Adelita

VAROITUS!

282 posts in this topic

-----

Ja painotan vielä, että itse en olisi työssäni laittanut nimimerkkejä näkyville, enkä kertonut yhteisön nimeä.

Mua jäi mietityttämään, että miten olisit tehnyt lainauksen ilman "lähdeviitettä"? Kun eikös lainauksen käyttäminen olisi sitten jo plagiointia?

 

pampamin tekstistä tuli mieleen miehen kommentti asiaan... Hänen mukaansa tällainen olisi estettävissä sillä, että vauva.info määrittelisi omistusoikeudet foorumilla julkaistuihin teksteihin. Tiedä sitten, onko silläkään mitään varsinaista lainvoimaa, mutta asia voisi kuitenkin rajoittaa toimittajien halua siteerata foorumilaisten tekstejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sehän olisi ihan loistavaa jos foorumin sääntöihin voisi lisätä että vauva.info omistaa kaikki tekstit palstalla. Saataisiin pitää meidän lintukotomme ;)

 

Niin minäkin kuin moni muukin olen ajatellut että tänne kirjoitettaessa on tämän yhteisön suojissa ja jakaa olonsa ja kokemuksensa vain näiden mukavien ihmisten kanssa. Ei sitä ajattele että täällä pyörii niitä ei niin ihania jotka sitten voivat paljastaa ihmisen siellä nimimerkin takana. On niin harmi että sympatiaa ja juttuseuraa hakiessaan joutuu törmäämään ajatukseen siitä että joku ottaa haltuunsa tekstin jonka olet kirjoittanut haavoittuneessa tilassa. Uskon että kaikki meistä on täältä sitä henkistä tukea saanut sitä tarvitessaan ja harmi jos sitä ei enää voi vapaasti pyytää julkaisun pelossa.

 

Omat ajatukseni eivät järin kirkkaasti juokse mutta mielestäni tähän pitäisi saada jokin ratkaisu jotta tämä yhteisö voi jatkaa niin kuin ennenkin ja täällä voi vapaasti jakaa ne ilot että surut. Koska voin myöntää että tämä tapaus ainakin vaikuttaa omaan avoimuuteeni palstalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua jäi mietityttämään, että miten olisit tehnyt lainauksen ilman "lähdeviitettä"? Kun eikös lainauksen käyttäminen olisi sitten jo plagiointia?

 

Eiko tassa mene kaksi eri asiaa sekaisin? Plagiointia olisi, jos toimittaja omina sanoinaan julkaisisi netista poimitun kirjoituksen, mutta ei se, etta kertoisi tekstin tulevan "eraalta perheaiheiselta keskustelufoorumilta". Lahdeviite olisi ehka vahan sumea, mutta plagioinnista ei kuitenkaan olisi kyse.

 

Nettikirjoittelua ei voi verrata kahvilakeskusteluihin, sillä kahvilassa kavereiden kanssa käydyt keskustelut eivät lähtökohtaisesti dokumentoidu maailmanlaajuiseen verkkoon potentiaalisesti miljoonien ihmisten luettavaksi.

 

Kahvilavertauksessa liikutaan toki aivan eri mittakaavassa kuin nettikeskustelussa, mutta yhtalailla kyseessa on ehka hiukan liian naiivisti oletettu yksityisyys puhujan kannalta, seka tarpeettoman (?) tarkkojen henkilotietojen levittaminen toimittajan kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tiedän, että korrektia se olisi mutta tunnustan, että eräällä toisella palstalla olen tunnistanut parikin kirjoittajaa mutta en vaan halunnut kertoa asiasta koska itse halusin pysyä anonyyminä säilyttääkseni oman mielenrauhani ja pystyäkseni keskustella avoimesti, ja mielestäni mulla on siihen oikeus.

En sitten tietenkään myöskään kertonut näiden asioista eteenpäin, sekä siksi ettei se olisi oikein että siksi, etten edelleenkään halunnut puhua palstailustani vaan olla sielä anonyymi, tai siis pitäiskö sanoa pseudonyymi :P Tiedän, että tämmöinen ottaisi monia päähän ("siis tottakai pitää sanoa jos tunnistaa") mutta kerron nyt koska on hyvä tiedostaa tämäkin asia: netissä ei vaan kaikki toimi niinkuin ois ehkä omasta mielestä ois kiva. Ja silti ei edes puhuta välttämättä mistään evil-stalkker-ei-kuulu-meihin -tyypeistä vaan ihan asiallisista ihmisistä, kuten minä B) Ja sitten on varmaan niitä kyttääjiä ja muita, mutta ei ehkä niin paljon kuin minä itse kokoajan ajattelen..Ei sekään oo kivaa, että kokoajan on semmonen olo, että viittinkö mä nyt kirjoittaa että kävin tänään Prismassa ja siellä oli kaikki -50% "koska joku sit ehkä tietää missä Prismassa kävin"..:rolleyes:;)

