Leij_

Imetysongelmat

151 posts in this topic

Mitähän tehdä sille ongelmalle, että typy tykkää vain torkkua tissillä? Siis maitoa valuu sitten huulipielestä ja neiti nukkuu, mutta jos yrittää nostaa pois niin alkaa armoton tisun hamuaminen uudestaan? Usein yritän herätellä syömään, mutta aika tuloksetonta on ollut. Tällä tyylillä tyttö jääkin usein nälkäiseksi ja nukkuu vain n. tunnin unia. Oma maito riittäisi varmaan, mutta kun hermo ei kestä nukkujan herättelyä tuntitolkulla, niin olen alkanut antamaan iltaisin omaa maitoa+korviketta lisäksi (saan maidonkerääjään n. desin verran vuorokaudessa, pumppaaminen on vähän ongelmallista, mutta hyvällä tuurilla siitä saa toisen desin). Tyttö on tosin vasta kaksiviikkoinen, mutta olisi kiva jos imettäminen alkaisi sujumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa muuhun auttaa kuin tuohon korvikeasiaan, meillä kun ei 2 viikon nenämaha-letku episodin jälkeen syödä enää muuta kuin korviketta. Ymmärtääkseni vauva ei "voi" ylisyödä korviketta, vaan osaa kyllä lopettaa syömisen kun on täynnä, ihan kuten rinnallakin. Meidän neiti esim. työntää tehokkaasti pullon ulos kielellä kun ei maita enää, ja pulloa ei kyllä saa suuhun takaisin vaikka kuinka yrittäisi. 70ml ei myöskään kuulosta yli-isolta määrältä, sairaalasta saamieni ohjeiden mukaan vauvan keskimääräisen maidon tarpeen/vrk voi laskea jakamalla vauvan painon kuudella. Meidän 4-viikkoinen ja nyt 3 kg painavan neidin ateria-annos olisi nyt tuo 70ml, jos vauva vaan jaksaisi syödä kaiken kerralla.

 

Oman kokemukseni perusteella sanoisin että älä tunne huonoa omaatuntoa jos joudut korviketta antamaan, tärkeintä on että vauva saa ruokaa. Jos meille olisi sairaalassa tarjottu lisäruokaa ajoissa tai edes tarkastettu saako vauva varmasti ruokaa imetyspunnituksilla olisimme ehkä välttyneet viikon lapsiosastoreissulta ja reilun kahden viikon nenä-mahaletku ruokinnalta. Kätilöt vaan tarkistivat että mulla tuli maitopisaroita nänneistä ja vauvalla oli hyvä imuote, vaikka nämä eivät meidän tapauksessa tarkoittaneetkaan että vauva jaksaa imeä tarpeeksi. Korvike ei ole maailman pahin asia (vaikka välillä erinäisiä sivustoja lukiessa semmoinen tunne voikin tulla), joten jos antamalla korviketta välillä jaksat paremmin ja vauvakin saa ruokaa, on se varmasti parempi kuin että yrittäisit hampaat irvessä imettää vuorokaudet läpeensä.

 

Tsemppiä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extravaganca: Kipeät nännit kuulostaa ihan normaalilta (tuota huulipunamallia lukuunottamatta) noin alkuun. Itsellänikin oli alkuaikoina nännit ihan ruvella ja välillä verilläkin, mutta sinnikkäästi imettämällä (pulloa ei käytetty ollenkaan) ja hammasta purren pahimmasta kaudesta selvittiin ja sitten imetettiinkin menestyksekkäästi. Alkuun koin, että istualtaan on helpoin imettää, mutta myöhemmin vaihdoin makuuasentoon, koska huomasin sen helpottavan tuota kipua. Sinnikkyyttä siis tarvitaan, mutta uskon, että se palkitaan eikä nännit ole jatkuvasti enää kipeät. Mullakin oli juuri ne ensimmäiset imut ihan hirveitä ja aloin jo kauhulla odottaa imetyshetkiä. Ei siis onnea eikä auvoa ollenkaan, mutta kun alun vaikeuksista selvittiin, niin sen jälkeen imettäminen olikin mielestäni helppoa. :)

