Sign in to follow this  
Followers 0
Edelia

Ulos nukuttaminen pakkasilla

64 posts in this topic

Meillä neiti 4,5 kk on nukkunut nyt yli 10 asteen pakkasilla sisällä, vaikka se ei niin hyvin onnistukaan kuin yleensä ulkona.

Apuna on ollut se, että laitan hänelle lapaset (tai siis tavalliset ohuet sukat) käsiin, jolloin tutti saa olla suussa rauhassa ja kaikkea ympäröivää on paljon hankalampi näpelöidä. (Meillä on kyllä tumput myös öisin kädessä, vauva saattaa yhdistää ne muutenkin nukkumiseen.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en uskalla enää nukuttaa tyttöä sisällä vaunuissa esim. just eteiseen. Tyttö on jo yli 10kk ja jos sisällä nukuttaa, en voi laittaa lämpöpusseja yms. kiinni, koska muuten tyttö paistuu. Jos tyttö on sisävaatteissa kärryissä ilman lämpöpusseja, hän pääsee herättyään nousemaan kärryistä pois ja putoamaan. Valjaita en voi laittaa kiinni, kun tyttö ei suostu niiden kans nukkumaan.

 

Tänään oon saanu tytön nukahtaa sisälle päikkäreille niin, et oon kääriny vilttiin ja heijannu sylissä ja laskenut pinnasänkyyn. Tyttö on kuumeessa, joten ehkä siksikin nukuttamisessa nyt omat kommervenkit on ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikee tiedä mihin mä tämän kysymyksen olisin laittanut. Laitetaan tänne.. Vinkatkaa sitte jonneki muualle, jos joku muu ketju olisi parempi.

 

Meillä on nyt hommattu toi lämpöpussi ja neiti on siis jo 1v. Mitä tonne pussiin kannattaisi laittaa päälle noille -10asteen pakkasille, jos ulos nukuttaa? En tiedä yhtään, millaisella vaatetuksella lähtis kokeilee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

itsellä raja n 20 astetta.ku suojaa vaunuja harsolla tms täytyy muistaa ettei vuoraa niin ettei ilma kulje yhtään,muuten vauvuissa ilma kostuu ja sit jos vielä pääsee kylmää niin on pahempi... harso ihan hyvä mut ei varmaan paksumpaa eteen?...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä oon pistänyt neulotun peiton joskus, siinä kuitenkin on reikiä mutta on paksumpi ku harso!

Meidän tyttö nukkus viime talvena aina päikit ulkona, koska sisällä ei unista tullut mitään, oli siis sillon n. 4-6kk ikänen ku nukkus kovissakin pakkasissa ulkona! Täällä päin pahimmat pakkaset oli reilut -20 astetta ja vaunut oli välillä aika erikoisen näköiset ku oli fleecepeitoilla vuorattu jokapuolelta, lisäks lämpömittari näytti että harvoin oli edes hengitysilma alle nollan ja jos oli ni se oli asteen tai pari miinuksella, lisäks olivat vielä talon vieressä niin ettei tuuli käynyt! Lämpöpussissa nukkus, talja allaan ja fleecepeitto päällään, muuten oli sisävaatteiden päällä villapuku, villasukat, villatumput, "kommando"aluspipo, pipo, ä-pakkauksen toppapuku töppösineen ja hanskoineen ja hyvin tarkeni ja pitkät unet nukkus! Nyt onneks on oppinut nukkumaan sisällä, ei taitais vastaavassa varustuksessa edes enää mahtua vaunuihin nukkumaan! :D

Edited by reetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän mittari näyttää nyt -17,4. Täytyy varmaan kokeilla jos nukahtais sisälle..nyt vain mietinnässä, että laitanko vaunuihin nukkumaan, vai vienkö pinnikseen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä laitan myös neulotun peiton eteen, just kun on paksumpi kun harso, mutta ilma pääsee silti hyvin läpi. Ja näillä rapiat 15 asteen pakkasilla ei oo naamakaan yhtään kylmä päiväunien jälkeen, joten hyvin toimii. Itseasiassa nyt on käynyt jopa niin, että tyty on herännyt siihen, että on tullut kuuma. :rolleyes:

 

Että kyllä näillä keleillä mennään täällä vielä ulos nukkuun, sisällä kun unista ei ihan hirveesti mitään tuu, kun ei oo tottunut sisällä nukkuun kun pieniä torkkuja ja isoveli (ja välillä äitkin :rolleyes:) pitää sellasta elämää, että unet jää aika lyhyeks.

