tämän asian kanssa ehkä jopa ylihysteerinen. Jotenkin oon olettanut, että ne jotka laittaa omia kuviaan tai paikkakuntiaan yms. kombinaatioita ottaa sitten tämän "riskin", jota ei siis välttämättä riskiksi tarvi kokea, se on vaan mun näkemys. Oon ajatellut että hyvä juttu, he eivät välitä.

Aikoinaan kun Naamakirjan vaukkari-ryhmä perustettiin ajattelin mielessäni, että ihmiset on niin rohkeita ja erilaisia, itse en vaan koskaa pystyisi liittymään ainakaan niin, että kertoisin siellä oikealla nimelläni että "täällä Regina", kun periaatteessa kuka vaan pääsisi sieltä yhdistämään nimet ja tekstit. Vaikka joku toinenhan voi ajatella, että so what -ja ilmeisesti sitten kaikki ei olleet tämmöistä pointtia huomanneetkaan. Nyt on tietty eri asia jos ryhmä on suljettu.

Eikä näitä asioita välttämättä tietenkään tarvitse pelätä eikä olla ylivarovainen, mutta toisaalta onhan se hyvä tiedostaa nyt tämäkin asia jos huomaa, että se näyttää itseään häiritsevän.

 

Monesti olen miettinyt esim. sitä, että kuka tahansa saattaa tunnistaa omalla kuvalla/lapsen kuvalla/paikkakunta- ja työpaikkatiedoilla/näiden yhdistelmillä eikä sitä, vaikka se kirjoittajan toive olisikin, kukaan välttämättä kerro. Siis kerro, että "tunnistin sut". Tiedän, että korrektia se olisi mutta tunnustan, että eräällä toisella palstalla olen tunnistanut parikin kirjoittajaa mutta en vaan halunnut kertoa asiasta koska itse halusin pysyä anonyyminä säilyttääkseni oman mielenrauhani ja pystyäkseni keskustella avoimesti, ja mielestäni mulla on siihen oikeus.

En sitten tietenkään myöskään kertonut näiden asioista eteenpäin, sekä siksi ettei se olisi oikein että siksi, etten edelleenkään halunnut puhua palstailustani vaan olla sielä anonyymi, tai siis pitäiskö sanoa pseudonyymi :P Tiedän, että tämmöinen ottaisi monia päähän ("siis tottakai pitää sanoa jos tunnistaa") mutta kerron nyt koska on hyvä tiedostaa tämäkin asia: netissä ei vaan kaikki toimi niinkuin ois ehkä omasta mielestä ois kiva. Ja silti ei edes puhuta välttämättä mistään evil-stalkker-ei-kuulu-meihin -tyypeistä vaan ihan asiallisista ihmisistä, kuten minä B) Ja sitten on varmaan niitä kyttääjiä ja muita, mutta ei ehkä niin paljon kuin minä itse kokoajan ajattelen..Ei sekään oo kivaa, että kokoajan on semmonen olo, että viittinkö mä nyt kirjoittaa että kävin tänään Prismassa ja siellä oli kaikki -50% "koska joku sit ehkä tietää missä Prismassa kävin"..:rolleyes:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietaa miten paljon vauva.info "omistaa" palstalle kirjoitettuja aiheita ja jasenten laittamia kuvia? Kun esim. Facebook omistaa sinne ladatut kuvat vaikka jasen ne jossain vaiheessa poistaisikin ja irtisanoisi jasenyytensa.

 

Vauva.info ei omista teidän kuvia millään tavalla. Jokainen kävijä omistaa itse kuvansa ja on vastuussa omista kirjoituksistaan. Jos kuva tai teksti poistetaan foorumilta, se häviää täältä kokonaan (tekstit säilyvät jonkin aikaa roskakorissa, kunnes se tyhjennetään). Vauva.infon ylläpito ei koskaan käytä teidän kuvianne tai tekstejänne foorumin ulkopuolella ilman lupaanne.

 

Tämä ketju on taas hyvä muistutus siitä, että tämäkään foorumi ei ole semmoinen lintukoto, kuin mitä se usein saattaa tuntua. :( Itsekin sorrun helposti ajattelemaan, että tässä tuttujen kivojen ihmisten kanssa jutustellaan, mutta tosiasia on, että avoimia osastoja pääsee lukemaan ihan kuka tahansa ja suljetuille vaaditut 10 viestiäkin on helposti kirjoitettu. Omakin anonymiteettini on aika hatara, vaikka täällä nimimerkin takana "piileskelenkin". Ei vaatine suurta vaivannäköä saada selville mun nimi ja asuinpaikka.

 

Tunnen suurta sympatiaa Isabellezaa kohtaan, mutta ylläpidolla ei valitettavasti ole mitään kätevää keinoa estää tämmöisiä tapahtumia. Hyväähän näistä asioista on puhua kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pahoittelut Isabellezan mielipahasta!

 

En kuitenkaan ymmärrä tätä kohua. Nettikirjoittelua ei voi verrata kahvilakeskusteluihin, sillä kahvilassa kavereiden kanssa käydyt keskustelut eivät lähtökohtaisesti dokumentoidu maailmanlaajuiseen verkkoon potentiaalisesti miljoonien ihmisten luettavaksi. Kun on jo julkaissut mielipiteensä käyttäen joukkotiedotusvälinettä (Internet), on myöhäistä katua kun sisältöä lainataan toisessa joukkotiedotusvälineessä (sanomalehti).

 

Mun on henkilökohtaisesti vaikea tajuta sitä, että ensin kirjoitetaan viesti tuhansien tuntemattomien silmille, mutta saman viestin julkaiseminen sadoille tuhansille kirpaisee. Mä en vain näe merkittävää eroa tuossa. Tuhat tai miljoona tuntematonta, same difference. Yksityiset asiat kerrotaan lähtökohtaisesti kouralliselle ihmisiä.

 

Minusta tuntuisi kurjalta, jos asiaa käsittelevä mielipidekirjoitus allekirjoitetaan "foorumilaiset" tai "vauva.infolaiset". Tästä asiasta ei meidän 3000 välillä vallitse yksimielisyyttä.

 

Keskustelen aiheena tämä on erittäin mielenkiintoinen!

 

Hyvin kirjoitettu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now