Leij_

Imetysongelmat

151 posts in this topic

Imetän paljon makuultaan, aina se ei tietenkään ole mahdollista, ja sen olen tosiaan huomannut auttavan. Tilanne on jo vähän helpottanut, kun poika on jo vähän paremmin oppinut handlaamaan pahimman tulvan, ja olen välillä käyttänyt rintakumeja. Kyllä mun kävi poika ihan sääliksi eilen, kun loikoilimme lattialla ja hän söi, ja äkkiä huomasin pojan päästäneen irti ja hänen kasvonsa olivat yltä päältä maidossa, kun sitä tuli kuin puutarhaletkusta ikään. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli pitkään vastaavaa. Jossain vaiheessa poika oppi itse ratkaisemaan pulman siten, että alkuun imi vähän käynnistäen herumisen. Sen jälkeen poika antoi valua/suihkuta pahimmat paineet pois (tässä vaiheessa minä hosuin harson kanssa ja yritin suojata ympäristöä sen minkä kerkesin) ja maidontulon rauhoituttua poika alkoi syömään. Sotkuista, mutta toimivaa. :)

 

Maidontuloa voi hillitä myös siten, että imettää 2 kertaa peräkkäin samasta rinnasta ja sitten vastaavasti 2 seuraava imetystä toisesta. Tällöin rinnat tyjenevät paremmin kuin vuoroimetyksellä ja pidempi tauko yhdestä rinnasta myös hillitsee maidontuotantoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen joskus tehnyt myös tuota että kun vauva kiukustuneena suihkuavaan tissiin repäisee suunsa irti niin olen antanut pahimman suihkuamisen mennä harsoon, lavuaariin tai matolle (hätätapauksessa). Yleensä (mulla) se suihkuaminen ei jatku loputtomiin vaan sitä tulee reilun puolen metrin kaarella jonkin aikaa ja sitten suihku vaimenee ja kun pelkästään tipottaa niin sitten annan uudestaan suuhun.

 

Nykyään vauva osaa syödä vaikka suihkuaisikin, tosin määräkin on vähentynyt, eivätkä rinnat enää ole niin usein pinkeinä.

 

Toinen rinnoista ei oikeastaan koskaan suihkua kaarella samalla tavalla kuin toinen, vuotaa kyllä jos on oikein täynnä ja kovaa se tuntuu sieltäkin maito tulevan, nieleksinnän tahdista päätellen, muttei kuitenkaan "puutarhaletkusta" niin kuin ylempänäkin sanottiin... ;)

 

Mä olen monesti kastellut vauvan koko naaman, kaulan ja bodyn etumuksen maidolla kun on suihkunnut niin kovasti... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai tämä nyt imetysongelma on, kun niin läheisesti tuohon ravinnonsaantiin liittyy.

 

Poika siis syö oikein hyvin - mitä nyt maidon aluksi suihkutessa joutuu nielemään runsaammin ja ilmaa menee mukana, mutta samanlaista se oli tytönkin aikana. Ongelma on siis se, että melkein välittömästi imetyksen jälkeen maitoa tulee ulos PALJON ja sitä jatkuu vaikka kuinka kauan imetyksen jälkeen siitäkin huolimatta, että poika olisi röyhtäissyt. Jokaisen imetyksen jälkeen tätä ilmiötä ei kuitenkaan ole, enkä ole saanut selville, mistä tuo todella johtuu.

 

Millä tuota pulauttelua voisi ehkäistä?

 

Imetän makuultani, koska se hillitsee hiukan tissien suihkuamista ja silloin myös rinnanpääni kestävät paremmin. Yritin myös röyhtäyttää syönnin välissä, ja poika röyhtäisikin heti, mutta ihan samalla tavalla pulauteltiin syönnin jälkeen. Välillä pulauteltu maito on ihan nestemäistä ja välillä kokkaremaista.