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittari näyttää -23,4. Aamulla oli -26. Eli luvassa sisällänukkumista, voihan perse. Oon kans pitäny rajana tota -20 koska täällä meilläpäin on KYLMÄ talvella, eli jos raja olisi -10 niin jatkuvaan saisi sisällä olla nukuttamassa.

 

..kiedoin poitsun peittoon ja nakkasin vaunukopassa pinnikseen, kyllähän tuo hetkessä ainakin nukahti. nyt vaan hipihiljaa niin ei herää.

Edited by yell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä näytti päivällä mittari -9 ja käytiin pienellä vaunulenkillä typyn kanssa. Puin typyn lämpimästi ja laitoin vaunujen suun eteen harson, hyvin piti typyn "suojassa". :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen laittanut ulos nukkumaan -20astetta. Kerrospukeutuminen oikein, lämpöpussiin ja koppaan ja parvekkeelle vaunuissa. Vaunun päälle vielä peitto. Nukkunut monta tuntia tyytyväisenä ja sisään ottaessa on ollut todellinen lämpöpatteri koko lapsi. Parvekkeellemme ei tuule. Oikein puettuna niin -20 on mulle se raja. Esikon kanssa pidin -15 rajana. Usein käyn tarkistamassa että kaikki on hyvin vaikka itkari on vaunuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon just miettinyt sitä että mitä siihen vaunun eteen uskaltaa laittaa muuta kuin harson, että lapsi saa varmasti happea. Tuo kudottu peitto vois olla hyvä. Meillä nimittäin käynyt niin, että kun edessä on ollut vain harso, niin lapsi on ollut muuten lämmin, mutta kasvot viileät! En sit oo oikein enää uskaltanut viedä ulos kovilla pakkasilla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toi kudottu peitto on kyllä loistava. Meillä nukuttiin ulkona päikkäreitä lähemmäs 20 asteen pakkasillakin ja toi peitto sai naamankin pysyyn lämpimänä. Tai no, tosi pitkillä päikkäreillä saatto alkaa oleen jo vähän viileemmät posket, muttei missään nimessä kylmät. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänäänkin meillä oli aukon edessä villaviltti. Kyllä siitä ilma läpikulkee, kun ei suoraan lapsen naamassa kuitenkaan ole kiinni...

Minä olen kyllä onnistunut aina pukemaan liikaa, koskaan ei vielä ole ollut tyttö viileä, hikinen kylläkin... Tänäänkin oli body, sukkahousut, ohuet puuvillahousut, äitiyspakkauksen villapuku ja jaloissa ja käsissä villatumput ja tietysti ulkohaalari, niin ja päässä ruskovillan villainen kypärämyssy sekö omatekoinen hahtuvalankamyssy. Pakkasta n. -15 ja lähes hikipäässä herättiin :blink: .

 

Unohdin mainita, että lampaantalja on vainukopassa alla (sellainen pieni, Ikean joulukuun tarjoustalja).

Edited by kaavu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei itsellä oo kokemusta, mutta pikkusisko (nyt 1,5v) nukkui koko viime talven vaan pihalla ja pakkasta oli parhaillaan lähemmäs -30 astetta! Hyvin nukkui eikä ikinä ollut kylmä herätessään ja ihan normaalilta vaikuttaa muutenkin nykyään girl_crazy.gif

Mä itsekin siis tuon perusteella uskalla nukuttaa vaunuissa kovemmilla pakkasillakin. Mitään peittoa en uskaltaisi laittaa siihen suuaukolle, koska tuosta harsostakin on ollut kovasti puhetta, että senkään läpi ilma ei pääsisi menemään kunnolla..