 

Tuossa Miinasen laittamassa linkissä olikin jo, mutta tärkeää on, ettet itse pakota vauvaa huonoon asentoon, jolloin imuasentokin voi muuttua. Minusta makuultaan imettäessä oli sekin hyvä puoli, että itse ei tarvinnut kuin vetää vauva tarpeeksi lähelle tissiä ja pitää siinä, ettei pyörähdä pois, jolloin lapsi sai itse säädellä kulman, johon niskansa ja päänsä asetteli.

 

Musta jotenkin tuntuu, että liian herkästi sanotaan imuotteen olevan ok. Niin minullekin sanottiin sairaalassa ja silti nänni oli välillä ihan lituska (=huulipunamainen) imetyksen jälkeen. Kyllä sen itse huomaa sitten nännin mallista ja kivun helpottamisesta, milloin homma alkaa sujua, mutta opetteluahan se alkuun on. :)

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extravaganca Mullakin sattui imetys alussa ihan kamalasti. N. 10 sekunnin kipu imetyksen alussa on ihan normaalia. About kuukauden paikkeilla kipu hellitti, rinnat varmaan tottuivat imetykseen. Melkoista taistelua ja hampaiden kiristelyä oli imetys siihen asti. Uskoisin, että mitä useammin imetät, sitä nopeammin kipu hellittää. Tsemppiä!

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extravagansa, Itsellänikin oli juuri noihin aikoihin rinnat/nännit lähes sietämättömän kipeät, mutta se meni onneksi ohi ja nyt imetys sujuu hyvin. Itsellänikin oli myös tuota nännin menemistä huulipunapuikon muotoiseksi, mutta silti neuvolassa sanottiin että imuote on hyvä kun tyttö kerran kasvaa hyvin. Meillä tytön imu kai voimistui kovasti noihin aikoihin, sillä välillä hänellä oli huulet ihan vesikelloilla, mikä sekin on kuulemma normaalia, vaikka itseä se kauhistuttikin. En osaa oikein neuvoa muuten kuin että koita olla luovuttamatta ja jatkaa imetystä, sillä toivoa paremmasta on. Niin ja unohda huono omatunto korvikkeen annosta, siitä on varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa, kun rintasi saavat välillä levätä.

 

Kannattaisiko sinun kuitenkin vielä kokeilla rintakumia. Itse käytin sitä iltasyötöillä, jolloin imu oli kovin ja tuskat sen mukaiset, ja se selkeästi auttoi rintojen paranemisessa. Silikoninhan ei pitäisi kovin helposti allergisoida. Vai sanottiinko sinulle sairaalassa että kesiminen johtuu rintakumeista eikä niitä pitäisi käyttää. Ymmärtääkseni jonkinasteinen kesiminen on yleistä vastasyntyneillä, mutta siihen ei kyllä ainakaan meillä liittynyt mitään punotuksia, ai ihon rikkoontumista.

 

Niin ja vielä yksi juttu mikä itselläni auttoi oli rintasuojusten vaihtaminen kankaisiin ja ilmakylpyjen antaminen rinnoille.

 

Toivottavasti tästä oli apua edes vertaistuen muodossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

extravaganza: Kuulostaa kovin tutulta! Mulla on molempien lasten kanssa imetyksen alku ollut hankalaa. Imetys on tehnyt tosi kipeää ja nännin menneet ruvelle, mutta on se ajan kanssa helpottanut. Myös tuo nännin muoto oli mulla huulipunamainen, vaikka imuote vauvalla oikea.

