Sign in to follow this  
Followers 0
Untu

äidin ja tyttären synnytys-onko yhtäläisyyksiä?

129 posts in this topic

Äitini esikoinen (minä) synnyin 40+6 ja synnytys oli hidas (yli 20h) ja ponnistusvaihe pitkä ja raskas. Minä painoin syntyessäni noin 4,2 kg.

 

Oma esikoinen syntyi 40+0 ja synnytys oli nopeahko (9h) ja ponnistusvaihe helppo. Poikamme painoi 2990g.

 

Sisareni on syntynyt hurjalla vauhdilla eli saa nähdä tuleeko meille kiire sairaalaan kun tämä kakkonen syntyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni näin:

 

Mun isosisko syntyi (esikoinen) - vesien menolla, syöksyllä, viikko lasketusta (taaksepäin kallellaan oleva kohtu) - tyttö

Minä synnyin (kuopus) - vesien menolla, syöksyllä, kaks viikkoa yli (taaksepäin kallellaan oleva kohtu) - tyttö

Isosiskon esikoinen syntyi - viikon epäsäännöllisten supistelujen jälkeen lopulta syöksyllä, viikko yli lasketun - tyttö

Mun esikoinen syntyi - vesien menolla, syöksyllä, laskettuna päivänä (taaksepäin kallellaan oleva kohtu) - poika

Isosikon kuopus syntyi - vesien menolla (rv 36), lopulta käynnistys, lopulta syöksyllä - poika

 

Ja kuka kehtaa väittää että syöksysynnytys ei ole perinnöllistä? Nimittäin myös äitini äiti on saanut kaikki kolme lastaan alle 5h.

Edited by riikkajohanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kehtaan väittää, koska en halua että mulla tulee kiire. :pupu_1: Äiti nimittäin juuri kertoi, että esikoinen tuli ekoista poltoista alle 4 tunnin. Ei ihan noin haipakkaa tarttis... :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ja siskoni olemme syntyneet nopeasti, alakautta, ilman repeämiä. Aika ihanteellisesti muutenkin. Siskoni painoi 3,5kg, minä 4,1kg.

 

Siskoni synnytti esikoisen sektiolla, synnytys ei edennyt. Painoi 3,5kg

Minä synnytin esikoiseni sektiolla, synnytys kun ei minullakaan edennyt kun en auennut kuin 5cm. Tyttäreni painoi 4kg, joten ainoat asiat mistä löytyy samankaltaisuutta, on paino. Ja se, että olemme siskoni kanssa tyttöjä, siskoni esikoinen on tyttö, samoin omani ja tästä tulokkaasta odotamme myös tyttöä :D

 

Ja täällä odotellaan jälleen sitä nelikiloista syntyväksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äiti synnytti mua 18h ja synnytys täytyi käynnistää yliaikaisena, itselläni synnytys lähti spontaanisti käyntiin muutama päivä la:n jälkeen ja synnytys kesti alle 7h. Eli eipä juurikaan yhtäläisyyksiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini esikoisen (eli minun) synnytys oli ensisynnytykseksi suht nopea, yhteensä suppareita ehkä 8h ja kivuliaita nelisen tuntia, sairaalassaoloaikaa ehti olla vain muutama tunti. Ihan sama stoori itselläni myös. :) Saa nähdä kuinka toisen kanssa käy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla todella vaikea ja hitaasti etenevä ensisynnytys. Äidillä lopulta hätäsektio, minä selvisin kiireellisellä. Molemmilla vauvoilla avosuutarjonta. Ja synnytystapa-arvion tehneen lääkärin mukaan nämä asiat eivät ole sitten mitenkään perinnöllisiä... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä molemmilla on ollut suhteellisen nopeat synnytykset, ei siis mitään syöksysynnytyksiä, mutta muutamassa tunnissa aina selvitty kokonaisuudessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kohdalla ei muita yhtäläisyyksiä, kuin että syntynyt lapsi oli tyttö :D

 

 

Olen itse esikoinen ja kun äiti kirjautui sairaalaan (rv.39+6) huomasivat he että olin väärinpäin ja äiti joutui leikkaussaliin. Sama tapahtui parin vuoden päästä siskoni kohdalla. Veljeäni yrittivät saada alakautta maailmaan, mutta synnytyksen pitkittyessä ja sydänäänten heiketessä joutuivat leikkaamaan senkin. Eli äiti on synnyttänyt 3 lasta sektiolla.

 

Itselläni esikoinen syntyi rv. 37+5 nopeasti alakautta.

Edited by Minni82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen lähtenyt syntymään rv 35+jotain lapsivesien menolla. Tosin sitten olen tainnut päättää, etten haluakkaan ulos ja seuraavana päivänä on käynnistetty kuitenkin.:D Sitten kun aloin tulla, niin tulinkin vauhdilla eli ponnistusvaihe taisi olla tosi lyhyt. Olin syntyessäni 47cm ja 2290g.