 

Minäkin olen sattumalta tunnistanut muutaman tyypin, tutun tuttuja tai omia tuttavia vuosien takaa. Tunnistaminen on ollut kyllä aika helppoa ja täytyy myöntää, että olen eräällä toisella palstalla jäänyt seuraamaan heidän kirjoitteluaan puhtaasta uteliaisuudesta, mutta en ole kuitenkaan paljastanut henkilöllisyyttäni heille. No, en ole kyllä myöskään juoruillut asioita eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua olis todella kiinnostanut, miksi tässä jutussa käytettiin täältä vaukkareista kahta lainausta, joista vain toiseen merkittiin kirjoittajan nimimerkki. Toisessa tosiaan luki sitten "nimimerkki, vauva.info". Onhan se totta, että vapaata riistaa täällä ollaan jne. mutta kun kerran on tuollainen vaihtoehto olemassa, miksi sitä ei sitten voitu käyttää molemmissa lainauksissa? :huh:

 

Tuosta nimien, kuvien ja muiden henkilökohtaisten "tunnistuskriteerien" julkaisemisesta täällä olen samaa mieltä, kuin muutama edellä kirjoittanut. En ole uskaltanut laittaa mitään noista esille täällä. Kuulun facebook-ryhmään, mutten ole siellä "yhdistänyt" nimimerkkiä nimeeni, juurikin samasta syystä. Mun lapsen nimi on esillä tasan yhdellä suljetulla ja erittäin pienellä (20-30 henkeä) foorumilla, johon ei pääse edes rekisteröitymään kuka tahansa tuntematon ja se pysyykin ainonan paikkana, jossa edes tuon vertaa perheestäni aion julkaista.

Tästä aasinsiltana, olisipa kiva avata oma ketju tällaiselle aiheelle, miksi osa uskaltautuu paljastamaan omansa ja lastensa kasvot ja ehkä nimetkin täällä, mutta toiset eivät koskaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua olis todella kiinnostanut, miksi tässä jutussa käytettiin täältä vaukkareista kahta lainausta, joista vain toiseen merkittiin kirjoittajan nimimerkki. Toisessa tosiaan luki sitten "nimimerkki, vauva.info". Onhan se totta, että vapaata riistaa täällä ollaan jne. mutta kun kerran on tuollainen vaihtoehto olemassa, miksi sitä ei sitten voitu käyttää molemmissa lainauksissa? :huh:

 

Nimimerkki oli muuten vauva.fi-palstalta. Ehkä viestissä oli nimimerkkinä "Nimimerkki".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toisessa tosiaan luki sitten "nimimerkki, vauva.info".

 

Se toinen oli "Nimimerkki (vauva.fi)" eli näköjään Vauva-lehden keskustelupalstalta ja ehkä sen nimimerkki oli kekseliäästi "Nimimerkki", eikä sitäkään oltu muutettu :)

 

 

edit. Vendelay ehtikin samalla asialla.

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi mielenkiintoista keskustelua on herännyt, ja saa useamman kerran miettiä mitä mieltä oikeastaan onkaan. Minusta oli ihan turhaa ja todella töykeää lainata täältä ilman lupaa ja nimimerkin ja palstatiedon kera. Mutta mutta... Toisaalta olen samaa mieltä kuin Aurorakin, ei sillä loppujen lopuksi ole eroa paljastaako jotain tuhannelle vieraalle tai sadalle tuhannelle vieraalle. Avoin foorumihan tämä on. Ja toisaalta silti lisäsin heti allekirjoitukseen tuon monilla muillakin näkyvän tekstinpätkän...

