Sign in to follow this  
Followers 0
Edelia

Ulos nukuttaminen pakkasilla

64 posts in this topic

Meilläkin on 8kk poitsua viety vielä ainakin -18 ulos nukkumaan. Sisällä päikkäreille nukahtaminen kestää lähes tunnin ja tuloksena puolen tunnin unet. Ei tuo tosin vaunuissakaan pitkiä päiväunia nuku. Olen pukenut lämpimästi, ukko lämpöpussiin ja vielä talja vaunuihin alle ja harso luukulle niin on ollut ihan sopivan lämmin mutta ei hikinen herättyään. Tuulisella kelillä kärrään autotalliin (ei lämmitystä) suojaan. Voi olla että siellä on pari astetta lämpimämpääkin kuin ihan ulkosalla.

 

Jos poika olisi pienempi niin tosiaan ei ehkä tulisi kovin pitkään nukutettua ulkona, meillä oli lähinnä ongelmana parikuukautisena ne jumalattomat helteet mutta kyllä silloinkin vaunuissa koisittiin smile.gif

Edited by Jasmu

Share this post


Link to post
Share on other sites

vauva on nyt 5½kk ja surutta nukutan ulos parvekkeelle/vaunulenkille lähdetään, jos pakkasta on -15 astettakin, sitä enemmän jos on pakkasta niin vaan pieni hetki ulkona tai ei sitäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En onnistunut löytämään tätä tällä hetkellä kovin ajankohtaista aihetta... Mittarissa on nyt -19 ja mietin onko minulla ja puolivuotiaalla mitään asiaa ulos. Päikkärit onnistuvat kunnolla vain liikkuvissa rattaissa ja muskariakin pukkaa :) Äiti haluaisi tietysti tuulettua mutta onkohan tuo jo haitallista pienelle vaikka miten pukisi ja suojaisi hengitystä? Ja tosiaan tiedän normaalin -10 asteen säännön, jota olemme suvereenisti rikkoneet pitkin talvea. Mitä mieltä olette ulkoilusta näillä keleillä ja mikä on teillä todettu toimivaksi pakkasrajaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mitään virallista tietoa mulla ei ole sulle antaa, mutta kerron miten meillä toimitaan. Esikoinen syntyi toukokuussa ja seuraavana talvena nukutin toista aina ulkona, vaikka jonkun kerran pakkasta olikin n. 25. Laitoin vaan hyvin päälle ja suojaa kopan eteen ja siellä se nukkuin 3 tunnin unia. nyt tokan kaa (on 3kk) en uskalla yhtä pitkään ulkoiluttaa toista, mutta kyllä me eilenkin käytiin pariinkin kertaan ulkona 20 asteen pakkasessa kun mun piti päästä yhteen paikkaan. Matkaan meni suuntaansa kuitenkin se puoli tuntia. ja jos esikoisen haen hoidosta, niin saatetaan me olla näilläkin pakkasilla tunnin verran ulkona. Koitan vaan suojata tuota koppaa, että siellä pysyin vähän lämpö. Jostain luin hyvän ohjeen, että laittaa kuuman vesipullon sinne vaunuun, niin pysyy se hengitysilma vähän lämpöisempänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ainakin nukutettu ulos näillä kovillakin pakkasilla. (lasitetulla parvekkeella/ulkona jos äiti uskaltautuu kävelylle girl_wink.gif ) Villahaalari + toppahaalari + villasukat + kahdet tumput + hattu + haalarin huppu+ lämpöpussi + vielä villaviltti päälle, eihän tuolta näy kuin nenän pää! lipsrsealed.gif Ja harso tms tohon aukon suulle, ettei hengitysilma olisi niin kylmää. Hyvin poikaa nukuttaa, reilun parin tunnin unia vetelee helposti -varsinkin kovilla pakkasilla! :) Ja aina on kädet ja varpaat olleet lämpimät herätessään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on ollut viikon jo joka päivä pakkasta aamuisin yli -30 astetta. Päiväksi lauhtuu muutamalla asteella ja kun aurinko laskee, kiristyy myös pakkanen. Oon pojan laittanut nukkumaan tuommosilla -25 asteen pakkasilla ja hikisenä on heränny kesken unien, mutta näin kylmällä en taia uskaltaa laittaa girl_impossible.gif Mitenhän käy kun nyt on lupailtu semmosia -40 asteesta sinne -50 asteeseen wacko.gif Meillä sisällä nukkuminen on semmosta 45 minuutin torkkumista kerrallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ainakin uskaltanut ulos nukuttaa, mutta ulkoilemaan en muuten lähtisi. Siis esim. pulkalla tai niin, että tyttö istuisi vaunuissa tmv. Kun nukkuu vaunuissa, ei se ilma kuitenkaan niin kylmänä sinne mee, toisin kun sitten jos tulisi ihan suoraan naamaan. Naama on joskus vähän kylmä, kun herää mutta ei nyt ihan jääkylmä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on nyt osittain varsinaisen otsikon vierestä, mutta...eilen aamulla oli ulkona pakkasta -21 astetta ja parvekkeella, joka on lasitettu, -14. Musta toi on hurja ero, lasitus eristää näköjään tosi hyvin. Onneksi tuli hankittua parvekkeelle lämpömittari niin tietää totuuden eikä tarvitse arvailla ja poikakin pääsee useammin ulkounille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pitänyt tuosta -10 asteen rajasta kiinni, tyttö nyt 3 kk. Viime viikonloppuna oli viimeksi parvekkeella vaunuissa 2h päikkärit jonka jäljiltä nenä alkoi olemaan tukkoinen ja rohinaa onkin nyt sitten jatkunut jo monta päivää. Liekö osunut flunssa muuten vain kohille vaiko johtunut tuosta ulkona nukkumisesta, mutta en viitsi kylmempään kuitenkaan laittaa ulos. Oli kuitenkin hyvin pakattu lämpimiin, harso kuomun edessä ja tyttö oli ihan lämmin sisään otettaessa.

