pikku karhunpoikanen

Mitä ruokia imettävän äidin tulisi välttää...kokemuksia?

65 posts in this topic

Mä en huomannut mitään eroa, vaikka koitin jossain vaiheessa olla pari päivää ilman esim. suklaata ja hiilihapollisia juomia. Meillä ainakin vatsavaivat oli selkeästi vaan joku Vaihe, joka loppui hataran muistikuvani mukaan 4kk iässä :) Suurin apu oli lopulta Disflatylistä, joka pilkkoi ilmakuplat sen verran pieniksi, että poitsu ei enää öisin herännyt itkeämään ja piereskelemään.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä eniten vaivaa on aiheuttaneet kofeiini pitoiset juomat (tee, kahvi) ja paprika kaikissa muodoissa. Oonkin ollut juomatta kahvia, mitä nyt välillä puoli kuppia, kun ei muuten jaksa. Poika on tainnut alkaa sietämään tuota kofeiinia hieman paremmin, mutten nyt kuitenkaan ala vielä juomaan joka päivä kahvia.

 

Paprikaa en voi syödä laisinkaan, sillä pikkumiehen maha menee sekaisin ja kakka on vihreää. Ja ei siis edes paprikajauhetta voi käyttää. Hiukan joutuu kaupassa lukemaan tuoteselosteita, kun paprikaa tungetaan lähes joka marinadiin ym. :girl_sigh: Ja mä kun rakastan paprikaa, niin ottaa hieman pannuun..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^paprika-allergikko symppaa. :)

 

Musta tuntuu että poitsulle aiheuttaa oireita sipuli. Oonkin sitä koittanut jonkin verran vältellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Paahdatko paahtoleivän? Luin jostain, että leivänpaahdin "tappaa" hiivan. Meillä kauraleipä sopi hetken, mut mä varmaan paahdoin sen. En oo uskaltanut kokeilla toimiiko tuo paahtaminen... Hiivaton ruisleipä vaan ja meillä ollaan masuvaivattomia. :)

Nyt oon tosiaan VARMA, et masuvaivat tuli hiivasta. Helpottaa, kun tietää.

 

Mun tädillä on hiiva-allergia, se ei voi edes syödä lihapullia mihin on laitettu korppujauhoja - korppujauhoissa kun on alkujaan hiivallista leipää. :(

 

 

Mihinkäs se hiiva paahtimessa kuolisi jos ei kerta uunissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisen määrän suklaata ootte huomannu vaikuttavan? Puhutaanko siis palasta, patukasta vai koko levyllisestä? Yksilöllistä toki, mutta jotain suuntaa vois saada?

60g tummaa suklaata oli äidille ja lapselle liikaa girl_to_take_umbrage2.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruisleipää ilman elin puolisen vuotta, nykyään ei onneksi tyttö (8 kk) enää maidon kautta tuosta saa ilmavaivoja. (Itse syötynä siis kyllä.)

 

Kokis aiheutti jo yhden lasillisen jälkeen tytölle niin löysän mahan, että vaatteitakin vaihdettiin viidesti päivässä. Kahvia en juo, niin en tiedä oliko syy kofeiinin (varmaankin) vai jonkun muun ainesosan.

 