 

Jotenkin kuulun siihen koulukuntaan, joka aika paljon paljastaa itsestään, eikä kovasti vaivaa päätään sillä moniko tekstien perusteella minut tunnistaa tai muuten vaan stalkkeroi elämääni. Mitään niin henkilökohtaista en itsestäni paljasta, että harmittaisi vietävästi jos joku tuttu vaikka tietämättäni lukisi tekstejäni. Jos jotakuta ihan oikeasti niin paljon kiinnostaa missä järjestyksessä lapselleni on puhjennut hampaat, miten meillä on viime yö nukuttu tai millaisia kestovaippoja ompelen lapselleni, että jaksaa ihan seuraamalla seurata kirjoitteluani, niin ihan vapaasti saa sen minun puolestani tehdä. Toki olisi kohteliasta ilmiantaa itsensä, jos tunnistaa tuttuja, mutta kuten jo edellä kävi ilmi, on hyviäkin syitä olla niin tekemättä.

 

Minun kirjoitteluuni Hesarin inha temppu ei vaikuta, mutta ymmärrän todella niitä, jotka tämän tapauksen jälkeen ovat varovaisempia.

Edited by iloinen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun on henkilökohtaisesti vaikea tajuta sitä, että ensin kirjoitetaan viesti tuhansien tuntemattomien silmille, mutta saman viestin julkaiseminen sadoille tuhansille kirpaisee. Mä en vain näe merkittävää eroa tuossa. Tuhat tai miljoona tuntematonta, same difference. Yksityiset asiat kerrotaan lähtökohtaisesti kouralliselle ihmisiä.

 

Allekirjoitan! :)

 

Mua jäi mietityttämään, että miten olisit tehnyt lainauksen ilman "lähdeviitettä"? Kun eikös lainauksen käyttäminen olisi sitten jo plagiointia?

 

Ääh..kirjoitin tuon tekstini silmät ja puoliunessa, mutta se mitä tarkoitin oli: Kuvitellaan tilanne, että joku Nimimerkillä XX kirjoittaisi täällä, että "Aion ehdottomasti ottaa lapsilleni sikainfluenssapiikin, koska jos lapsi sairastuisi, syyttäisin itseäni".

Kirjoittaessani lehteen esim. juttua rokotteista voisin "lainata" XX:n tekstiä siten, että "Nettifoorumeilla on käyty vilkasta ajatustenvaihtoa rokotteen ottamisesta. Eräs kahden lapsen äiti kirjoittaa, että haluaa ehdottomasti rokottaa lapsensa, jottei tarvitsisi syyttää itseään, jos lapsi sairastuisi."

 

Tosi tosi huono esimerkki, mutta tuota tarkoitin. :) Niin ja tosiaan ei se suora lainaus olisi plagiointia vaan huonoa lähdeviittausta.

 

Nykyaikana toimittajat pyörivät paljonkin nettifoorumeilla lukemassa keskusteluja löytääkseen juttuaiheita, ja mielestäni se on hyvä. Silloinhan lehdet kirjoittavat siitä mikä ihmisten mieliä todella askarruttaa. Luulempa, että tätäkin keskustelua seuraa minun lisäkseni joku toinenkin toimittaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eiko tassa mene kaksi eri asiaa sekaisin? Plagiointia olisi, jos toimittaja omina sanoinaan julkaisisi netista poimitun kirjoituksen, mutta ei se, etta kertoisi tekstin tulevan "eraalta perheaiheiselta keskustelufoorumilta". Lahdeviite olisi ehka vahan sumea, mutta plagioinnista ei kuitenkaan olisi kyse.

----

Niin, siis ymmärsin itse varmaan alkuperäistä kirjoittajaa väärin, eli että hän ei olisi laittanut mitään viitettä, mistä alkuperäisen lainauksen olisi ottanut. Mielestäni taas "eräs perheaiheinen keskustelufoorumi" ei ole riittävä lähdeviittaus, vaikka tuolla voikin asiaa kiertää... Mä luulen, että ei toimittaja vittuillakseen ole niitä nimimerkkejä ja foorumeita lehteen laittanut, vaan kyse on ollut nimenomaan lähdeviittauksesta. Ja jotta artikkeli on luotettava, on lähdeviittaukset oltava kunnossa.

 

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että toimittajan olisi ollut kohteliasta kysyä nimimerkin käyttöoikeus, kun näinkin hekilökohtaisesta asiasta on kyse. Ja näkeehän niitä toimittajien yhteydenottopyyntöjä aina väliin keskustelufoorumeiden yleisillä osastoilla. Siis niitä, joissa toimittaja pyytää ihmisten mielipiteitä johonkin asiaan. Miksi ei näin voitu tehdä tässäkin asiassa? Kyllä tästäkin joukosta olisi varmastikin jokunen "6kk vauvan äiti" ja "kahden lapsen äiti, 31v." suostunut asiaa kommentoimaan.