 

Se on tietty merkinnyt sitä että sisällä ei päikkärit kestä kuin maksimissaan tunnin kerrallaan, mutta eipä tuo nyt kovin kiukkuiselta ole vaikuttanut ja hyvät yöunet nukkuu kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni jonkin tietyn pakkasrajan vetäminen on jokseenkin hassua. Ennemmin korostaisin sitä maalaisjärkeä. Vaatetus on kaiken a ja o. Ja vaunuissa on todella paljon eroa. Uudet vaunut ovat erittäin lämpimiä ja tietenkin vaunu on rattaita lämpimämpi. Äidilläni on tallella vaunut, joissa minä olen nukkunut 30 vuotta sitten ja niissä tekisi kyllä tiukkaa jo tuo -5 astettakin! Todella kylmiä ovat vaunut ennen olleet!

 

Meillä juuri pakkasten helpotettua vaihdettiin vaunuosa ratasosaan, poika on nyt 7 kk. Vaunuosa oli jo todella ahdas, mutta pakkasten takia oli vaan pakko sinnitellä. Minä pidin pakkasrajana -20 astetta. Ja poika heräsi välillä hikisenä. Vaunun "luukun" peitin harsolla ja koko vaunun päälle heitin kovimmilla pakkasilla ohuen viltin lisäksi. Hengitysilma tuli siis kahden ohuen kerroksen läpi, joiden välissä oli reilusti ilmaa. Nyt ratasosaan siirryttyämme en laittaisi ulos jos pakkasta olisi yli 15. Eilen nukuttiin - 10 asteessa niin, että päällä oli sisävaatteiden lisäksi villavälihaalari, lämpötöppöset, tumput, äitiyspakkauksen lämmin pipo ja haalari. Rattaissa vielä iso lampaantalja ja äitiyspakkauksen makuupussi. Ja jälleen harso luukun edessä. Hyvin tarkeni!

 

Välineurheilua!girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi talvella ja tuona ekana talvena ei paljon ulkona käyty vastasyntyneen kanssa... Alle 10 asteen pakkasilla vain, silloin nukkuikin hyvin topattuna. Toisena talvenaan oli jo vuoden kunnon pakkasten aikaan enkä tainnut ulkopäikkäreitä tuolloin väliin jättää ollenkaan.

 

Kuopus on kevätvauva eli oli ekoilla pakkasillaan 9-10 kk ja pakkaset mietitytti kovasti. Lopulta tyttö taisi nukkua yhdet päikkärit sisällä, ne nukutin rattaisiin makkariin. Tuolloin oli n. 25 astetta pakkasta eikä muuta asiaa ulos. Muutamat unet nukkui jopa n. -20 asteessa, kun oli esikoisen kerho ja vaihtoehdot jäädä kaikki kotiin tai viedä vauvakin ulos. Puin hyvin, lämpöpussin sisällä ei kylmettymisen vaaraa kyllä ollut, ihan kylmimmillä taisin heittää jonkun viltin vaunun kuomujen suojaksi. Vaunun suuaukon suojaamiseen en usko, sitä en täysin ala peittää että ilma pääsee vaihtumaan. Lämpöpussista näkyi muutenkin lähinnä nenä. Hyvin nukkui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen syntyi elokuun alussa, eli oli aika pieni kun ekat pakkaset tuli. Nukkui koko talven päikkärit pihalla, satoi tai paistoi, tuuli ja tuiskutti. Muistaisin matalimmillaan lämmön olleen jossain -25 asteessa, vaunuissa tuolloin lämpö plussan puolella.

 

Nyt toinen vauva tulee olemaan vähän isompi kun ekat pakkaset tulee, toukokuun alussa kun syntyi. Mutta ihan samalla lailla tätä nukutan pihalla oli sää mikä hyvänsä. Suurempi ongelma on tämä kuumuus kun ei toinen nuku.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0