 

Mitähän tässä pitäis tehdä? Pelottaa, ettei poika saa syötyä tarpeeksi, kun niin paljon tulee ulos. (Paino on kuitenkin tähän asti noussut ihan normaalisti, mutta toisaalta pulautteluakin on ollut enemmälti vasta viime aikoina.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toiset vaan pulauttelevat enemmän kuin toiset. Jos paino nousee hyvin ja pissavaippoja tulee, niin ei mitään huolta. Viimeistään sitten, kun siirtyy syömään myös kiinteitä, niin pulauttelut vähenevät ja lopulta loppuvat. Meilläkin poika pulautteli todella runsaasti ja aina oli harsot, vaatteet ja matot puklussa. Kiinteiden aloittamisen myötä myös pulkut vähenivät ja nyt kun ikää on melkein 9kk, niin eipä tuo enää koskaan puklaile :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyisin neuvolasta myös ettei oo refluksivaivaa, vai mikä se nyt oli se mahaportin löysyys että osa nestemäisestä ravinnosta pääsee virtaamaan takaisinpäin...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ painon hyvä kehittyminen ei välttämättä tarkoita, että kaikki on ok. Meillä tosiaan neidin paino on noussut hyvin vaikka onkin refluksiaa. Jos refluksia vaivaa pahasti niin kuulemma nykysuosituksen mukaan ei kannata aloittaa aikaisin kiinteitä. Kiinteitä on vaikeampi pulauttaa kuin äidinmaitoa. Vauva voi tukehtua pulautukseen. Sille oli joku oma latinankielinen termi. Mutta minusta pulauttelu on normaalia jos vauva ei siitä kärsi. Meillä neiti itki kaiket illat ja päivätkin. Yritti koko ajan syödä kättäni kipuunsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota kipuilua pojalla ei tosiaan olekaan. Pari hassua kertaa on selvästi kipua itkenyt eikä silloinkaan suoraa huutoa niin kuin isosiskonsa (joka pulautteli vähemmän). Eiköhän me vielä rauhassa katsella tätä - varsinkin, kun pulauttelu on nyt ollut vähäisempää ja on selvästi asennosta kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin ja ongelma ei varsinaisesti koskaan ole ollut tuo imeminen[/size] (jonkun mielestä rintakumi tietty on ongelma...), vaan maidon määrä ja siitä johtuva hermostuminen (sekä äidin :rolleyes: että vauvan).

Hienoa, että teillä on alkanut homma sujua paremmin! Tuosta maidon määrästä, niin ootko kokeillut vauvan kanssa alasti peiton alla makuilua? Ihokontaktilla on hyvä vaikutus maidontuloon. Mä olen tehnyt niin, että jos jostain syystä vauva on hermostunut rinnalle ja tuntuu, ettei sieltä mitään tule, niin viskaan kledjut nurkkaan ja hypätään sänkyyn ja ollaan vaan, ja pian ipana jo syökin taas antaumuksella ja maito virtaa vuolaana. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Imetys jaksaa hämmästyttää aina vaan ;) Vauva teki rintakumilakon, ainoastaan pelkkä rinta kelpaa B) En olis ihan heti uskonut että näin käy (on koitettu matkan varrella ennenkin). Ja kyllä se jotain saa rinnasta irti, kun kykeni sen turvin uniaankin jatkamaan :D
Meillä kävi ihan samoin! :D Kiva siis, että näinkin päin! Yli 3kk söi pelkällä rintakumilla, sen jälkeen satunnaisesti ilman kumia ja nyt on mennyt jo pari päivää niin, että rintakumi ei kelpaa ollenkaan. Ja oon niin innoissani, kun siitä saa luopua.

 

Minulla oli vuoden alussa ihan kamalat suihkutissit ja täälläkin siitä kirjoittelin. Eli heruminen käynnistyi monta kertaa syötön aikana, ja suihkuaminen oli 'jatkuvaa'. Nyt kun tilanne on alkanut helpottamaan, niin poika hermostuu, kun maitoa ei tulekaan syöksyvauhdilla. Toinen ongelma on se, että poika ei ime tarpeeksi voimakkaasti, koska ennen siihen ei ollut ollenkaan tarvetta, tulihan maito suuhun ihan itsestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistetaas tannekkin valitusta meidan imetyksesta.

Meilla kaytettiin ekat pari viikkoa rintakumeja kun imetys ei lahtenyt kayntiin mitenkaan ja vauva meinasi vasya ihan veltoksi kun ei jaksanut syoda. (Sairaalasta lahtiessa saatiin neuvoa imetykseen noin kolmen minuutin verran, ja tamakin oli vuorokausi synnytyksen jalkeen, ennen kuin maito oli edes noussut. Vauva ei siis ehtinyt oppia syomaan ollenkaan ennen kotiin tuloa.) Kumeillekkin saatiin huijattua vain niin etta pantiin sinne sisaan muutama tippa korviketta etta maito tuoksui lapi, ja siita vasta vauva tajusi alkaa imea.