 

edit. Elsa001 kerkesikin jo vastaamaan kysymykseen :)

Edited by Suskis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jotenkin kuulun siihen koulukuntaan, joka aika paljon paljastaa itsestään, eikä kovasti vaivaa päätään sillä moniko tekstien perusteella minut tunnistaa tai muuten vaan stalkkeroi elämääni. Mitään niin henkilökohtaista en itsestäni paljasta, että harmittaisi vietävästi jos joku tuttu vaikka tietämättäni lukisi tekstejäni.

Minulla on ihan sama asenne kirjoitteluun. On ihan yksi ja sama vaikka tutut juttuja lukisivatkin, paljastivat sitä tai eivät. Ei minun elämäni nyt NIIN mielenkiintoista ole... :rolleyes: Vaikka välillä tuleekin hieman henkilökohtaisempia asioita kirjoiteltua, niin kaikki asiat mitä tänne kirjoitan ovat sellaisia, että voisin hyvinkin keskustella niistä muutenkin. Jotenkin sitä synnytyksen jälkeen on voinut puhua ummet ja lammet kahvipöydässä melkein kenen kanssa vain joka jaksaa kotiäitiä kuunnella. :lol:

 

Täytyy kyllä myöntää, että mielelläni en kuitenkaan omia juttujani lehdistä haluaisi luvatta löytää. :mellow: Isabellezaa ja asiaa tukeakseni, laitoin allekirjoituksen uusiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos siteerataan, lähde täytyy mainita.

 

Nimenomaan. Vaikka se itsestä voi jossain yhteydessä (kuten tässä) ikävältä tuntua, ei journalismin taso ole kovin korkea silloin kun lähdeviitteenä käytetään epämääräistä "eräs nimimerkki eräällä keskustelupalstalla". Tällöin kukaan ei voi edes teoreettisesti tarkistaa lainauksen oikeellisuutta, vaan toimittajahan voisi keksiä lainauksia päästään.

 

Jos tuollainen tosiaan olisi mahdollista, että vauva.info ilmoittaisi omistavansa foorumilla olevat kuvat ja kirjoitukset (meidän foorumilaisten suojaksi tietysti!), niin ehkäpä sitten saisimme olla rauhassa?! pampam, ota ihmeessä asiasta selvää! :)

 

Henkilökohtaine mutu-veikkaus asiasta: Jos foorumi ilmoittaa omistavansa kuvat ja kirjoitukset, se on myös vastuussa täällä julkaistuista kuvista ja teksteistä. Silloin ylläpidon pitäisi melko tarkalla syynillä käydä läpi kaikkia tekstejä ja kuvia siltä varalta, että ne esim. sisältävät jonkun rikoksen. Tähän tuskin kukaan lähtee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Journalismin taso ei ylipäänsä ole kovin korkeaa, jos jutun aiheita, täytettä ja sitaatteja täytyy etsiä netin keskustelupalstoilta... :rolleyes:

 

Mitä pahaa siinä on jos etsii jutunaiheita keskustelupalstoilta? Tarkoitan, että jos toimittaja täällä tai jollain muulla foorumilla pyöriessään törmää johonkin yhteiskunnan epäkohtaan, johon ei muuten törmäisi, ja kirjoittaa siitä aiheesta jutun.

 

Mä taidan poistua tältä osastolta, etten pahoita ammatillista mieltäni, vaikka itselläni onkin korkea moraali juttujenteon suhteen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös sitä mieltä, että on todella ilahduttavaa nähdä toimittajien käyttävän netin keskustelupalstoja juttuideointiin. Myös netistä lainatut kommentit ovat mielestäni hyvä osoitus siitä, että on löydetty paikka jossa "keskustelut oikeasti käydään". Toimittajan tehtävänä on minun nähdäkseni raportoida yhteiskunnan ilmiöistä ja keskustelunaiheista, ja monet ilmiöt ovat nykyään yhä enemmän nettipohjaisia.

 

Lainaukset ovat mielestäni täysin ok, vaikka olisikin mukavaa jos arkaa aihetta lainatessa toimittaja voisi ottaa lainattavaan yhteyttä etukäteen. Suljetuilta foorumeilta käsittääkseni tällaisten lainausten ottaminen ei ole eettisesti ihan ok, korjatkaa jos olen väärässä. Vauva.infon keskustelut kuitenkin näkyvät laajasti rekisteröitymättömillekin käyttäjile. Sen sijaan, jos lainauksia otettaisiin päiväkirjaosastolta tai vaikka odotusketjuista (jotka ovat siis rekisteröitymättömille suljettuja), voisin hiukan älähtääkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en edellenkään ymmärrä mitä vikaa tuossa Hesarin artikkelissa oli, ja miten se tekee toimittajasta laiskan.