 

Mun oma synnytys sitten taas käynnistettiin rv 38+5 vauvan koon takia. Kolme päivää käynnistettiin ja neljäntenä syntyi lopulta imukupin avustuksella (rv 39+1). Pojalla kokoa 54cm ja 4220g.. 

 

Eipä paljoa yhteistä siis.:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen esikoinen perheessäni ja synnytys kesti muistaakseni noin 5h. Synnytys alkoi supistuksilla. Synnyin rv 40+1 ja mitat 3340g ja 51cm.

Oman esikoiseni (poika) synnytys kesti 6h 35min. Aamulla meni lapsivedet ja jäätiin odottamaan säännöllisiä supistuksia (alkoivat n. 4h päästä). Syntyi rv 40+5 ja mitat 3345g ja 51cm.

Äidilläni kaikkien seuraavien synnytysten kesto on suunnilleen puolittunut edelliseen nähden (viimeisin kesti vain 24min). Saa nähdä kuinka itselle käy. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini on synnyttänyt kaikki lapset hieman ennen laskettua aikaa. Myös minulla on syntynyt lapset ennen laskettua 38+6 ja 39+4.

Minä ja sisarukseni ollaan kaikki oltu yli 4kg. Näin myös minun lapset 4230g ja 4390g.

Minulla ja äidillä on molemmilla korkea kipukynnys, joten olemme molemmat synnyttäneet ilman epiduraaleja ja vastaavia.

 

Sisarillani on ollut myös pienempiä vauvoja, esim. siskon tyttö 3300g. Yksi vauva on ollut lähellä käynnistystä, synnytys käynnistyi päivää ennen sovittua käynnistystä. Yksi on synnyttänyt hätäsektiolla ja sovitulla sektiolla. Sisarukset on myös ottanut epiduraalin.

 

Joten, vaikka omani on mennyt samalla tavalla kuin äidilläni niin sisaruksilla ei niin yksiyhteen ole mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini on identtinen kaksonen, eikä edes heillä (siis kaksossiskoilla) ole olleet samanlaiset synnytykset. Tätini jotenkin halvaantui kahdessa ekassa synnytyksessä vyötäröstä alaspäin. Synnytykset ovat olleet täysin kivuttomia, mutta riski siihen on ettei palaudukkaan johti siihen, että kolmannen sai sektiolla (tosin tähän oli muitakin syitä). Viikoista en muuten tiedäkään, pitääpä kysyä. Edit: Ja kysyin, molemmat syntyneet yliaikaisina. Ensimmäinen melkein kolmeviikkoa yli, toinen reilun viikon yli.

 

Äitini taas on saanut kaikki lapsensa ns. normaalilla tavalla. Esikoinen vajaa parisen viikkoa yliaikainen, keskimmäinen laskettuna päivänä ja kuopus kymmenisen päivää etukäteen.

Minä taas jouduin käynnistykseen yliaikaisuuden vuoksi esikoisen kanssa, kakkosen syntymä on vielä mysteeri.

Edited by Armiannikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini esikoinen (minä) synnyin 40+6 ja synnytys oli hidas (yli 20h) ja ponnistusvaihe pitkä ja raskas. Minä painoin syntyessäni noin 4,2 kg.

 

Oma esikoinen syntyi 40+0 ja synnytys oli nopeahko (9h) ja ponnistusvaihe helppo. Poikamme painoi 2990g.

 

Sisareni on syntynyt hurjalla vauhdilla eli saa nähdä tuleeko meille kiire sairaalaan kun tämä kakkonen syntyy.

 

Molemmilla tuli kakkoset huomattavasti nopeampaa tahtia maailmaan kun ensimmäiset. Lähdinkin äidin innoittamana (omasta mielestä) liian aikaisin sairaalaan koska supistukset oli säännöllisiä joskaan ei kovin kipeitä tai pitkiä. Matkalla ovesta ulos alkoi tulla vähän lapsivettäkin ja sairaalassa olin jo täydessä synnytysvauhdissa ja kuopus syntyi 4 h sinne pääsemisen jälkeen.