Lisäksi mä ainakin yritän etsiä mahd. suojaisan paikan nukkumiselle, niin eiköhän se siitä girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tuun muuten heittämään tänne hyväksi koetun vinkin; sadesuoja vaunuihin varsinkin purevalla tuulella + pakkasella! Muistan kesällä tuskailleeni sateella, kun oli pakko laittaa sadesuoja, mutta sitten tuli niin kuuma vaunuissa.. Se, kun on niin hiostava eikä hengitä yhtään. Joten kokeilinkin sitten laittaa reilu kymmenen asteen pakkasella + tuulella tuon sadesuojan päälle ja muuten samat kamppeet, kun vähän alle 10 asteen pakkasella. Tyttö oli heti jopa hikinen! Eli kannattaa kokeilla. Se suojaa kyllä tosi hyvin tuuleltakin. Vaikka eihän se nyt siinä suuaukolla ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja kun vaan laittaa kunnolla vaatettaa ja vaikka tsekkaa välillä, onko vauva lämmin, niin eiköhän ulkona voi nukkua milloin vain. :girl_wink: Eihän lapissa vauvat voisi nukkua ollenkaan ulkona (tai pohjoisessa ylipäänsä) talvella, jos pakkasraja olis vaan -10 tai -15 astetta.

Meillä nukutaan niin kauna ulkosalla, kunnes tuntuu, ettei tyttö tarkene. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu 3,5kk nukkui varsin makoisasti 3,5 tuntia partsilla pakkasessa, tosin en tiedä kuinka paljon mutta kylmä siellä tuntui olevan. Kerros pukeumista harrastetaan, tarpeeksi suojaa niin lämmin on.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vannon jääkarhupussin ja Ruskovillan nimeen. Ainoa miinus on se ettei jätkä mahdu oikeen enää kieseihin ja pussukkaan, nukkuu teppana jalat koukussa mutta nukkuu, se on pääasia. Itse olen pitänyt rajana 15 astetta jonka jälkeen siirrän autotalliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen suunnitellut tuollaisen pussukan ostamista juurikin näitten pakkasten takia ja jos niistä nyt saadaan nauttia pitkäänkin. Vielä ei ole saatu hommattua ja pojalla alkaa olla aika naftisti tilaa kun on vaatteiden lisäksi äitiyspakkauksen makuupussi ja fleecepeittokerros pehmeässä vaunukopassa. On se nyt sitten vaan jostain pyydystettävä se jääkarhupussi tai vastaava kun niin hyväksi koettu monella täällä :) Niin, ja -15 astetta kuulemma tänään oli ja lämmin poika parvekkeella (joten suojaisempaa kuin ihan ulkosalla) nukkui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän vuoden ikäinen neiti on nukkunut näillä lumilla kaikki päikkärinsä ulkona, pakkasta on tainnu olla enimmillään -25. Kun pukee tarpeeksi alle ja päälle niin aina on ollut lämmin neiti herätessä smile.gif Lampaantalja vaunuissa on ihan ehoton! Sen lisäksi vaunuissa on vaunun omat peitteet + sadesuoja, suuaukolla on ollut harso ja pakkasen laskiessa alle -15 asteen olen lisäänyt fleeceviltin vaunujen päälle, siten että ilmaa pääsee silti vaunuihin. Lapselle olen pukenut normi päivävaatteet, villavaatteet, kypärälakki, pipo, hanskat, toppahaalari ja talvikengät. Vaunut on olleet aina talon seinän vieressä, katoksen alla, ja tuulelta "piilossa".

 

Voin todeta, että sen paremmin lapsi nukkuu mitä enemmän on pakkasta smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko aamun olen pohtinut, pistänkö 2kk tyttösen pihalle nukkumaan, kun ulkona on 16 astetta pakkasta. No parvekkeelle kun pistin mittarin, se näytti vielä -13 astetta. Päätin kumminkin laittaa, kun mietin, että harson kanssa rattaissa on varmasti vieläkin lämpimämpi ja nyt kun vauva on täysissä tamineissa parvekkeella nukkumassa, näyttää vaunuissa mittari +18 :girl_impossible:

 