 

Kyseessä oli siis lyhyehkö juttu jota varten oli haastateltu sexpo-säätion tutkimuspäällikköä, yhtä naistentautien erikoislääkäriä, sekä yhtä sexologia. Lisäksi tietoa oli haettu väsetöliiton perhebarometrista. Sitaatit nettipalstoilta eivat olleet artikkelissa lainkaan vaan eri linkin takana. Ne olisi voinut jättää kokonaan pois, eikä artikkeli olisi kärsinyt siitä, eli kyse ei musta ollut edes jutun täytteestä.

 

Musta ei ole mitään väärin siinä että hakee jutunjuurta keskustelupalstoilta, mutta tässä tapauksessa musta sitä ei oltu edes tehty.

 

(Kuten olen sanonut ennekin, musta olisi epämiellyttävää joutua siteeratuksi lehdessä tietämättäni, mutta musta siinä ei sinänsä olisi mitään väärää koska olen kirjoittanut julkiselle foorumille.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitaatit nettipalstoilta eivat olleet artikkelissa lainkaan vaan eri linkin takana. Ne olisi voinut jättää kokonaan pois, eikä artikkeli olisi kärsinyt siitä, eli kyse ei musta ollut edes jutun täytteestä.

 

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun viime viestien aiheeseen, tämä täytyy kuitenkin oikaista. Sitaatit nimenomaan olivat jutussa sivun täytteenä ja siinä jutun yhteydessä. Siis paperilehdessä, joksi ainakin itse vielä miellän hesarin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ah, ok. Mä asun ulkomailla ja pääsin lukemaan vain nettiversion. Käytin tyhmästi sanaa "linkki" koska eihän sit paperilehdessä ole :lol::rolleyes:. Sitaatit kuuluivat siis itse artikkeliin eivätkä olleet omana osionaan sen jälkeen?

 

Noh, joka tapauksessa, nettiversion perusteella siihen oli ainakin haastateltu ihan "oikeita ihmisiä" eikä vain poimittu nettinickeiltä kommentteja. :)

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo oli haastateltu myös asiantuntijoita. Ja sehän tossa just onkin typerää, että se ne nettikommentit eivät ainakaan musta tuoneet siihen juttuun mitään lisäarvoa vaan näyttivät lähinnä sivun täytteeltä.

Eivät olleet sisällä artikkelin leipätekstissä vaan toisella palstalla otsikolla "Netissä sanottua". Eli olisi hyvin voinut jättää pois ja olisi vältytty tältä :D Mutta siinä siis olet oikeassa, että toimittaja oli kyllä nähnyt myös vaivaa haastatteluilla eikä häntä mielestäni voi tuon jutun perusteella syyttää laiskaksi.

Edited by Suntsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

:unsure:

 

Halaus sulle Isabelleza.

 

Pitääköhän tässä alkaa muuttelemaan oma nimimerkki sellaiseksi jota kukaan tuttu ei tiedä. Tähän mennessä olen luottanut siihen, että tänne ei tutut eksy. Mutta jos lehteen lainattaisiin nimimerkkiä, niin ei tarvitsisi edes eksyä. Voivoi. Ei sillä, että tänne hirveästi olisin syvimpiä tuntojani vuodattanut, mutta kuitenkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos joku mun mahtavia juttuja viitsisi siteerata lehdessä, niin eniten ärsyttäis ehkä se, että mun nicki muilta palstoilta yhdistettäis vauvoihin. Liikun siis samalla nickillä useammalla foorumilla, (mukavuudenhalusta, ja) koska musta on mukavaa että eri foorumeilta tutut ihmiset tunnistavt mut törmätessään muhun jossain toisaalla. Sen sijaan en erityisemmin kailottele millään foorumilla niistä muista foorumeista, joita seuraan, sillä en halua ehkä paljastaa ihan kaikkia mielenkiinnonkohteitani ja harrastuksiani kaikille.

 

Eli lähinnä ärsyttäis se, että mun "kaikki" nettitutut sais tietää että mä liikun vauva.infossa. Ja mun kaikki nettitutut nyt ei kuitenkaan tiedä että vauva olis toiveissa. Paitsi tietenkin sen sitaatin julkaisun jälkeen. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now