Adelita

VAROITUS!

282 posts in this topic

^ Nimenomaan. :)

 

Mä halusin keskustelun nimissä esittää oman mielipiteeni. Mä yritin tuoda sen esille ihan ystävällisesti.

 

Musta keskustelupalstalla täytyy voida esittää eriäviä mielipiteitä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tästä kaikesta tulikin mieleeni, että jos minä haluaisin kadota tältä foorumilta, niin onko jossain jokin nappula, jolla saan poistettua kaikki kirjoittamani viestit? Ja jos vaikka jo nyt haluaisin poistaa vanhat kirjoitukseni, niin onnistuisiko se... Just wondering...

 

Ne pitää varmaan yksitellä käydä muokkaamassa pelkiksi viivoiksi tms...

Muoks. Tai sitten modeilta voi kysyä :)

Edited by Suvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh. Juu en. Ainoa, mikä mua henkilökohtaisella tasolla nyppii, on laiskuus missä tahansa työssä ja erityisesti ammatikseen kirjoittavien välinpitämättömyys tekstin vastaanottajia kohtaan. Tämän keskustelun osalta näitä henkilöitä on tasan kaksi ja kummallekin niistä Hesari on maksanut palkkaa tai palkkioita viime aikoina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi osoite mielipidekirjoitukselle voisi olla myös Journalistiliiton jäsenlehti Journalisti. Kirjoitus tavoittaisi ainakin kutakuinkin kaikki Suomen journalistit.

 

Päivitetyt pelisäännöt olisivat todellakin paikallaan! Tsemppiä, Isabelleza, ihanaa jos jaksat nähdä vaivaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen törmännyt samaan ilmiöön toisella foorumilla. Kyseisen lehden omien nettisivujen keskustelufoorumin tekstejä lainattiin tuolloin lehdessä nimimerkkien kanssa. Foorumin käyttäjien reaktio oli samanlainen kuin täälläkin "Käsittämätöntä, että käyttivät oikeaa nimimerkkiä!"

 

Toimittajan näkökulmasta taas hän lainasi nimimerkin takana esiintyvää nettikirjoittajaa, ja yleinen käsitys on, että nimimerkillä nettiin kirjoittavat ovat anonyymeja. Ongelma on mielestäni osaksi myös siinä, etteivät kaikki nettiin kirjoittavat ihmiset ymmärrä, miten laajasti kirjoitukset todellakin ovat kenen tahansa saatavilla ja käytettävissä. En syyllistä ketään ja tunnen sympatiaa ketjun aloittanutta kohtaan, mutta nettiin kirjoittavien oli syytä miettiä tunnistettavuuttaan paljon enemmän. Henkilökohtaisia asioita ei kannata kirjoittaa avoimille foorumeille, jos niiden julkaisu muissa yhteyksissä ei ole toivottavaa. Jos kiellätte allekirjoituksessanne tekstinne lainaamisen, pitäisi sen toki herättää mahdollista toimittajaa. Mitään todellista perustetta kiellolle ei kuitenkaan ole, vaan tekstinne todellakin on vapaata riistaa.

 

 

Ennenkuin mä aloitin nettipalstoilla kirjoittelun mä en tennyt että nimimerkit on monessa tapauksessa "oikeita nimiä" josta ihminen on tunnistettavissa. Mä todella luulin että kirjoittajat ikäänkuin piiloutuu nimimerkin taakse ja on näinollen anonyymejä. Ehkä toimittajakin luulee näin?

 

 

Toimittajien (ja kaikkien muidenkin instanssien) olisi vihdoin hyvä tietää ja ymmärtää, että ns. nimimerkit eivät foorumilla ole varsinaisia nimimerkkejä, vaan enemmän. Ne ovat persoonallisempia ja henkilökohtaisempia sekä pitkäaikaisessa käytössä. Näin ollen fooruminickille muodostuu kirjoitusten yms. perusteella "persoona", joka todellakin voi olla em. kirjoitusten perusteella tunnistettavissa eli identifioitavissa tiettyyn henkilöön. Lisäksi moni lisää profiilitietoihinsa oman valokuvansa, paikkakuntansa, ikänsä jne. Ne nimimerkillä kirjoitetut kommentit, joita esim. jossain Iltiksen "gallupissa" tai muussa vastaavassa lyhytaikaisessa mielipidekeskustelussa käytetään, ovat nimimerkkejä niiden varsinaisessa merkityksessä (esim. "mä vaan" tai "Lapinpoika").

