Sign in to follow this  
Followers 0
Bamselina

Lapsiparkki-kokemuksia

17 posts in this topic

En ainakaan löytänyt tällaista ketjua mistään, mutta joku viisaampi neuvokoon jos sellainen kuitenkin jo löytyy.. :)

 

Kaipailen kokemuksia ns lapsiparkeista, joita monet paikat kuten esim kauppakeskukset, yliopistot, kuntokeskukset, Ikea yms nykyään tarjoavat.

 

Käytättekö tällaisia hoitopalveluita?

Kuinka usein ja millaisissa tilanteissa?

Minkä ikäisenä olette vieneet lapsen ensimmäistä kertaa?

Miten lapsi on suhtautunut/viihtynyt?

Mitä mieltä olette olleet kyseisestä hoitopaikasta/hoitajista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutaman kerran olen vienyt molemmat Elixian lapsiparkkiin, kun olen itse ollut salilla tai jumpassa. 3-vuotias tykkää kovasti, kun siellä on kivoja leluja ja aina myös joku lastenohjelma pyörimässä. Puolivuotias ei kauheesti varmaan oo vielä tajunnu, kunhan on sylissä tai lattialla.

 

Viimeksi tosin kun menin hakemaan lapsia, puolivuotias istui lattialla (osaa jonkin verran istua itse), tosin hoitajien jalkojen välissä. En sitten tiedä, oliko istunut kuinka kauan. Lisäksi vaipassa oli selvästi kakka ja kun siitä mainitsin, niin hoitaja (melko nuori) totes vaan haistaneensa saman vähän aikaa sitten. Haloo! Olis ehkä voinu myös vaihtaa, kun ihan nimellä varustettu vaippa on sinne jätetty :huh::blink: Oli eri hoitajat kuin yleensä, joten en ehkä tuona päivänä lapsia enää sinne vie...toiset hoitajat olivat paljon mukavampia ja vähän ehkä vanhempiakin. (Enkä nyt halua yleistää, että nuoret ovat huonoja, mutta enemmän ne sitä omaa kännykkäänsä tuppaa räpeltämään kuin lasten kanssa leikkimään).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei ole kokemuksia vanhemman näkökulmasta, mutta olen ollut lapsiparkissa hoitajana.

 

1. Lasta ei kannata jättää lapsiparkkiin, jos se on täynnä. Joissain paikoissa on varmasti kiintiöt, mutta itse olen ollut paikassa, jossa ei ollut. Eli vaikka lapsia olisi tullut 50, meidän olisi pitänyt ottaa kaikki.

2. Ongelmatilanteita on kahdenlaisia. Hotaja voi ensinnäkin olla oikeasti huono. Minulla on ollut hoitajapareja, jotka ovat ihan surkeita. Tai sitten hoitajalla voi olla yksinkertaisesti liikaa vahdittavaa, eikä tämä ehdi huomata, että esim. yhtä lasta härnätään.

3. Lapsiparkeissa on aina pari huonokäytöksista lasta. Oma lapsesi saattaa joutua kovinkin ikäviin tilanteisiin heidän takiaan. Lapsiparkki eroaa täysin esim. päiväkodin sosiaalisesta tilanteesta, sillä lapset ovat joka päivä uusia. Monilla lapsilla on näyttämisen halu uusien kavereiden edessä ja he riitaantuvat helpommin.

4. Hyvin usein pätee myös se, että nuorimmat hoitajat eivät ole niitä kaikkein parhaimpia. Yleistys tämäkin, mutta tähän kannattaa silti kiinnittää huomiota.

5. Huonosta hoitajasta kannattaa jättää valitus, mutta yritä ensin keskustella ongelmasta hoitajan kanssa. Kerro myös hänelle, että jätät valituksen. Se on vähintäänkin reilua, vaikka sutuspäissään tuntuisi, että hoitaja on ansainnut sen. Myös vanhemmat ovat joskus väärässä.

 

Sori avautuminen, mutta omien kokemusten perusteella voin sanoa, että olkaa tarkkoina. Mihin tahansa ei kannata jättää lasta, vaikka olisi kehuttukin paikka. Itse en varmaan uskaltaisi jättää mihinkään, nyt kun olen nähnyt millaista arki lapsiparkissa on :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oli niin tyly viesti, että lisään vielä yhden asian: Hyviäkin lapsiparkkeja on olemassa! En tarkoittanut sitä etteikö olisi :lol: Mutta kannattaa oikeasti olla kriittinen niiden kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti menee tammikuussa yliopiston lapsiparkkiin kaksi kertaa viikossa. Voin kertoa siitä sitten, kun kokemuksia on. Tosin sehän poikkeaa aika paljon esim. kauppakeskusten ja liikuntakeskusten lapsiparkeista. Siellä on samat kaksi pätevää lastenhoitajaa sekä kiintiö lapsimäärälle ja lapsilla on yleensä vakiovuoro, joten lapsiporukka pysyy pääsääntöisesti samana niinä aikoina kuin neiti on hoidossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3-vuotias on kerran ollut yksin IKEAn lapsiparkissa. Halusi itse jäädä sinne ja mä olin ihan sydän sykkyrällä, että miten pärjää. Tosi hyvin meni eikä olisi halunnut pois. Silloin muita lapsia oli paikalla 4. Tuolla on 3 vuoden ikäraja eli nuorempia ei voi jättää ilman vanhempia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä tyttö on ollut 8kk lähtien muutaman kerran viikossa Elixian lapsiparkissa ja viihtyy vaihtelevasti.

