Adelita

VAROITUS!

282 posts in this topic

Pakko oli laittaa sitten kuukkeliin omakin nikki. On sen verran hyvin kyllä valittu ettei ihan helpolla löydy mitään B)

 

Ainahan noita "toimittajia" löytyy jotka haluavat vain lunastaa sen palkan jonka saa tekstistä. Ei tietääkseni noilta vaadita näyttöä että on jotain sen tekstin eteen tehnyt. Miten olisi hesari boikottiin? Vai laitetaanko vaukkari adressi menemään päätoimittajalle?

 

Jos teen adressin niin jaksaako joku kirjoittaa siihen aihe tekstin? Mun maitoaivot ei nyt taida pystyä siihen...

 

Rupesin jo boikottiin hesarista enkä tilaakkaan lehteä niinkuin alunperin olin meinannut :P

 

Googletin kanssa nickin ja löysin yhden itse aloittamani ketjun ja muutaman Helistimen ketjun joihin en ollut kirjoittanut kuitenkaan mitään B) Kuvia ei ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa olisi toimittajaa kohtaan oikein lisätä kaikkiin allekirjoituksiin joku kommentti toimittajan ja osaston toimituspäällikön työn laadusta. Siinähän riemuitsisivat, kun nimigooglauksella tulisi aina vastaan esim.

"Vuokko P. on ammattitaidoton toimittaja, joka tekee juttunsa kopioimalla ideat netin keskustelupalstoilta ja Hesarin toimituspäällikkö Liisa V. on epäeettinen ihminen, joka suhtautuu lukijoihin alentuvasti ja vähät välittää ihmisten yksityisyydestä."

Share this post


Link to post
Share on other sites
On se sääli, jos täällä ei uskalla enää kirjoitella. :(

Nämä ketjut ovat loistavia vertaistukiketjuja ja aiemmin täällä on ilennyt puhua melkein aiheesta kuin aiheesta.

Minusta meidän kannattaisi silti (vaikka tämä laillista olisikin) tehdä asialle jotakin,

onko se sitten vastine Hesariin tai jotain muuta, en tiedä mikä olisi viisasta.

Jos internetistä saa lainata kenen tahansa tekstiä mihin tahansa, asiaan on saatava muutos!

 

Laitan liitteeksi linkin tuonne Julkisen sanan neuvoston sivuille- Käykäähän lukemassa!

Ymmärsin tuosta tekstistä, että siis kantelun voisi tehdä periaatteessa kuka tahansa, jos asianomainen itse ei sitä halua tehdä.

 

Julkisen sanan neuvosto

 

Ei jätetä tätä tähän-eihän?

 

 

Sitä mäkin tässä oon miettinyt, että pakkohan tähän asiaan on saatava muutos. Vaikka tällä hetkellä onkin laillista lainailla foorumeilta juttuja, mutta se nyt onkin niin aataminaikainen juttu. Nyt jo ja tulevaisuudessa ehkä vielä suuremmassa määrin ihmiset etsii vertaistukea ja ystäviä netistä ja foorumeilla keskustellaan myös intiimimmistä asioista ja se on tärkeääkin, koska monella sitä vertaistukee ja keskustelukumppania ei livenä ole. Onkin ihan älytöntä, että ihmiset joutuu panttaan ajatuksiaan ja ruotiin mielipiteitään ja kokemuksistaan kirjottamista ihan vaan sen takia, että pelkää kirjotuksiensa päätyvän laiskan toimittajan lehtijuttuihin. Itse ainakin oon saanut täältä tärkeisiin ja vaikeisiin kysymyksiin nopeemmin vastauksia, kun olisin saanut esim. neuvolasta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sympatiat Isabellezalle!

Minäkin lisään kiellon allekirjoitukseeni kannanottona ja tuenosoituksena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isabellezalle tsemppiä, mulla ei ollut tullut mieleenkään, että toimittajat lupaa kysymättä kävisivät lainailemassa täältä juttuja!

 

Mä lisäsin myös kiellon allekirjoitukseen ihan vaan tuen osoituksena. Mitähän hyötyä siitä oikeasti on.... <_<

Edited by Tricky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla minäkin kaikkien muiden kanssa, että törkeää toimittajalta, ja etenkin laittaa nimimerkki vielä mukaan, josta tosiaan voi joku utelias ottaa selville kaikenlaista.

