pikku karhunpoikanen

Mitä ruokia imettävän äidin tulisi välttää...kokemuksia?

65 posts in this topic

Moi!

 

Osaisikos joku kertoa omista kokemuksistaan, että minkä ruoka-aineiden pois jättäminen olisi auttanut vauvan vatsavaivoihin. Meidän pikkuinen itkee öisin 3 - 6 tuntia ja nyt välillä päivisinkin ja seuraavaksi ajattelin kokeilla oman ruokavalion muokkaamista sopivammaksi, jos se vaikka parantaisi pikkuisemme oloa. Jostain olen lukenut että ainakin seuraavia tulisi välttää: kahvi, suklaa, kaali, sipuli, herneet, papu, voimakkaat mausteet. Onko teillä omia kokemuksia, vinkkejä kaivataan:) Maitohappoa ja disflatylia on kokeiltu toistaiseksi ilman menestystä...

 

Karhuemo :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pahin taisi olla ruisleipä ja oli sitä tooosi pitkään. Lisäksi vältin useita kuukausia keinomakeutettuja limuja/mehuja. Noi sun listaamat yleiset ei olleet lähellekään niin pahoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti vinkistä :lol: Tuossa lueskelin juuri kaikkia mahdollisia foorumeita ja ruisleipä on ilmeisesti useammallakin ollut ongelma, joten varmaan siitä täytyy luopua ekana, eikun kokeilemaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suklaa on miellä ainakin ihan selkeä. Sen lisäksi kaikenlainen rasvainen "roskaruoka", pitsat, hampurilaiset yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aika samat kokemukset kuin Kertulla eli aspartaami teki selvästi alussa vatsavaivoja pojalle, ruisleipä myös, kerran söin raakaa pullataikinaa (hups :rolleyes: ) ja siitä tuli selvät ilmavaivat. Kun poika oli noin 3 kk pystyin jo aspartaamilimuja juomaan, mutta ruisleipä tais päästä pannasta vasta lähempänä puolen vuoden ikää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen myös kuullut että kaikilla tuo disflatyl ei toimi vaan cuplaton toimii. Meillä oli cuplaton käytössä ja auttoi, sen lisäksi rela tipat. Maitokin taitaa olla ikävän yleinen vatsavaivojen aiheuttaja mutta siihen taitaa tarvita ammattilaisen neuvoja ennen kuin siitä luopuu(???). Täällä kanssa luovuttu ruisleivästä, kaalista ja herneistä/pavuista ynnä muista herkuista. Mä syön viikon hernekeittoa ja kaalipataa kun lopetan imetyksen :lol:

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellä mainitut + tuoremehu. Disflatyl tai cuplaton auttaa, jos auttaa. Relat voivat auttaa, vaikutus alkaa vasta parin viikon kuluttua aloittamisesta. Äidin kannattaa käyttää gefilus-tuotteita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös kokis (light) ja ruisleipä oli pahimmat vatsavaivojen aiheuttajat. Vasta nyt olen päässyt aloittamaan uudelleen ilman oireita, edellisen kerran kokeilin joskus kun tyttö oli 4-5 kk ja silloin vielä tuli oireita kokiksesta. Mä tein ruokavalioremontin kun vauva oli 1,5 kk. Samaan syssyyn vaihdoin d-vitamiinimerkkiä (devitol > Jekovit). Auttoi.

 

(jätin myös rela-tipat samassa yhteydessä pois, sillä halusin pois kaiken "ylimääräisen", että näkee mikä vaivat aiheuttaa.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vatsavaivoja aiheuttavat: ruisleipä, suklaa, valkosipuli (ehkä myös tavallinen sipuli), pähkinät, kotimaiset omenat ja kaali.... ainakin :blink:

Olen välttänyt näitä kaikkia - välillä sorrun esim. suklaaseen, ja sitten yhden huonosti nukutun yön jälkeen taas vannon, että en enää imetyksen aikana suklaata syö!!

Ruisleipää tekis kanssa kovasti mieli :P

 

muoks: Meillä on ollut näihin päiviin asti käytössä Cuplaton, ja siitä on ollu apua! Nyt yritetään jättää sitä pois, kun ollaan aloitettu kiinteiden syönti.