Muista en suurempia huomannut. Kovin tulisia ruokia välttelin pitkään ihan varalta. Pitsasta, rasvaisesta ja paistetusta ruuasta ja suklaasta olin myös kovasti varoituksia kuullut ja hieman niitä kartoin, mutta meillä nuo eivät ongelmia pienissä määrin syötynä aiheuttaneet (eikä se suklaa isommissakaan...).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako kukaan kertoa kauanko noiden "haitallisten ruoka-aineiden" vaikutus säilyy rintamaidossa? JOka paikassa puhutaan vaan alkoholista ja tupakasta ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin joskus neuvolassa vähän tuota, eli että mistä mä tiedän mitä mun syömääni vauva itkee. Vastaus oli jotakuinkin niin, että vaikutus saattaa näkyä jo seuraavan syötön jälkeen tai vasta illalla. Kuitenkin jos aamulla syö jotain, ei se enää seuraavana yönä vaikuttaisi. Voisko tästä siis veikata, että muutamia tunteja, ei yli puolta vuorokautta? Ja tässä kyse siis ilmavaivoja aiheuttavista jutuista, ei allergioista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on mun mielestä tosi hankala kapitteli... täällä taas ollaan lueskelemassa yön jälkeen, jolloin tyttö on huutanut kahteen eri otteeseen mahaansa ja piereskellyt kovasti. Ikää nyt 2,5kk ja vaivoja on ollut ihan sieltä kotiintulosta lähtien. Laitoiksella söin ruisleipää valtavasti, ehkä noin 10-15 palaa päivässä, eikä tytöllä ollut mitään oireita. Kotiin kun tultiin ja mahavaivat alkoivat, karsin ruisleivän kun se on aika yleinen aiheuttaja. Samoin olen välttänyt kaikkea mitä täällä on lueteltu: mausteita, sipulia, paprikaa, valkosipulia, hiilihapollisia juomia, suklaata, roskaruokaa, etnosafkaa, kaalta... ja en oikein huomaa millään olevan selkeää vaikutusta. Cuplatonit on käytössä, disflatyl ja maitohappobakteerit ei meidän tytölle sopineet vaan pahensivat oireita.

 

Syön normaalisti todella maustettua ruokaa, joten tämä on vaikuttanut ruokavaliooni paljon. Olen allergikko, joten rajoituksia on jo ennestäänkin reilusti. Kuitenkin tuntuu, että vaivaa on melkein yhtä lailla söin sitten pelkkää kasvissosekeittoa tai pastaa ja tomaattikastiketta (nämä kun kummatkin tekee itse niin ei pitäisi olla mitään vaivaa aiheuttavaa) tai valkosipulista kiinalaista, chilihärkää, pizzaa, hampurilaista tai kaalilaatikkoa. Ei meillä öitä jouduta jatkuvasti läpeensä valvomaan, mutta illat menee aina äkistellessä ja kaikki unet keskeytyvät mahavaivoihin ja piereskelyyn. Ja sitä piereskelyä on PALJON. Neuvolassa sanoivat vaan, että kokeiluja voi jatkaa mutta itestä tuntuu, ettei näistä välttämisistä ole hyötyä kun en tiedä mitä välttää. Hyviä neuvoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole moneen kuukauteen syönyt ruisleipää, suklaata paria palaa enempää enkä omenia. Nämä kun aiheuttavat selkeitä oireita. Parina päivänä tytöllä on punoittanut posket. Epäilen syyksi mun syömiä mandariineja, mutta kun muita oireita ei ole, jatkan toistaiseksi niiden syömistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monille ruisleipä tuntuu aiheuttavan ilmavaivoja. Kun ruisleipä on jätetty pois, käykö näkkileipä vai pierettääkö sekin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahimmat mahavaivat tulivat Viola Kasvissosekeitosta (Tomaatti-vuohenjuustokeitosta taas ei tuntunut tulevan mitään). Se oli mulle kyllä yllätys, vaikka kaipa esim. kukkakaali sen sitten aiheuttaa.

 

Lisäksi välttelin paprikaa ja herneitä, ja tuoretta ruisleipää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun lista oli ja on edelleen seuraava: raaka sipuli, paprika, herneet, tummat leivät (myös se näkkileipä!), valkosipuli, chili, kermajutut (jäätelö, kermavaahto), liika suklaa.

 

Poika on nyt 9kk ja edelleen aiheuttavat vaivaa.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monille ruisleipä tuntuu aiheuttavan ilmavaivoja. Kun ruisleipä on jätetty pois, käykö näkkileipä vai pierettääkö sekin?