Kumeista paastiin eroon viime viikon lopulla, kun aina imetyksen lopussa kokeilin imettaa ilman. Nyt tytto kylla imee mutta ilmeiseti huonolla otteella. Huono ote tuli ilmeisesti kumien kaytosta. Imetys sattuu varsinkin alussa ja varsinkin vasemmasta rinnasta imettaessa. En tieda mika vika tuossa vasemmassa on, mutta oikeasta imettaessa nayttaisi se otekkin olevan parempi (nanni oikein suussa, vauvan alahuuli 'rullalla', suu isosti auki) eika se satu niin paljon. Mutta vasen on niin arka etta itken ja kiroilen joka kerta kun vauva tarraa siihen kiinni. Silloin otekkin nayttaa vaaralta, suu on tosi pienesti auki enka saa sita oikeaa otetta mitenkaan vaikka irrotan otteen ja aloitan alusta kuinka monta kertaa. Irrottaessakin huomaa etta ote on vaara kun en meinaa saada edes pikkusormea lapsen suuhun, ikenet ovat niin tiukasti nannin ymparilla. Vasen rinta alkaa olla niin arka etta suihkussa kaynti sattuu kun vesi osuu nanniin, ja jopa ilmakylpy kay kipeaa, kun ilma 'koskee' nanniin niin kovasti (tiedan, kuulostaa oudolta mutta se sattuu oikeasti!). Yritan siis pitaa rintoja pehmean liivin suojassa. Lisaa suolaa haavoihin tekee se etta aamuisin ja iltaisin vauva haluaa imea useasti, yleensa kolmesta viiteen kertaan noin kolmen tunnin sisaan. Sen jalkeen olen aina valmis antamaan lapseni ensimmaiselle vastaantulijalle.

Kaikki mahdolliset imetystukisivut on luettu ja otetta harjoiteltu, mutta se vaan ei ota onnistuakseen. Nyt pitaa yrittaa loytaa joku paikallinen imetystukipaikka tai neuvola tai vastaava, ennen kuin mulla palaa kaamit. Mieskin on saanut kuulla kunniansa joka kerta kun se raukka yrittaa auttaa tai lohduttaa mua.

Ma totisesti toivon etta nuo joidenkin kirjoittamat menestystarinat tulevat toteen meillakin ja tama helpottaisi jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pom, tää ei nyt ratkaise teidän ongelmaa, mutta ootko kokeillu Lansinoh-voidetta nännille? Meilläkin pojalla oli väärä imuote, eikä oikeaa meinannu löytyä mitenkään, niin toi Lansinoh-voide auttoi sen verran, ettei sattunut niin paljoa, jos ei ollu just silloin imettämässä. Poika sit jossain vaiheessa vain oppi paremman imuotteen (oisko suu kasvanut tai jotain). Voimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rintaraivareista

 

Auttakaa naista mäessä! Meidän vauva alkaa huutamaan, kun

 

- maitoa suihkuaa liian kovalla paineella (tästä raivoaminen kai alkoi) ja suihkuaminen on jatkunut tähän päivään saakka vaikka maitoa ei enää ilmeisesti tule rintaan niin paljon kuin ennen. Suihkuaminen aiheuttaa kakomista ja ilman nielemistä, itkua. Teen väliröyhtäytyksiä, mutta röyhtäytyksen jälkeen vauva ei yleensä jatka imemistä vaan hermostuu rinnalle.

 

- maidon alkuheruminen (ruutaaminen) loppuu tai viimeistään noin minuutin päästä imetyksen alkamisesta. Suihkuamisen aikana ei tarvitse kuin pitää suuta auki ja jos sen jälkeen joutuu tekemään töitä maidon eteen, niin ei näytä vauvalle sellainen peli vetelevän.. :(

 

- Nykyisin alkaa itkemään jo, kun huomaa minun asettelevan häntä rinnalle. Tuhisee hermostuneena jo hyvissä ajoin. Imetys ei pääse siis usein edes alkamaan, eikä taukoilut ja rauhoittelut auta, aina sama juttu.

 

- Yöimetykset onnistuu, niin kuin monilla tässä ketjussa, ja ajoittain aamusella vielä makuullaan imetys. Tosin nekin alkavat olla ongelmallisia maidon ehtymisen takia.