 

Kaikessa tässä on kyse pseudonymiteetistä, ei suinkaan anonymiteetistä, joksi usein nimimerkin käyttäminen mielletään. Toki joku väliaikainen "mä vaan" on oikeasti anonyymi, jos tätä nimimerkkiä ei voi jäljittää mihinkään muualle. Periaatteessa keskustelupalstoillakin ainoa mahdollisuus säilyttää anonymiteetti olisi kirjoittaa aina eri nimellä ja mieluiten vielä eri kirjoitustyylillä. Muuten kyseessä on pseudonymiteetti, eli periaatteessa et käytä omaa nimeä, mutta yhdistelemällä langat pseudonyymin voi yhdistää oikeaan henkilöllisyyteen. Minun henkilöllisyyteni täällä on Galentin, mutta ei tarvitse olla mikään salapoliisi pystyäkseen yhdistämään tämän nimen reaalimaailman ihmiseen.

 

Wikipedian artikkeli pseudonymiteetistä

Share this post


Link to post
Share on other sites
Asialle on siis tehtävä jotain! Ehkä meissä on porukalla enemmän voimaa, kuin mitä minulla olisi yksinään. :)

 

Jos päätät jotain tehdä, niin mä ainakin lähen nickillä ja IRL-nimellä mukaan. Mä en ehkä osaa ihan hirmu hyvin kirjottaa mitään tekstiä journalistiliitolle tms, mutta osallistun silti mielelläni.

 

Osaisko joku tehä jonkinlaisen nasevan mutta fiksun adressin, mitä vois levittää muillekin foorumeille tästä lainailusta??? Sillä sais varmasti vielä enemmän nimiä listaan, kun vaan vaukkareista...

Edited by }i{

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kanssa mukana. En tiedä kyllä meikäläisen kirjoitustaidosta, mutta autan jos vaan kykenen.

 

Mietin, että kukakohan kansanedustaja olisi pätevä tällaiseen hommaan? Eikös Mikko Alatalo ole ammatiltaan toimittaja, tiedä sitten suostuisko ajamaan tätä asiaa :rolleyes: Joo, menen nyt nukkumaan kun ei muita tullut mieleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin, että kukakohan kansanedustaja olisi pätevä tällaiseen hommaan? Eikös Mikko Alatalo ole ammatiltaan toimittaja, tiedä sitten suostuisko ajamaan tätä asiaa :rolleyes: Joo, menen nyt nukkumaan kun ei muita tullut mieleen :)

 

Ensimmäisenä tulee mieleen Jyrki JJ Kasvi, jolla on todennäköisesti nykyisistä kansanedustajista vahvin näkemys siitä, mitä nettimaailma nykyään tarkoittaa. On myös ottanut kantaa paljonkin tätä asiaa sivuaviin juttuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin kyllä laittaa ihan oman nimeni siihen adressiin ja olla sen "tekijä" jos joku haluaisi vaan koota siihen sen sisältö tekstin. Anyone?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myöskin mukana! Tosin kirjoitustaito puuttuu täältäkin.

 

Olen valitettavasti ennenkin törmännyt samansuuntaiseen ongelmaan ja asialle on tosiaan tehtävä jotain. Ei ole ajatuksena kivaa olla täällä vapaata riistaa, jonka sanomisia voi levitellä halutessaan ympäri maapalloa ja pian koko pieni kyläpahanenkin tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ensimmäisenä tulee mieleen Jyrki JJ Kasvi, jolla on todennäköisesti nykyisistä kansanedustajista vahvin näkemys siitä, mitä nettimaailma nykyään tarkoittaa. On myös ottanut kantaa paljonkin tätä asiaa sivuaviin juttuihin.

 

Joo, kannatan häntä. Ja minäkin voin nimeni adressiin laittaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin lukaisemassa Galentinin ehdottaman Kasvin sivuja, laitan linkin hänen tärkeiisiin asioihinsa

 

Jyrki JJ kasvi

 

Siellä mm.Varjele kansalaisia tietoyhteiskunnassa.

 

En ehtinyt lukea sitä kunnolla enkä ehdi vieläkään, kun taas kutsu kuuluu :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^allekirjotan omasta puolestani, hyvä teksti!

 

Jos saa viilata hiukan pilkkua virallisempaan suuntaan, niin jätä kolmannesta kappaleesta noi "ihan" -sanat pois, pelkkä "kenen tahansa" kuulostaa napakammalta. Samoin "Hyviä journalistisia tapoja ei tässä tapauksessa todellakaan noudatettu." Vois olla vaikka "hyvät journalistiset tavat on mielestämme tässä unohdettu täysin". tms. muoks; lisään vielä ton, et sopisko "toimittajat haluavat mennä siitä, mistä halvalla ja helpolla pääsee ts. mistä aita on matalin." ? :)

 

Mutta teksti on sun ja hyvä noinkin, lähetä ihmeessä vaikka useampaan lehteen, HS ei välttis halua "pissiä omaan pesään" ja julkasta kritiikkiä omaa toimittajaansa kohtaan. <_<

Edited by Pupuliin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa asialliselta Isabelleza!

 

Mä olin todella tyrmistynyt kun huomasin lehdessä lainattavan sun kirjoitusta tällä foorumilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä kirjoitus munkin mielestä. Hienoa Isabelleza, että jaksat paneutua asiaan ja ajaa meidän kaikkien etua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now