Eli komppaan edellisiä ja kannanoton vuoksi lisäsin minäkin allekirjoitukseen kiellon, mikäli se mitään auttaa!!!

 

Tsemppiä Isabelleza!!! Hyvä että laitoit uutta postia, mielenkiinnolla vastausta odotellessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä niin ikävä juttu, että muu kuin nickin vaihto ei varmaan auta, jos Isabelleza haluaa jatkossa pysyä taas tuntemattomampana. Tosin etsi-toiminnolla pystyy jäljittämään taaksepäin vaihtunutta nimimerkkiä, mutta se on jo sen verran isompi työ, että tuskin niin pitkälle meneviä uteliaita pahemmin riittää. Oma nimimerkki vaan saattaa olla niin rakas, että muutos on ihan hirveä ajatus :(

 

Käytän itse kaikilla käyttämilläni foorumeilla eri nimimerkkejä, vaikka se välillä onkin raskasta ja hankalaa. Mutta tekee tunnistamisesta paljon vaikeampaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isabellezalle sympatiani! Kyllä tämä pistää vähän miettimään, että mihin keskusteluihin osallistun ja mitä niihin kirjoitan. Todella harmillista, sillä itse olen saanut korvaamattomia vinkkejä ja apua suoranaisiin hätätilanteisiin tältä palstalta. Kuvien lataaminen ainakin loppui tähän minun kohdallani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ on mahdollista. Menet ensin Hallintapaneliin -> valitse vasemmasta reunasta vaihda fooruminimi - > sinne vain uusi nimimerkki ja nykyinen salasana :)

 

Ainut mikä pitää muistaa, että tuo ei vaikuta sisäänkirjautusmisnimeen eli vanha nimimerkki toimii sisäänkirjautumisnimenä ja uusi nimimerkki näkyy keskusteluissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itseasiassa olisi toimittajaa kohtaan oikein lisätä kaikkiin allekirjoituksiin joku kommentti toimittajan ja osaston toimituspäällikön työn laadusta. Siinähän riemuitsisivat, kun nimigooglauksella tulisi aina vastaan esim.

"Vuokko P. on ammattitaidoton toimittaja, joka tekee juttunsa kopioimalla ideat netin keskustelupalstoilta ja Hesarin toimituspäällikkö Liisa V. on epäeettinen ihminen, joka suhtautuu lukijoihin alentuvasti ja vähät välittää ihmisten yksityisyydestä."

 

Taa oli ihan paras! :lol:

 

Sympatiat ja tsempit multakin Isabellezalle. Toivottavasti jaksat vetaa juttua eteenpain. Inhottava asia (= tekstisi luvaton lainaus) paheni moninkertaiseksi toimittajan valinpitamattomyydella. Olisivat edes voineet pahoitella ja pyytaa anteeksi, ja poistaa hyvityksena jutun netista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika ihmeellistä ettei kommenttia ole vielä netistä poistettu vaikka sitä on Izabelleza pyytänyt :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki sympatiani Isabellezalle!!

 

Mulle tuli mieleen, kun täällä on noista toimittajista puhuttu nimellä, niin voiko noista saada kunnianloukkaussyytteen? :rolleyes: Eikös naikkareissa joskus ollut joku sellainen juttu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos niitä kovasti ja asiattomasti haukkuu, voi.

 

edit. ...mutta jos ne jaksaisivat ruveta oman mokansa jälkeen nostamaan syytteitä, nousisi netissä niin iso mekkala asiasta Hesaria vastaan, että aika omaan nilkkaan ampumista se olisi.

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulle tuli mieleen, kun täällä on noista toimittajista puhuttu nimellä, niin voiko noista saada kunnianloukkaussyytteen? :rolleyes: Eikös naikkareissa joskus ollut joku sellainen juttu....

 

Mä mietin ihan samaa.

 

Mä ymmärrän että tuntuu inhoittavalta nähdä yllättäen oma nimimerkkinsä lehdessä, kyllä mä itsekin siitä hätkähtäisin.

