Adelita

VAROITUS!

282 posts in this topic

Itse en juurikaan jaksa lukea esimerkiksi Kaksplus-lehteä, kun se tuntuu olevan täynnä lainauksia lukijoiltamme keskustelupalstalta. Eli ei niitä oikeitä juttuja tunnu oikein olevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä on hyväkin asia, että netissä olleita ilmiöitä käsitellään muissakin medioissa. Olisi jäänyt itseltä parikin mielenkiintoista asiaa tietämättä ;) Ainoa, mikä häiritsee on just noiden kommenttien lainaus. Toimittajat uskovat, että ihmisten kirjoitukset netissä olisivat totta. Tai ainakin nettii perehtymättömät ihmiset luottavat painettuun tekstiin eivätkä tajua ottaa nettikommentteja eri tavalla. En nyt tarkoita etteikö tässä ketjussa kirjoittaneiden mielipiteet olisi totta. Täälläkin vaan liikkuu vähän väliä trolleja, jotka antavat ymmärtää asioita erilailla kuin ne oikeasti ovatkaan. Okei, voihan ihminen haastattelussakin valehdella. Jotenkin vaan epäilen, että jos on saatu haastattelu livenä, niin ihmiset eivät keksisi niin paljon tarinoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kunnon henkilöhaastattelu on minusta myös aina kiinnostavampi kuin suoraan netistä lainattu kommentti. Nettijutut voi lukea netistä, mutta maksaessani lehdestä odotan saavani jotakin muuta.

 

Tämä nettilainailu saattaa myös olla sitä "ihmisläheisyyttä", joka sanomalehdissäkin näkyy siinä, että ihmisiä pysäytetään kadulla, ja heiltä kysytään mielipidettä johonkin jonninjoutavaan aiheeseen. Käsi sydämellä, kuka niitäkään kaipaa? Ihmisten kanssa pääsee tekemiisin arkielämässään (tai sitten voi ostaa ihan reilusti juorulehden jos haluaa tirkistellä vieraiden tavisten elämää), joten minä ainakin odotan maksullisilta lehdiltä jotakin journalistisesti painavaa sisältöä, en mitään copy-paste-tekniikalla tehtyä "kierrätyspalstaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kyllä samaa mieltä, että se suora lainailu ilman sen kummempaa taustajuttua ei ole kiinnostavaa. Siis just jotain tällaisia minijuttuja, joissa ei ole juuri muuta sisältöä kuin pari lainausta foorumilta liittyen aiheeseen X. En mäkään halua niitä lehdistä lukea, niitähän käydään lukemassa just siellä keskustelufoorumeilla. Sen sijaan se on ihan eri asia, jos joku toimittaja foorumikirjoittelun perusteella keksii, että jokin aihe selvästi kiinnostaa ihmisiä, kerää juttuun muutakin taustatietoa ja lähdemateriaalia, ja viittaukset foorumikeskusteluun ja siellä esiin tulleisiin näkökulmiin ja mielipiteisiin (ei yleensä edes lainauksina) ovat jutussa mukana sen osana. Mä olen joskus käyttänyt foorumikeskustelua (ei, en täältä) inspiraationa ja lähdemateriaalina vähän laajemmassa esseessä, jota ei tosin koskaan missään julkaistu, oli vaan osa opintojani. Sen kautta kuitenkin ymmärrän tosi hyvin sen, että nettikeskustelu voi joskus olla todella mielenkiintoista materiaalia tutkimukseen tai lehtijuttuun - jos siis on oikeasti jotain sanottavaa aiheesta. Tosin mä en kylläkään ole juurikaan lukenut noita Kaksplussia ja muita, joten en tiedä, onko niiden jutuissa ylipäätään koskaan mitään sanottavaa mistään aiheesta. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT Minusta Kaksplussassa on ehkä parasta se, kun niitä nettilainauksia on niin paljon! Ne tuovat juttuihin paljon lisää mielenkiintoa, kun "teoriapuolen" jälkeen voi lukea oikeiden ihmisten kokemuksia, miten meidän poika koki vuoden iässä kamalaa eroahdistusta tai miten oma anoppini sai kerran päähänsä leikata meidän tytön kauniit hiukset ilman lupaa. :D Ja minusta kaksplussalta on varsin fiksusti tehty ottaa noita juuri foorumeilta. Siis jos kirjoittaa kaksplussan foorumille, niin luulisi sen olevan ihan selvä, että niitä juttuja saatetaan käyttää lehdessä. Voisin kuvitella, että monista on jopa ihan mageeta huomata, että se oma kommentti on "päässyt" lehteen - etenkin kun kaksplussassa ei edes laiteta lainausten perään käyttäjien nimimerkkejä.

 

Nimimerkin kanssa, mihinkään lehteen kuulumattomalta foorumilta otettuna ja etenkin arkaa aihetta koskeva lainailu on kyllä minustakin ehdottomasti tosi asiatonta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä mäkin olin ihan vaan tyytyväinen, että mun fb-kommentit julkaistiin Kaksplus-lehdessä, vaikka hämmensi se kun ne oli tosiaan facebookista fanisivuilta lainattu. Koska en siis ollut henkisesti varautunut moiseen :D Mutta siis siksi olin tyytyväinen, koska kommenteissani suosittelin erään pienen suomalaisen valmistajan tuotetta vauvaperheille ja toivon, että se toisi heille edes muutaman asiakkaan lisää ;) (ja mulla siis ei ole tähän firmaan mitään muuta yhteyksiä kuin että olen tosi tyytyväinen asiakkaansa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kunnon henkilöhaastattelu on minusta myös aina kiinnostavampi kuin suoraan netistä lainattu kommentti. Nettijutut voi lukea netistä, mutta maksaessani lehdestä odotan saavani jotakin muuta.

 

Tämä nettilainailu saattaa myös olla sitä "ihmisläheisyyttä", joka sanomalehdissäkin näkyy siinä, että ihmisiä pysäytetään kadulla, ja heiltä kysytään mielipidettä johonkin jonninjoutavaan aiheeseen. Käsi sydämellä, kuka niitäkään kaipaa? Ihmisten kanssa pääsee tekemiisin arkielämässään (tai sitten voi ostaa ihan reilusti juorulehden jos haluaa tirkistellä vieraiden tavisten elämää), joten minä ainakin odotan maksullisilta lehdiltä jotakin journalistisesti painavaa sisältöä, en mitään copy-paste-tekniikalla tehtyä "kierrätyspalstaa".

 

Ehdottomasti samaa mieltä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now