Sign in to follow this  
Followers 0
Coordinator

Koululaisen "itsenäisyys"

6 posts in this topic

Mielessäni on monta kysymystä siitä, miten kouluikäiset lapset tulevat yleensä toimeen vanhempien ollessa töissä.

 

Kuinka teidän koululaisenne iltapäivät sujuvat?

Käykö lapsi koulupäivän jälkeen kerhossa tai muussa ohjatussa iltapäivätoiminnassa, vai viettääkö aikaa yksin ja kavereiden kanssa omatoimisesti?

Herääkö lapsi kouluun itse, jos menee vaikkapa kymmeneen, vai soitatko esim. töistä herätyspuhelun?

Entä kotona ollessaan, tuleeko lapsi "toimeen omillaan" vai onko puhelinyhteys vanhempaan päällä mahdollisesti useaankin kertaan iltapäivän aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tyttö on nyt tokalla ja hyvin on pärjännyt. Iltapäivähoitoa ei ole koskaan otettu, tosin meillä oli viime vuonna se tilanne, että mies joko lähti töihin vasta yhden jälkeen tai sitten tuli jo puoli kolmelta, joten tyttärelle ei koskaan tullut kuin pari tuntia yksinoloa. Lisäksi mä olen tosi lähellä töissä, ja hätätilanteessa olisin kotona kymmenessä minuutissa. Tytär on myös aina ollut tosi reipas ja ikäisekseen fiksu ja "iso". Nyt mies tekee yötöitä, joten on kotona nukkumassa aina kun tyttö tulee koulusta. Kai se jonkin verran turvaa tuo, kun on "iskä" kotona, vaikkei nukkuvasta ihmisestä juuri seuraa olekaan. Hätätilanteessa kuitenkin saa herättää, jos semmoinen tulisi. Ei ole kyllä koko tänä aikana mitään ihmeempää ollut.

 

Aamulla mä aina herätän tyttären ja katson, että syö aamiaisen. Jos menee kouluun kahdeksaksi lähdetään samaa matkaa, viedään poika tarhaan ja kuljetaan yhdessä kouluun (mun työmatka menee siitä ohi). Muina aamuina laitan tyttären kännykkään hälytyksen, kun pitää lähteä. Aluksi soitin vielä perään varmistuksen, että on varmasti lähtenyt, mutta nyt sitä ei enää tarvita. Tyttö osaa jo itsekin kellon, joten ensi syksynä varmaan ei enää hälytystäkään tarvita.

 

Mä olen tyttärelle sanonut, että aina saa soittaa mulle, jos siltä tuntuu, ja pidänkin töissä koko ajan kännykkää mukana ihan tytön takia. Usein soittaakin mulle ja kysyy saako mennä kaverin luokse tms. Joskus soittaa ihan "turhaakin" asiaa, tyyliin kertoo jostain pelistä tai tekemästään askartelusta. Mut ei ne haittaa, itsepähän olen sanonut, että aina saa soittaa ja tuohan se tytölle turvallisuuden tunnetta. Joskus soittaa iltapäivän aikana monta kertaa, joskus ei kertaakaan. Riippuu ilmeisesti vähän siitä mitä tekee, jos on oikein kivaa kaverin kanssa tai muuta mielenkiintoista tekemistä, ei ole tarvetta soitella, mut jos on tylsää, niin ikävä tulee ja soittelee "tikusta asiaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentoin kysymystä näin tokaluokkalaisten opettajan näkökulmasta. Omassa 20 oppilaan ryhmässä koulupäivä kestää vain 4 tuntia. Koulun jälkeen kaikki oppilaat menevät joko hoitoon, iltikseen tai sitten kotiin. Kotiin menevät suoraa koulusta kuitenkin vain ne joilla on sillä joku kotona tai vanhempia sisaruksia.

 

Jokainen lapsi on tietenkin erilainen, mutta kyllä tokaluokkalaisen mielestäni voi jättää joksikin aikaa jo yksin. Tosin aluksi vain puoleksi tunniksi tms, jotta lapsi tottuu yksinoloon ja siihen, ettei ole mitään pelättävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ekaluokkalainen on iltapäiväkerhossa klo 16 asti, jolloin mies tai minä haetaan hänet. Eli iltapäivisin ei ole tarvinnut vielä yksin selviytyä. Välillä aamuisin hän joutuu yksin heräämään ja lähtemään kouluun. Tällöin olen laittanut hänelle herätyskellon sopivan aikaisin soimaan. En siis myöskään liian aikaisin, koska silloin hän alkaa vaan haaveilla ja katsella telkkaria :D Aamupala on myöskin tehty valmiiksi, vaatteet valittu ja hammasmuki odottaa wc:ssä lavuaarin reunalla. Hänellä on muistutus puhelimessa, kun pitää alkaa pukea ulkovaatteita. Ollaan usein vielä soitettu ja varmistettu, että on päässyt lähtemään. Ei ole ollut ongelmia, ainakaan vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha ketju mutta vastaan silti. Meillä muksu aloitti juuri 4. luokan mutta on ekasta luokasta lähtien viettänyt koulupäivän jälkeisen ajan kotona. Hommaa on helpottanut se, että kun koulu päättyi esim. klo 12 niin taksikuljetukseen kaikkine kiemuroineen meni sen verran aikaa, että lapsi oli lopulta kotona vasta reipasta tuntia myöhemmin ja lisäksi lapsen isä kävi aikuiskoulua joten hänenkin päivät olivat normaalia työpäivää lyhyemmät.

 

Hyvin on lapsi aina pärjännyt eikä mitään ongelmia ole ollut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö menee toiselle luokalle ja poika kahdeksannelle luokalle. Olen ollut nyt vuoden päivät töissä ja meillä aamulla poika osaa lähteä itse kouluun, mutta jos tyttö menee myöhempään kuin kahdeksaan niin on hänellä puhelimessa herätyskello soimassa merkiksi siitä että kouluun pitää lähteä. Mulla on aina puhelin siten lähellä että voi soittaa jos asiaa on.

 

Koulupäivän jälkeen tyttö tulee kotiin ja on kotona itsekseen siihen asti kunnes isoveli tulee. Loppu iltapäivän ovat sitten keskenään kotona. Iltapäiväkerhoa kokeiltiin viime syksynä, mutta tyttö ei siellä halunnut käydä joten siksi päädyttiin ratkaisuun että tyttö tulee koulusta suoraan kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0