 

Olen sortunut pullotteluun, pumppailen omaa maitoani ja lisäksi annan korviketta, mikä tietysti tekee hallaa omalle maidontuotannolleni. Sen tajusin todella vasta nyt, kun maito alkaa vähentymään. Vauva siis itkee ilmeisesti jo ihan "syystäkin" kun maitoa ei välttämättä tule tarpeeksi. Mitä siis tehdä?

 

Olenko liian herkkä vauvan huutamiselle ja itkemiselle. Pitäisikö minun vain antaa hänen huutaa ja antaa pelkästään rintaa? Mutta mitä jos vauva ei suostu syömään vaan huuto jatkuu. Kamalaa katsella, kun vauva huutaa naama punaisena ja on selkeästi nälkäinen, viuhtoo käsillään ja potkii jaloillaan. Oletteko saman kokeneet vain jatkaneet yritystä? En enää osaa muuta tehdä (pullosta tarjoamisen lisäksi) kuin antaa tuttia suuhun ja kanniskella vauvaa, mihin hän kyllä rauhoittuu, mutta uutta imetyskertaa yrittäessä sama huuto jatkuu.

 

edit. Lisään vielä, että olen yrittänyt imettää viime aikoina paljon makuultaan, koska se näyttäisi vähän paremmin sopivan. Mutta tämäkään ei ole auttanut asiaa juurikaan. Juuri äsken reilun tunnin yritys/rauhoittelusessio takana, imi alkuherutukset molemmista rinnoista ja sitten huutoa. --> pumppasin maitoa, juotin pullosta ja neiti simahti. huoh

Edited by Anni

Share this post


Link to post
Share on other sites

hopoli, kiitti vinkista, kavin ostamasta Kamillosania (kai aika samaa kamaa kuin Lansinohkin), ja se tuntuu kylla parin paivan kayton jalkeen jo auttavan vahan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anni, ensinnäkin, VOIMIA! Rintaraivarit ovat todella väsyttäviä, ja teillä se on ilmeisesti aika pahana - Niin oli meilläkin. Poika on ollut täysimetyksellä koko ajan ja silti tuossa 2,5kk iässä alkoivat rintaraivarit hiipiä meille. Ensin vain iltaisin, ja lopulta reilu 3-kuisena lapsi kirkui selkä vääränä jo, kun laski imetystyynylle. Imetyskerrat jäivätkin tosi vähäisiksi, pahimpina aikoina syötiin vuorokaudessa vain 6-7 kertaa. Vaipat keventyivät ja poika oli koko ajan ärtyisä - eipä ihme, jos on nälkä.. Pullo hyvin todennäköisesti pahentaa rintaraivaria, sen suosittelisin jättämään pois (Meillä ei edes osannut syödä pullosta, onneksi?). Vauva raivoaa rinnalle ja kun saa pullon suuhun, kokee että pullo pelastaa, ja seuraavalla kerralla sama kuvio. Muutamana oikein pahana kertana, kun tuntui että jätkän syömiset olivat jääneet tosi vähäisiksi, annettiin lusikasta hörppyyttämällä lypsettyä ämmää. Maito horaistiin lusikasta kuin vanha tekijä ja sen jälkeen oli hetken onnellisempi mies. Lisämaitoja ei todellakaan annettu edes päivittäin, eli ihan sinnillä mentiin. Superväsyttävää se oli, mutta tukeuduin jostain lukemaani sanontaan: Todella nälkäinen vauva ei riehu, vaan suorastaan takertuu rintaan. Tarkkailin toki vauvan yleisvointia hyvinkin tarkalla silmällä, koska ei näitä pidä kuivumaan tietenkään päästää. Imetys onnistui pahimpina aikoina vain pimeässä makkarissa, samalla kun mä hytkytin itseäni ja vauvaa sängyllä ja lauloin. :rolleyes: Tai jossain tosi kummallisessa asennossa, jossa mulla kipeytyi lonkka.. Kokeile sinäkin eri paikkoja ja asentoja, saattaa auttaa. :)

 