Jos on nukkunut ja syönyt hyvin, niin viihtyy!

Tykkää kovasti, kun on toisia lapsia ja erilaisia leluja kuin kotona!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yliopiston (HY) lapsiparkista on pelkästään positiivisia kokemuksia: hoitajat mukavia, lapsia ei liikaa (max kuusi jos on molemmat hoitajat paikalla), mukava paikka jne. Ainoa harmi on että se on tooosi täynnä, eli kovin äkkinäisiin hoitotarpeisiin tästä parkista ei ole.

 

Tyttö aloitti parkissa syksyllä ku oli 1v 3kk, ja kävi kahdesti viikossa. Nyt keväällä sitten vaan kerran viikko kun ei ole itselläni enempää koulua... Hyvin on viihtynyt, aluksi tosin jäi aina huutamaan mutta loppusyksystä maltto tuskin odottaa että saisi vaatteet pois päältä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse toimin kanssa lapsiparkissa hoitajana ja pakko sanoa tohon vaipan vaihtojuttuun, että useimmiten en itse ainakaa kerkee mennä vaihtamaan jonku lapsen kakkavaippaa kun vahdittavana muitakin lapsia! Että usein siellä saattaa olla paljon niitä vaippaikäsiä eikä niitä voi oikein jättää sinne keskenään. Että sillee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö viikon päästä 4v. on nyt kahdesti ollut Ikean leikkipaikalla, jossa siis ollaan ilman vanhempia hoitajien valvonnassa. Itse on sinne halunnut mennä ja hyvin on viihtynyt. Tuolla leikkiaika on 45min., joten eipä siinä kovasti ehdi tulla vanhempia ikävä. Ihan mukava palvelu tuo on, mutta aika voisi olla hiukan pitempi, koska saa oikeasti juosta myymälän läpi, jos kolmessa vartissa meinaa ehtiä läpi kassoistakin ja on ostamassa enemmän kuin pari tavaraa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsiparkissa on hyviä ja huonoja hoitajia. Valitettavasti niitä huonoja on enemmän. Yleensä nämä huonot hoitajat ovat sellaisia nuoria tytön hupakoita, jotka eivät oikeastaan koskaan ole olleet aikaisemmin lasten kanssa tekemisissä eivätkä juuri osaa käsitellä lapsia, ei sitten minkään ikäisiä tai kokoisia. Toki ei se välttämättä katso ikää, osataanko lapsia käsitellä, vaikka olisi jopa omiakin lapsia niin ei sitä välttämättä tarkoita sitä että osaa olla lasten kanssa. Mutta ei sitä turhaan hössöttävää tai liian apaattistakaan hoitajaakaan jaksa katsella, siitä iskee epävarmuus ja huoli, on myös hyvä, jos hoitajat kertoisivat mitä parkissa on tapahtunut sekä ymmärtäisivät mistä raportoida. Ei pienintä inahdusta tarvitse raportoida, mutta maalaisjärki olisi hyvä olla käytössä..

On myös niitä toivon pilkahduksia ja oikein mahtavia ja rempseitä hoitajia, sellaisia jotka ottavat lapsen hellään huomaansa ja palvelevat lasta aivan äidin ja lapsen omilla ehdoilla. Tuntuu että heillä lastenhoito olisi verissä ja ovat luotu lastenhoitoalaa varten, uskaltaa ja voi luottaa hoitajaan tämän iästä huolimatta. Ei kaikki huippuhoitajat ole niitä vanhoja mummoja joilla on omia lapsia, muutamia nuoria ja vanhoja tehopakkauksiakin löytyy, he ovat kylläkin harvassa, mutta onneksi olen itse heidät löytänyt.