Edited by Ruislintu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä :D

 

Tästä päivästä lähtien oon alottanut ruokaremontin ja ainakin parhaani mukaan välttelen / rajoitan noiden edellämainittujen tuotteiden käyttöä...täytyy nyt sitten seurailla onko siitä apua pikkuisen vatsavaivoihin!

 

Jos vielä tulee jotain neuvoja mieleen niin laittakaa ihmeessä, seurailen keskustelua...

 

Ps. Suklaa kyllä tulee tekeen tiukkaa, kun mä niin rakastan sitä, mutta enempi tietty rakastan pikkuista vauvaani :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun ruokavaliossa oli paljon vatsavaivoja aiheuttavia ruokia, ei sitä oikein voinutkaan päätellä, että mikä niistä nyt sitten tällä kertaa vaivoja aiheuttaa. Mutta siinä vaiheessa eron huomasi, kun jätti kaikki suklaan, kahvin, kokiksen ym. pois ja sen jälkeen satunnaisesti kokeili ruokia yksi kerrallaan. Esim. aina kun sorruin kokikseen, join yli kupillisen kahvia tai unohdin etten voikaan syödä ruisleipää -> se näkyi aina sen päivän iltana mahan kipristelyinä. Mutta samalla lailla kokeilemalla huomasin, että esim. paprikasta tai mausteisesta ruuasta ei mahavaivoja tullutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juuri samaa olisin sanonut.

Meillä ei vatsavaivoja "normaalisti" ole, joten eron kyllä huomaa.

Tiesin esim. et kotimaisest omenat aiheuttaa mahakipua, mut ajattelin, et jospa kokeilis ihanaa omena-kaurapaistosta....

ja näin jälkikäteen taas voi sanoa, et ei ollu sekään herkuttelu ihan sen arvoista, et 2 vauvaa itkee mahakipuaan illalla ja yöllä :(

Valkosipulin taas totesin syömällä ihanaa tosi valkosipulista katkarapupaistosta!!!

Vähitellen olen siis päättänyt jättää tietyt ruoka-aineet kokonaan pois imetyksen ajaksi - vaikka se hiukan koville ottaakin (etenkin suklaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ noi kokeilut on joo tosi tylsiä :( Mä samalla tavoin haarukoin vähän vahingossakin noita epäsopivia, ainakin sellaiset ei-jokapäiväiset keksi aika helposti. Meillä ei onneksi suklaa ollut kovin paha :D

 

Jossain vaiheessa kannattaa lopettaakin - mä nimittäin alan nyt vasta lapsen ollessa kohta 9 kk tajuta että se syö aika paljon kiinteitä itsekin ja kai mäkin voin syödä valkosipulia jos lapsi itsekin voi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ehdoton ei on sipuli, sekä kypsä että raaka aiheuttaa vauvallekin tosi pahanhajuisia pieruja ja ilmavaivoja... Nyt kokeilen olla myös ilman ruisleipää, kun tän ketjun mukaan se vois myös aiheuttaa.

 

muoks: ruisleivän poisjättö helpotti vauvan elämää jo parin päivän kokemuksella tosi paljon. Enää ei oo huutanu illalla kakatessaan eikä tuu enää värillisiä pieruja, jee!

Edited by toukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen huomannut, että vauva on voinut paremmin kun jätin pois suklaan ja ruisleivän yms. Jee!

 

Onko jollain jotain havaintoa miten nopeesti vaikuttaa jos on syönyt jotain sopimatonta? Mikä se viive on ennen kuin aine päätyy rintamaitoon?; Jos vaikka aatellaan et tomaatista tulisi allergiaoireita niin kuinka pian ne näkyy...

 

Kiitos jo ennalta valaisevista vastauksista :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Muistelen lukeneeni jostain, että vaikutus voi tuntua jo neljän tunnin päästä. Mutta riippuu varmasti myös imetystahdista, luulisi kuitenkin että saman vuorokauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa oli ruisleipä pahin. Siitä rangaistiin ankarasti jos erehdyin syömään... Onneksi poika on jo niin iso (puolitoistavuotias) ettei enää tarvitse imettää. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruis kaikessa muodossa aiheutti kovia vatsavaivoja 3kk iässä. Monessa "vaaleassa" leivässä on myös ruisrouhetta tai ruisjauhoa. Pullamössö-ranskanleipä-ravintoarvo-0% saattaisi olla ainoa, mitä sietää. Harmi ettei äiti tykkää. :P

 

Valkosipuli kypsennettynä on ok, mutta vähänkin raakana, esim. pizzan päällä aiheuttaa vatsanväänteitä.