 

Vastikkeen antamisesta ei kannata tuntea huonoa omatuntoa, mutta kokemuksesta voin sanoa, että yöimetykset lisäävät parhaiten maidontuloa, vaikka tuntuvat vaivalloiselta. Esikoisen kanssa luovutin ilmeisesti liian helposti ja hän oli sitten osittaisimetetty. Nyt toisen kanssa päätin sinnitellä, vaikka vauva oli koko ajan rinnalla ja kipu kova. Se kannatti sillä nyt ollaan menty täysimetyksellä yli 5kk. Itse koen täysimetyksen paljon helpommaksi, kun ei tarvitse pullojen kanssa pelailla. Yöimetykset sujuvat helpommin ja nopeammin makuultaan sängyssä eikä itse herää niin totaalisesti kuin jos menisi lämmittämään maitopullon. Vauvasi on vielä niin pieni, että varmasti pääset täysimetykseen jos jaksat vain imettää. Vähän työtä se vaatii ja kipua. Et ole silti yhtään sen huonompi äiti, jos päätätkin antaa vauvallesi vastiketta välillä.

 

Jaksuja! kyllä se helpottaa pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäi vielä sanomatta, että ainakaan meidän vauvalla imuote ei ole oikea, jos nänni on imetyksen jälkeen yhtään lituskassa. Vaikka päällepäin näyttäisikin olevan ok. Ja silloin myös tuntuu hieman epämukavalta myös sen alun jälkeen.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitähän tehdä sille ongelmalle, että typy tykkää vain torkkua tissillä? Siis maitoa valuu sitten huulipielestä ja neiti nukkuu, mutta jos yrittää nostaa pois niin alkaa armoton tisun hamuaminen uudestaan? Usein yritän herätellä syömään, mutta aika tuloksetonta on ollut. Tällä tyylillä tyttö jääkin usein nälkäiseksi ja nukkuu vain n. tunnin unia.

 

MÄ suosittelen ehdottomasti imetystukipuhelimeen soittamista, sieltä saa hyvin vinkkejä. Meillä ja lukuisilla muilla on ollut ihan sama tilanne. Lapsi halusi olla rinnalla ja oli kärttyinen kun otti pois. Itse tulkitsin tämän niin, että oma maito ei riitä ja korviketta pitää antaa. Näin ei kuitenkaan ole. Meillä imetyksen pelasti imetysmyönteinen terveydenhoitaja, joka yksinkertaisesti kehotti jättämään korvikkeen pois. Aluksi tuntui mahdottomalta ajatukselta, mutta onnistui ihan hyvin.

 

Monet lapset ovat kärttyisiä erityisesti iltaisin/öisin, mutta maidon riittävyyden kanssa sillä ei ole tekemistä. Vastasyntyneellä on kova imutarve ja korviketta kyllä menee, vaikka imetys voisi ihtä hyvin onnistua.

Tässä hyvä linkki aiheeseen, kuulostaako tutulta?

 

http://imetystukilista.net/sivut/index.php...&Itemid=100

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extravaganca Kuulostaa kovin tutulta... Ainakin meillä ensimmäinen (ja ehkä toinenkin) kuukausi oli aikamoista taistelua imetyksen (ja kipujen) kanssa. Kannustaisin kuitenkin kovasti vaan yrittämään. Uskoisin, että helpottuu ajan kanssa, kun vauvakin oppii enemmän. Rinnat tottuvat kyllä, mutta varmaan kannattaisi tuota imuotettakin tosiaan vielä harjoitella. Ja ilmakylpyjä suosittelen (ja ota ilmakylpyjä ennen kuin laitat rasvaa!). Mä olen kanssa tykännyt enemmän kankaisista liivinsuojista.

 

Korvike on varmasti ihan hyvää vauvalle, mutta on hyvä muistaa, että kaikki korvike minkä vauvalle antaa, on omasta maidontuotannosta pois (tällä siis en tahdo tosiaankaan syyllistää yhtään korvikkeen antamisesta). Eli maitoa tulee enemmän, mitä enemmän imettää ja toisinpäin. Ja kuten Citronella totesikin, niin yöimetykset ovat lopulta varmaan helpompia kuin pullon lämmittely.