Pointtini sinulle on, että SE MENEE OHI. Todella kaikki sympatiat sinulle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika imee nätisti vasemmasta rinnasta, mutta oikean nänni menee huulipunan muotoiseksi ja siihen on alkanut jäädä pysyvämpi jälki. Ote näyttää ulospäin ihan hyvältä. Auttaisikohan rintakumi tuohon? Vai pitäisikö imuotetta saada muuten muotoiltua (ja miten)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oletko kokeillut syottaa eri asennossa? Meilla tytto syo natisti oikeasta mutta vasempaan tarraa aina huonosti eika meinaa avata suutaan kunnolla. Mutta kun syotan vasemmasta silleen etta vauva on samoin pain kuin oikeastakin syotettaessa, onnistuu se hienosti! Vaatii vahan tyynya tms tueksi tuohon sivulle, mutta toimii ainakin meilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Sattuuko imetys? Mä en varmaan imetä täysin oikeaoppisesti, koska mulla on nännit muotoutuneet hiukan huulipunan muotoisiksi, mutta ainakaan imetys ei satu (enää, alussa kyllä sattui) ja tyttöäkin imetin menestyksekkäästi 14 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyykö ketään joka olisi onnistunut siirtymään pulloruokinnasta imetykseen vauvan ollessa jo vanhempi (oma vauva 2 kk)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Löytyykö ketään joka olisi onnistunut siirtymään pulloruokinnasta imetykseen vauvan ollessa jo vanhempi (oma vauva 2 kk)?

Mua myös kiinnostaisi tämä hyvin paljon!!

 

Meillä ei imetys ole missään vaiheessa lähtenyt kunnolla käyntiin..synnytyssalissa lyötiin jo kumi käyttöön ja osastolla pojun paino vaan laski (runsaasta maidon tulosta huolimatta) joten pullolla jouduttiin lisää antamaan jos siellä. Ote pojulla on väärä, suu ihan jämäkästi supulla (eli en saa huulta rullattua auki). Imetys sattuu, paljon! Nänni on rintakumista huolimatta ihan huulipunapuikon muotonen ja ilman rintakumia ei huoli, vaan hermostuu.. Rinnalta ei tosiaan saa tarpeeksi ja hermostuu kun se "etumaito" loppuu, eli vastus kovenee, eikä sitten enää jaksakkaan kunnon maitoa imeä.

Nyt ollaan pidetty taukoa imetyksestä kipeiden rintojen ja ehkä vähän mun turhautumisenkin takia. Pumppaan pojulle maidon ja sitten annan pullosta.. Täytyy myöntää että mulle on vähän kehittynyt asenneongelmaa tän hetkistä tissittelyä kohtaan, sillä on tosi turhan tuntusta roikuttaa poikaa tissillä kun tuloksena on vaan kipeä rinta ja vähintään vartin päästä nälkäinen lapsi..

 

Tiedä sitten millä tätä tilannetta lähtisi korjaamaan?

Tänään ostin Tommee Tippeen pullon, jossa tuntuisi olevan enemmän "vastusta" virtauksessa, eli poju joutuu ihan imeen pullosta (kun ainun mam ultiventistä virtaa suuhun maitoo ihan tukehtumiseen asti :huh: ). Jospa poju nyt tuon pullon kanssa saisi voimaa imuun ja siten päästäisi vielä rinnaltakin kunnolla syömään.. Kai sitä myös voisi ottaa yhteyttä alueen imetystukihenkilöön, jos sieltä saisi vinkkejä ja tukiopetusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kirjaimellisesti ihan rikki tällä hetkellä tän imetyksen kanssa. Meidän tyttö tulee nyt kuun lopussa 8 kk ikäiseksi. Imetys on sujunut muuten ilman ongelmia, mutta kesällä tyttö sai kaks hammasta ja jotenkin tytön imutekniikka on sellainen, että mun rinnat ei kestä sitä touhua enää.

Tilanne pahenee vaan jatkuvasti. Eli tyttö syö siis jotenkin niin ahneesti, että alahampailla on hangannut mun rinnat ihan rikki. Lisäks oikeassa rinnassa on 3 verta vuotavaa sentin mittaista haavaa, vasemmassa rinnassa on yksi 2cm haava. Mä en tiedä enää mitä mä teen, sillä rinnat alkaa olemaan jo niin kosketusarat, että syksytakki "painaa" rintoja niin paljon, että ulkoillessa kirvelee koko ajan.

Noi haavat vuotaa verta sen verran paljon, että välillä tyttökin varmasti joutuu syömään veristä maitoa.