 

Nyt olen syömättä kokonaan leipää ja tytölle on aloitettu luumu sekä päärynä, niin vaivat helpottivat vajaassa viikossa. Vaivat tosiaan alkoivat noinkin myöhään eikä muita vatsavaivoja koskaan ollut. Kovasti tekisi leipää mieli, mutta en tiedä missä vaiheessa oikein uskaltaisi...? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan huomannut, että hiivaa sisältävät ruoat aiheuttavat imettäessä vatsavaivoja vauvalle?? Mitään muuta yhteyttä en nyt enää keksi ellei joku tiedä, että kaikissa kaupan leivonnaisissa on joku lisäaine, joka voi aiheuttaa lapselle herkkyyttä... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kokeneemmilla tietoa, kuinka kauan noi voi vaikuttaa? Mä en ole välttänyt mitään enää pitkään aikaan, mutta leipä on ollut pääosin vaaleaa pojan syntymästä lähtien. Nyt olen pari viikkoa syönyt vain ruisleipää ja tajusin juuri että meidän 10 kk ikäinen on melkein koko sen ajan hulinoinut yöllä ja nukkunut tosi huonosti. Voiko ihan oikeasti vaikuttaa vielä noin paljon? Imetän kyllä aika paljon, vähintään viisi kertaa päivän aikana.

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kukaan huomannut, että hiivaa sisältävät ruoat aiheuttavat imettäessä vatsavaivoja vauvalle?? Mitään muuta yhteyttä en nyt enää keksi ellei joku tiedä, että kaikissa kaupan leivonnaisissa on joku lisäaine, joka voi aiheuttaa lapselle herkkyyttä... :unsure:

 

Meillä se ruis aiheuttaa ihan selvästi vatsanpuruja ja nyt oon todennut että ilmeisesti myös hiiva tai viinirypäleet. Oon siis syöny voileipäkeksejä (joissa on hiivaa) ja viinirypäleitä, ja tää ilta oli hyvin kirkumispainoitteinen mahavaivojen takia.

 

Mut paahtoleivässäkin on hiivaa, siitä ei huuda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Paahdatko paahtoleivän? Luin jostain, että leivänpaahdin "tappaa" hiivan. Meillä kauraleipä sopi hetken, mut mä varmaan paahdoin sen. En oo uskaltanut kokeilla toimiiko tuo paahtaminen... Hiivaton ruisleipä vaan ja meillä ollaan masuvaivattomia. :)

Nyt oon tosiaan VARMA, et masuvaivat tuli hiivasta. Helpottaa, kun tietää.

 

Mun tädillä on hiiva-allergia, se ei voi edes syödä lihapullia mihin on laitettu korppujauhoja - korppujauhoissa kun on alkujaan hiivallista leipää. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Paahdatko paahtoleivän? Luin jostain, että leivänpaahdin "tappaa" hiivan. Meillä kauraleipä sopi hetken, mut mä varmaan paahdoin sen. En oo uskaltanut kokeilla toimiiko tuo paahtaminen... Hiivaton ruisleipä vaan ja meillä ollaan masuvaivattomia. :)

Nyt oon tosiaan VARMA, et masuvaivat tuli hiivasta. Helpottaa, kun tietää.

 

Mun tädillä on hiiva-allergia, se ei voi edes syödä lihapullia mihin on laitettu korppujauhoja - korppujauhoissa kun on alkujaan hiivallista leipää. :(

 

Paahdan, mut niin mä kyl paahdan ruisleivänkin. Ei tullu mieleen toi että hiiva kuolee lämpimässä ton paahtoleivän suhteen, vaikka oon onnistunu muutamat pullataikinat pilaamaan liian kuumalla vedellä.

Mies on meillä jo ihan kypsä vaalean leipään, ja nyt meillä on pöydällä pussillinen tosi tuoreita ruispaloja, hyvä ettei kuola valunu kun otin ne pois ostoskassista. Mutta en uskalla maistaa vaikka paahtaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisen määrän suklaata ootte huomannu vaikuttavan? Puhutaanko siis palasta, patukasta vai koko levyllisestä? Yksilöllistä toki, mutta jotain suuntaa vois saada?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now