 

En usko, että imetyksen suhteen vielä mitään peruuttamatonta on tapahtunut. Toivon vaan sulle itsellesi kovasti voimia ja jaksamista. Päivä kerrallaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extravaganca: Mulla oli myös järkyttävää kipua imetyksen ensimmäiset kolme viikkoa. Oli rintatulehdusta, nänneissä haavoja jne, ja puoli minuuttia imetyksen alusta purin aina hammsta kun sattui!! Sitten otin rintakumin avuksi, ja sain nännit kuntoon, vaikka senkin kanssa aluksi sattui imetys. Sain tosi hyvän neuvon/tsemppauksen yhdeltä äidiltä: Vauvakin oppii koko ajan enemmän siitä imemisestä ja korjaa imuotettaan päivä päivältä paremmaksi. Ja rintakumista heti eroon kun vaan nännit terveet. Hän sanoi, että oma imetys oli lähtenyt sujumaan vasta kun vauva oli 2kk, ja jatkoikin siitä sitten niin kauan kunnes vauva oli 10kk.

 

Joten tsemppiä nyt! Vaikka tekeekin tosi kipeetä niin voin sanoa että kannattaa jaksaa ja purra hammasta muutama viikko: nyt imetyksessä ei mitään ongelmia, vauva syö sujuvasti eikä kipua tunnu yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extravaganca, mulla oli kanssa imetyksen alku tuskallista. Tyttö syntyi ennenaikaisena, oli tosi väsynyt ja oikean imuotteen löytymiseen meni aikaa. Alkuviikkoina nänni oli imetyksen jälkeen usein juuri tuollainen huulipunan muotoinen, mikä tosiaan indikoi, että imuote on väärä. Neuvolassa eivät osanneet auttaa ollenkaan, mutta imetystukilistan sivuja lukemalla ja Jack Newmanin videoita katselemalla (uudestaan ja uudestaan) sain lopulta imetyksen sujumaan. Ja toki vauvan kasvamisella ja voimistumisella oli myös oma osansa. Meillä mentiin ekat 3,5 viikkoa osittaisimetyksellä. Täysimetykseen pyrin isolta osalta oman mukavuuden takia, kun öinen pullorumba tuntui tosi rankalta.

 

Imetystukilistalla imuotteesta: http://imetystukilista.net/sivut/index.php...&Itemid=101

 

Jack Newmanin (siis joku imetysguru) videoita ja muita ohjeita: http://www.breastfeedingonline.com/newman.shtml

 

Erityisesti Newmanin latching -videoista oli siis mulle tosi iso apu ("Good latch poor latch", "Pause in chin" ym.).

 