Nyt rinnan päät näyttää jo tulehtuneelta ja yks haava on ruvennu erittämään jotain. (Niin yököttävältä kuin kuulostaakin..) Noi haavat välillä umpeutuu hetkeks, mutta aina syötön jälkeen ne aukeaa ja kuivunut veri tarraa rinnat liiveihin kiinni. (Ja haavoihin kuivuneiden vaatteiden repiminen sattuu törkeesti.)

Liivinsuojia en uskalla ees käyttää, kun niistä irtoaa haavoihin pientä nukkaa ja se kuivaa kiinni tisseihin.

Rinnoista on ruvennut kaiken lisäks irtoamaan parin sentin mittaisia kuivuneita ihokaistaleita, minkä alta paljastuu verestävä iho.. Ja tekee kyllä tosi kipeetä kun tyttö imee niin ahneesti ja hankaa hampaillaan jo valmiiksi rikki olevaa ihoa.

 

Mä oon niin väsynyt tähän touhuun, sillä rintoja kirvelee koko ajan ja syöttäessä sattuu ja kovaa.

Bebanthen ei auta. Rintakumit ei toimi kun tyttö ei suostu niillä syömään.

Pulloonkaan ei voi siirtyä kun tyttö vaan huutaa nähdessään pullon. (Ei oo koko aikana suostunu syömään pullosta.) Alkaa vaan olla keinot niin vähissä, että en tiedä mitä mä teen. Jos tyttö ois suostunu syömään pulloa, olisin varmaan jo saanut rinnat kuntoon, mutta pakko kuitenkin imettää että sais jotain nestettä.

Mä vaan alan olla niin rikki tän touhun kanssa...

Tekis mieli lopettaa koko imetys kun pelkään, että kohta toi toinen rinta tulehtuu kokonaan ja toi erite vaan lisääntyy, mutta mitä ihmettä mä tuolle tytölle sit syötän?

 

Esikoisen kanssa ei ollut tällaisia ongelmia. Se söi jotenkin paljon varovaisemmin, vaikka sillä hampaita oli tän ikäisenä jo useampia.

 

 

Edit. Neuvolaan oon yrittäny saada yhteyttä, mutta kukaan ei vastaa kun terkka ja sen sijainenkin on saikulla. Terveyskeskuksen puolelta sanoivat, että joku soittaa mulle joskus takaisinpäin, et katotaan jotain voidetta ehkä... Mutta joo. En tiiä mitä teen.

 

Vinkkejä?

 

-tissirikkoinen äiti

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todella ikävän kuuloista. Tässä on nyt jotain, mitä itselle tulee mieleen

 

1) Rintojen ihon parantaminen

- ilmakylvyt: mikäli mahdollista ole kokonaan ilman paitaa ja liivejä kotona, käytä vaikka boleroa ja masutuubia jos muuten tulee kylmä

- tiristä maitoa haavoille, anna vaikuttaa rauhassa

- kostea haavanhoito: suolaliuokseen tai maitoon kastetut sideharsotaitokset (Compeed ei taida sopia rintojen ohuelle iholle)

- Lansinoh (lanoliini) tai parantava villa voivat olla kokeilemisen arvoisia

- coolmax-pintaiset liivinsuojat (tai coolmaxia nykyisin käyttämiesi liivinsuojien ja rinnan väliin), ei nukkaa, jos pääsee kuivahtamaan kiinni, kostuta ensin maidolla/suolaliuoksella ennen irrotusta

 

 

2) Maitoa vauvalle

- Pullonpyörittäjien oppaassa s. 38 alkaen on vinkkejä, miten pullolta kieltäytyjää voisi suostutella

- kelpaisiko nokkamuki?

- soseet lasketaan myös nesteiksi, lisää maitoa ruokiin

- jos ei muuten onnistu, rauhoita toinen rinta paranemaan (pumppaa) ja imetä vain toisesta

 

 

3) Imuote kuntoon (tässä valitettavasti minun tietämykseni on vähäistä)

- oikealla imuotteella eivät terävätkään hampaat hankaa (jos hampaat ovat oikeilla paikoillaan)

- jos imettäessä tuntuu kipua, irrota vauva rinnalta ja yritä uudestaan

- kokeile eri asentoja

 

Lisätietoja ja lisää apua

- Imetystukilistan sivuilta "Nännit kipeänä?"

- Imetystukilista

- Maitolaituri

 

Harmi, että Imetystukipuhelin on nyt lakossa, sillä sieltä saisi takuulla myös hyviä vinkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now