Hyvin sille näyttää uni maistuvan, toivottavasti ei nyt vaan paahdu sinne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä oon miettinyt samaa ja päätin sitten kuitenkin jättää sisälle nukkumaan. Meidän neidillä on ollut jotenkin hiukan tukkoinen nenä välillä ja sitten ku sieltä imee niistäjällä räkää, niin se saattaa joskus olla sellaista veristäkin hiukan. Eikös se johdu siitä, jos limakalvot on kuivat? No, siksi en siis laittanut ulos, ku ajattelin, että jos liian kova pakkasilma kuivattaa lisää. :rolleyes: Ja kun meidän neiti nukkuu viiden tunnin unia, niin siksikin sitten jätin sisälle. MUTTA, nyt sitten ihmetyttää, että jos teillä vaunuissa mittari näytti noin paljon plusasteita, niin tarkoittaako se sitten sitä, että se hengitysilma olis noin lämmintä? Tai sitten se asteluku siellä vaunuissakin alkaa laskea pikkuhiljaa...

 

Tämä siis oli vaan mun omaa pohdintaa, että voisinko kuitenkin huomenna samassa tapauksessa kuitenkin laittaa ulos. ;) Kerrohan sitten kun teidän vauveli herää, että miten lämpö oli vaunuissa pysynyt. :)

 

Mä huijasin siis meidän tytön tuonne pikkumakkariin nukkumaan (nukkuu niin paljo huonommin sisällä) niin, että avasin siellä ikkunaa hiukan raolle, puin sille hiukan enemmän vaatetta, laitoin makuupussiin ja kantokoppaan ja nyt se nukkuu tyytyväisenä. :D Kamalaa lämmön tuhlaustahan tuo on, mutta mitä sitä ei toisen unen eteen tekisi. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pitäny aika tiukasti siitä -10 asteen pakkasrajasta kiinni mutta nyt Emma on nukkunut niin hyvin ulkona et laitoin sen tänäänkin sinne nukkumaan. Mittari näyttää nyt -11. Kävin kokeilemassa noin tunnin nukkumisen jälkeen niskaa, ihan lämmin oli. Nyt on ollu siellä jo pari tuntia, vois käydä kokeilemassa uudelleen. Mun ystävät nukutti vauvoja niillä kovillakin pakkasilla ja hyvin pärjäs siellä. Jotenkin en vaan ite uskalla.. Nukkuu kyllä niin paljon paremmin ulkona.

 

Toi Millaliinan huijaus vois kyllä olla kokeilemisen arvoinen juttu täälläkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämpö vaunuissa laski vajaan 2 tunnin aikana kyllä, mutta en tarkkaan muista mihin saakka, plussan puolelle jäi kuitenkin. Veihän vaunut nyt tietenkin sisäilmaa mukanaan ulos ja kun edessä on harso, ei se ihan hetkessä se lämpö karkaakaan kun lapsikin sitä siinä hengittäessään lämmittää. Ja kun mittaria ei saa mihinkään roikkumaan, vaan se lepää siinä vauvan päällä, saa varmaan pari ekstra-astetta lapsen lämmöstä. Jokatapauksessa uskon vaunuissa olevan paljon lämpimämpi hengitysilmakin kuin ulkopuolella.

 

Itse otan näillä kovemmilla pakkasilla lapsen sisälle parin tunnin jälkeen jatkamaan pitkiä päiväuniaan juurikin avaamalla yhdestä huoneesta ikkunaa. Jotenkin se loppuun asti nukahtaminen tapahtuu niin paljon paremmin ulkona, sisällä uni jää niin kovin katkonaiseksi. Ei sitä pientä kuitenkaan sinne viitsi moneksi tunniksi jättää...

 

Kannattaa laittaa vaunuihin mittari, tää on hirveän mielenkiintoista. Sarjassamme vauvan kakan väri ja koostumus, sitä vaan kiinnostuu hassuista asioista kun on oma vauva :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pakkasraja on -20, poitsu kyllä onkin jo 8,5kk. Sisällä sängyssään nukkuu ( jos nukkuu ) vain 30 min tirsoja ja herää aina huutaen kesken unien.

Ulkona nukkuu kuin tukki. Nukkuu kahdet päikkärit kestoltaan 1-2h. Kovin pientä ja kovin pitkille unille en kyllä jättäisi noin kylmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0