Tsemppiä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän imetykset taitaa olla tässä :( Imetys ei misään vaiheessa mennyt meillä nappiin. Imetysperehdytys Naistenklinikalla oli surkea, rintaa ja vauvaa koitettiin hoitajan toimesta tökätä yhteen pari kertaa ja todettiin vaan, ettei vauva halua imeä. Sain rintakumin, jonka käyttöä mulle opetettiin vasta perjantaiyönä, kun vauva syntyi sektiolla keskiviikkoaamuna. Olisi pitänyt kysyä ja vaatia, sen ymmärrän nyt. Odottelin ihmeissäni maidonnousua, joka kuulemma saattaisi tehdä ihan kipeääkin. No eipä tullut sellaita ilmiötä, ei pakottavia rintoja eikä suihkuavaa maitoa. Vauva sai sairaalassa jo alusta lähtien lisämaitoa. Pääasiallisesti hän saa nyt korviketta. Rinnalla on malttanut olla ainoastaa aamuisin ja silloin kun ei ole kamalin nälkätärinä päällä. Öisin olemme menneet pulloruokinnalla koko ajan (omaa tai korviketta). Ja rinta/rinnat on pitänyt nälkää pois maksimissaan tunnin, jonka jäkeen rinnasta ei välttämättä ole tullut lisää, vaan olen antanut korviketta. Voinko enää tehdä tilanteessani mitään? Vauvaa en ainakaan saa "tilaamaan" lisää maitoa rinnasta, hän saa vaan raivareita, kun rinnasta ei tule enää oikeastaan paljon mitään, tai jos tulee niin tovin jälkeen. Äskenkin sain reilun puolentunnin pumppaamisen ja käsin lypsämisen jälkeen aikaseks yhteensä 20 ml. Ei siis ihme, että vauva rinnalla raivostuu nälissään. Ei auta hyssyttelyt jne. Vaikka olen tämän imetyksen jo surrut, en voi olla kumminkin ajattelematta, josko jotain vielä voisin tehdä? Omat ruokailut ja juominen on olleet aika retuperällä koko ajan, mutta tuskin niidenkään parantaminen asiaa pelastaa enää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumppausta/lypsämistä ei onneksi voi suoraan verrata siihen, mitä vauva saa irti rinnasta. Vauva saa maidon herumaan ihan toisella tavalla kuin pumppu tai kädet. Tarkoitan siis sitä, että vauvalla on hyvät mahkut saada maitoa rinnasta, vaikkei pumppaamalla sitä juuri tulisikaan.

 

Oletko ottanut asian puheeksi neuvolassa? Saisiko sieltä asiantuntevaa opastusta? Jos ei, Imetystukipuhelimesta sekä paikkakuntasi imetystukiryhmästä saa apua.

 

Älä menetä vielä toivoa! Kovasti jaksamista!

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole tod mikään imetysasiantunttija, mutta Nappulalle tsemit ja mielestäni kannattaisi koettaa, josko stressaaminen imetyksestä voisi auttaa. Että annat pulloa, kun poika on nälkäinen ja that's it. Voisit koettaa rintaakin, muttei niin että molemmat olette sitten ihan puhki koko hommaan. Josko Taimi voisi alkaa sitten nautiskelemaan läheisyydestä ja rinnan luputtelusta muuten vain (ja näin ehkä maidontuotanto lisääntyisi)? Saattaa olla kyllä neuvo, jonka moni tyrmää... Ja vertaistuki on varmasti ihan positiivinen apu, varsinkin jos lähipiirissä suhtaudutaan nihkeästi "vain" osittaisimetykseen. Olet varmasti lapsellesi paras mahdollinen tarpeiden tyydyttäjä, annoitpa sitten pulloa tai tissiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ongelmana se, että rinnoista tulee maitoa ihan eri tahtiin. Toinen rinta antaa maitoa hyvin, mutta toisesta tuntuisi tulevan minimaalisen vähän :( Vauva lutkuttaa tuota huonompaa rintaa ikuisuudelta tuntuvan ajan ja on silti yhä nälkäinen, toisella puolella moista ongelmaa ei ole. Saman olen huomannut pumpatessa. Tänäänkin pumppasin tasan saman ajan molemmilta puolilta. Saalis vasemmasta rinnasta 100 ml, oikeasta 15 ml :blink: Kuitenkin oikea rinta oli saanut levätä pidempään kuin vasen.

Miten ihmeessä saisin tasattua tuota maitomäärää niin, että oikeastakin alkaisi tulla kunnolla maitoa?

Ja olen siis täysimetyksellä ja pojan mitat ovat ok, joten kokonaisuudessaan maitoa tulee ihan riittävästi. Olisi kuitenkin kiva, jos pystyisi imettämään yhtä lailla molemmilta puolilta.