 

Kuopukset on myös molemmilla syntyneet täsmälleen vanhempia sisaruksia samana päivänä, omani 40+0 (kakkoseni syntymäpäiväksi on tosin merkitty 40+1 mutta se on kierto laskuvirhe omalta osaltani) ja äitini 40+6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekä raskausajassa että synnytyksessä oli paljon samaa minulla ja äidillä: Raskausaika sujui hyvin ilman merkittäviä kipuja tai vaivoja ja synnytykset olivat molemmilla nopeasti sujuvat ja suhteellisen kivuttomat. Synnytykset eivät ole myöskään oireilleet etukäteen, vaan yhtenä hetkenä on alkanut tapahtua vauhdilla. Ainoa ero raskauksissa / synnytyksissä on ollut se, että äitini on synnyttänyt minut ja sisarukset viikoilla 35.-38. kun taas oma esikoinen syntyi 40+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksien kestossa meillä ei ole ollut mitään samaa. Oma kesti yli 30h, äitin kaikki synnytykset olleet nopeita ja ponnistusvaihe lyhyt.

 

Oma raskaus meni yliajalle, eikä äitinkään yksikään lapsi ole ennen 40vkoa syntynyt :) jotain samaa siis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitaan yhtalaisyyksia, aitini on synnyttanyt nelja lasta, kaikki raskaudet ovat jatkuneet taysiaikaisiksi tai olleet jonkin verran yliaikaisia, synnytykset ovat edenneet lahestulkoon oppikirjan  mukaan ja olleet tosi nopeita, esikoinen kesti reilut viisi tuntia ja kuopus oli ulkona tunnissa.

 

Mun synnytys kaynnistyi viikolla 34 ja paatyi 12 tuntia myohemmin kiireelliseen sektioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ja äidilläni on raskausaika sujunut samoilla oireilla ja oireettomuuksilla. Synnytyksestä mulla ei ole vielä kokemusta.

Äitini sai mut keisarinleikkauksella perätilan ja jonkun aukon(?) ahtauden takia.

Onkohan mitään perusteita saada itselleen synnytystapa-arviota tuon takia? Jos itsellänikin on ahtaat paikat.

Äitini on silloin aikoinaan kuvattu. Ollaan aika samankokoisia äitini kanssa.

Siskoja ei ole, joten meidän perheen synnytyskokemukset on tuossa äidissäni.

Onko muilla kokemusta vastaavasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äidiltäni meni lapsivedet yöllä ja synnyin 7:02.

Omista lapsistani supistukset ovat alkaneet varhain aamuyöllä ja siitä meni ekan kanssa aikaa muutama tunti yli vuorokauden ja tokan kanssa pari tuntia yli puoli vuorokautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äiti oli kans nopea synnyttäjä. Kaikki kolme tyttöä syntyneet alle 4h ja mulla synnytykset kestäneet 5h ja 2h. 

Edited by Sarma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äidillä menneet molemmat raskaudet yli la:n, käynnistyneet vesien menolla. Molemmat päättyneet hätäsektioon. Synnytyksen kestosta en tiedä.

 

Mun esikoinen syntyi neljä päivää ennen laskettua aikaa, käynnistyi vesien menolla. Tyttö syntyi alateitse, kestona n. 12h. Ainoana yhtäläisyytenä tais olla tuo vesien meno :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole mitään yhtäläisyyksiä ollut eikä myöskään siskojeni kanssa.. Kaikilla omanlaisensa synnytykset :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äidillä kolme synnytystä käynnistynyt vesien menolla ja alakautta kaikki kolme tyttöä syntyneet. Kestot olleet 2,5-6h, ei ole epiduraalia ehtinyt saamaan kun on edenneet ​niin nopeasti, pelkällä ilokaasulla​ mennyt. Kaikki syntyneet lähellä laskettua aikaa ja olleet n. 3000g.

 

Mulla käynnistyi myös vesien menolla, mutta päätyi hätäsektioon napanuoran esiinluiskahduksen takia. Olin jo 4cm auki leikkuriin mentäessä vaikka supistukset oli lähes huomaamattomia vielä. Luultavasti olisi edennyt nopeasti kun mitään kipujakaan ei vielä ollut. Käynnistyi 5 viikkoa ennen laskettua aikaa ja painoa pojalla oli reilu 2000g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ja äidillä oli tosi samanlaiset synnytykset, joskin mä synnyin ennen täysiaikaisuutta.

 

Ja siis samanlaiset: helpot ja nopeat.

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ja äidillä ollut täysin erilaiset synnytykset.

Äidin ensimmäinen synnytys oli erittäin pitkä ja rankka raskausmyrkytyksen vuoksi. Äitini ja isoveljeni oli molemmat lähellä kuolla silloin. Tehtiin hätäsektio.

Minä ja pikkuveljeni synnyimme myös keisarileikkauksella, koska äidilla todettiin liian ahtaat synnytystiet.

Minä olen synnyttänyt kaikki kolme lastani alateitse ilman minkäänlaisia komplikaatioita. Ei raskausmyrkytystä ja kätilön sanojen mukaan lantiossani on tosi paljon tilaa, sieltä kuulemma mahtuis isojakin vauvoja syntymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0