 

Mä kumminkin koen että jotkut kommentit kyseistä toimittajaa kohtaan tässä ketjussa on liian rankkoja. Tarkoitan että kun vaaditaan häneltä asiallista käytöstä, niin musta on asiatonta itse lähteä haukkumaan ja käydä henkilökohtaisuuksiin.

 

Voi ilmoittaa mielipiteensä itse asiasta, ilman että haukkuu henkilöä... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä myös näin Isabellezan lainauksen hesarista ja kieltämättä nousi kylmä hiki otsalle... Bongaakohan sitä omiakin sanomisiaan joku kaunis päivä? Sympatiat siis täältäkin ja mielenkiinnolla myös odotan, mitä itse päätoimittaja vastaa.

 

Ja Marthe, tässä tapauksessa taitaa olla juurikin puhe eettisestä ongelmasta ja siitä tavasta, millä toimittaja on työnsä tehnyt, kuten Mamalicious sanoikin. En usko, että kenelläkään on henkilökohtaisella tasolla mitään ko. henkilöä vastaan. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin...no...musta on aika rankkaa sanoa jotain ammattitaidottomaksi.

 

Ennenkuin mä aloitin nettipalstoilla kirjoittelun mä en tennyt että nimimerkit on monessa tapauksessa "oikeita nimiä" josta ihminen on tunnistettavissa. Mä todella luulin että kirjoittajat ikäänkuin piiloutuu nimimerkin taakse ja on näinollen anonyymejä. Ehkä toimittajakin luulee näin?

 

Mä olen samaa mieltä siitä että nimimerkki ei tuonut mitään lisäarvoa Hesarin artikkeliin, ja se olisi ollut parempi jättää pois. Silti se, että toimittaja teki tällaisen virheen ei musta tee hänestä ammattitaidotonta, laiskaa eikä läskipersettä....

 

Mitä kirjoittaa nettiin on julkista tietoa. Mä hyväksyn sen. Täytyy myöntää että mä olen kokenut vaukkarit enemmän kaveripiirin kaltaiseksi ja on ikävää jos joutuu miettimään sanojaan. Avoimesti mäkin olen tänne kirjoittanut eikä mustakaan olis kiva nähdä nimimerkkiäni lehdessä. Olen mä aika voimakkaasti siihen samaistunut.

 

Musta Isabellezan päätoimittajalle kirjoittama viesti oli asiallinen ja hyvä ja on kiinnostava kuulla minkälaisen vastauksen saa.

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen Marthen kanssa samaa mieltä. Vois ottaa vähän iisimmin. :)

 

Mullekin on ollut aika yllätys, että ihmiset kertoo asioistaan niin avoimesti netissä, julkaisevat kuviaan ja tarkkoja tietoja itsestään esimerkiksi tuolla päiväkirjaosastolla. Olen minäkin kirjoittanut täällä mm. lapsettomuusongelmista, mutta yritän tehdä sen niin, etten kerro liikaa itsestäni, sillä en halua, että kovin moni IRL-tuttu tunnistaa. Musta se olis jotenkin ahdistavaa.

 

Toimittajakunta on osittain ammattikunnista moraalittomimmasta päästä. Tarkoitus on vain saada omat jutut myytyä ja juttu nopeasti aikaiseksi. Hyvät toimittajat, tyyliin Ilkka Malmberg ja Unto Hämäläinen, osaavat ihan oikeasti keksiä juttuja ja kirjoittaa hyvin. Sitten on näitä wanna-be-julkkiksia, joista on hienoa, kun vaan nimi näkyy lehdessä jutun kirjoittajana, mutta jotka eivät osaa yhtään hävetä sitä, millaista paskaa niiden kirjoittamana julkaistaan.

 

Viljatuulilta aika kova väite... Tunnen useita kymmeniä toimittajia ja he ovat ihan tavallisia perheenäitejä ja -isiä ja palkkaakin maksetaan suurin piirtein saman verran kuin esimerkiksi luokanopettajille. No, ehkä sitten jossain juorulehdissä voi olla vähän eri meininki. Mene ja tiedä.