Edited by MissPiggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nappula, mulla oli esikoisen kanssa kanssa todellisia vaikeuksia alussa saada häntä imemään. Se oli todella pitkän harjoittelun tulos että vihdoin tajusi mikä rinta on ja mitä sieltä saattaa tulla. Tärkeintä sulle olisi ettet stressaa, ekat kuukaudet rinnat on täydessä kehitysvaiheessa, eli jos vain vauvan saat imemään rintaa, niin peli ei todellakaan ole menetetty. Yksi apukeino on jos ei maitoa heru ollenkaan ja vauva ei siksi halua rintaa ime, nimeltään imetysapulaite. Maitoa tulee pientä letkua pitkin silloin, ja tämä letku on kiinnitettynä rintaan ja vauva imee rintaa, letkusta tulee maitoa ja samalla rinta saa sitä tarvitsemaansa stimulaatiota. Sun kannattaa ottaa yhteyttä imetystukihenkilöön ja vaatia apua.

 

Mulla se imetys esikoisen kohdalla loppui lyhyeen. Oli vähän tietoa ja liian vähän apua ongelmiin. ja äiti liian herkässä tilassa. Pyydä apua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nappula, mie en todellakaan ole mikään asiantuntija imetysasioissa, mutta ajattelin kirjoittaa sulle vähän ajatuksiani. Siellä missä sie asut, on saatavilla varmasti hyvin imetystukihenkilöiden apua, mitäs jos pyytäisit sellaisen kotikäynnille ja puhuisitte asiasta. Ihan kummassakin tapauksessa se olisi varmasti hyvä juttu, siis että jos päätät jättää imetyksen tai yrittää vielä.

Tsemppiä joka tapauksessa, sie itte tiedät mikä on paras ratkaisu. Mutta puhuminen vois olla hyvä juttu. Imetys on niin kimuranttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huijasin äsken vauvan rinnalle pullon avulla. Hän siis alkaa tosiaan kitistä/huutaa jo siinä vaiheessa kun nostan imetystyynylle asentoon (ja olen kokeillut myös makuulteen, sama homma). Pullosta pari imua (latasin turhaan täyden pullosatsin) ja huuto loppui kuin seinään ja sitten vaan rinta tilalle :) Toimi ainakin tällä kertaa. Nyt tosiaan keksin vasta kokeilla :rolleyes: Vauva tosin nukahti rinnalle, mutta jatkoi hetken päästä ja sain jopa vaihdettua paljaan rinnan tilalle ennen kuin nukahti taas. Eli nyt äiti on taas happy :D Niin ja paljas rinta (kumia tartten alkuun, jotta on jonkinlainen rinnanpää mihin tarttua) on toiminut, kun oon tajunnut tarttua siihen kuin hampurilaiseen ja tarjota sitten :lol: Eli en mä tänään ainakaan luovuta! Niin ja ongelma ei varsinaisesti koskaan ole ollut tuo imeminen (jonkun mielestä rintakumi tietty on ongelma...), vaan maidon määrä ja siitä johtuva hermostuminen (sekä äidin :rolleyes: että vauvan).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on ongelmana se, että rinnoista tulee maitoa ihan eri tahtiin. Toinen rinta antaa maitoa hyvin, mutta toisesta tuntuisi tulevan minimaalisen vähän :( Vauva lutkuttaa tuota huonompaa rintaa ikuisuudelta tuntuvan ajan ja on silti yhä nälkäinen, toisella puolella moista ongelmaa ei ole. Saman olen huomannut pumpatessa. Tänäänkin pumppasin tasan saman ajan molemmilta puolilta. Saalis vasemmasta rinnasta 100 ml, oikeasta 15 ml :blink: Kuitenkin oikea rinta oli saanut levätä pidempään kuin vasen.

Miten ihmeessä saisin tasattua tuota maitomäärää niin, että oikeastakin alkaisi tulla kunnolla maitoa?

Ja olen siis täysimetyksellä ja pojan mitat ovat ok, joten kokonaisuudessaan maitoa tulee ihan riittävästi. Olisi kuitenkin kiva, jos pystyisi imettämään yhtä lailla molemmilta puolilta.

