Goofiina

Mitä jouluruokia 1 vuotiaalle?

17 posts in this topic

Voiko 1 vuotiaalle antaa samoja ruokia jouluna mitä itsekin syödään?

 

Ei tietenkään suolaista kinkkua, mutta esim. porkkana-, lanttu- ja imellettyäperunalaatikkoa? Kyseessä (luultavasti, menemme isovanhemmille enkä ole varma tekevätkö itse..) kaupan valmislaatikot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä niitä kaikkia pitäis voida antaa, mutta esim. lanttulaatikkoa kannattaa antaa aika vähän, meillä se ainakin sekotti vähän vatsaa kun otettiin vähän varaslähtöä jouluruokiin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ajatellut että allergioiden rajoissa kaikkea saa maistella. Suklaata ja pähkinöitä ei ole vielä maistettu ollenkaan eikä tee mieli joulua viettää ensiavussa jos tosi huonosti käy, joten niitä ei aiota antaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meillä vuosi sitten syötiin ihan kaikkee mikä maistui, myös sitä kinkkua jonkun verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllä meillä vuosi sitten syötiin ihan kaikkee mikä maistui, myös sitä kinkkua jonkun verran.

 

Samoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aika lepsu äiti, mutta meillä syödään ihan kaikkea mikä vaan maistuu. Eli myös kinkkua, suklaata jne. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan sitä antaa vaikka mitä, ainakin maistella. Etenkin laatikoita, kinkkua jne.

 

Oman 1 v. 5 kk tyttäreni tuntien, maisteluksi myös jää, jos ei järjestä yllätystä :rolleyes: Ajattelinkin tehdä tyttärelle joulupöytään lempiherkkuaan makaronilaatikkoa vaikka kermalla höystettynä.

 

Suklaata ja karkkeja ei tosin saa, kuin ehkä yhden jälkiruoaksi tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkea maistetaan! :)

 

On aika kaikkeen tottunut tyttö, purkkiruoka ei enää mene, joten aikuisten ruoka linjalla mennään, pyritään suolaisuutta vähentämään ja tulisuutta mutta muuten esimerkiksi mausteista ruoka on kyllä saanut olla eikä siitä tule mitään sen kummempaa, tykkää vaan!

 

Suklaakalenterikin on käytössä eli karkkejakin saa, rajoitetummin tosin, jemmassa ovat mutta joskus kun muut syövät niin silloin saa pieniä paloja pieninkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouluruokia maistellaan varmasti ainakin, saas nähdä miten tekee kauppansa kun on ollut huonot ruokapäivät viime aikoina. Suklaata, karkit yms. jäävät väliin, jotain "kevyempää" sitten tilalle jos on tarjolla. Mielenkiinnolla odottelenkin että mites ruoka tekee kauppansa ja toivottavasti maistuu muukin kuin kinkku :) Niin, ja taitaa ainakin anoppilassa olla ihan kaupasta ostetut laatikot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime vuonna meidän 1v3 kk poitsu söi hyvällä halulla kaikkea, nyt vuotta myöhemmin voi jo hieman nirsoilla.. Suklaaseen ja karkkeihin ei olla tutustutettu vielä ollenkaan, koitetaan kuinka pitkään pärjätään ilman. Herkkuina 'juhlatilanteissa' on sen sijaan rusinat ja nyt jouluna piparit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu tykkäsi kaikista laatikoista: peruna, lanttu, porkkana. Rosollista lähinnä omput, porkkanat ja punajuuret. Kinkkua sai myös. Ei olla oltu niin tarkkoja tämän kakkosen kanssa. Masu voi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sai neiti oikeastaan kaikkea muuta paitsi vihreitä kuulia :grin: Oon siis antanut maistaa jo aiemmin vähän suklaata (perus) ja lakritsia ja pyrin siihen että karkkiosasto on siinä vielä toistaiseksi.

 

Joulupöydän ykkönen oli neidin mielestä savustettu fasaani ja täytyy kyllä sanoa että olihan tuo miustakin aika hyvää. Kaikkea muutakin söi kyllä hyvällä ruokahalulla, sillille ensin vähän irvisti.

 

Herkuista sai siis maistella suklaata, piparia, joulutorttua ja pullaa, silloin kun oli aikuisillakin kahviaika ja pöydän ääressä kahviteltiin. Muuten jos aikuiset söi herkkuja ja neiti tuli ronkumaan niin sai hedelmiä, rusinoita tms. ja tähän oli tyytyväinen. Saa nähdä miten ensi vuonna... ja ikää tänä jouluna oli 1v 5kk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö oli ekana jouluna 11kk ja sai silloin porkkana ja perunalaatikkoa sekä aavistuksen kinkkua.

Nyt 1v11 kk söi ihan kaikkea mitä tarjolla oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pienempi on jouluna 1v ja 4kk ja saa maistaa karkkeja lukuunottamatta kaikkea. Suolaisia rajoitan, mutta maistella saa kinkkuakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ajatellut antaa ihan kaikkea, paitsi jätän sillin ja graavilohen antamatta. Kinkkua meille ei tule, sen korvaa savulohi, joka taas on pienenkin herkkua. Karkit ja suklaat tiettyä pieni saa vielä jättää välistä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1v3kk taapero pisteli porkkanalaatikkoa läpi joulunpyhien :D Lanttulaatikkoa ja kinkkua sai maistaa muttei tykännyt, kinkku oli palvikinkkua joten ehkä maku oli vähän turhan vahva. Kotijuustosta ja joululimpusta tykkäsi kovin, samoin pipareita olisi syönyt niin paljon kuin vain olisi annettu. ;) Muita makeita ei sitten annettukaan paitsi luumukiisseliä ja torttutäytettä puuronsilmäksi ja hedelmiä tietysti.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meijän taapero söi hyvällä ruokahalulla merileväkaviaaria, smetanaa ja raakaa sipulia... Näki mun lautasella sitä ja sitten alkoi hirveä mesoaminen että tätätätätätä. Annoin maistaa pikkuisen, mutta sehän ois vedellyt sitä mielinmäärin. En olisi ihan ensimmäiseksi uskonut, että vuoden vanha lapsi söisi raakaa sipulia ihan mielellään :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now