Edited by Vendelay

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa nähdä meneekö "valtakunnan ykköslehtikin" enenmmän keltaisen lehdistön suuntaan. Ainakin tyyli hakee aikasempaa enemmän shokkiefektiä (esim. joku aika sitten kuva pommi-iskun kuolleesta uhrista).

 

Tosiaan nykyaikana ihmisten sosiaaliset ympyrät ovat enenevässä määrin netissä, joten lainsäädäntö aiheen tiimoilta on jäljessä.

 

Henkilötietolaissa henkilötiedolla tarkoitetaan kaikenlaisia luonnollista henkilöä taikka hänen ominaisuuksiaan tai elinolosuhteitaan kuvaavia merkintöjä, jotka voidaan tunnistaa häntä tai hänen perhettään tai hänen kanssaan yhteisessä taloudessa eläviä koskeviksi. Eli periaatteessa yksityiskohtaiset foorumikirjoituksetkin voidaan laskea henkilötiedoiksi, joska niiden perusteella voidaan tunnistaa kirjoitusten takana oleva henkilö. Tosin taas henkilötietojen käsittelyä koskevaan lainsäädäntöön ei voida nojata, koska on itse tiedot julkistanut.

 

Kuten monissa kirjoituksissa on jo tullut ilmi, täytyy pitää mielessä, että kaikki mitä tänne kirjoittaa, on julkista. Vaarana on myös, että tietoturva-aukon tai muun vastaavan takia suojatutkin tiedot ovat näkyvillä. Sattumalta löysin itsestänikin googlaamalla tietoja sivulta, jonka pitäisi olla hyvin suojattu. Tämä aukko oli auki muutamia päiviä. Eli oli miten suojattua hyvänsä, nettiin kun jotain laittaa, sitä on äärettömän hankala saada sieltä pois..

 

Joka tapauksessa täydet sympatiat Isabellezalle <3 (ja aika suoraa kettuilua tuo vastine....)

Edited by Coraline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aa, ensinnäkin läskipersekommentti allekirjoituksessa on varoitus tulevia toimittajia vastaan ei väite, että maanantaina juttunsa julki saanut toimittaja on läskiperseinen. Mutta mä vaihdan allekirjoituksen herkkähipiäisillekin sopivaksi, niin ei tule pahaa mieltä. Toiseksi musta on ammattitaidotonta jättää haastateltavien etsiminen väliin ja kopioida nettipalstalta tekstejä maan päälehteen. Kolmanneksi musta on epäeettistä puolustella moisen toimittajan laiskuutta ja Isabellezalle osoitettu vastaus oli hyvin aliarvioiva. Mitäs vielä julmaa mä olisin kirjoittanut...? Ei tule mieleen. Eipäs kun joo, se että toimittajissa on niitä riman alittajia, jotka vain haluavat julkisuuteen: noooo ei tästä enempää, menee yksityisasiaksi. Mutta seison silti tämänkin takana. Toimittajissa on toki hyviäkin.

 

Mut saa kyllä iskeä tulilinjalle kärkevästä arvostelustani, mutta otan mieluummin arvostelun vastaan postilaatikkooni kuin tänne, kiitos.

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Et sä ainoa ole joka on ollut kärkevä.

 

Muoks. kirjoitusvirhe

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä kaikesta tulikin mieleeni, että jos minä haluaisin kadota tältä foorumilta, niin onko jossain jokin nappula, jolla saan poistettua kaikki kirjoittamani viestit? Ja jos vaikka jo nyt haluaisin poistaa vanhat kirjoitukseni, niin onnistuisiko se... Just wondering...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viljatuuli:Etköhän ota asiaa hieman liian henkilökohtaisesti. Marthe ei varmastikkaa ollut tarkoitus vittuilla kenellekkään vaan tuo julki ainoastaan oman mielipiteensä. Eiköhän me kaikki voida kertoa oman mielipiteemme ilman, että kukaan siitä ottaa nokkiinsa.

 

Itse olen myöskin ällistynyt tuosta kamalasta vastauksesta ja muutenkin saanut muistutksen siitä, että kaikkea ei todellakaan kannata kertoa julkisesti nettiin.

Edited by pipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now