 

Vanha totuus on, että pumpatuista maitomääristä ei voi päätellä mitään. Itsellä oli jossain välissä vaihe, jolloin vasemmasta rinnasta ei saanut pumpattua kuin 5-10 ml, kun oikeasta tuli kuitenkin 50-100 ml. Kummastelin kovasti asiaa, kun vasen nimenomaan oli se rinta, joka jäi helposti valumaan kun vauva lopetti imemisen, eli selvästikin maitoa oli. Rinnat voivat siis reagoida pumppaamisen eri tavoin, samoin varmasti imemiseen.

 

Muuta neuvoa en osaa sanoa, kuin että jatka molemmista rinnoista imettämistä. Ehkä kannattaa myös kokeilla sitä, että imetät siitä oikeasta eli "huonommasta" rinnasta useammin, ja vaihdat sitten vaikka lopuksi vasemmalle jos tarvitsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molempien lasten kanssa ollut oikea rinta se, joka oikeasti tuottaa puolet vähemmän maitoa kuin vasen. Kokoero on myös huomattava. Syötän aina ensin tuosta vähemmän tuottavasta ettei vauva ala hylkimään sitä puolta, niinkuin esikoinen teki ja mulla on niin pieni varustus ja maidon määrä vähäinen, että aina syötän molemmat rinnat (tai syötin ennen kiinteiden aloittamista). Jos maitomäärä on pieni, ei se tarkoita vielä ettei vauva tarpeeksi ravintoa saisi, mun maito on ilmeisesti tosi rasvasta siitä syystä. Eli laatu korvaa määrän, luota itseesi ja kroppaasi (minä en ensimmäisellä kerralla). Usein tietty jouduin imettämään, ensimmäinen kuukausi 1-1,5 tunnin välein, toinen kuukausi 2 tunnin välein ja siitä eteenpäin aina maks 3tuntia imetysten välillä, no pysyy ainakin tuotanto yllä :rolleyes: . Tyttö on kuin michelinukko. Mulla oli siis uskomattoman paljon ongelmia esikoisen kanssa, mutta niin paljon sillon itseäni luin ja valistin, että toisen kanssa on mennyt tosi hyvin. Eli nappula, don't give up, se on kätevämpää tuo rintaruokinta sitten kun se alkaa sujumaan. Mutta jos siitä tulee monen kuukauden ajan piina ja hirveä huolenaihe, on varmaan parempi molemmille tuo pulloruokinta. Tsemppiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno juttu, Nappula! Mä onnistuin hämäyttämään pojan syömään pahimpien raivareiden aikaan sillä tavalla, että ensin poika nukutettiin ja hetken torkkujen jälkeen nosto rinnalle. Kannattaisiko tätäkin kokeilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetys jaksaa hämmästyttää aina vaan ;) Vauva teki rintakumilakon, ainoastaan pelkkä rinta kelpaa B) En olis ihan heti uskonut että näin käy (on koitettu matkan varrella ennenkin). Ja kyllä se jotain saa rinnasta irti, kun kykeni sen turvin uniaankin jatkamaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaipaisin vinkkejä liiallisen herumisen hillitsemiseen. Poika on nyt vähentänyt syömiskertoja radikaalisti, minkä seurauksena mun rinnoissa on kovasti maitoa ja pojalla kova nälkä. Maito ei varsinaisesti suihkua alussa, mutta kun maito lähtee herumaan, sitä tulee toooosi paljon ja poika joutuu nieleskelemään hurjasti ja hotkimisen seurauksena poika hotkii myös ilmaa, mikä saa aikaan kovan parun ja myöhemmin itkua, kun ilma etsii ulospääsyä. Olen aiemmin röyhtäyttänyt pojan kerran syötön välissä, nyt röyhtäytystä saisi tehdä koko ajan, kun poika päästää rinnasta irti ja alkaa itkeä. Itku on ihan selvää kipuitkua ja helpottaa heti, kun röyhtäys (tai joskus pieru) tulee.