 

Tsemiä kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olemme hyödyntäneet muutaman eri liikuntakeskuksen lapsiparkkia, ja eiväthän nuo mitään lastenhoidollisia helmiä ole. Hoitajat ovat useimmiten nuoria opiskelijoita, sillä työajat ovat hankalat. Kyllä nuorikin voi olla pätevä, mutta kun kokemattomuuteen yhdistää erittäin haastavat olosuhteet, jossa lapsia pitäisi kaitsea, on tulos monesti yleinen kaaos. Käytän silti lapsiparkkia, koska kyllä lapsi siellä sen yhden tunnin silloin tällöin pärjää. Kuntokeskuksen valitsen aina niin, että siellä on se lastenhoitomahdollisuus.

 

Ikean lapsiparkki sen sijaan on ihan huippujuttu. Onhan sielläkin hoitajat nuoria, mutta tilat ovat paremmat, hoitajia on monta ja heidät on selvästi velvoitettu olemaan aktiivisia. Poika on aina riemuissaan, kun lähdemme Ikeaan shoppailemaan, niin hyvin hän lapsiparkissa viihtyy. Ainoa miinus tulee hoitoajasta, ruuhkaisimpina päivinä hoitoaika on muistaakseni vain 45 minuuttia. Eihän siinä ajassa edes kävele sitä laitosta päästä päähän, saati shoppaile?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kokemusta vain Stockan lapsiparkista, jossa poika on muutamaan otteeseen ollut. Sinne otetaan vain yli 3-vuotiaita ja siellä on tarkat kiintiöt, kuinka monta lasta voi olla per hoitaja. Yleensä on vain yksi hoitaja ja lapsilla on tilaa olla. Siellä on paljon uusia leluja ja poika on viihtynyt siellä aina todella hyvin. Sinne voi viedä 1,5 tunniks kerrallaan, mutta me ei olla kertaakaan poikaa niin pitkäks aikaa sinne jätetty. Yleensä poika on siellä n. tunnin, kun muuten saattaa tulla huuto, jos hakee liian aikaisin. Yleensä me sillä aikaa kierrellään Stockalla ja käydään Herkussa ruokaostoksilla. Tyttö on usein mukana, niin sit saatetaan myös käydä katsomassa kaloja ymv., ettei tyttö tylsisty liikaa.

Me ollaan käytetty tota palvelua myös pariin otteeseen, jos tyttö on ollut vähän kipeänä, eikä oo voinut lähteä lasten kanssa kerhoihin tmv., niin sit ollaan viety poika vähäks aikaa lapsiparkkiin leikkimään. Poika ei sit hypi seinille niin pahasti, kun on saanut vähän aikaa leikkiä muilla leluilla kuin mitä kotona on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapset muutaman kerran viikossa liikuntakeskusken parkissa. Tykkään kovasti, ja lapset lähtee innolla sinne. Jos lähden ilman heitä jumppaan, kovasti tahtoisivat mukaan. Tuolla parkissa on kiintiö lasten määrästä, ja iät kysellään erikseen, koska on rajattu myös se, montako alle 3-vuotiasta ottavat. Aiemmin tuolla oli ikärajana vuosi, nyt ei taida olla enää kun ketju vaihtui. On myös toive, että lapset pissatetaan ennen tuonen tuloa, sillä yksi hoitaja ei voi lähteä kuskaamaan lapsia välttämättä vessaan.

 

Ensimmäisiä kertoja taidettiin käydä, kun nuorempi oli n.1,5-vuotias, ja silloin ei niin innostunut, joten harvakseltaan käytiin, mutta nyt 2,5-vuotiaana kyllä viihtyy tuolla hurjan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elixia Sellossa on ollut pelkästään kivoja hoitajia :) Pienet tilat tosin ja isommat katsovatkin vaan telkkaria koko ajan käytännössä. Enska viihtyy tuolla ihan kivasti, Toiskakin on nyt 1,5-vuotiaana alkanut tykätä, kun pahin eroahdistus alkaa mennä ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytetään Leppävaaran Satsin lapsiparkkia 2-3 krt viikossa ja ei voi kun kehua! Siellä mm. pallomeri, liukumäki ja paljon leluja. Ikäraja 3 kk-12 vuotta, mutta selkeäasti juuri 2-5-vuotiaille suunnattu lelujen yms mukaan. Tuolla on kerralla yksi hoitaja ja max kymmenen yli 2 vuotiasta (alle 2 vee vie kaksi paikkaa). Jos on täynnä niin sitten on kyllä mielestäni liikaa lapsia/hoitaja, varsinkin jos ovat pieniä, mutta me pyritään käyttämään lapsiparkkia hiljaisempina aikoina niin hoitajat ehtivät paremmin leikkiä lasten kanssa. Isosisko viihtyy niin hyvin, että yeensä pitää huudon kanssa lähteä pois, vauvakin viihtyy ihan hyvin ja etenkin ihan pienten kohdalla hakevat vanhemmat helposti kesken jumpan jos kovin itkee (mikä mielestäni pelkästään hyvä!). Hoitajia on vain kolme, joten ovat jo käyneet lapsille tutuiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0