 

Riippuu ihan, että miten herkkä maha on. Joitakin haittaa vain tuore ruisleipä ja pari päivää vanha sitten jo käykin. Joitakin haittaa näkkäritkin. Ei auta kuin kokeilla.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pahimmat ilmavaivat näyttäisi aiheuttavan kahvi, ihan siis yksi kupillinen päivässä. Heti kun sen jätin pois kokonaan, alkoi poika nukkua pitkät yöunet sekä pitkiä päikkyjä, kun aikaisemmin nukkui 1-2h kerrallaan ja ähisi hirveästi mahavaivojaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tuntuu, että kun lopetin maidon juonnin ja käytön niin ei ole ihan niin pahat mahavaivat. Samoten kun leipää syö aniharvoin. Kauramaitoon ja soijatuotteisiin olen siis siirtynyt kalsiumin saannin takia.

Maito aiheutti itsellekin vatsanväänteitä niin ei ollut vaikeaa luopua siitä. Kahvin olen kokonaan myös jättänyt eikä ole ikävä. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ketju on keskittynyt enemmänkin noihin vauvalle vatsa- tai muita oireita aiheuttaviin ruoka-aineisiin, mutta mites nämä vauvalle imetysaikana haitalliset ruoka-aineet? Meidän esikoinen syntyy lähiaikoina ja olen yrittänyt etsiä tietoa, onko joitakin ruoka-aineita vältettävä samalla tavalla kuin raskausaikana, ja nettihaut vain tuntuvat ohjaavan raskausaikana vältettävien ruoka-aineiden listoihin.

Kovasti olen kaivannut maksaruokia, pienessä määrin olen syönyt maksamakkaraa raskaana ollessani. Voiko näitä syödä vapaammin jatkossa? (edellyttäen tietenkin, etteivät aiheuta vatsanpuruja vauvalle) Entäpä nämä graavilohet tai vastaavat? Varmasti neuvolastakin saa tästä infoa, mutta nyt jo pohdiskelin, millä herkuttelisin, kun vihdoin vauvan kanssa kotiin pääsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille jaettiin raskauden alussa neuvolassa tällainen ohje. Siinä sanotaan joissain kohdissa että vältetään raskauden aikana ja joissain että vältetään raskauden ja imetyksen aikana, eli olen tulkinnut sitä niin, että jos sanotaan vain että vältetään raskauden aikana, niin imetyksen aikana voi käyttää. Joskaan eipä noissa ole oikeastaan mitään mitä muutenkaan käyttäisin :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko nuo pellavansiemenet ihan ehdoton nou-nou imetyksen aikana eli saako niitä olla lainkaan esim. sämpylässä vai tarkoittaakohan tuo rajoitus lähinnä sellaista käyttöä, kun pellavansiemeniä otetaan lasillinen aamulla edistämään vatsan toimintaa? Olisi kiva laittaa pellavansiemeniä just johonkin leipätaikinaan.

 

Mites muuten sellaiset vitamiinivalmisteet, joissa on suuria määriä jotain vesiliukoista vitamiinia (B tai C). Tuleeko myös rintamaitoon suurempia annoksia vitamiinia, jos tuollaisia käyttää? Voiko rintamaidon kautta saada yliannostusta jostain vitamiinista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyviä kysymyksiä Eburilla,. En muuten ollut edes huomannut aiemmin, että pellavansiemeniä tulisi välttä imettäessä ja olen ihan hyvällä omallatunnolla syönyt leivän seassa niitä.

 

Vesiliukoisista vitamiineista ei kai kovin helposti voi liika-annostusta saada, kun ylimääräiset huuhtoutuvat elimistöstä pois. Mutta mitään faktatietoa minulla ei ole noiden vaikutuksista vauvaan rintamaidon kautta.

 

Alkuperäiseen kysymykseen: meillä pahin mahavaivojen aiheuttaja toistaiseksi äidinmaidon kautta taitaa olla parsakaali, tekee vaivoja vielä yli puolivuotiaanakin... Hurjaa.

 

Aiemmin välttelin myös paprikaa, ruisleipää, sipulia ja kaikkeja kaaleja. Olin välillä myös maidottomalla ruokavaliolla, mutta se ei tuntunut muuttavan mitään. Masuvaivat helpottivat 4 kuukauden iässä ja sen jälkeen tosiaan ainoastaan parsakaali on tuonut pari kertaa kovat yöitkut, kun olen erehtynyt sitä syömään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now