 

Mietin pumppaamista ennen syöttöä, mutta eikö siinä ole sitten vaarana, että maitoa tulee tilattua vaan lisää? Ja miten ihmeessä ehtii pumpata tarpeeksi, kun pojan iskee nälkä? Rinta pitäisi siis saada tyhjenemään ihan reilusti, pelkkä alkupinkeyden poisto ei riitä. Ongelma on pahimmillaan iltaisin, kun poika on vähän väsyksissä. Olemme sitten antaneet pahimmissa paikoissa korviketta tai pumpattua maitoa pullosta, ja se uppoaa aina. Ongelma on sinänsä käänteinen siihen nähden, mitä pullon antamisesta voi seurata: poika syö pullosta rauhallisemmin kun sitä joutuu ihan imemäänkin eikä maito tule omia aikojaan kuten rinnasta. Tavallisesti kai on toisinpäin, rintaa joutuu imemään enemmän kuin pulloa. Olen kovasti syynännyt pojan imuotetta, ja se on mielestäni hyvä, tosin ote voisi ehkä olla tiiviimpi, jolloin ilmaa ei pääsisi väliin. Olen seurannut myös pojan hengitystahtia syödessä: välillä hän hengittää sisään-ulos ja nielaisee, joskus taas ulos-sisään ja silloin nielaistessa mukana menee ilmaa. Mitä tiiviimpi on hengitys- ja nielemistahti, sitä enemmän ilmaa tuntuu menevän.

 

Syömisen tahti pitäisi kaikkiaan saada rauhallisemmaksi ettei sitä hotkimista tulisi. Mutta miten, kun poika imee ja nielee kovasti ja maitoa tulee yli äyräiden?

 

Ja lisäyksenä se, että olen syöttänyt alusta asti pari kertaa samasta rinnasta ja kaikki on sujunut hyvin tähän asti. Nyt rinta ehtii syöttövälien venyttyä tulla tosi täydeksi. Ongelma on alkanut ihan vastikään, ja poika on kuitenkin jo kaksikuinen, eli jaksaa hyvin syödä!

Edited by Lia

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Missä asennossa imetät? Esimerkiksi makuuasento (molemmat olette kyljellään) tai jopa sellainen, että makaat selälläsi ja vauva mahasi päällä, saattaa auttaa.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meillä on nyt vähän samoja ongelmia. Naddan antamat vinkit ovat meilläkin käytössä ja ne hillitsevät vain vähän runsasta maidon tuloa. Meillä ongelma paheni taas just nyt, kun olemme saaneet imetysväliä pidemmäksi. Kuten teilläkin. Valitettavasti rinnat eivät ole sopeutuneet tähän uuteen rytmiin. Kärsivällisyyttä siis meiltä vaaditaan :) Meillä neiti onneksi ei herää yhtäkkiä vaan vähitelle. Siinä tulee kiire äkkiä pumpata vähän maitoa pois. Suositus on 20-50 ml. Joskus neiti ei herääkkään ja sitten saa olla taas pumppaamassa litkuja. Mä säilytänkin pumppua jääkaapissa, kun muuten saisin olla koko ajan sitä pesemässä. Eikä toi pumppaaminen juurikaan auta. Se auttaa vain siihen, että vauvan on ihan alkuun helpompi syödä, kun rinta ei ole pinkeä. Mäkin olen imettänyt pariin otteeseen samasta rinnasta. Teilläkin varmaan unisena syödään rauhallisemmin? Mutta ainakaan mä en jaksa olla aina päivällä varuillaan, että milloin neiti ehkä heräisi. Varsinkin kun yritän/toivon saavani välin kahdesta tunnista kolmeen. Mikä onkin onnistunut.

 

Maitolaiturilla on noiden vinkkien lisäksi todettu vain, että aika tekee tehtävänsä. Rinnat tottuvat maitomäärään ja moni vauva oppii itse puristaan rintaa niin ettei maitoa heru niin voimakkaasti. Sitä siis odottelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now